
Ook nieuwe eigenaar moet zich aan afspraken houden
Er diende zich anderhalf jaar geleden opeens een nieuwe uitbater aan. “Dat had van ons niet gehoeven, want we waren zeer tevreden over hoe Fit Outdoor het aanpakte met respect voor natuur, omgeving en cultuurhistorie”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Maar goed, dat is niet aan ons of aan de omgeving om te bepalen wie de uitbater is, zolang hij zich maar aan de afspraken en het bestemmingsplan houdt.” De nieuwe ondernemer bleek grote plannen te hebben en strooide dat rond in Vught. Dat was voor de fractie Van D66 wel reden om eens na te vragen bij het college wat er klopte van deze verhalen en of dat paste op deze plek. D66 heeft toen ook met de ondernemer gesproken en hij heeft ons zijn plannen laten zien. De plannen zijn ook aan het college voorgelegd, dus we hadden verwacht dat daarover na een jaar wel een ei gelegd zou worden en dat de gemeenteraad geïnformeerd zou worden.Ondernemer dient kennis van regelgeving te hebben
Een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. Dat zijn kaders de we in het verleden hebben meegegeven als raad. Het gebruik en bezoek van het Strandhuys, het strandpaviljoen en het strandbad wordt steeds intensiever. Dat betekent, meer mensen, meer verkeersbewegingen, meer drukte en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De fractie van D66 vraagt zich oprecht af of dit allemaal binnen de kaders valt en of het college mandaat heeft om deze plannen te faciliteren zonder de raad hierover te informeren en/of om advies te vragen. Een ondernemer moet kunnen ondernemen maar niet ten koste van de natuur, rust, cultuurhistorie waarde, de grote waarden die Vught toekent aan de IJzeren Man. En een ondernemer die zijn zaken op orde heeft, moet weten wanneer je een vergunning nodig hebt, zoiets is een wezenlijk onderdeel van ondernemen.GB wil illegaal aangelegde parkeerplaatsen legaliseren
CDA en SP ondersteunden de oproep om iedereen meer bij de ontwikkelingen te betrekken. Bij de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks was er echter geen enkele behoefte te zijn om meegenomen te worden in de plannen. Dat is volgens deze partijen aan het college. PvdA-GroenLinks was het wel met D66 eens dat een ondernemer zich moet houden aan de afspraken en het bestemmingsplan. Gemeentebelangen vond van niet. De partij beoordeelde de illegaal aangelegde parkeerplaatsen als een verbetering en sprak de hoop uit dat deze snel gelegaliseerd zal worden. Kortom: als je als ondernemer iets illegaals doet, het verkoopt als iets wat in het algemeen belang is, dat vindt die partij het een prima route om het daarna te legaliseren. De VVD maakte het nog bonter. Deze partij had helemaal geen trek om te praten over dit onderwerp en wilde via een ordevoorstel dit onderwerp zelfs van de agenda halen. Toen dat niet lukte werd er op verschillende manieren uitgehaald naar D66. Zo moest D66 van de VVD maar eens stoppen met stellen van controlerende vragen, want die zijn volgens de VVD enkel gericht op het in diskrediet brengen van het college. Ook zouden de contacten met bijvoorbeeld de Natuur en Milieugroep uitstekend zijn. Wethouder Van de Ven beaamde dat, maar sprak over de kwantiteit van die gesprekken en niet de kwaliteit. Het was tekenend dat juist op deze avond een inspreker van de Vughtse groene organisaties zijn grote zorgen uitte over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Hij schetste onder andere de schade aan de natuur aangebracht bij het illegaal aanleggen van de parkeerplaatsen. Als partijen, burgers of organisaties deze ontwikkelingen ongewenst vinden, hoeven ze niet bij de VVD aan te kloppen. De partij vindt alle ontwikkelingen bij de IJzeren Man prima, ook al passen ze niet binnen de afgesproken kaders.Transparantie helaas weer ver te zoeken
