Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee
D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos
Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

Nieuwe doelgroep door coronacrisis
Volgens D66-raadslid Gemma Wiegant komt er een hele nieuwe doelgroep bij. “Denk bijvoorbeeld aan inwoners die nu van de speciale coronaregelingen gebruik maken.” Bovendien is tot nu toe slechts 20 procent van het begrote bedrag uitgegeven. “Dit terwijl het gebaseerd is op een inschatting die nauwkeurig is gemaakt. Mogelijk is er sprake van onbekendheid met de regeling”, vulde Michel Versteeg van Gemeentebelangen aan. De trend is dat in Nederland de vraag naar bijzondere bijstand toeneemt, terwijl deze in Vught juist onderbenut wordt. In de afgelopen jaren heeft Vught minder uitgegeven aan bijzondere bijstand en is het budget voor dit jaar zelfs met 60.000 euro verlaagd. Dat in de bestuursrapportage wordt gemeld dat dit voor 2021 waarschijnlijk weer omhoog moet, was mede aanleiding voor deze motie. D66 wil dat sneller wordt geschakeld en dat er meer en beter over wordt gecommuniceerd.Zzp’ers actief wijzen op bijzondere bijstand
Mensen die aanspraak kunnen maken voor ondersteuning worden door de gemeente Vught goed geholpen. Er waren veel aanvragen voor de tijdelijk overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO) voor zzp’ers en de regeling is snel en efficiënt uitgevoerd. De raad wil dat dit ook voor de bijzondere bijstand gebeurt en dat de gemeente op korte termijn actief wijst op de mogelijkheden. Hoewel de regeling voor de bijzondere bijstand duidelijke wettelijke voorwaarden kent, wil de raad dat hierbinnen ruimhartig wordt gehandeld om inwoners zo goed mogelijk door de crisis te helpen. Wethouder Heijboer reageerde onnodig getergd op de motie. Als deze aangenomen zou worden, zou volgens haar de raad wensen dat het hele beleid omgegooid wordt. Dat vatte ze verkeerd op, want dat was niet de strekking van de motie. De motie werd met brede steun aangenomen, alleen de VVD stemde tegen. Zie ook: – de aangenomen motie ‘Met een ruim hart bijzondere bijstand’ Goed nieuws voor de sportverenigingen in Vught: ze worden allemaal financieel gecompenseerd voor de uitbraak van COVID-19. Aanvankelijk wilde het college nog bekijken of er een eigen verdeling moest komen, maar onder druk van de gemeenteraad zegde wethouder Van de Ven toe dat er geen willekeur (soms ook wel onterecht ‘maatwerk’ genoemd) zal plaatsvinden bij het uitkeren van dit compensatiegeld uit Den Haag. D66 diende in de laatste raadsvergadering voor het reces een motie in over dit geld van de regering voor sportclubs. In een eerdere commissievergadering wilde het college namelijk geen duidelijkheid geven over wat er nou gaat gebeuren met de het geld dat de rijksoverheid aan gemeenten gaat geven. Misschien was het te veel, misschien was het te weinig, misschien moet de ene club meer krijgen dan de andere en misschien gaat er wel geld naar de algemene middelen, bijvoorbeeld voor het verlagen van de schuld van Vught.Geen Vughtse afweging van Haags geld voor sportverenigingen
Voor D66 is er maar één mogelijkheid: het geld moet gewoon doorgesluisd te worden naar de sportverenigingen waarvoor het bedoeld is. Daar is nadrukkelijk géén eigen gemeentelijke afweging voor gewenst. Het doet er niet toe of de vereniging wel of geen contributie heeft teruggegeven of verlaagd heeft. Het doet er ook niet toe of verenigingen nou wel of niet in de problemen zijn en of het wel of niet genoeg is. Clubs die in de problemen zitten, moet de gemeente sowieso helpen. Dat doet de gemeente ook al jaren. Kortom: geef het geld gewoon uit waar het voor bedoeld is: onze sportverenigingen.Motie ingetrokken na toezegging
