het hoogste van alle Brabantse gemeenten.
Voor D66 is Anne-Marie Spierings uit Sint-Michielsgestel geïnstalleerd. Ze heeft de portefeuille agrarische ontwikkeling, energie en bestuur. In het nieuwe provinciebestuur is zij de enige vrouw. Tijdens de vergadering stond het bestuursakkoord ‘Beweging in Brabant’ centraal. D66 vormt samen met VVD, SP en PvdA het nieuwe college van Brabant, onder wie Henri Swinkels uit Vught die de afgelopen jaren de SP in Vught leidde.
De fractie in provinciale staten is nu ook weer compleet. De in Vught geboren Ine Meeuwis is toegevoegd door de overstap van Anne-Marie Spierings naar het provinciebestuur. De fractie wordt de komende jaren geleid door Jeroen Hageman. Fractie en bestuur van D66 Vught wensen Anne-Marie, Jeroen en de rest van de fractie heel veel succes en rekenen erop dat de uitstekende samenwerking gecontinueerd wordt.
Gerelateerde berichten aan verkiezingen Provinciale Staten:
– Alle 55 gekozen statenleden
– D66-score in Vught verreweg het hoogste van Brabant (20-4-2015)
– D66 grootste winnaar in Brabant bij verkiezingen Provinciale Staten (23-3-2015)
– D66 Vught voert volop campagne met speciaal verkiezingsmagazine (14-3-2015)
– Steun uit Vught voor plan D66 Brabant: alle huizen in 2030 energieneutraal (11-3-2015)
– Dianne Schellekens hoog op lijst Water Natuurlijk bij de waterschapsverkiezingen (2-3-2015)
– Joery van den Bogaard Vughtse kandidaat voor Provinciale Staten (5-12-2014) (5-12-2014)
– Kandidatenlijst D66 Noord-Brabant bekend (2-12-2014)
– Anne-Marie Spierings uit Sint-Michielsgestel lijsttrekker D66 Brabant (22-9-2014)
– Fan-tas-tisch resultaat D66 in Vught: nergens in Zuid-Nederland hoger percentage verkiezingen PS (3-3-2011)De fractie van D66 Vught heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de beperkte openingstijden van het gemeentehuis. Er zijn steeds minder momenten waarop een afspraak gemaakt kan worden voor bijvoorbeeld een nieuw paspoort of rijbewijs. Bovendien is een aantal dagen avondopenstelling door feestdagen vervallen, zonder dat daarvoor een alternatief geboden werd. D66 wil dat het gemeentehuis goed bereikbaar is, ook voor Vughtenaren die een fulltime baan hebben.
Voor D66 is een hoog niveau van serviceverlening door de gemeente topprioriteit. Die enkele keer dat een inwoner van Vught in het gemeentehuis moet zijn, moet hij/zij binnen de mogelijkheden van het ambtelijke apparaat zo goed mogelijk geholpen worden. Niet alleen omdat de overheid er is voor de burger en niet andersom, maar ook omdat inwoners van Vught voor sommige zaken en documenten volstrekt afhankelijk zijn van de gemeente.
Zie ook:
– de complete uitslag van waterschap De Dommel
– Dianne Schellekens hoog op lijst Water Natuurlijk bij de waterschapsverkiezingen (2-3-2015)D66 heeft het in Vught bij de verkiezingen van provinciale staten ongekend goed gedaan. Met 17,4 procent van de stemmen (was in 2011 11,6 procent) scoorde D66 in Vught het hoogste percentage van alle plaatsen beneden de rivieren.
De forse winst voor D66 in Vught was geen vanzelfsprekendheid, omdat er bij VVD en PvdA in totaal drie Vughtse kandidaten op een verkiesbare plaats stonden. VVD en PvdA plukten hiervan de vruchten, omdat beide partijen in Vught veel minder daalden dan in de rest van Brabant. Sterker nog: de VVD behaalde nergens onder de grote rivieren een beter resultaat dan in Vught en de score van de PvdA in Vught is een van de hoogste van Brabant.
De Vughtse afdeling van D66 voert dinsdagmorgen, de dag voor de verkiezingen, campagne op het station van Vught. Tijdens de hele ochtend schenkt D66 Vught een gratis kopje koffie, is er gratis Wifi (inlogcode = ikstemd66) en krijgen we versterking van provinciaal lijsttrekker Anne-Marie Spierings uit Sint-Michielsgestel.
