Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die, in groter dan lokaal verband, geregeld worden met een eigen bestuur. Dat klinkt in eerste instantie misschien best goed, alleen is de controleerbaarheid van deze organen ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan.
Henk Klösters van D66 Vught bezoekt vergaderingen van samenwerkingsverbanden waar Vught in zit. Ondanks de openbaarheid van de vergaderingen, komt er behalve D66-raadslid Henk niemand op af. Henk doet verslag van vergaderingen van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost (ODBN), de Veiligheidsregio Brabant-Noord en de GGD. Dit keer zit hij weer alleen op de publieke tribune van een vergadering van de ODBN.
De Veiligheidsregio Brabant-Noord
De veiligheidsregio Brabant-Noord is een openbaar lichaam op basis van een gemeenschappelijke regeling waaraan in totaal 19 gemeenten verplicht deelnemen. De Wet veiligheidsregio regelt de rol en positie van de gemeenteraad. Om te weten welke onderwerpen er zoal besproken worden heb ik opnieuw een vergadering van het Algemeen Bestuur bezocht. De burgemeester van Vught is verhinderd. De vervanger van de officier van justitie wordt welkom geheten. Er worden nooit zaken besproken in het kader van criminaliteitsbestrijding en sociale veiligheid. Deze zaken komen aan de orde binnen de politieregio Brabant Oost waarin naast politie en justitie 40 gemeenten samenwerken. Maar toch wordt zijn aanwezigheid op prijs gesteld, al is het maar vanwege het garanderen van de veiligheid bij rampen en allerlei brandweerzaken .
Beleidskaders 2017
Het gaat bij dit voorstel over wat en vooral hoeveel het de regio kost wat betreft bevolkingszorg, het gemeenschappelijke meldcentrum, hulpverleningsorganisatie in de regio en natuurlijk allerlei brandweerzaken zoals huisvestingskosten en overdracht kazernes. De beslissing over de overdracht van kazernes aan de veiligheidsregio wordt pas in 2019 genomen, maar men sorteert nu al enigszins voor. De grootste discussie vindt plaats over de financiën. Wat gaat elke gemeente vanaf 2017 betalen aan de veiligheidsregio.
Verdeelsleutel
Ondanks dat de veiligheidsregio al een poos bestaat acht het bestuur het wenselijk om de gehanteerde verdeelsleutel wat betreft de gemeentelijke bijdrage brandweer te herzien. De huidige verdeelsleutel is gebaseerd op de historische inbreng per gemeente bij de regionalisering in 2011. Er zijn geen verschillen meer in kwaliteitsniveau van de brandweerzorg vandaar dit voorstel. Het voorstel is om met ingang van 1 januari 2017 een vast bedrag per inwoner te heffen en niet meer op basis van het aantal risico bedrijven of het aantal kernen. De gemeente Vught heeft zelfs een klein financieel voordeel bij deze verdeelsleutel. Gemeente Oss stemt tegen het voorstel maar ook enkele kleinere gemeenten ondanks dat er sprake is van een ingroeiperiode van 6 jaar.
Melding brand
Tot 2015 werden alle automatische meldingen beoordeeld als spoedeisend. Dat wil zeggen dat vrijwel altijd onmiddellijk een tankautospuit met hoge prioriteit op weg ging naar het meldadres. Nu is er de passende brandweerzorg bij meldingen die niet spoedeisend zijn en dus de tankautospuit niet meteen uitrukt. Veel is er niet veranderd. Begin vorige eeuw ging de bode op verzoek van de burgemeester eerst kijken of er wel echt brand was voordat de sirene ging loeien om de vrijwilligers te alarmeren. Alle burgemeesters zijn het eens met de huidige werkwijze.
Het Rode Kruis
De behandeling van de invoering grootschalige geneeskundige bijstand leverde een aandoenlijke ervaring op. De inzet van het Rode Kruis werd volop door de burgemeesters geprezen. Het Rode Kruis richt bij rampen noodhulpteams in van georganiseerde vrijwilligers die de verzorging van lichtgewonde slachtoffers op zich nemen. Daarmee kan de ambulancezorg zich volledig op de zwaardere gewonden concentreren. De samenwerking met de ambulance voorziening is dan ook erg belangrijk. Het Rode Kruis levert 25 noodhulpteams. Er wordt een convenant gesloten met het Rode Kruis. Binnen 45 minuten kan het noodhulpteam 95% van de bevolking van Nederland bereiken. Niet alleen voor mij is dit nuttige en interessante informatie.
