Opkomst Vught onder het landelijke gemiddelde
Punt van zorg is wel de opkomst in Vught. Deze lag met 31,5 procent zelfs onder het landelijke gemiddelde, terwijl Vught daar bij alle verkiezingen altijd ver boven zit en vaak zelfs in het lijstje staat met plaatsen met de hoogste opkomst. Voor zover bekend is het niet eerder voorgekomen dat de opkomst in Vught onder het landelijke gemiddelde lag. Op de schaal van Brabant lag het percentage wel boven het gemiddelde: 31,5 procent in Vught tegenover 29,9 procent in Brabant. Vught heeft wel vaker bijzondere uitslagen, zeker voor D66. Bij verschillende verkiezingen bleek dat er in Vught het hoogste percentage D66-stemmers zit. Bij de verkiezingen van provinciale staten vorig jaar scoorde D66 in Vught veruit het hoogste percentage van Brabant. Bij de Europese verkiezingen in 2014 werd D66 zelfs de grootste partij in Vught.![IMG_3660[1]](https://vught.test-wp2.local/content/uploads/sites/217/2016/04/IMG_36601-300x188.jpg)
![IMG_3656[1]](https://vught.test-wp2.local/content/uploads/sites/217/2016/04/IMG_36561.jpg)
Uitslag Vught
Voor 50,3% Tegen 48,6% Opkomst 31,5%Voor-tegen per stembureau
Percentage voorstemmers (versus tegenstemmers) per stembureau van hoog naar laag- De Braacken 63% (37%)
- Tafeltennisvereniging PJS (voorheen Molenven) 61% (39%)
- OBS De Lichtstraat 61% (39%)
- Brasserie 155 59% (41%)
- De Piramide (voorheen Schoonveld) 56% (44%)
- Elisabeth 53% (47%)
- Raadhuis 50% (50%) (1 voorstemmer meer)
- De Baarzen 49% (51%)
- Theresia 44% (56%)
- Battle Axe 43% (57%)
- De Vlasborch 40% (60%)
- Bergenshuizen 39% (61%)
- Gebouw Elzenburg 36% (64%)
- De Wieken 36% (64%)
Opkomst per stembureau
- De Baarzen 43,3%
- Tafeltennisvereniging PJS (voorheen Molenven) 39,4%
- Elisabeth 36,1%
- De Braacken 35,3%
- Brasserie 155 35,3%
- De Piramide (voorheen Schoonveld) 34,6%
- Theresia 31,9%
- De Wieken 30,2%
- OBS De Lichtstraat 30,1%
- Raadhuis 28,3%
- De Vlasborch 24,8%
- Gebouw Elzenburg 22,9%
- Battle Axe 22,3%
- Bergenshuizen 21,3%
De don’ts
Opnieuw een vergadering, de eerste in 2016, van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost (ODBN) bijgewoond, ditmaal een thuiswedstrijd. Normaliter worden er drie hooguit vier algemene bestuursvergaderingen van een gemeenschappelijke regeling per jaar gepland. Maar bij de ODBN is dat anders, er zijn dit jaar maar liefst zes vergaderingen. Je zou kunnen denken, dan zal het ook wel nodig zijn. En dat klopt: de uitvoering van deze gemeenschappelijke regeling komt niet van de grond. Ligt dat aan het feit dat de vertegenwoordiger van de grootste stad in de regio het menig maal laat af weten? Ook deze keer schitterde Den Bosch door afwezigheid. Of ligt het aan de provincie, de grootste financier, die zich niet mengt in de discussies? De gedeputeerde is wel aanwezig maar daar is dan alles ook wel mee gezegd. Wie pakt uiteindelijk het voortouw, want dat is wat node wordt gemist. Al heel snel blijkt dat het een moeizame vergadering gaat worden. Heel lang tijd wordt stilgestaan bij het verslag van de vorige vergadering met als gevolg een herhaling van zetten. Een noodzakelijk algemeen draagvlak voor de omgevingsdienst is nog ver weg. Blijkt maar weer dat ODBN in deze fase nog heel kwetsbaar is. De financiële vertaalslag naar de individuele gemeentes is nog niet gemaakt. De gemeentes die het minst aan diensten afnemen klagen het hardst over het magere resultaat. Je