Ook andere partijen voelden hiervoor. Vandaar dat D66 de motie indiende waarin het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd werd het Vughtse deel van het geld uit Den Haag ook daadwerkelijk aan de sportverenigingen in onze gemeente uit te betalen. Volgens Harry van Gemert (Gemeentebelangen) is het gemeentelijke beleid al zoals in de motie stond. Blijkbaar was er achter de schermen extra druk op Van de Ven gezet om dit geld gewoon door te sluizen, zonder een extra Vughtse afweging. Daarna vroeg Fons Potters (D66) aan het college duidelijkheid over het nu wel al het geld aan de sportverenigingen geeft, juist omdat dit in de commissievergadering niet toegezegd werd. Dit werd bevestigd met een kort ‘ja’ door wethouder van de Ven, waardoor de motie ingetrokken kon worden.Ook geld voor clubs met eigen accommodatie
Het kabinet heeft 110 miljoen euro beschikbaar gesteld voor sportverenigingen, zodat de unieke Nederlandse infrastructuur behouden blijft, met name voor de jeugd, Afgelopen vrijdag is daar nog 25 miljoen euro bijgekomen, zodat niet alleen de clubs die huren van de gemeente compensatie krijgen (zoals Zwaluw VFC en VVC), maar ook verenigingen met een eigen accommodatie (zoals MOP). Zie ook: – de ingetrokken motie compensatie sportverenigingen
D66 is tegen de verharding en openstelling
D66 is fel tegen de verharding en openstelling voor gemotoriseerd verkeer. De natuur en de rust worden aangetast, de openstelling is volgens verkeersonderzoek van de gemeente zelf niet nodig, er ligt geen argumentatie onder het plan en de buurt en het Maurick College zijn in de plannen in eerste instantie genegeerd en daarna geschoffeerd. Verschillende mensen in de buurt kunnen het wispelturige gedrag van de gemeente niet meer volgen: eerst wel de rechtszaak afwachten en daarna toch maar niet en vervolgens werd in een brief meegedeeld dat de werkzaamheden de volgende dag zouden beginnen. Ook de toon van de brieven bevalt D66 niet, daar ontbreekt elke vorm van empathie voor de buurtbewoners. Om nog maar te zwijgen van de foute verkeersborden en de wegafzetting die er te vroeg neergezet werd.Stroom aan gelegenheidsargumenten
Alle argumenten om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor gemotoriseerd verkeer zijn gelegenheidsargumenten. De raad heeft er nooit over besloten. Pas toen de SP de kwestie aankaartte, is het college begonnen met het bedenken van argumenten. Dat gebeurde onbedoeld best transparant, namelijk ter plekke in commissie- en raadsvergaderingen. Deze argumenten bleken bij navraag niet onderbouwd, waardoor D66 en CDA zich achter de actie ‘wij willen die vent-weg’ schaarden. Zonder onderbouwing deze mooie laan verharden? Voor D66 ondenkbaar.Riolering van toekomstige wijk opeens hoofdreden van het werk
Er kwamen steeds meer gelegenheidsargumenten bij. Zelfs toen de gemeente zich bij de rechtbank moest verantwoorden, werden er nieuwe toegevoegd. Zo zou er riool nodig zijn voor een nieuwe toekomstige wijk. Dat werd opeens de hoofdreden van de werkzaamheden, terwijl die wijk voorlopig nog helemaal niet gebouwd kan worden, want er is nog geen nieuw bestemmingsplan. En o ja, de aannemer was begonnen, daarom moet worden doorgezet. Dat argument was stuitend, omdat D66, SP en CDA het college meerdere keren erop gewezen hebben dat het wel eens een heel duur grapje kan worden als er al begonnen wordt met het werk en de rechter het stillegt. Burgemeester en wethouders hebben willens en wetens dit risico genomen. Het is heel normaal dat een gemeente dergelijke procedures afwacht, maar hier werd een andere koers gevaren: de weg moest zo snel mogelijk klaar zijn, zo ruim mogelijk voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 november.