Hoe logisch zou het zijn geweest als de gemeenteraad over de plannen en gemaakte keuzes geïnformeerd was door het college. Dat is transparant, de raad kan haar werk doen, inwoners, verenigingen en groene clubs kunnen inbreng leveren, het college heeft mandaat en kaders en de ondernemer kan vooruit. Gelukkig zegde het college toe de raad de informeren over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man en in gesprek te gaan met de groene groepen. Ook worden de illegaal aangelegde parkeerplaatsen niet gelegaliseerd. D66 neemt haar controlerende rol in de raad serieus en blijft de ontwikkelingen rond de IJzeren man op de voet volgen en vragen stellen en agenderen als zij dat nodig vindt. Zie ook: – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019) Reacties? [email protected]De fracties van D66, SP en CDA hebben het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd om het bouwplan bij De Braacken te heroverwegen. Het plan voor de bouw van villa’s op het terrein van het voormalige verzorgingshuis aan de Loyolalaan sluit niet aan bij de bouwbehoefte in Vught en beschadigt onnodig natuur. De oppositiepartijen vragen daarom om opnieuw met de ontwikkelaar aan tafel te gaan en het plan aan te passen. Bij een eerdere informatieavond bleek de ontwikkelaar open te staan voor de bouw van andere woningen. De roep om meer betaalbare en middeldure nieuwbouw is vanuit de provinciale en landelijke overheid in jaren niet zo groot geweest. Onlangs sprak de Tweede Kamer nog over het woningtekort en de term ‘wooncrisis’ viel regelmatig. Voor de bouw van meer woningen ligt de sleutel in handen van gemeenten. Ook het Vughtse college heeft al enkele keren laten weten zijn steentje bij te willen dragen aan de grote opgave in deze regio. Ook binnen de gemeenteraad van Vught is er behoefte aan het bouwen van meer woningen en het is geen probleem om daarbij ook wat meer de hoogte in te gaan. Meer bouwen en eventueel wat meer de hoogte in staat ook in het bestuursakkoord. Dat wordt bovendien breed gedragen in de gemeenteraad.Hoogbouw wordt afgebroken voor dure huizen
Bij het bouwplan op het terrein van het voormalige verzorgingshuis De Braacken is het college echter voornemens om een heel ander plan te laten realiseren. Er worden 14 dure woningen gebouwd van circa 650.000 euro en er komen 21 bouwkavels voor villa’s. Dit plan gaat in feite lijnrecht in tegen de gewenste kaders: hoogbouw met meerdere wooneenheden wordt afgebroken voor villa’s.De Braacken biedt kans voor andere woningen
Uitgerekend op het terrein van De Braacken ligt een kans om extra woningen te realiseren in het betaalbare en middeldure segment. Juist door op deze plek wat de hoogte in te gaan op de plek van het huidige gebouw, kan Vught voorzien in de vraag naar woningen in de categorieën gelijkvloers, goedkoop, betaalbaar en middelduur. Het biedt bovendien ruimtelijke voordelen: een plan dat wat meer de hoogte in gaat, al was het maar een deel van het plan, heeft minder gevolgen voor het groen en de biodiversiteit in de omgeving van De Braacken.Ontwikkelaar was bereid om ook appartementen te bouwen
Afgelopen zomer heeft de ontwikkelaar de plannen gepresenteerd aan omwonenden. Op die bijeenkomst werd verteld dat de ontwikkelaar hier ook eigenlijk liever appartementen had gebouwd. Echter, vanuit het college kreeg de ontwikkelaar te horen dat er maximaal 35 woningen gebouwd mogen worden, waardoor de ontwikkelaar alleen voor dure huizen koos, terwijl de Vughtse behoefte duidelijk anders is. D66, SP en CDA zien hier een mooie uitdaging. Een kans die er nog is, want er is nog niets gebouwd of verkocht en de ontwikkelaar lijkt bereid hieraan mee te werken.College heeft de sleutel voor ander bouwplan in handen
De sleutel ligt nu bij het college van Burgemeester en Wethouders en de coalitie van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD. Als ook zij de schouders eronder willen zetten, kan het plan aangepast worden. Daarom is de vraag gesteld of het college het met D66, SP en CDA eens dat de plek van De Braacken een geschikte locatie is om gestapeld te bouwen. Verder willen de partijen weten of het college op de hoogte is dat de ontwikkelaar tijdens de informatieavond voor de buurt aangaf bereid te zijn om andere woningen te bouwen dan villa’s, Ook wil de oppositie weten of het college bereid is om met de ontwikkelaar aan tafel te gaan om conform de breedgedragen wens voor meer goedkope, betaalbare en middeldure woningen het plan, al dan niet gedeeltelijk, aan te passen. Het zou gewenst zijn als de gemeenteraad voortaan eerder bij dit soort plannen betrokken wordt. Nu mag de gemeenteraad pas aan het einde van de hele ontwikkeling er iets van vinden. De huizen en de kavels zijn dan al verkocht, dus een andere keuze van de raad is dan niet meer mogelijk.