moet maar durven. De eerste verkenning van de jaarrekening 2015 pakt voor het dagelijks bestuur gelukkig niet slecht uit. Godzijdank houdt de ODBN iets over, anders waren de rapen gaar. Dit is te danken aan de bereidwilligheid van de provincie die aanzienlijk meer omzet heeft gecreëerd als was voorzien. De geprognotiseerde afname in 2016 van de extra gevraagde uren door de provincie gaat ongetwijfeld een financieel tekort op leveren. De aanwezige kennis wordt onvoldoende gebruikt door de aangesloten gemeentes en daar was de samenwerking nu net voor bedoeld. De sympathie voor de ODBN ontbreekt.Het begint op een Poolse Landdag te lijken
Het verloop van de vergadering, doet me denken aan Brexit. De Engelsen roepen steeds dat ze willen opstappen uit de EU. Boekel laat opnieuw weten dat ze het liefst helemaal niet meer meedoen aan deze opgelegde gemeenschappelijke regeling. Ze zouden maar wat graag op willen stappen. Daarbij gesteund door de nieuwe afgevaardigde van de gemeente Sint-Anthonis. De wethouder zet meteen de toon, ze geeft aan dat thuis de gemeenteraad mordicus tegen besluiten is die in de Algemene Bestuursvergadering worden genomen. We mogen van haar geen positieve bijdrage verwachten. Dat is pas een binnenkomer. Er is sprake van een patstelling. Men gaat het pad op van arbitrage. Het begint inmiddels op een Poolse Landdag te lijken, de tegenstanders blijven zich herhalen en de voorzitter doet zijn best om de vergadering tot een goed einde te brengen. Er volgt een inhoudelijke discussie die niet is samen te vatten. Is het niet beter om twee vergaderingen te houden een voor de Do’s en een voor de Don’ts. Twee jaar na de besluitvorming om 25 regionale omgevingsdiensten in Nederland te installeren zijn het de Don’ts die als zeer recalcitrante vertegenwoordigers de voortgang blokkeren. De rit naar huis gebruik ik om af te kicken.Cultuurverschil
ODBN staat niet op zich. In Nederland bestaat een stelsel van Omgevingsdiensten (de zogenoemde regionale uitvoeringsdiensten) die belast zijn met uitvoeringszaken op het terrein van het omgevingsrecht, vastgelegd in de omgevingswet. Met deze nieuwe wet verandert de regulering van de fysieke leefomgeving ingrijpend. De omgevingswet wordt volgens planning in 2018 officieel van kracht. Waarom lukt het, het bestuur maar niet, de wethouders tijdens de vergadering op een lijn te krijgen? De deelnemers worstelen met het fenomeen ODBN. Het is duidelijk dat er nog een lang cultuurtraject moet worden afgelegd voordat er inhoudelijk vergaderd kan worden. De verbinding tussen ODBN met de deelnemende gemeenten en provincie is ver weg. Ligt dat aan de wethouders? Zouden raadsleden als vertegenwoordigers van de gemeente meer voor elkaar krijgen? Zie ook: – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: wederom de ODBN (23-12-2015) – Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: De ODBN is niet populair (9-12-2015) – Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015) – Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) Reacties? – [email protected]D66 Vught wil meer dan een miljoen euro investeren op sportpark Bergenshuizen. Voor de voetbalclubs Zwaluw VFC en Real Lunet worden twee kunstgrasvelden aangelegd en wordt het tekort aan kleedkamers aangepakt. Hockeyclub MOP krijgt een nieuwe toplaag voor een van de velden. Verder komt er een investeringsbedrag van 50.000 euro die de verschillende verenigingen