1. Openstelling van de laan zou onderdeel zijn van circulatieplan
Volgens het college moet de Jagersboschlaan opengesteld worden, omdat het onderdeel is van een verkeerscirculatieplan. Een verzonnen argument want in de plannen voor de ringstructuur komt de Jagersboschlaan helemaal niet voor. En een plan van aanpak voor de wegen die last gaan krijgen van het extra verkeer door de N65, dat is er juist niet. Voor onder andere het ontbreken van dit plan kreeg wethouder Van Woesik in de raadsvergadering over het bestemmingsplan N65, een motie van wantrouwen kreeg. De Jagersboschlaan kan geen onderdeel uitmaken van plan dat er niet is.2. Door de ombouw van de N65 wordt het drukker in Vught en dat verkeer moet gespreid worden
Verkeer spreiden over Vught gaat lijnrecht in tegen alle door de gemeenteraad besloten verkeersplannen. Spreiding van verkeer zou betekenen dat het verkeer door de wijken geloodst kan worden, terwijl juist het beleid is dat we het verkeer zo veel mogelijk uit de wijken halen en naar de ringstructuur van hoofdroutes leiden. Dit is meermalen door het college uitgelegd aan de gemeenteraad.3. Ruime meerderheid van de raad zou met de plannen ingestemd hebben
Volgens het college is een ruime meerderheid van de gemeenteraad voor de plannen. Dat klopt niet. Er heeft nooit een dergelijk besluit voorgelegen. D66, SP en CDA hebben vier keer een voorstel ingediend over de Jagersboschlaan. Bij elk voorstel kwamen er nieuwe argumenten zonder onderbouwing, dat de weg toch echt open moest. Burgemeester en Wethouders redeneren nu zo dat het wegstemmen van die voorstellen door Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks, hetzelfde is als dat een ruime meerderheid voor dit plan gestemd heeft. Geen juiste weergave van zaken dus.4. Fietsstraat waarop het gemeentebestuur je liever niet ziet fietsen
De verharding van de Jagersboschlaan wordt uitgevoerd als fietsstraat. Maar het is volgens wethouder Van de Ven niet de bedoeling dat er op gefietst wordt, hooguit wat bestemmings- en recreatief fietsverkeer. Het college wil alle leerlingen van het Maurick College langs de N65 laten rijden. De inrichting wordt een fietsstraat, omdat dit beter bij de laan zou passen. Daarmee zou het college zijn goede wil tonen naar de buurt. Juist dit steekt bij de buurt, die fel tegen de plannen is.5. Schoonwaterriool onder zandweg
Het is heel gebruikelijk om bij wegenonderhoud ‘werk met werk’ te maken. Dus als de Jagersboschlaan verhard wordt, is het niet vreemd als het de gemeente tegelijkertijd ook andere werkzaamheden laat verrichten. Echter, bij de Jagersboschlaan worden nu die andere werkzaamheden nu de hoofdreden om toch door te gaan met de aantasting van de laan. De redenen zijn dubieus. Een nieuwe wijk op het terrein waar nu kinderopvang Mowgli zit, zou aangesloten moeten worden op het riool. Maar veel dichterbij in de Kastoeristaat/Merpatistraat is een aansluiting op de riolering veel logischer. Bovendien is van die nieuwe wijk nog geen bestemmingsplan vastgesteld. Het zal dus nog wel even duren voordat daar gebouwd wordt. De riolering mag vervangen worden. Maar in de Jagersboschlaan zit nu helemaal geen riolering. Er wordt zelfs een nieuw schoonwaterriool aangelegd, dat is geen onderhoud. ook voor dat riool kan je afgeven of je daar deze laan voor aan wil tasten. D66 vreest dat het aantal argumenten nog niet op is. College en coalitie blijken een hoop creativiteit te hebben in het bedenken ervan. Maar een goed onderbouwd stuk produceren, is helaas te veel gevraagd. Ook in deze kwestie is het college met vlag en wimpel geslaagd in het creëren van zijn eigen weerstand.