Ook de Vughtse kandidaat Joery van den Bogaard is aanwezig, net als verschillende andere D66’ers uit Vught, zoals lijstduwer en raadslid Birgit Cordes, fractievoorzitter Fons Potters. Ook Dianne Schellekens is de hele ochtendspits aanwezig. Zij is verkiesbaar voor het waterschap. Ze staat op plaats 4 van Water Natuurlijk (lijst 1).
Naast een kopje koffie en gratis Wifi biedt D66 het verkiezingsmagazine aan aan de mensen die hem nog niet in de brievenbus hebben gehad. En alle niet-treinreizigers zijn uiteraard ook allemaal van harte welkom op dinsdagochtend voor het magazine en alle vragen over de twee verkiezingen van 18 maart.
http://issuu.com/d66vught/docs/d66001-psverkiezingen2015-hr-wt?e=15966242/11876508
Zie ook:
– D66 Vught voert volop campagne met speciaal verkiezingsmagazine (14-3-2015)
– Steun uit Vught voor plan D66 Brabant: alle huizen in 2030 energieneutraal (11-3-2015)
– Dianne Schellekens hoog op lijst Water Natuurlijk bij de waterschapsverkiezingen (2-3-2015)
– Joery van den Bogaard Vughtse kandidaat voor Provinciale Staten (5-12-2014) (5-12-2014)
– Kandidatenlijst D66 Noord-Brabant bekend (2-12-2014)
– Anne-Marie Spierings uit Sint-Michielsgestel lijsttrekker D66 Brabant (22-9-2014)
– Fan-tas-tisch resultaat D66 in Vught: nergens in Zuid-Nederland hoger percentage verkiezingen PS (3-3-2011)
D66 doet voor het eerst in de geschiedenis mee in het provinciebestuur van Brabant. Bij de laatste verkiezingen voor Provinciale Staten was D66 de grootste winnaar. D66 Brabant ging van 5 naar 7 zetels. In Vught scoorde D66 toen met 17,4 procent van de stemmen Werken op afspraak
Eerder al werd werken op afspraak ingevoerd: inwoners van Vught moeten minimaal een dag van te voren een afspraak maken. Op de bonnefooi binnenlopen zou ook mogelijk blijven, alleen bestond dan het gevaar dat diegene lang moest wachten of dat een bepaald persoon met een bepaalde expertise niet aanwezig was op dat moment. De mogelijkheid om zonder afspraak binnen te lopen was een theoretische, want in de praktijk blijkt er nooit plek te zijn. Bij D66 zijn verschillende meldingen binnengekomen dat zelfs niet eens de moeite gedaan werd om te kijken of iemand op een bepaald moment of later die dag nog geholpen kon worden, maar uitsluitend de mededeling ‘u moet een afspraak maken ‘ volgde.Afspraak maken in de middag kan ook al niet meer
D66 constateert dat het maken van een afspraak op bepaalde dagdelen helemaal niet meer kan. Behalve op maandag is het niet meer mogelijk om in de middag een afspraak te maken. Schrijnender wordt het als het gemeentekantoor twee maandagen achter elkaar dicht is. Bij ons is een voorbeeld bekend van een werkende vrouw die dolblij was toen ze haar rijbewijs haalde, maar de feestvreugde gedrukt werd toen bleek dat ze daar bijna drie weken op moest wachten, omdat het gemeentekantoor dicht was op maandag 27 april (Koningsdag) en maandag 4 mei (Dodenherdenking) de avondopenstelling verviel. De fractie van D66 heeft daarom een aantal schriftelijke vragen gesteld. Zo wil de fractie graag weten of het college het standpunt van D66 onderschrift dat het gemeentehuis ook bereikbaar moet zijn voor mensen met een fulltime baan. Verder wil de fractie weten waarom het los van de maandag niet meer mogelijk is om in de middag een afspraak te maken. Het is nu alleen mogelijk om een afspraak te maken voor de volgende dag of later en niet op de dag zelf. D66 zou graag het zogenoemde Klant Contact Center zo ingericht zien dat ook de mogelijkheden voor een afspraak op dezelfde dag inzichtelijk gemaakt worden op de website van de gemeente. Het kan niet zo zijn dat iedere tijd altijd vol zit. Er moeten dagen bij zijn dat niet op alle tijdstippen afspraken staan. Er moet dus wel ruimte zijn.Alternatieven voor (vervallen) avondopenstelling