gezamenlijk kunnen investeren in energieopwekking, waardoor de maandelijkse lasten van de verenigingen kunnen dalen. “Op termijn willen we zelfs een energie-neutraal sportpark”, aldus D66-fractievoorzitter Birgit Cordes. D66 wil dat ook op sportgebied de voorzieningen in Vught op een zeer hoog niveau blijven. Nieuwe investeringen waren na het 25-jarig bestaan van Bergenshuizen broodnodig. Beide voetbalclubs groeien uit hun jasje. Ook heeft hockeyclub MOP behoefte aan een nieuwe toplaag van het in eigen beheer aangelegde veld. Ook bij MOP is een forse groei aan jeugdleden.Integraal plan voor Bergenhuizen
Voor de opknapbeurt was een integraal plan opgesteld. Geld om aan alle wensen te voldoen was er helaas niet, waardoor D66, GB, VVD en CDA besloten om met een gezamenlijk amendement een ‘knip’ te maken en in eerste instantie te gaan voor de investeringen in kunstgras-voetbalvelden, kleedkamers, een toplaag voor hockey en energie-opwekking waar alle clubs op Bergenshuizen van kunnen profiteren. De overige voorgestelde maatregelen, zoals nieuwe speelvoorzieningen en ruiterpaden worden in een later stadium voorgelegd aan de gemeenteraad.Energie-opwekking als duurzame verbinder
“We willen dat knelpunten worden aangepakt, Bergenshuizen weer toekomstbestendig wordt en beheer en eigendom accommodaties uiteindelijk op afstand gezet kunnen worden”, aldus D66-fractievoorzitter Birgit Cordes tijdens de laatste raadcyclus. Bovendien stelde zij dat de mogelijkheden voor energie-opwekking een duurzame verbinder kunnen zijn. “De energierekening van de gebouwen is een punt van aandacht voor alle gebruikers van sportpark Bergenshuizen. Ook gemeente Vught heeft de doelstelling om in 2030 energieneutraal te zijn. Energiekosten kunnen teruggedrongen worden. Verenigingen zullen moeten samenwerken om van elkaar te leren maar ook om aanbestedingsvoordeel te hebben. Zoek elkaar op, deel belangen en vind elkaar op energie. D66 wil daarvoor graag 50.000 euro investeren.” Bijna de hele gemeenteraad stemde voor deze aanpak; alleen PvdA-GroenLinks was weer tegen. Het Vughtse gemeentebestuur pakt door op Bergenshuizen. Voor Scouting Jeep is ondersteuning in veiligheid aangeboden en voor de vele andere gebruikers waaronder wandelaars en ruiters zijn ook verbeteringen voorgesteld die bij de Kadernota terugkomen. Het eerdere besluit om de smalle toegangsweg bij de voetbalclubs te verbeteren en de parkeervoorzieningen aan te pakken wordt integraal uitgevoerd.D66 Vught deed ook dit jaar weer mee met de zwerfvuilactie in Vught. De fractieleden Birgit Cordes, Jan Jaap Rochat en Bjorn Hondelink en ook wethouder Fons Potters namen gewapend met een prikstok, handschoenen en vuilniszakken de omgeving Taalstraat/Eikendonk/Reeburgpark voor hun rekening. Na zo’n twee uur prikken was de opbrengst weer groot. Naast (snoep)verpakkingen, blik en auto onderdelen ook een opmerkelijke vondst. In het Reeburgpark vond Fons Potters een zak met een complete set kerstverlichting. De struiken tussen de Boxtelseweg en de geluidswal A2 blijken voor automobilisten een gewilde plek om ongegeneerd hun rotzooi uit de auto te gooien. Veel flessen, blikjes en plastic verpakkingen. Ruim 300 Vughtenaren, bestaande uit onder meer de Jeugsnatuurwacht, gemeenteraadsleden, Schouting Vught-Noord, de jagers en basisschool De Springplank, namen deel aan de actie ‘Zwerfafval heeft een tehuis’. Dat is een mooi resultaat!