–
Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia)
–
Deel 8 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Weg kwijt bij ODBN
–
Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst
–
Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst
–
Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015)
–
Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: De ODBN is niet populair (9-12-2015)
–
Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015)
–
Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015)
–
Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015)
–
Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015)
Reacties?
–
[email protected]Deze zomer haakt D66 Vught aan initiatieven voor bewoners van instellingen en wijkinitiatieven om samen te eten en in gesprek te gaan. Fractievoorzitter Birgit Cordes trapt af bij het initiatief ‘met bewoners van de Molenstraat’.
Samen eten en praten
Met de sociale kaart van de gemeente in de hand, trekt D66 langs de vele ‘samen eet- en praat’ initiatieven die Vught rijk is. Of het te doen is in de Rode Rik 2.0, Molenstraat, Boswijk, Huize Elisabeth of Het Wapen van Cromvoirt, deze zomer vindt u iedere week een D66 raadslid aan tafel.
Initiatiefrijk Vught
D66 komt naar samen eten en praten initiatieven en wil in gesprek met disgenoten maar ook waardering tonen voor de vele vrijwilligers. In Vught en Cromvoirt zijn minimaal zes locaties met maatschappelijke initiatieven om samen de maaltijd te gebruiken.
Onderaan deze pagina staan alle ‘Samen eten en praten’ initiatieven waar D66-ers gedurende de zomer bij aansluiten. Hebt u iets te vragen of te melden, sluit dan ook aan.
D66 altijd in contact met Vught
Samen eten is een nieuwe manier om als D66 met Cromvoirt en Vught in gesprek te zijn. D66 is altijd in contact met inwoners van Vught. Over actualiteiten op straat met de
Stemtent, over thema’s in het raadhuis met de
ontbijtsessies of met vrouwen in de Vughtse Wijnkoperij tijdens een
Wine & Politics avond.

Overzicht Samen Eten initiatieven in Vught en Cromvoirt
D66 heeft ingestemd met de woonvisie. De topprioriteiten van D66 op het gebied van woningbouw komen hierin volgens de fractie goed naar voren. “Meer doorstroming, dus meer middeldure huur en koop bouwen, scheefwonen sociale huurwoningen tegengaan en verduurzamen van de huidige woningvoorraad, ook particuliere woningen”, aldus D66-fractievoorzitter Birgit Cordes.
D66 wil meer (middel)dure huur
Voor D66 is doorstroming al jaren hét motto als het gaat over de woningmarkt. Voor het vergroten van mogelijkheden tot doorstroming zijn middeldure koop- en huurwoningen nodig. Middeldure huur, waarmee doorstroming het beste op gang komt, is er nauwelijks. Dat komt onder andere doordat de sociale woningmarkt de afgelopen jaren die ontwikkeling heeft afgeremd en dat nog steeds doet. Huurwoningen met een hoge(re) marktwaarde worden voor minder geld verhuurd door woningcorporatie Woonwijze. Voorbeeld: voor het type woning waar 1000 euro huur voor gevraagd kan worden, vraagt de corporatie slechts 700 euro. Ontwikkelaars gaan in zo’n marktsituatie geen middeldure huurwoningen bouwen. “De noodzaak voor iemand om uit een woning van 7o0 euro te vertrekken terwijl die eigenlijk 1000 euro waard is, is er niet. D66 wil dat corporaties reële huurprijzen vragen dus! Zodat iemand in een woning van 700 er echt op vooruit gaat als hij/zij een woning van 1000 euro gaat huren,” aldus Cordes.