Verder wil D66 weten of het college het met D66 eens is dat het gemeentekantoor niet twee avondopenstellingen achter elkaar op maandag dicht mag zijn, zonder dat er enig alternatief openstellingsmoment in de avond wordt aangeboden. D66 is altijd aanjager geweest van nieuwe manieren van serviceverlening, zoals het experimenteren van het bezorgen van nieuwe paspoorten en rijbewijzen in plaats van afhalen of enkele uren openstelling op zaterdagochtend, desnoods in plaats van de maandagavond. D66 wil graag weten of Vught op dat vlak de komende jaren nog ontwikkelingen of pilots kan verwachten. Zie ook: – de ingediende schriftelijke vragen Reacties? – [email protected]Samenwerken met omliggende gemeenten is een goede zaak, maar samenwerken om het samenwerken niet. Dat stelde D66 gisteravond tijdens de raadsvergadering. Aanleiding was het ingezette traject om te komen tot een toekomstagenda voor de ‘vijf van de Meierij’, te weten Vught, Den Bosch, Sint-Michielsgestel, Boxtel en Haaren. Niet alleen voor D66 maar ook voor alle andere partijen in de Vughtse gemeenteraad lijkt dit nieuwe traject op samenwerken om het samenwerken, omdat er geen duidelijk startpunt is en ook geen duidelijk doel.D66 Vught zet al jaren in op samenwerking
D66 Vught kiest al vele jaren vóór samenwerking met buurgemeenten, omdat dat tal van voordelen kan opleveren. Door zaken samen te regelen verkleint het de kwetsbaarheid van gemeentelijke organisaties, kan de kwaliteit door bundeling van expertise omhoog en kunnen er kosten bespaard worden. Er is veel gewonnen de afgelopen jaren en er valt nog veel te winnen. Maar D66 kiest niet voor samenwerken om het samenwerken. Dat lijkt echter wel het startpunt van dit nieuwe traject: we moeten iets en laten we in de volle breedte maar eens kijken wat er allemaal kan. En dat is vreemd, omdat er op veel terreinen al goed wordt samengewerkt, niet alleen bestuurlijk maar ook daarbuiten. Dat werd bij een ‘ophaalsessie’ met fractievoorzitters uit de vijf gemeenten onlangs in het gemeentehuis van Haaren volledig buiten beschouwing gelaten. Dat is vreemd, omdat we dan met z’n allen het wiel opnieuw gaan uitvinden. Dat is natuurlijk niet effectief en efficiënt.Ontwikkelingen in Haaren/Helvoirt
D66 vindt het ook vreemd omdat deze brede verkenning niet past bij de huidige ontwikkelingen in deze regio. Boxtel en Sint-Michielsgestel hebben er al een hele kluif aan om een ambtelijke fusie op te tuigen. Maar dat wordt op geen enkele wijze benoemd of bekeken. En dan Haaren. Die gemeente beraadt zich op de toekomst, maar zeker is wel dat de toekomst niet de huidige vorm van de gemeente is. Voor de zomer komt er een besluit. Een van de opties is het dorp Helvoirt samenvoegen met Vught. D66 is daar voorstander van, mede ingegeven door een zeer grote meerderheid van Helvoirt die dat ook wil. Maar aan dat soort ontwikkelingen wordt voorbij gegaan. D66 vindt dat niet goed. Huidige ontwikkelingen moeten meegenomen worden, en moet een duidelijke probleemanalyse komen, de opdracht moet smaller geformuleerd worden formuleren en dan pas kun je stappen maken op enkele gebieden waarop mogelijk samengewerkt kan worden. Zie ook: – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) Reacties? – [email protected]Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die regionaal geregeld worden, door een eigen bestuur. Klinkt in eerste instantie wellicht goed, maar de controleerbaarheid van deze organen is ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan. D66 Vught gaat de komende tijd verschillende vergaderingen van dergelijke organen waar Vught in zit volgen. De vergaderingen zijn immers openbaar, maar niemand die er op af komt. In deel 1 een verslag van de vergadering van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost en in deel 2 de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Nu deel 3. D66-raadslid Henk Klösters zat wederom als enige op de publieke tribune, deze keer van een vergadering van de GGD.Grootste gemeente in GGD-gebied voorkomt eigenhandig bezuiniging van 55.000 euro