Geef tijd voor groei samenwerking
In het jongerencentrum zijn verschillende partijen neergestreken die daar nu werken aan het zo goed mogelijk gezamenlijke gebruik van het gebouw en stappen zetten voor meer samenwerking. De scholen zitten ook in een overgang van twee scholen naar één , van drie gebouwen naar één. Daarnaast loopt er een traject om gezamenlijk het onderwijs in te richten. Jongerencentrum, sportzaal en scholen worden aan elkaar gebouwd, waardoor fysiek gezien voor samenwerking geen barrière kan zijn. Nu komt er een sporthal bij voor scholen die tevens inspeelt de op de vraag naar sportaccommodaties in Vught. Per saldo is het aantal vierkante meters sporthal in Vught lager dan toen Ouwerkerk nog beschikbaar was. De Lidwinazaal en sporthal De Kwebben worden afgebroken. Er wordt met de nieuwe sporthal voorzien in een toekomstbestendige behoefte en de opbrengsten uit huur maken de investering verdedigbaar. De zaal wordt geschikt voor alle sport, dus ook voor zaalhockey, wat de afgelopen jaren niet mogelijk was in Vught. Hiervoor moest worden uitgeweken naar omliggende plaatsen. Ook basketbalvereniging Octopus krijgt hiermee weer de ruimte waarnaar al jaren gesnakt werd. De sporthal kan ook nog eens slim ingezet worden voor de warmteverdeling over het complex. Voor D66 een fantastische basis voor een duurzame toekomst.Lening voor duurzaamheid
Bovenop het beschikbare budget komt 10 procent extra voor duurzaamheidsmaatregelen. Het is een soort duurzaamheidslening, want het bedrag moet in tien jaar worden terugbetaald. “Een slimme zet”, aldus Schellekens. “Hiermee helpt het college het schoolbestuur haar maatschappelijke verantwoordelijkheid inhoud te geven en een IKC (integraal kindcentrum) te bouwen voor de toekomst: een gezond en duurzaam gebouw waarmee over de levensduur van de school meer geld kan naar onderwijs in plaats van naar onderhoud en de energierekening.” Dit extra bedrag voor duurzaamheid geldt overigens ook voor de andere nieuwe schoolgebouwen in Vught. Om de locatie energieneutraal te krijgen is er een energetisch plan nodig dat in kaart brengt wat de gebouwen aan energie (gaan) vragen en ook opwekken. Op basis hiervan kan er bekeken worden hoe de partijen dit onderling het beste kunnen regelen. Daar ligt een uitdaging waar het college de handschoen kan oppakken. Ook de gemeente neemt zo haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er zijn twee bouwheren die elkaar kunnen uitdagen om de locatie zo duurzaam en zo energievriendelijk mogelijk te maken. Betrek daar uiteraard ook het jongerencentrum en de Van Beuningenstichting (woningbouw) bij en zorg dat energie wordt opgewekt en gedeeld. Nu al wekt het jongerencentrum meer op dan ze zelf nodig hebben. De school, de sporthal en de woningen moeten in het najaar van 2017 klaar zijn. Zie ook: – Nieuwe school Cromvoirt mogelijk energieneutraal dankzij voorstel D66 (27 december 2013) – Doorbraak: Bassisscholen De Baarzen en De Wieken tóch naar Elzenburg (6 juni 2013) – Notitie ‘Elzenburg. What Elze’ (24 mei 2013) – D66 Vught: Onderzoek nieuwbouw voor De Lichtstraat op locatie Elzenburg (24 mei 2013) De horeca in Vught mag per 1 mei 2016 iedere dag een uur langer open. Ook mogen terrassen in de gemeente Vught van 1 mei tot 1 oktober een uur langer geopend zijn dan voorheen. Een voorstel van D66 en VVD om de openingstijden van de horeca te verruimen, werd unaniem aangenomen in de laatste gemeenteraadsvergadering. In de