D66 wil meer middeldure koop
Ook middeldure koop helpt de doorstroom op de woningmarkt. In de commissievergaderingen ging het vaak over een theoretisch tekort van sociale huurwoningen. Theoretisch omdat woningen er wel zijn maar veel huizen worden bewoond door mensen voor wie de sociale huurwoningen niet bedoeld zijn. De zgn. scheefwoners, die een hoger inkomen hebben en geen recht meer hebben op een goedkoop huurhuis. Dus niet meer sociale huurwoningen maar andere woningen. De Vughtse woningmarkt toonde zeer recent aan dat er pas echt behoefte is aan middeldure koop. Neem de laatste inschrijving voor woningen in het Stadhouderspark. De interesse daarin was ongekend groot: er waren maar liefst 175 gegadigden voor 30 (middeldure) woningen. Mensen die daar naartoe verhuizen laten weer een kleinere woning achter en ook zo komt de doorstroming op gang. Cordes: “Wij willen dat er in de rest van de ontwikkeling op Stadhouderspark vooral middeldure koopwoningen komen.”
Verduurzaam de woningvoorraad
Voor D66 is er sprake van een trage verduurzaming van de woningmarkt. We moeten een versnelling omhoog. Goed dat stappen gezet zijn met de ondertekening Brabant woont Slim (voor het verduurzamen van particuliere woningen). Dit najaar krijgt Vught een energieloket dat het makkelijk maakt om huizen te verduurzamen. Veel mensen willen dat wel doen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Via het loket (in feite een website) krijg je advies en een stappenplan. Alle werkzaamheden worden door aangesloten Vughtse bedrijven gerealiseerd. Verduurzamen van bestaande woningen wordt dus een stuk makkelijker. Ook ondertekende Vught de Brabants Deal ‘nul op de meter’ voor sociale woningbouw. Naast deze akkoorden heeft Vught een actieve energiecorporatie VET. Ook zij spelen op tal van plekken een belangrijke rol als het gaat om verduurzamen van woningen en hebben ambitieuze plannen voor de toekomst.
Tijd voor een normale relatie met de directie van Woonwijze
D66 steunde de oproep aan het college om snel aan tafel te gaan met de Raad van Toezicht van Woonwijze. De relatie tussen de gemeente en de directie van Woonwijze verloopt al jaren uiterst stroef. Door de jaren heen, ook toen andere politieke partijen in de coalitie zaten was de samenwerking al nagenoeg onmogelijk. Door bijvoorbeeld het niet nakomen van afspraken, het frustreren van ontwikkelingen in de gemeente en het schofferen van gemeenteraadsleden via social media. Cordes: “Naast dat het onnodig is en erg jammer hebben gemeente en Woonwijze elkaar gewoon keihard nodig. Bij de maatschappelijke opgaven waar we voor staan, zowel bij de opvang van vluchtelingen als bij MMS oftewel het maatschappelijk makelen en schakelen. Een goede relatie tussen Woonwijze en de gemeente Vught is dan ook essentieel. Dat het kan blijkt in de regio, waar vrijwel overal goed wordt samengewerkt tussen gemeenten en corporaties.” D66 is benieuwd naar de uitkomsten van het gesprek met het college met de Raad van Toezicht van Woonwijze en de terugkoppeling van het college.
Zie ook:
–
Raad unaniem: salarissen Woonwijze en Kentalis binnen de norm en zonder maximale overgangsregelingen (30-6-2016)
Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die, in groter dan lokaal verband geregeld worden met een eigen bestuur. Dat klinkt in eerste instantie goed, alleen is de controleerbaarheid van deze organen ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan.
Henk Klösters van D66 Vught bezoekt vergaderingen van samenwerkingsverbanden waar Vught in zit. Ondanks de openbaarheid van de vergaderingen, komt er behalve D66-raadslid Henk niemand op af. Henk doet verslag van vergaderingen van de Omgevingsdienst Brabant-Noordoost (ODBN), de Veiligheidsregio Brabant-Noord en de GGD. Dit keer zit hij weer alleen op de publieke tribune van een vergadering van de ODBN.
Omgevingsdienst is de weg kwijt
Het was of de duvel er mee speelde. Onderweg naar de vergadering bleek deze niet in Bernheze was. Men had zonder dit raadslid te verwittigen alsnog besloten om op de locatie van de ODBN in ’s-Hertogenbosch te vergaderen. Vervelend! Je wordt op deze wijze echt op de proef gesteld om een Algemene Vergadering bij te willen wonen. Nu is niet alleen de ODBN de weg kwijt.