D66 heeft tegen een verhoging van de maximumsnelheid op de N65 gestemd. Volgens de fractie is de verhoging van 70 naar 80 slecht voor de leefbaarheid in Vught. Er zal sprake zijn van een aanzuigende werking van verkeer (het wordt interessanter om de N65 te pakken). Daardoor is er meer uitstoot van stikstof, fijnstof en CO2, zijn er meer trillingen en komt er extra lawaai. Of dit voldoende gecompenseerd wordt door de verdieping van de N65 is niet bekend. Er zijn geen gegevens met de raad gedeeld over deze effecten.
Het is nergens in Nederland toegestaan met 80 kilometer per uur door de bebouwde kom te rijden. Daarom lag in de laatste gemeenteraadsvergadering het voorstel voor het traject van de N65 uit de bebouwde kom te halen om zo de 80 kilometer per uur toch mogelijk te maken. D66 is daar tegen, net als CDA en SP en een lid van GB, maar PvdA-GroenLinks hielp het voorstel aan een meerderheid. In 2018 heeft D66 ingestemd met de verbeterde plannen voor de N65. Deze behelzen een half-verdiepte ligging en verdiepte, volledige aansluitingen bij de huidige N65-kruispunten Helvoirtseweg-Craijenstein en Vijverbosweg-Boslaan. In ruil voor een extra bijdrage uit de provincie, wilde de provincie wel dat er met 80 door Vught gereden kan worden. Dat kan alleen bereikt worden door de komgrens af te schaffen op de N65. Over deze snelheidsverhoging heeft D66 altijd al een voorbehoud gemaakt, omdat de effecten op de leefbaarheid en op veiligheid niet bekend zijn. D66 wil de snelheid binnen Vught daarom niet naar 80 km per uur.Overal de snelheid omlaag, maar in Vught omhoog
“Dit voorstel is bijzonder. Terwijl overal in Nederland snelheden omlaag gaan, staan we op het punt om te besluiten om van 70 naar 80 te gaan. Alsof het moet”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “En dat terwijl er in Nederland veel andere vergelijkbare plekken zijn, zelfs ruimer opgezet dan de tunnelbak in Vught, waar gewoon de komgrens aangehouden wordt en dus 70 kilometer per uur als maximum geldt. Voorbeelden zijn de A12/Utrechtsebaan richting Den Haag, de Kennedylaan in Eindhoven, de voormalige snelweg tussen de A2 en het Evoluon in Eindhoven, een deel van de weg van Eindhoven naar Helmond en zo zijn er nog heel veel meer voorbeelden.”Geen geld om effecten goed te meten
D66 heeft nagevraagd wat de effecten zijn van 70 naar 60 voor de leefbaarheid en of daar onderzoek naar gedaan is. Het gaat om geluid, trillingen en uitstoot. Antwoorden op die vragen waren er maar zeer beperkt en het is het college geen 10.000 euro waard dit nader te onderzoeken, ook niet om de inwoners van Vught te informeren dus. De kosten hiervan vallen in het niet bij het totaal dat Vught uitgeeft. In het raadsvoorstel was een algemeen plaatje opgenomen over een iets gunstiger stikstofuitstoot (bij gelijke verkeersintensiteit). Wel bleken er meer grafieken beschikbaar te zijn dan enkel die in het raadsvoorstel. Het gaat niet alleen om stikstof, dat dit nu actueel is betekent niet dat dit de enige vorm van uitstoot is! D66 wilde juist dat er grondig onderzoek vooraf plaatsvindt alvorens zo’n vergaand en onomkeerbaar besluit genomen wordt. Wel ‘zouden er cijfers’ komen bij de behandeling van het bestemmingsplan, maar een meerderheid in de raad vond het niet nodig hier op te wachten.De gevolgen voor de aanwonenden van de N65 zijn groot