Op donderdag 9 april vond de vergadering van het algemeen bestuur van de GGD plaats. Als locatie was de raadszaal in Waalwijk gereserveerd. Met een mooie overzichtelijke agenda voor zich, trapte de voorzitter af. De enige aanwezige burgemeester, die van Cuijk, was ook tevens de voorzitter van de vergadering. Hij opende met de mededeling dat men op zoek is naar versterking van de directie. Eefje van de GGD gaf als eerste een presentatie van ‘Gezond Inzigt’ Expres verkeerd geschreven begreep ik aan de hand van de vertoonde lichtbeelden. Stoeien met cijfers om de dialoog aan te kunnen gaan met de individuele gemeentes om vervolgens het benodigde maatwerk te kunnen leveren in de wijk en op scholen. Op zoek naar concrete cijfers voor de gemeente om de wat en hoe vraag te beantwoorden. Het gemeentelijk sociaal beleid in relatie met het GGD beleid om te zorgen voor een gezonde wijk en school. Heel mooi. Iedereen was het hier natuurlijk mee eens. Er moesten nog twee nieuwe bestuursleden benoemd worden. De nieuwe wethouder van ’s-Hertogenbosch, niet aanwezig, werd unaniem gekozen tot portefeuillehouder leefomgeving. De wethouder van Oss kreeg personeelsaangelegenheden. Jeugd, veiligheid en financiën waren al eerder in 2014 na de gemeenteraadsverkiezingen, verdeeld. De voorjaarsnota 2016 stond op de agenda. Vanuit de gemeente Vught was eerder door het college ingestemd met de inhoudelijke koers van de voorjaarsnota en er was ook een akkoord bij het voorgestelde bezuiniging scenario. De geprognotiseerde gemeentelijke bijdrage voor 2016 riep voor Vught geen verdere vragen op. Vanuit de gemeente Tilburg kwam het verzet, de gecalculeerde bezuiniging op de Soa-preventiecampagne voor homoseksuele mannen moest van tafel. De voorzitter had een probleem. Wat doe je als een van de 27 deelnemers en niet de minste (de grootste) aangeeft niet akkoord te gaan met de voorgestelde bezuiniging? Op een zeer kundige wijze werd na een schorsing door de burgemeester van Cuijk een compromis aangeboden. De bezuiniging van ongeveer 55.000 euro wordt opnieuw in het dagelijks bestuur ter discussie gesteld en er wordt gezocht binnen de begroting van de GGD of er elders ruimte is om de bezuiniging terug te draaien. De voorzitter ziet een oplossing binnen het innovatie-budget. Hij zegt verder toe dat hij zorgt voor een goede evaluatie. Iedereen gelukkig en geen enkele wethouder hoeft terug naar zijn eigen gemeenteraad. Midden Brabant was voor de vorming van GGD Hart van Brabant een zelfstandige eenheid met Tilburg als hoofdrolspeler. Voorlopig blijft Midden Brabant nog een vreemde eend in het geheel en niet alleen vanwege het soa-initiatief. Men hanteert in de huidige overgangsfase andere doorberekende tarieven naar de burgers. Er is nog geen sprake van een grote GGD. Over een paar jaar is het pas zover. Tot slot stond er op de agenda ‘Onderzoek governance en arrangementen’. Ik dacht meteen aan de Sound of Music aan een gouvernante die op de kinderen past. Nee, het bleek een serieuze bijdrage te zijn om vanuit Hart van Brabant met ruime mogelijkheden het nodige maatwerk voor de gemeentes te kunnen leveren. Knap in het begin van de vergadering werd al aangegeven dat men zoekende is na een tevreden gemeente/deelnemer en op het eind komt men nog eens met een presentatie dat men het echt meent. De voorzitter deed niet alleen tijdens de vergadering zijn best om alle aanwezige ‘gezondheid’-wethouders tevreden te stellen maar ook ik als toeschouwer ontkwam niet aan een hoog tevredenheid gevoel. Ik heb hem, die van Cuijk, nog even na afloop een compliment gegeven voor de wijze waarop hij de vergadering leidde. Burgemeesters krijgen immers niet vaak een schouderklopje, toch? Om twaalf uur ging ieder zijn weegs dit keer zonder broodjes. Zie ook: – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) Reacties? – [email protected]Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die regionaal