Te laat haakte ik aan, midden in een discussie over het geven van het mandaat. Nog niet iedere deelnemende gemeente heeft het volledige mandaat gegeven aan de ODBN. Het vertrouwen om dat alsnog te doen ontbreekt. Met als resultaat de hakken in het zand, vol op de rem. Niet alle 19 gemeenten accepteren het bestaansrecht van de ODBN. De samenwerking is opgelegd door de rijksoverheid en misschien is dat de reden voor het aanhoudende verzet. Het wettelijk kader is tot op heden de Wet milieubeheer. Maar voor de regionale samenwerking is er tot op heden nog geen wettelijk kader. Het wetsvoorstel Verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving ligt ter behandeling bij het parlement.
Kadernota 2017
De behandeling van de kadernota 2017 staat op de agenda. De opmerkingen die gemaakt worden zijn: de omgevingswet is nog niet helder, de financiering is nog niet duidelijk, is het ziekteverzuimcijfer van 4% wel realistisch, bij gelijkblijvende financiële begroting gaat de gemeenteraad niet instemmen, de voorgenomen bezuiniging zullen moeten worden gehaald.
Een discussie over hoe de kadernota van de ODBN eruit moet zien, levert geen concreet voorstel op. Omdat de vertegenwoordiger van de provincie niet aanwezig is, is er geen meerderheid om te stemmen. Er zijn onvoldoende vertegenwoordigers van de gemeenten op komen dagen, ook de wethouder uit Vught is er niet. Dit is echter niet per se noodzakelijk. De zienswijze op de kadernota is niet formeel geregeld in de gemeenschappelijke regeling, dus ook de gemeenteraad hoeft zich hier niet over te buigen.
350.000 euro tekort
De bijdrage van de provincie gaat verder omlaag. De vraag die op tafel ligt en aan de deelnemers wordt voorgelegd: Is het mogelijk om extra taken naar de ODBN toe te halen? Men is duidelijk op zoek naar extra taken omdat anders een tekort ontstaat van minimaal € 350.000,-. Wat kan de gemeente Vught nog aan taken neer leggen bij ODBN? Mij bekruipt het gevoel dat deze noodkreet neer komt op puur bedelen.
Er is allereerst een verplicht basistakenpakket, dan de verzoektaken, vervolgens de collectieve taken en tot slot de voormalige RMB taken. Deze laatste taken betreffen voornamelijk Het Land van Cuyk. Samengevat: er is een structureel probleem.
Dan maar de hei op
Om uit de impasse te komen wordt voorgesteld een zogenaamde heidag te organiseren met als doel de grondslag waarop de ODBN nu is gebouwd te verbeteren. De probleemanalyse is tijdens deze vergadering door diverse deelnemers kraakhelder op tafel gelegd. Het vaststellen van het uitvoeringsprogramma is wijselijk uitgesteld tot de volgende vergadering. Een reden voor mijn om dan weer aanwezig te zijn.
Zie ook:
–
Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia)
–
Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst (3-5-2016)
–
Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst (5-4-2016)
–
Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015)
–
Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: De ODBN is niet populair (9-12-2015)
–
Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015)
–
Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015)
–
Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015)
–
Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015)
Reacties?
–
[email protected]
Het helpen van mensen die gedupeerd zijn vanwege de verdieping van het spoor of de aanpassingen aan de N65, mag zich niet beperken tot een opkoopregeling. Dat gaat zelfs lijnrecht in tegen de motie die de raad in december unaniem heeft aangenomen. “Alleen een opkoopregeling zou heel karig zijn en levert bovendien geen maatwerk”, stelde D66-fractievoorzitter Birgit Cordes donderdag in de raadsvergadering als reactie op een opkoopregeling waar PvdA-GroenLinks mee kwam.
Het plan van PvdA-GroenLinks was een regeling waarbij iedereen langs het spoor of de N65 zijn huis kan verkopen aan de gemeente. Het bedrag is gelijk aan de marktwaarde van de woning in het scenario dat er geen ontwikkelingen langs spoor en N65 zouden zijn. Iedereen zou dan de keuze hebben: blijven of vertrekken. “Dat is enerzijds totaal geen maatwerk en aan de andere kant wordt de markt totaal niet benut”, aldus Cordes. “De tijd dat de gemeente alles maar moet oplossen en een risico van 8,5 miljoen kan dragen ligt ver achter ons”.