De gevolgen van de snelheidsverhoging zijn groot. Een overzicht van zuid naar noord: In Helvoirt verandert er niets. Daar blijft het 80. De N65 ligt daar nu ook niet in de bebouwde kom. Het traject tussen Helvoirt en de huidige kom van Vught: is 80, blijft 80. Het traject tussen komgrens en spoorviaduct: is 70, wordt na de verdieping 80. In theorie kan de weg al eerder naar 80.Vught Noord-noord (Rembrandtlaan/Taalstraat) de grootste verliezer
De omwonenden van het traject tussen de huidige komgrens (nabij spoorviaduct) en de N65 ter hoogte van Eikendonk/Taalstraat/Rembrandtlaan zijn de grootste verliezers. De huidige komgrens zou van het spoorviaduct naar het noorden opgeschoven worden. De raad heeft dat in 2017 unaniem besloten. Opschuiven van de komgrens betekent een lagere snelheid, namelijk maximaal 70 kilometer per uur. Nu geldt in Vught Noord-noord nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De 70 gaat dus niet door (had al ingevoerd kunnen zijn), maar doordat de N65 in zijn geheel uit de bebouwde kom wordt gehaald, blijft het tot de hele N65 en het spoor aangepakt zijn (naar verwachting in het jaar 2030) 100 kilometer per uur. Verder kreeg in 2018 een voorstel van D66 unaniem steun om ook nog het stukje A65 vanaf Einkendonk/Taalstraat tot aan de A2 te verlagen naar 80 kilometer. Deze wens van de voltallige raad is nog niet uitgevoerd omdat het wegvak ‘niet geschikt’ zou zijn voor 80 kilometer per uur. Een bizarre redenering, alsof je op een 100-kilometerweg geen 80 zou kunnen rijden, maar los daarvan er is zelfs geen toezegging gedaan dat die verlaging van 100 naar 80 er ooit zal komen. D66 was voor de 80 kilometer per uur vanwege de luchtkwalteit, geluids- en stikstofreductie, in Vught Noord. Bovendien ontmoedigt een afslag naar een N-weg vanaf de A2 ten opzichte van een A-weg.Gemeentebelangen: nu al 80 op de N65
De zorgen van D66 kregen bij de coalitiepartijen geen enkel gehoor. Dat de VVD voor harder rijden is, is geen verrassing, maar dat PvdA-GroenLinks geen enkele zorg van D66 deelde, was verbazingwekkend. Ton van der Vossen van PvdA-GroenLinks vindt de snelheidsverhoging ‘a lot about nothing’, oftewel veel gedoe en weinig wol. Gemeentebelangen deed daar nog een schepje bovenop. Volgens Siebren van der Zee mag de snelheid op de N65 nu al wel naar 80 kilometer per uur.Meerderheid voor snelheidsverhoging door steun PvdA-GroenLinks
Niet alleen D66, CDA en SP stemden tegen, ook een lid van GB. Als PvdA-GroenLinks bij eerdere ferme standpunten over leefbaarheid rond de N65 was gebleven, was de snelheidsverhoging niet doorgegaan: dan was het 11 tegen en 10 voor geweest. PvdA-GroenLinks stemde echter vol overtuiging en kritiekloos voor de snelheidsverhoging, waarmee er een meerderheid was van 14 voor en 7 tegen. De reconstructie van de N65 zou maximaal moeten bijdragen aan de leefbaarheid in Vught. D66 begrijpt niet dat de snelheidsverhoging zo makkelijk door dit college en de coalitie wordt afgedaan, of beter gezegd: weggegeven, want in de toekomst heeft Vught niets meer te vertellen over de snelheid binnen Vught. Maar zo ver is het nog niet. D66 zal zich in blijven zetten deze verkeerde keuze van de gemeenteraad terug te draaien.