Wekelijkse vergadering
Voortaan vergadert de D66-fractie weer op dinsdag om 20.00 uur in het raadhuis van Vught over actuele zaken en de agendapunten van de komende commissie- en raadsvergaderingen. De fractie vergadert elke week, behalve in officiële schoolvakanties. Op deze site staat altijd een actuele agenda waarin de fractievergaderingen aangekondigd staan.Altijd welkom
In tegenstelling tot de andere politieke partijen waar inwoners af en toe uitgenodigd worden, zijn Vughtenaren, Helvoirtenaren en Cromvoirtenare iedere week welkom om hun mening te geven of visie te verkondigen over een bepaald onderwerp of om te vragen wat D66 van een bepaald agendapunt vindt. Vertegenwoordigers van buurten, verenigingen, stichtingen, individuele inwoners van Vught, leden en niet-leden van D66 etc. weten D66 al jaren goed te vinden. Een inbreng, bijdrage of idee hoeft niet te gaan over agendapunten die in de komende raads- en commissievergaderingen aan bod komen (mag wel uiteraard), het kan over alle onderwerpen gaan. En wie niet wil komen of verkouden is, maar wel met de fractie wil spreken, mag dat natuurlijk nog steeds via Zoom, Teams, FaceTime of Skype doen. We klappen er graag onze laptops voor open. Mensen die iets willen weten, een prangende vraag hebben of een mooi idee willen meegeven, hoeven uiteraard niet te wachten op een fractievergadering. Alle fractieleden van D66 blijven direct benaderbaar per mail, Twitter, WhatsApp of telefoon. LET OP in officiële schoolvakanties vergaderen we niet. Kijk in onze agenda voor alle actuele data.De finale besluitvorming over de aanpak van de N65 is uitgelopen op een teleurstelling. De gemeenteraad kon niets meer verbeteren aan het plan. De vaak goed onderbouwde en serieuze inbreng van 125 mensen die een zienswijze hadden ingediend werd naar de prullenbak verwezen. Inwoners en belangenorganisaties voelen zich niet gehoord, misleid en zelfs geschoffeerd. Bewoners van verschillende straten waar het veel drukker wordt (soms zelfs een verdubbeling zoals de Helvoirtseweg) en bedrijven die in het nieuwe plan onbereikbaar worden, bleven achter zonder dat naar hun inbreng werd geluisterd en nog erger: zonder perspectief, omdat er geen plan van aanpak is. En de wethouder die speciaal voor contacten met burgers was aangesteld, bleek nauwelijks met burgers gesproken te hebben. De besluitvorming rondom het grootste project tot dusver in de geschiedenis van Vught eindigde -zoals fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend aan het einde van de marathonzitting van de gemeenteraad bij Van der Valk samenvatte- in een koude douche. Met pijn in het hart stemde de hele fractie van D66 dan ook tegen, terwijl zij voor de verdieping van de N65 is.
20 vragen en antwoorden over de N65
De besluitvorming van het hele traject is zeer omvangrijk. Daarom vatten we het geheel samen in een aantal vragen met de antwoorden van de D66-fractie. Wat stond er op de agenda? Het besluit om het bestemmingsplan vast te leggen voor de aanpak van de N65. In dat bestemmingsplan staat de uitwerking van het eerder vastgestelde VKA+ waar D66 in 2019 schoorvoetend mee instemde. We wilden toen al inzicht in de veranderende verkeersstromen. Dat de verkeerscijfers, na lang aandringen, twee weken na de besluitvorming wel bekend gemaakt werden, wekte veel irritatie op bij de D66-fractie. Ook hier lijkt de besluitvorming op basis van achtergehouden informatie door het college gepusht te zijn. Nu lag het bestemmingsplan voor bij de gemeenteraad. Instemmen met het bestemmingsplan betekent dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn in de toekomst. Het ging dus niet om het besluit of we de N65 gaan aanpakken, maar om hoe we dat gaan doen. Er werden heel veel zienswijzen ingediend door inwoners en belangenorganisaties. Is daar wat mee gedaan? Nee, geen enkele van de 125 voorgestelde aanpassingen van inwoners of belangenorganisaties is overgenomen om het bestemmingsplan te verbeteren. De teleurstelling hierover bij de indieners is groot. Dat bleek op de speciale inspraakavond, waarvan een kwart van de indieners van zienswijzen insprak (persoonlijk of per brief of videoboodschap). Niemand van deze insprekers