geregeld worden, door een eigen bestuur. Klinkt in eerste instantie wellicht goed, maar de controleerbaarheid van deze organen is ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan. D66 Vught gaat de komende tijd verschillende vergaderingen van dergelijke organen waar Vught in zit volgen. De vergaderingen zijn immers openbaar, maar niemand die er op af komt. In deel 1 een verslag van de vergadering van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost. Nu deel 2. D66-raadslid Henk Klösters zat als enige op de publieke tribune van een vergadering van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland
Eerst even ter verduidelijking: de Veiligheidsregio omvat Brandweer en Veiligheidsbureau Brabant-Noord, de GHOR Brabant-Noord en het Gemeenschappelijk Meldcentrum Brabant-Noord. In de veiligheidsregio werken maar liefst 20 gemeenten, de GGD en de Politie Brabant-Noord met hen samen op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, en meldkamers. Voorts werken ook het Waterschap AA en Maas , het Waterschap De Dommel en het Regionaal militair Commando-Zuid in de veiligheidsregio samen. Je vraagt je dan ook niet af wie er niet bij betrokken is . De bestuurders, voornamelijk burgemeesters, van de Veiligheidsregio kwamen op 8 april bij elkaar in Den Bosch. Het Waterschap Aa en Maas trad op als gastheer en nam het thematisch gedeelte op zich. Op de agenda van deze openbare vergadering stond een presentatie van het waterschap: ‘beslissen over evacuatie en strategie bij hoogwaterdreiging’. Deze presentatie was voorzien op het eind van de reguliere vergadering. Voor mij als enige bezoeker van de 20 deelnemende gemeenten een uitdaging om de gehele vergadering met als slot, dit toetje, te volgen.Geen politie aanwezig, ook geen officier van justitie, vervangers evenmin
De voorzitter opende de vergadering, normaliter de burgemeester van Den Bosch maar die was verhinderd en werd vervangen door de burgemeester van Uden. Vanuit de politie was er niemand er was zelfs geen vervanger aanwezig, dit gold ook voor de officier van justitie. Daardoor kreeg de bijeenkomst meteen een heel hoog brandweergehalte. Er waren veel brandweerlieden. De Commissaris van de Koning had middels een brief aandacht gevraagd voor de onbegaanbare paden in het buitengebied. De brandweer maar zeer zeker ook de ambulance konden hun werk niet goed uitvoeren. Welk besluit uiteindelijk hierover werd genomen was mij niet duidelijk. En wat betekent dit voor de gemeente Vught? De overschrijding van de opkomsttijden van de brandweer stond ter informatie op de agenda. Er loopt een pilot in Bernheze. Verwonderlijk was het dat de burgemeester van Bernheze niet op de hoogte was deze pilot in haar gemeente. Uit de beantwoording van de regionale brandweercommandant bleek dat vanwege geld gebrek de pilot achteraf toch niet was door gegaan.Trots op de Vughtse burgemeester
Met het behandelen van een wijziging van de programmabegroting Veiligheidsregio Brabant-Noord kwam haarfijn naar voren dat het Dagelijks Bestuur beslist en het Algemene Bestuur er meer is om op tijd de broodjes te nuttigen. De burgemeester van Vught had eerder in zijn rol als voorzitter van de Financiële Commissie van de Veiligheidsregio het dagelijks bestuur geadviseerd om het te hoge saldo Reserve risico- en crisis communicatie terug te geven aan de deelnemers. Het Dagelijks Bestuur besliste anders en stopt deze meevaller in de Reserve bevolkingszorg. Onze burgemeester deed nog een verwoede poging om medestanders te krijgen, maar de voorzitter van de vergadering was onverbiddelijk. Hij bleef daarna de enige tegenstemmer. Ik was trots op onze burgemeester. De brandweer verzorgde nog een presentatie over de vernieuwde repressie, met o.a. de wijze waarop men denkt het tekort aan bluswater in het buitengebied op te lossen. De getoonde oplossing is een hele slimme, gewoon een aantal waterwagens aanschaffen.Wie plast het verst?