Stichting krijgt niet eens de kans om een plan te maken
“Heeft het college nu al gefaald in de opdracht van de gemeenteraad?”, vroeg D66-raadslid Gemma Wiegant zicht hardop af. “Want de stichting krijgt niet de eens de kans om met een toekomstplan te komen. Kennelijk heeft het college hiermee geen enkele boodschap aan de gevolgen voor het culturele veld. Dit lijken Trumpiaanse methoden, ongepast, ongewenst, zonder empathisch inzicht en wars van maatschappelijke context en publieke waarde. Een ramkoers die niets bijdraagt aan het culturele veld in ons dorp, die geen winnaars kent maar mensen beschadigt en waarbij het vertrouwen in de politiek onder het nulpunt zakt. Wat betreft D66 een staaltje van onnodig machtsvertoon en onbehoorlijk bestuur.”Geen steun voor oproep om constructief samen te werken
D66, CDA en SP vroegen in een motie het gemeentebestuur constructief en op basis van vertrouwen samen te werken met het bestuur van Theater De Speeldoos en zo te komen tot een een gedragen toekomstplan voor Sociaal Cultureel Centrum De Speeldoos. Verder vroegen de partijen om het besluit over het overbruggingskrediet in te trekken en te heroverwegen nadat de motie van 18 april 2019 (een plan maken voor een sociaal-cultureel centrum) is uitgevoerd. Die oproep kreeg geen steun. De VVD wil niets meer met de Speeldoos te maken hebben en noemde het nieuwe bestuur zelfs ‘wispelturig’. Gemeentebelangen had geen constructieve bijdrage van de oppositie verwacht en vroeg zich af waar het vuurwerk bleef en PvdA-GroenLinks had exact dezelfde tekst als de eigen wethouder.Aankoop van De Speeldoos door de gemeente is geen optie meer
Volgens het college staat de deur voor de Speeldoos altijd open, maar van de aankoop van de Speeldoos door de gemeente kan geen sprake meer zijn. Daar zouden de afgelopen maanden vijf ambtenaren aan gewerkt hebben, aldus cultuurwethouder Toine van de Ven. Hij deed er alles aan om te benadrukken dat de relatie met het bestuur zo goed is. Juist daarom is het ook onbegrijpelijk dat het college het mes op de keel van het bestuur van De Speeldoos zet. D66 wil dat de relatie zo snel mogelijk hersteld wordt, dat de dreigementen van tafel gaan, zodat we niet een doorstart krijgen van reeds jarenlange onenigheid tussen De Speeldoos en de gemeente. Aankoop van de Speeldoos is een van de mogelijkheden, maar spreek dan eerst met elkaar af op welke datum er duidelijkheid moet zijn. Een paar maanden meer tijd nemen voor zo’n vergaand besluit (zowel voor De Speeldoos als voor de gemeente) was voor niemand nadelig geweest. Reacties? [email protected] Zie ook: – De Speeldoos gered van faillissement (19-4-2019) – Ook D66 zegt vertrouwen op in bestuur en directie van De Speeldoos (19-12-2018)Bij de laatste raadsvergadering is een D66-voorstel aangenomen om te onderzoeken of lichtvervuiling van reclamemasten belast kan worden. De gemeente kan de bouw van deze masten niet tegenhouden, maar om ze te ontmoedigen, kan de gemeente wel kiezen voor deze specifieke reclameheffing. Zo heeft de gemeente Amsterdam op 1-1-2020 een reclameheffing ingevoerd met een specifiek tarief voor reclamemasten van 5000 euro per vlak. Bij Van der Valk in Vught staat sinds enkele jaren zo’n lichtmast, niet alleen tot ergernis van D66, maar ook veel mensen in Vught én Den Bosch vinden het licht- en landschapsvervuiling. Vught hanteert het principe ‘de vervuiler betaalt’. De exploitant (de vervuiler) kan significante inkomsten genereren met reclamemasten. Daarom kwam D66 met het voorstel om te onderzoeken of een reclameheffing op reclamemasten in Vught ook ingevoerd kan worden. Enerzijds laten we de vervuiler betalen, anderzijds kan het de bouw van nieuwe reclamemasten ontmoedigen of -nog mooier- bestaande reclamemasten zelfs doen verdwijnen.Veel steun in de raad