commissievergadering Bestuur & Samenleving werd het initiatiefvoorstel van D66 en VVD behandeld om de sluitingstijden van de horeca in Vught vrij te laten. Voor de meeste partijen was dat een stap te ver. Er bleek door de agendering van het D66/VVD-voorstel echter wel een ruime meerderheid te zijn voor een uur langer open, dus door de week tot maximaal 2.00 uur en in het weekend tot maximaal 3.00 uur. “En dat is winst, forse winst”, stelde D66-fractievoorzitter Birgit Cordes in de gemeenteraadsvergadering. “Zo helpen we ondernemers die dat zien zitten, echt voorruit. Die dat willen, stellen we voor om voor de duur van een jaar een proef te doen zodat ondernemers kunnen ondernemen en hun deur een uur langer open te houden als ze dat willen.”Van ontheffingsaanvraag naar meldingsplicht
Horeca-ondernemingen mogen nu -naast carnaval, nieuwjaarsnacht en Koningsdag- vijf keer per jaar langer open blijven. Daartoe moeten ze wel enkele weken van te voren een ontheffing voor aanvragen. Ook daar willen D66 en VVD van af en stelden voor hiervan een digitale meldingsplicht te maken. Na een jaar moet een evaluatie gehouden worden. Als er door de langere openingstijden geen noemenswaardige extra overlast ontstaat, kunnen de langere openingstijden definitief ingevoerd worden. Zie ook: – Het voorstel voor de verruiming (17-3-2016) – Initiatiefvoorstel D66 en VVD: sluitingstijden horeca vrijgeven en terrastijden verruimen bij warm weer (23-2-2016)D66 Vught voert actief campagne voor een ‘ja’ tijdens het Oekraïne-referendum op 6 april. Afgelopen weekend waren verschillende Vughtse D66’ers bij de campagne activiteit van D66 in Den Bosch, waar zij samen met D66-partijleider Alexander Pechtold de straat op gingen om bezoekers van de binnenstad te infomeren over de voordelen die het verdrag met Oekraïne oplevert.
Verschillende leden van D66 Vught zullen in aanloop naar de verkiezingen campagne blijven voeren. Zo zullen we vooral iedereen op wijzen op de datum van 6 april én dat een ja-stem een verstandige stem is. Voor D66 is het een logische zaak dat we vóór het verdrag stemmen. D66 staat voor een sterk Nederland in een sterk Europa. Daarom willen we goed samenwerken met landen binnen en buiten Europa. D66 is overtuigd voorstander van samenwerking met Oekraïne.Veilige buitengrenzen
Samenwerking met Oekraïne betekent meer stabiliteit en veiligheid aan de Europese buitengrenzen. Politieke rust aan de randen van Europa is ook belangrijk voor de veiligheid in Nederland. Stabiele buitengrenzen zijn beter te bewaken. Goede samenwerking tussen Europa en Oekraïne is belangrijk om een vuist te maken tegen Poetin.Sterke democratie
Samenwerking met Oekraïne is belangrijk voor de mensen in het land zelf. Stevige afspraken over de aanpak van corruptie en goede bescherming van mensenrechten versterken de Oekraïnse democratie. Blijf met elkaar in gesprek. Dat geeft Oekraïners zicht op een betere toekomst.Vrije handel
Samenwerking met Oekraïne is goed voor Nederland en belangrijk voor de mensen in het land zelf. D66 is overigens tegen een EU-lidmaatschap van Oekraïne, daar is het land absoluut niet klaar voor. Betere samenwerking tussen Europa en Oekraïne betekent meer handel. Met een afzetmarkt van 45 miljoen consumenten kan Oekraïne een aantrekkelijke handelspartner zijn. In het verdrag wordt duidelijk afgesproken om bureaucratie te verminderen.Meer informatie op de landelijke site van D66







Onderzoek naar trillingsoverlast staat nog in de kinderschoenen