En dan het toetje de presentatie van het waterschap. Bij hoogwater wordt de 750 hectare van de Vughtse Gement onder water gezet. Het was een zeer wetenschappelijke presentatie, waarbij een deskundige met een matrix aangaf wanneer men tot een verplichte evaluatie moest overgaan. Al snel bleek dat de burgemeesters hier geen zin in hadden en men kwam met eigen voorbeelden uit de oude doos. Wat deed men en waarom in 1995 bij de echte overstroming van de veiligheidsregio. Het kreeg daardoor een hoog stoer jongensgehalte van ‘wie plast het verst’. En toen waren er broodjes, de lunch was vervroegd het was nog geen half twaalf. Ik ben er nog niet uit of ik me veiliger voel toen ik na de vergadering weer terug naar Vught fietste. Zie ook: – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) De fractie van D66 Vught heeft zeer kritisch geoordeeld over de plannen van de Omgevingsdienst voor komend jaar. Deze dienst die vergunningverlening, handhaving en toezicht houdt, werkt voor alle gemeenten in Noordoost-Brabant. Vught moet van het rijk aan deze dienst meewerken én meebetalen. Maar of zo’n opgelegd bestuurlijke moloch doeltreffend is, is volgens D66 Vught de vraag. D66-raadslid Henk Klösters vergeleek in de laatste commissievergadering de Omgevingsdienst Brabant Noordoost (ODBN) met televisieseries als ‘De Fractie‘ over het reilen en zeilen van een politieke partij, ‘The Office‘ over het wel en wee op een kantoor en ‘Missie Aarde‘ waarin in het jaar 2063 gezocht wordt naar een nieuwe planeet om op te leven maar de reis zó lang duurt dat de bemanning zich stierlijk verveelt. “En als je deze nota van de Omgevingsdienst leest, heb je niet eens zoveel fantasie nodig om het te kunnen lezen als een script van een nieuwe tv-serie. Een comedy over een organisatie die vooral met zichzelf bezig is, volledig naar binnen gekeerd is en geleid wordt met de perceptie alsof de organisatie het epicentrum is van de provincie”, aldus Klösters.Draaiboek bijeenkomst Omgevingsdienst had John Lanting niet kunnen bedenken
Een maand geleden kwamen alle verantwoordelijk wethouders uit alle gemeenten in Noordoost-Brabant bij elkaar. De agenda meldde: eerst stemmen over ‘de poppetjes’ in het bestuur en daarna zouden enkele inhoudelijke presentaties gehouden over wat de omgevingsdienst allemaal kan betekenen. Maar wat gebeurde er: in feite werd daar het script van een lachwekkende tv-serie uitgevoerd. Deze ‘aflevering’ ging erover wie o wie er in het dagelijks bestuur zitting mocht nemen? Den Bosch was logisch als verreweg de grootste gemeente van deze regionale dienst, maar enkele kleine gemeenten spanden samen om dat te voorkomen. De ene na de andere schorsing volgde. John Lanting had het niet kunnen bedenken zoals het liep. Uiteindelijk won Sint-Oedenrode. De wethouder van die gemeente die opgeheven wordt, mag de komende jaren in het dagelijks bestuur, samen met de wethouders van Oss, Grave en Cuijk. ‘Hè, toch wel raar’, moet men gedacht hebben: Den Bosch zit er niet bij en dus werden in de ‘voorstelling’ nog twee gemeenten aangewezen die wel bij de vergaderingen van het dagelijks bestuur mochten aanschuiven, maar niet mee mochten beslissen. Dat mag Den Bosch. En Boekel ook, terwijl Boekel dat helemaal niet wil en liever zelf zijn zaakjes regelt. “Enfin, daar ging het over, precies volgens het script”, aldus Klösters. De geplande inhoudelijke presentaties gingen uiteindelijk niet door, daar was geen tijd meer voor.D66 nog argwanender over Omgevingsdienst na beschamende vertoning
Collega-raadslid Henk Klosters was in februari de eerste die als publiek ooit een vergadering van de omgevingsdienst bijwoonde en de bijeenkomst typeerde als beschamend. D66 Vught was al bijzonder argwanend, maar is dat na deze bijeenkomst nog veel meer. Onlangs is er in Vught een presentatie geweest van de Omgevingsdienst. ‘De gemeenteraad is de baas’, werd gesteld maar dat lijkt prietpraat. De raad heeft in praktijk helemaal niets te zeggen over dit opgelegde gedrocht van een organisatie. Een volstrekt solistische organisatie die totaal niet van deze tijd is. Zo hebben alle omgevingsdiensten dezelfde opdracht, maar werken ze overal weer anders en hebben ze vanwege de herkenning allemaal een ander logo en eigen huisstijl. En een eigen reorganisatieplan, terwijl ze nog maar net bestaan. Overheden dienen effectiever te werken, zo effectief mogelijk mag je verwachten, maar de