Het voorstel kreeg steun van alle partijen, behalve de fractie van de VVD en GB-raadslid Bregje Peijnenburg. D66 is blij met deze steun, waarmee het punt uit het D66-verkiezingsprogramma om lichtvervuiling van reclamemasten aan te pakken navolging krijgt. D66 heeft bij het college schriftelijke vragen ingediend over nieuwe en toekomstige ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Zo wil de fractie graag weten waarom er zoveel groen verdwenen is voor nieuwe parkeerplaatsen, terwijl er volop parkeerruimte is. Ook wil D66 graag weten hoe het staat met de hotelplannen. De ontwikkelingen bij de het Strandhuys, Strandpaviljoen en het Strandbad IJzeren Man gaan hard. Een deel van de ambities van de nieuwe uitbater zijn al waargemaakt. Er is een vernieuwd interieur, een nieuw terras en er is een nieuwe waterglijbaan, gelukkig een veel kleiner formaat dan in eerdere plannen het geval was.Unieke plek met leven in de brouwerij
D66 hecht veel waarde aan de omgeving van het Strandhuys, het Strandpaviljoen en het Strandbad. Het is een bekend, uniek, historisch en groen stukje Vught waar iedereen trots op is. D66 is blij dat er nu alweer een aantal jaren leven in de brouwerij is. Dat is goed voor de uitbater en een mooie plek voor de inwoners van Vught en omgeving om te recreëren.Aanblik veranderd door uitbreiding parkeerplaatsen
Toch beoordeelt D66 niet alle ontwikkelingen als positief. D66 is geschrokken van de enorme parkeerstrook die recent aangelegd is voor het Strandhuys en het Strandpaviljoen. Het is een zeer grote uitbreiding van het parkeren vlak voor de deur, terwijl er op korte afstand een grote parkeerplaats beschikbaar is. Deze ingreep is geen verbetering van de aanblik van de IJzeren Man. Vanaf de Boslaan is het op een normale dag nu een en al blik wat je ziet.Stand van zaken hotelplan
Ook heeft D66 zorgen over de stilte rondom de hotelplannen van de eigenaar. Daarover heeft het college nog steeds niets gecommuniceerd met de raad. Vorig jaar meldde het college dat de uitbater wel de plannen gepresenteerd had, maar er nog geen oordeel over had. D66 wil geen massatoerisme bij de IJzeren Man, geen pretpark, maar een bij Vught passende gelegenheid die zijn zaak exploiteert binnen de huidige grenzen met invloed van de inwoners van Vught die deze plek een warm hart toe dragen. D66 heeft daarom de volgende vragen ingediend:- Hoe beoordeelt het college van deze nieuwe uitzicht op het Strandhuys en het Strandpaviljoen bij de IJzeren Man?
- Past deze verandering binnen de kaders van de geldende structuurvisie?
- Op basis van welke vergunning is de parkeerplaats van de IJzeren Man uitgebreid?
- Kan dit volgens het bestemmingsplan?
- Gaat het om gepachte grond of over gemeentelijke grond?
- Hoeveel bomen en struiken zijn er voor het veranderen van groen in parkeerplaatsen weggehaald?
- Heeft de gemeente daarvoor toestemming gegeven?
- Als de parkeerplaats niet voldoet aan de regelgeving en benodigde vergunningen, welke mogelijkheden heeft het college om deze parkeerplaats weg te halen?
- Welk antwoord heeft het college gestuurd naar de exploitant van de IJzeren Man nadat hij vorig jaar zijn hotelplannen presenteerde?
- Zijn er nog meer plannen bekend bij het college voor ontwikkelingen betreffende het Strandhuys, het Strandpaviljoen en het Strandbad bij De IJzeren Man en zo ja welke? Hoe staat het college daarin?
- Bent u van plan de gemeenteraad e/o inwoners van Vught bij de verdere ontwikkelingen op deze locatie te betrekken? En zo ja wanneer en op welke wijze?