is tegen een verdiepte ligging. De teleurstelling is zo groot omdat het college niet op komt voor de belangen van alle inwoners. De beantwoording werd betiteld als onjuist, onvolledig, ver onder de maat en Samen voor Vught noemde deze zelfs schandalig. De verdiepte ligging van de N65 met drie ongelijkvloerse kruisingen is toch een goed plan? Met de aanpak van de N65 wilde D66 (en ook de rest van de gemeenteraad) bereiken dat deze beter oversteekbaar is, de verkeersveiligheid verbetert en de leefbaarheid in Vught toeneemt. En dat bereiken we met dit bestemmingsplan nog steeds, maar helaas is het plan niet af. Waar de oversteekbaarheid van de N65 verbetert, wordt die tegelijkertijd binnen Vught slechter, zoals op de Helvoirtseweg en Van Voorst tot Voorststraat en de Wolfskamerweg. Waar de verkeersveiligheid verbetert op de N65 door het verdwijnen van de stoplichten en wordt deze binnen in Vught slechter, bijvoorbeeld door het plaatsen van verkeerslichten op de Helvoirtseweg ter hoogte van de Van Voorst tot Voorststraat. Waar door de doorstroming van het verkeer op de N65 geluid en fijnstof vermindert, komt in ruil daarvoor in de spits het verkeer binnen Vught stil te staan met als gevolg extra geluid, fijnstof en nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers. Lost het plan de bestaande knelpunten op van te veel (zwaar) verkeer door de kommen van Helvoirt en Cromvoirt? Bij het vorige plan (VKA) waren er verkeerslichten gepland bij Restaurant ‘t Groene Woud. Bij het VKA+ (het nieuwe plan) waren ze plotseling verdwenen. In plaats daarvan verrees in de plannen opeens een landbouwviaduct, waar niemand om gevraagd had. De oplossing is een goed onderzochte aansluiting op de N65 ter hoogte van In ‘t Groene Woud. Het kan bovendien de sleutel zijn voor een toekomstige oplossing van verkeer door Helvoirt en Cromvoirt en houdt de bedrijven aan de N65 bereikbaar. Deze optie is niet onderzocht en zit daardoor niet in dit plan. Daarom wil D66 de volledige aansluiting behouden. Het voorstel staat hier. Zorgt dit plan ervoor dat het groene karakter van N65 behouden blijft en dat bomen gespaard worden? Bij de aanleg van de verdiepte N65 gaan er 418 bomen om en voor slechts 72 is er compensatie geregeld. D66 wil dat elke boom die moet wijken teruggeplant wordt in de buurt van de N65. Dus nu een plan maken waar die bomen herplant worden en meteen met de herplant starten. De harde afspraak die we daar over wilden maken haalde het niet in de raad. Het voorstel dat we wilden staat hier. Wordt de stikstofuitstoot voldoende teruggedrongen en gecompenseerd om kwetsbare natuur te beschermen? De onderzoeken bij het bestemmingsplan wijzen uit dat stikstof geen probleem vormt. Het wordt haast ontkend. Een hond zou meer stikstof uitstoten dan het hele project N65, een bizarre vergelijking. Er daalt wel degelijk te veel stikstof neer in het stuk Loonse en Drunense Duinen, dat vanaf 1 januari bij de gemeente Vught hoort. De Natuur en Milieugroep Vught verwacht dat de Raad van State het N65-plan vanwege de stikstof zal afkeuren. Er gaat veel tijd verloren als dan nog bedacht moet worden hoe dan wel. Daarom wilden wij een aanvullend plan, dat kan je hier lezen. Worden het ecoduct en de wildbrug tegelijk met de N65 aangelegd zodat hiermee de ecologische verbindingen zijn verzekerd? Twee ecopassages worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan: één ecoduct onder de weg door in het Helvoirts Broek en één wildbrug eroverheen. Helaas is de aanleg in het plan niet verzekerd, net als allerlei andere zaken, zoals bloeiende bermen, struiken en bosschages. Het gevaar bestaat dat er van de groene ambities uiteindelijk niets uitgevoerd worden. We hebben gevraagd om de nieuwe N65 alleen uit te voeren als tegelijkertijd het aanleggen van de ecologische verbindingen en biodiversiteitsmaatregelen gegarandeerd zijn. Ook dit voorstel werd verworpen. Je kunt het hier teruglezen. Is er bij de invulling van dit bestemmingsplan rekening gehouden met mensen die minder mobiel zijn en wordt daarmee de inclusieagenda uitgevoerd om er voor te zorgen dat iedereen mee kan doen? De oversteken bij de De Bréautélaan/Martinilaan en de Boslaan/Vijverbosweg