omgevingsdienst heeft daar kennelijk geen boodschap aan. D66 ging uiteindelijk wel akkoord met de zienswijze van het college. Die zienswijze hield namelijk in dat het gemeentebestuur niet akkoord gaat met de zogenoemde kadernota. Klösters opperde het idee om een volgende keer gewoon tegen het complete stuk te stemmen als er nog een keer zo’n slecht verhaal volgt. “Misschien heeft dat meer impact.” De volgende openbare vergadering van het dagelijkse bestuur is op woensdag 8 april. D66 gaat weer, wie mee wil kan wellicht meerijden. Zie ook: – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Website Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) De gemeente Vught gaat te hoge salarissen bij maatschappelijke partners aankaarten. Een voorstel van PvdA-GroenLinks, dat mee ingediend werd door D66 en de SP, kreeg in de laatste raadsvergadering ruime steun. Exorbitant hoge salarissen bij maatschappelijke partners van de overheid zijn al jarenlang punt van ergernis in menig gemeente, ook in Vught. Maar in vrijwel alle gevallen gaat de gemeente(raad) niet of niet-direct over het exorbitante salaris van een directeur van een maatschappelijke organisatie waar de gemeente zaken mee doet. Er zijn normen afgesproken, maar verschillende organisaties lappen die aan hun laars. Of het nu gaat om de woningbouwcorporatie, de gezondheidsdienst of een verslavingskliniek, er wordt nogal eens gegoocheld met cijfers. Zo telt de een de pensioenpremies of onkostenvergoedingen niet mee, terwijl dat uiteraard ook gewoon inkomen is. Hetzelfde geldt voor een bonus. Die kan best eenmalig zijn, maar het is gewoon inkomen. En de afspraak in de Wet Normering Topinkomens is dat dat inkomens niet boven 100% van een ministerssalaris is (174.000 euro).Salaris mee laten wegen in keuzes
Maar er zullen altijd directeuren van maatschappelijke instellingen blijven die deze aan hun laars blijven lappen of geen openheid van zaken willen geven. De argumentatie dat een salaris boven de norm nu eenmaal zo gegroeid is, is niet meer van deze tijd. Vele directeuren van maatschappelijke organisaties leverden de afgelopen jaren salaris is, al dan niet vrijwillig. Er bestaat geen directeur die tegen zijn zin in een salaris verdient dat boven de norm is; dat gelooft inmiddels niemand meer, net als het argument dat deze topverdieners dan weggekocht worden.Gesprek aangaan met partners
Het voorstel van PvdA-GroenLinks, dat mede werd ingediend door D66 en de SP, vroeg het gemeentebestuur bij bestaande en nieuwe contracten met maatschappelijke partners salarissen boven die nieuwe norm mee te laten wegen bij de selectie van partijen. De gemeente gaat niet over de hoogte van het salaris, maar kan dat wel laten meewegen. Geen salaris onder de norm; dan eens gaan praten met een ander. Bovendien werd in het voorstel gevraagd het gesprek aan te gaan met maatschappelijke partners waar het salaris van de directeur boven de norm ligt. Dat is echt niet meer van deze tijd. Zie ook: – motie topsalarissen publieke sector (het voorstel) – Wet Normering Topinkomens (per 1 januari 2015) – Norm topsalarissen topfunctionarissen woningbouwcorporaties – ‘Salaris directeur Woonwijze vooral uitleggen aan huurders’ (25-2-2013) Dianne Schellekens is met overweldigende steun gekozen voor het algemeen bestuur van waterschap De Dommel. Bij de waterschapsverkiezingen kreeg zij in Vught maar liefst 1990 voorkeursstemmen, een ongekend hoog aantal. Zoveel stemmen heeft de afgelopen jaren zelfs nooit een lijsttrekker bij gemeenteraadsverkiezingen behaald. In totaal kreeg Schellekens (op plek 4 van Water Natuurlijk) 4281 voorkeursstemmen. Water Natuurlijk behaalde 6 zetels, net als de vorige keer en bleef daarmee de grootste partij in waterschap De Dommel. Dianne Schellekens behaalde in totaal echter zoveel stemmen, dat ze zelfs met voorkeursstemmen gekozen werd. Schellekens zelf reageert beduusd op het enorme aantal kiezers dat ze wist te trekken. “Ik wil graag iedereen hartelijk bedanken voor de massale steun voor mijn kandidatuur voor Water Natuurlijk het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel. Ik ga me inzetten met Water Natuurlijk voor mooi, schoon, veilig en genoeg water voor natuur, landbouw, recreatie en bedrijven. Bedankt voor jullie vertrouwen.” Dianne Schellekens is ook raadslid voor D66 in Vught. Dat blijft ze in ieder geval doen tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2018.