Terechte vraagtekens en bezwaren van omwonenden
Dat er veel en uiteenlopende bezwaren zijn, maakten negen insprekers op een duidelijke manier kenbaar. Megalomaan en massaal doordat de bouwmassa zo ongeveer verviervoudigt, hoogbouw die 25% hoger is dan Eikendonk, die ook zon en privacy bij omwonenden wegneemt en de verkeersdruk die toeneemt. Ook de ‘entree van Vught’ zou met dit gebouw compleet veranderen. Het Heunwiel achter Van der Valk zou deels bebouwd worden en een soort recreatieplas worden, maar mag dat wel, want voorheen mochten er zelfs geen huwelijken voltrokken worden. En de vraag is of het überhaupt mogelijk is om dit te realiseren aan de rand van De Bossche Broek en de Gement. “Allemaal zeer terechte en logische vragen waarop eerst antwoorden moeten komen voordat je zo’n plan serieus zou kunnen beoordelen.”Ook woningbouw gepland in het horecagebied
D66 was verrast door de honderd koopappartementen die Van der Valk wil bouwen. De fractie kreeg de indruk dat deze wellicht ook behulpzaam zijn om het plan te financieren. Dat is een slimme zet, zeker in het kader van de huidige vraag naar woningen. Maar het betekent voor D66 niet zonder meer reden een bestemmingsplan te wijzigen zodat een bedrijf in staat wordt gesteld een hoop woningen bij te bouwen, omdat het nu even goed uit komt vanwege een tekort aan woningen. De bouw van woningen druist ook in tegen de structuurvisie, die de gemeenteraad unaniem heeft aangenomen. Daarin staan andere locaties waar je wel de hoogte in kunt en dat is hier niet het geval. De huidige bestemming van het gebied moet voor D66 vooral een horeca- en hotelfunctie blijven.College moet standpunt innemen
D66 riep het college op om zelf eerst eens een formeel standpunt in te nemen in plaats van Van der Valk zijn eigen kaders te laten bepalen, waardoor omwonenden en de gemeenteraad verrast werden. Het is bestuurlijk en politiek gezien niet uit te leggen dat een ontwikkelaar een plan presenteert dat werkelijk iedere grens overschrijdt. De raad mag normaal ook niets zeggen over bouwplannen. Pas op het einde van de procedure komt dat bij een bestemmingsplanwijziging aan bod. Hier wordt het omgedraaid. Het college durft nog geen standpunt in te nemen en laat de raad de kolen uit het vuur halen. Het was bijna bewonderenswaardig dat sommige partijen in de raad bijna in detail dit plan wilden bijstellen door hier en daar wat bouwlagen eraf te halen en wat vraagtekens te zetten bij sommige functies, zonder ook maar iets te weten van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het plan. Niets is immers doorberekend of op haalbaarheid getoetst.Participatie en aandacht voor omwonenden moet nog beginnen
“Mooi is dat de raad het met ons eens is dat de participatie van inwoners, met bijzondere aandacht voor de aanwonenden, nog moet beginnen”, aldus Schellekens. “En dat geldt ook voor de Vughtse belangenorganisaties zoals de Natuur en Milieugroep en de Fietsersbond. Een mooie uitdaging voor het college om dit op te pakken vanaf nu. Zeker omdat we nog zeer vroeg in het traject zitten. D66 hoort dan ook graag van het college hoe ze dit eigentijds en creatief gaan aanpakken.”Dit plan kan nooit het uitgangspunt zijn voor een volgend ontwerp
D66 is duidelijk: we staan positief tegenover een herontwikkeling, maar niet met dit gepresenteerde plan als uitgangspunt. “We dagen Van der Valk uit om eerst maar eens een plan te maken dat binnen het huidige bestemmingsplan past”, aldus Schellekens. “Als er aanpassingen gedaan moeten worden, valt daarover best te spreken, maar vier keer hoger bouwen dan het huidige bestemmingsplan toestaat, gaat alle grenzen ver te buiten. Wij willen een plan dat dat aansluit bij de Vughtse maat. Dat is dit in de verste verte niet.”
Nieuwbouwplan Van der Valk Vught, gezien vanaf het Heunwiel, de plas achter de woningen aan de Bosscheweg. De toren van 65 meter hoog (rechtsachter) staat ongeveer op de plaats waar nu de storende lichtmast staat.