worden 1,5 meter hoog. Dat betekent dat je te voet of met de fiets een helling moet nemen. Voor een rolstoel mag dat hellingspercentage maar 2% zijn. Is dat meer dan wordt er een nieuwe barrière opgeworpen om de N65 over te steken. De raad stelde in het najaar de inclusieagenda vast; iedereen doet mee in Vught. Dan mogen er voor mensen in een rolstoel en andere mindervaliden door de N65 geen nieuwe barrières opgeworpen worden, vindt D66. We deden het voorstel om een maximale hellingshoek van 2 procent mee te geven bij de aanbesteding. Het voorstel, waaraan geen gehoor gegeven werd, is hier te lezen. Na de verdieping van de N65 wordt het fietspad aan de noordzijde van de N65 opgeheven. Waar is dat voor nodig? D66 wil dat de noordelijke fietsverbinding (aan de kant van de IJzeren Man) tussen Vught en Helvoirt in stand blijft. Het is een waardevolle schakel in het fietsnetwerk en opheffen van deze fietsverbinding dient geen enkel doel. Daarom vroegen wij het college om de noordelijke fietsverbinding langs de N65 te handhaven. Om daar steun voor te krijgen van de raad moest de motie worden aangepast en gaat het college op de koffie in Haaren om daar deze wens van de raad neer te leggen. Ons (aangenomen) voorstel is hier terug te lezen.
Van deze groene laan wil het college een ontsluitingsweg maken, terwijl dat volgens de cijfers van de gemeente zelf niet hoeft. Fietsers en wandelaars worden hier in de toekomst geweerd.

Protest (op anderhalve meter afstand van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering.
Verder uit deze vergadering: – alle stukken, moties en amendementen staan hier – bekijk de hele raadsvergadering van 14 mei terug via https://www.youtube.com/watch?v=usZSvxJo3Ro – bekijk de commissievergadering van 8 mei https://www.youtube.com/watch?v=58S-x_Pj4PA – luister hier terug naar alle insprekers tijdens de inspraakavond van 7 mei (geen beelden beschikbaar) Zie ook: – D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit (14-4-2020) – D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 (19-2-2020) – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ‘t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017) Reacties? [email protected]

Protesten (op anderhalve meter van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering over de N65.




Gemeentekas én inwoners van Vught de dupe
De gemeente Vught had het nakijken, want de grond bleek met dit type woningen voor veel te weinig verkocht te zijn. Woningen die zouden moesten vallen in het segment betaalbaar werden middelduur en woningen in het middeldure segment werden duur. Erger nog: weinig inwoners van Vught hebben een koopwoning toegewezen gekregen. D66 heeft bij het kadaster de gegevens van twee rijen koopwoningen opgevraagd en daarvan kwam geen enkele koper uit Vught. Het plan is bijna klaar en waar D66 al voor vreesde, is nu werkelijkheid: de eerste koopwoning gaat al in de verhuur. Voor het exorbitante bedrag van 1650 euro kan het huis gehuurd worden van iemand uit Amsterdam. De fractie van D66 heeft daarom de volgende vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders: – Is u bekend dat er nu al een woning te huur wordt aangeboden? Worden er bij uw weten nog meer nieuwbouwwoningen aangeboden voor particuliere verhuur? – Uit antwoorden op eerdere schriftelijke vragen van D66 schreef u dat er met de ontwikkelaar bedongen is dat kopers een antispeculatiebeding in het koopcontract opgelegd krijgen. Wat houdt dat antispeculatiebeding in? – Is het antispeculatiebeding van toepassing op mensen die de woning gekocht hebben maar deze in de verhuur doen? Zo nee, waarom is verbod op verhuur niet opgenomen? Zo ja, wat gaat u hiertegen doen? – Wat is uw boodschap aan de vele Vughtenaren die achter het net visten en nu zien dat een woning verhuurd gaat worden die zij graag hadden willen kopen? – Speerpunt van deze coalitie is doorstroming op de woningmarkt. Gaat het dan om doorstroming in de ruimste zin des woords of gaat het om doorstroming binnen Vught? Indien dat laatste het geval is, in hoeverre is dat met de koopwoningen op Isabellaveld dan bereikt? D66 kijkt uit naar de antwoorden, die uiterlijk 15 mei binnen moeten zijn.