D66 wil wél dat de markt meedoet
D66 wil meer mogelijkheden dan alleen een opkoopregeling. Een grote groep gedupeerden is daar namelijk helemaal niet mee geholpen. Bovendien doet de markt zijn werk. Veel huizen blijken in de praktijk veel minder onverkoopbaar dan PvdA-GroenLinks en het CDA klakkeloos aannemen. Deze oppositiepartijen spraken tijdens de raad ongefundeerd over ‘verkopen voor een belachelijk lage prijs’, terwijl er recent tal van voorbeelden zijn van huizen in de spoorzone die de afgelopen maanden voor een reële prijs zijn verkocht. Meest illustratief is de Isabellastraat (zijstraat Loonsebaan, bij de spoorovergang) waar de afgelopen drie maanden drie huizen voor nagenoeg de vraagprijs verkocht werden. “En inderdaad, sommige huizen die voor de hoofdprijs te koop staan, worden niet verkocht. Maar dat geldt niet alleen in de spoorzone”, aldus Cordes.
D66 wil maatwerk
Naast de markt (de gewone huizenmarkt maar ook projectontwikkeling en investeerders van buiten) wil D66 beter kijken naar de behoefte van aanwonenden en ze meer maatwerk bieden. Veel gedupeerden hebben niets aan een opkoopregeling. Zoals diegene wiens huis ‘onder water staat’ zal geen gebruik maken van een opkoopregeling. Er zijn wel tal van andere mogelijkheden voor zo’n situatie. “Dat is ook precies wat wij van maatschappelijk makelen en schakelen verwachten, namelijk een breed pakket aan mogelijke oplossingen, zoals huizenruil, CPO of tijdelijk verhuizen”, aldus Cordes. “En ja, daar zit óók eigen initiatief en verantwoordelijkheid bij.”
Eerst en plan, dan pas geld
Wethouder Fons Potters benadrukte dat er eerst een plan moet komen en mocht dat nodig zijn, daarna het geld. Het plan komt (zoals eerder aangekondigd) in het najaar en het college gaat niet op voorhand middelen bestemmen. Immers, waarom zou er geen geld in het totale budget van ruim 600 miljoen euro gevonden kunnen worden? En als er geld nodig is dan steunt D66 het college dat zegt, dat het ondenkbaar is dat daarvoor alleen Vught aan de lat staat. Het is een besluit van het Rijk, dus de negatieve gevolgen daarvan moet Vught niet in haar eentje hoeven op te lossen. Los van de inhoud was het signaal overbodig dat PvdA-GroenLinks heeft afgegeven en zelfs gevaarlijk qua verwachting. De overgrote meerderheid van de raad stemde tegen het voorstel en wacht liever het totaalplan af dat in het najaar naar de raad komt.D66 wil net als alle andere partijen in de Vughtse raad dat de salarissen van maatschappelijke partners van de gemeente Vught binnen de norm vallen. Dat zou met de nieuwe Wet Normering Topinkomens geregeld moeten zijn, maar in praktijk blijkt dat er nog van allerlei ruime overgangsregelingen gebruik gemaakt wordt. D66 vindt dat maatschappelijk onverantwoord en diende tijdens de laatste raadsvergadering samen met PvdA-GL en de SP een motie in met de oproep aan directeur en de Raad van Toezicht van Woonwijze en de directeur-bestuurder van Kentalis om af te zien van de maximale overgangsregeling van hun topsalaris. De Vughtse raad stemde unaniem met de oproep in.
Uit de jaarlijkse rapportage van het ministerie blijkt dat er in Vught twee maatschappelijke partners zijn die hun bestuur en directie ver boven de norm betalen. “Waarom zou een directeur van een kleine woningbouwcorporatie of een directeur van een onderwijsinstelling meer dan 2 ton moeten verdienen, wat veel meer is dan het salaris van onze minister-president”, vroeg D66-fractievoorzitter Birgit Cordes zich hardop af bij de behandeling. “Deze retorische vraag schetst de onwenselijke situatie die vorig jaar al was aangekaart.”