In tegenstelling tot bij geluidsoverlast staat onderzoek naar trillingsoverlast nog in de kinderschoenen. Dat zei trillingsexpert Arnold Koopmans tijdens een bijeenkomst eind 2015 in Vught georganiseerd door Samen voor Vught.Trillingen zijn sterk afhankelijk van de grondsoort en type bebouwing en fundering. Zijn complete presentatie is hier terug te lezen Een ander burgerinitiatief Trilvrij Tricht (gemeente Geldermalsen) deed onderzoek om trillingsoverlast van zwaar goederenvervoer over het spoor goed in kaart te brengen. Daaruit bleek dat het probleem groter is dan tot nu toe wordt aangenomen en dat regelgeving nog uiterst summier is. De delegatie van Brabantse en Gelderse D66-politici vroeg vooral aandacht voor de tekortkomingen in de huidige regelgeving. Die gaat uit van gemiddelden terwijl niet alleen het aantal treinen maar vooral ook de zwaarte en rijsnelheid daarvan bepalen of trillingen overlast of schade veroorzaken. Als bewoner bewijzen dat schade aan je huis door goederentreinen veroorzaakt wordt is heel lastig. Mede omdat er tot nu toe van uitgegaan wordt dat meer dan 60 meter vanaf het spoor geen overlast kan zijn. Daarnaar en naar mogelijkheden de overlast te beperken willen wij onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.Overlast moet goed in kaart gebracht worden
De ingewikkeldheid van de trillingsproblematiek kan enigszins vergeleken worden met die in Groningen; het goed in kaart brengen van schade en het vinden van objectieve kaders is ook daar een aandachtspunt, zo bleek voor Van Veldhoven die vorige week nog een werkbezoek aan die provincie bracht. Lange tijd zijn de gevolgen van aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning, niet serieus genoeg genomen. In Groningen is de bewijslast inmiddels omgedraaid. Voor wat betreft trillingsschade is dat nog niet het geval. Het is goed daar eenduidige kaders voor te vinden. Goederentreinen rijden immers door meer steden en dorpen in Nederland en met een groeiend gebruik, zal ook die kant van het ‘veilig spoor’ gezekerd moeten worden.
Overleg in Den Haag bij de D66-Tweede Kamerfractie met D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (tweede van links), D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg en rechts van hem D66-fractievoorzitter Birgit Cordes. foto: Rita Boer Rookhuiszen

D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (midden) laat zich in Vught bijpraten over de spoor- en N65-problematiek door Fons Potters, de voormalige wethouder Wilbert Seuren en burgemeester Roderick van de Mortel

D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg (midden) met D66 Vught op de barricade voor een verdiept spoor. Links op de foto Joris Vrensen, rechts Bjorn Hondelink
Subsidie van 75.000 euro was gebaseerd op ontwerp van de tuin
Voor D66 was het instemmen met de subsidie van 75.000 euro voor de aanleg van de Petrustuin mede gebaseerd op de tekening, die als bijlage bij het raadsvoorstel was gevoegd. In het raadsvoorstel staat dat onderdeel van de tuin een voetpad is dat de verbinding tussen de Heuvel en de Ploegstraat moet vormen. Reden voor het verstrekken van deze extra middelen is het overbruggen van de hoogteverschillen tussen de Ploegstraat en de Heuvel. Deze verbinding is nog niet tot stand gebracht. “We zien deze verbinding als een belangrijke ruimtelijke schakel om toegankelijkheid, aantrekkelijkheid en levendigheid in het centrum te versterken”, stelt D66-raadslid Dianne Schellekens.