Hoogste percentage D66-stemmers beneden de rivieren
Toch wist D66 een fantastisch resultaat neer te zetten in Vught door een wervelende campagne. Zo was er een speciaal Vughts magazine, waarin onder meer onze kandidaten op de lijst (Joery van den Bogaard op nummer 20 en Birgit Cordes op nummer 29) volop aandacht kregen. Het leverde niet alleen complimenten, maar ook stemmers op. D66 behaalde in Vught met 17,4% van de stemmen verreweg het hoogste percentage D66-stemmers beneden de grote rivieren, gevolgd door Breda (16,7%), Waalre (16,4%), Nuenen (16,2%), Son en Breugel (15,8%), Best (15,6%), Sint Michielsgestel (15,6%), Tilburg (15%) en Den Bosch (15%).Schoonveld, De Baarzen en Theresia de grootste, Molenven hoogste percentage
D66 werd de grootste partij bij de Vughtse stembureaus Schoonveld, De Baarzen en Theresia. Bij de Lichtstraat net niet (scheelde 2 stemmen in het voordeel van de VVD). SP won de stembureaus Vlasborch, Gouden Zonne en De Wieken. Bij de overige stembureaus werd de VVD de grootste. Het hoogste percentage D66-stemmers werd behaald bij het stembureau van de voormalige basisschool ‘t Molenven (22,7%), gevolgd door Schoonveld (21,5%), De Braacken (20,0%), De Baarzen (20,0%) en de Lichtstraat (18,8%). D66 Brabant steeg van 5 naar 7 zetels. Als alleen Vught de samenstelling van Provinciale Staten had bepaald, had D66 10 zetels behaald. De opkomst in Vught was met 50,6 procent teleurstellend (was in 2011 6,8% hoger), maar was in vergelijking met de andere 66 Brabantse gemeenten hoog. In slechts een handjevol gemeenten was de opkomst hoger. De gemiddelde opkomst in Brabant was 43,6% waarmee Brabant het laagste opkomstpercentage van heel Nederland had.
Trivia
■ De complete uitslag van Vught vind je HIER ■ De complete uitslag van Brabant vind je HIER ■ D66-kandidaat Joery van den Bogaard (nummer 20 op de lijst) kreeg 370 voorkeursstemmen. Birgit Cordes (nummer 29) kreeg 172 stemmen. ■ Het behaalde resultaat is de één na beste score ooit voor D66 in Vught. De top 5: 1. Europese verkiezingen 22 mei 2014: 21,6% 2. Provinciale verkiezingen 18 maart 2015: 17,4% 3. Gemeenteraadsverkiezingen 19 maart 2014: 16,7% 4. Tweede Kamerverkiezingen 3 mei 1994: 16,6% 5. Europese verkiezingen 4 juni 2009: 14,0% Ter vergelijking: bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 stemde in Vught 1,9% op D66 ■ Gelijktijding met de verkiezingen voor provinciale staten werden verkiezingen voor het waterschap De Dommel gehouden. D66-raadslid Dianne Schellekens was daarvoor kandidaat en werd met een overweldigend aantal voorkeursstemmen gekozen. ■ Opvallend weinig PVV-stemmers in Vught. In Brabant trok de PVV alleen in Sint Anthonis (7,3%) nog minder kiezers dan in Vught (7,4%).
d66vught.nl/welkom
Gerelateerde berichten aan verkiezingen Provinciale Staten: – Alle 55 gekozen statenleden – D66 grootste winnaar in Brabant bij verkiezingen Provinciale Staten (23-4-2015) – D66 Vught voert volop campagne met speciaal verkiezingsmagazine (14-3-2015) – Steun uit Vught voor plan D66 Brabant: alle huizen in 2030 energieneutraal (11-3-2015) – Dianne Schellekens hoog op lijst Water Natuurlijk bij de waterschapsverkiezingen (2-3-2015) – Joery van den Bogaard Vughtse kandidaat voor Provinciale Staten (5-12-2014) (5-12-2014) – Kandidatenlijst D66 Noord-Brabant bekend (2-12-2014) – Anne-Marie Spierings uit Sint-Michielsgestel lijsttrekker D66 Brabant (22-9-2014) – Fan-tas-tisch resultaat D66 in Vught: nergens in Zuid-Nederland hoger percentage verkiezingen PS (3-3-2011)