Wél een lift en duurzaamheidsmaatregelen
In het ruimte-voor-ruimte-potje zat nog 65.000 euro, zo bleek uit navraag. Het college legde het renovatieplan pas voor aan de raad in vergevorderd stadium, zelfs nadat het vol trots verteld was in de media en daarom vond D66 het onverantwoord om de Cromvoirtse gemeenschap teleur te stellen. Daarom stemde D66 voor deze investering en stelden we voor om het nog iets beter te doen met het restant in de ruimte-voor-ruimte-pot waar nog geen bestemming voor was; de lift erin en de rest van de bedrag voor duurzaamheidsmaatregelen. De college gaf een positief oordeel over dit D66/CDA-voorstel. Maar dat was tegen het zere been van de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD. Die dachten met het plan mooie sier te maken in Cromvoirt? In alle haast moest er geschorst worden, want het D66/CDA-voorstel leek het te gaan halen. Want wie stemt er nou tegen een voorstel waarover het eigen college positief geadviseerd heeft? En welke partij stemt er nou tegen het advies van zijn eigen wethouder? Het antwoord: Gemeentebelangen, samen met PvdA-GroenLinks en VVD.‘Lift in The Battle Axe helemaal niet nodig’
Gemeentebelangen vond de lift overbodig. Maar in het bouwplan worden er wel voorbereidingen gemaakt voor het plaatsen van een lift. Op de vraag of die voorbereidingen dan ook maar uit het plan moeten, kon GB-raadslid Bregje Peijenburg geen antwoord geven. Voor extra duurzame maatregelen moet het college maar op zoek naar subsidies. Dat kan, maar dan zul je toch echt zelf ook een bijdrage moeten leveren. Niets wordt 100% gesubsidieerd, meestal maximaal 50%. Als je dus geen cent extra wilt uitgeven aan duurzaamheid, is de subsidie automatisch nul euro.Veel verwijten en sneren van PvdA-GroenLinks
PvdA-GroenLinks maakte het nog bonter en had bedacht om de oppositiepartijen eens een lesje te leren. Karin Sprik kwam richting D66 en CDA met enkel verwijten dat de partijen te kritisch op het proces waren. En dat PvdA-GroenLinks dit bedrag wél over heeft voor Cromvoirt. Sprik had gemist dat in de commissievergadering D66 en CDA ook al gezegd hadden niet meer terug kunnen vanwege de beloftes aan Cromvoirt. Op de vraag, die drie keer gesteld werd, over binnen welke kaders deze 7,5 ton wordt uitgegeven, had Sprik geen antwoord. Dat D66 en CDA voorstellen de lift mogelijk te maken extra geld beschikbaar te stellen voor duurzaamheid, sloot exact aan bij het verhaal van PvdA-GroenLinks in de commissievergadering. Na het onnodig agressieve betoog van PvdA-GroenLinks was er geen ruimte meer om dit in te zien. De VVD legde het plan wel tegen een soort meetlat, maar kon niet uitleggen waarom het wel 750.000 euro mag kosten, maar niet dat het met lift en duurzaamheidsmaatregelen geen 815.000 euro mocht kosten.Geld niet naar lift maar naar ‘brug van niks naar nergens’
Uiteindelijk dwongen op één na alle aanwezige raadsleden van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD wethouder Pennings te zeggen dat 15.000 euro (van het totaalbedrag van 65.000 euro) al naar een nieuwe brug bij Fort Isabella zou kunnen gaan. Daartoe was vorig jaar een motie opgesteld, maar die is niet uitgevoerd. Nu wordt er alsnog gekeken of het geld van de provincie wel naar die brug mag, die PvdA-GroenLinks destijds treffend ‘een brug van niks naar nergens’ noemde. Vught heeft er immers weinig aan, laat staan Cromvoirt. Uiteindelijk is vooral de Cromvoirtse gemeenschap de dupe van dit soort politieke spelletjes. Vervolgens kwam Gemeentebelangen uit de losse pols met het plan om het geld uit te geven aan een opknapbeurt van De Noot in Cromvoirt (gebouw van de fanfare). Op die manier met geld strooien is nu juist de kritiek van D66 op het hele proces, maar dat was duidelijk aan dovemansoren gericht.