Treurnis over het gebruik van de ruimste overgangsregelingen
Verleden jaar al riep de gemeenteraad het college al op om bij de maatschappelijke partners van Vught waar het ministerie een overtreding heeft geconstateerd, te hoge beloningen aan te kaarten. Het college heeft de motie goed opgepakt en voldaan aan die taak en de uitkomsten gerapporteerd in de
raadsinformatiebrief van 24 mei. Net als het college betreurt ook de raad het dat de instellingen hebben besloten gebruik te maken van ruime overgangsregeling.
Directie en bestuurder hielden zich aan de wet door gebruik te maken van de meest ruime overgangsregelingen. De politieke discussie die hierover gaande was heeft geen van hen tot actie gebracht. Niet onwettelijk maar absoluut onwenselijk.
Andere maatschappelijke partners kozen wél voor lagere vergoedingen
Was er een andere keuze mogelijk? Cordes: “Jazeker, door hun topinkomen vrijwillig naar beneden bij te stellen. Dat hebben bijvoorbeeld na het Vestia-debacle bijna alle woningbouwcorporaties gedaan. Salarissen vrijwillig naar beneden bijgesteld, dat was de praktijk.” Door te kiezen voor de meest ruime overgangsregeling kiezen Woonwijze en Kentalis ervoor om een uitzondering te zijn. Reinier van Arkel heeft per 1 juni 2016 een andere directeur in dienst genomen en haar salaris valt binnen de Wet Normering Topinkomen.
Als fractie was D66 nogal geschrokken van de reactie van Woonwijze in het Brabants Dagblad. Cordes: “De kop in de krant ‘Woonwijze trekt zich niets aan van kritiek’ leverde bij ons nogal wat irritatie op. Bizar dat een maatschappelijke partner laat optekenen zich niets aan te trekken van kritiek uit de gemeenteraad.”
Overschrijdingen worden voortaan jaarlijks gerapporteerd
Cordes vroeg het college ieder jaar de overschrijdingen in Vught te rapporteren aan de raad. De rapportage van het ministerie komt elk jaar en D66 houdt graag vinger aan de pols. Het college zegde dit toe.
Het debat kreeg nog een staartje. Direct erna heeft directeur Gerard Velthuizen van Woonwijze verlof genomen. Hij twitterde nog wel dat gemeenteraden toch niets kunnen doen aan dergelijke topinkomens.
Zie ook:
–
Vught gaat te hoge salarissen maatschappelijke partners op de agenda zetten (6-4-2015)
–
Nog geen meerderheid voor aankaarten te hoge salarissen maatschappelijke partners (26-8-2014)
–
Wet Normering Topinkomens
–
Norm topsalarissen topfunctionarissen woningbouwcorporaties
–
‘Salaris directeur Woonwijze vooral uitleggen aan huurders’ (25-2-2013)

De weekmarkt kan wat D66 betreft verplaatst worden van het Moleneindplein naar het centrum. Bij de laatste raadsvergadering diende D66 samen met GB en VVD een voorstel in waarin aan het gemeentebestuur gevraagd werd om te onderzoeken op de weekmarkt, net als vroeger, een plek in het centrum kan krijgen.
Het voorstel kreeg de steun van 20 van de 21 raadsleden. D66 is daar blij mee, omdat D66 al langer pleitte voor een verplaatsing, maar daar was toen nog geen meerderheid voor te vinden.
De weekmarkt op het Moleneindplein leidt al enige tijd tot spanningen tussen winkeliers en marktkooplui. De winkeliers zeggen veel omzet mis te lopen, omdat het elke donderdagmiddag nauwelijks parkeermogelijkheden zijn. Een weekmarkt hoeft geen omzet te kosten, integendeel zelfs, maar het wegvallen van parkeervoorzieningen noemen zijn funest.
Winst voor winkeliers én marktkooplui
Er is meermalen gekeken hoe het én de winkeliers én de marktkooplui naar de zin gemaakt kan worden. Zo is onderzocht of de markt niet verplaatst kan worden van de middag naar de ochtend. Hoewel het een middagmarkt is, is het plein namelijk het tweede deel van de donderdagochtend al grotendeels afgesloten. Veel marktkooplieden wilden niet naar de ochtend, althans, sommigen willen best graag ook in de ochtend hun waren al verkopen, maar zeker ook in de middag.
Volgens D66 kan er een win-win-situatie ontstaan als de weekmarkt naar het centrum verplaatst wordt. Marktkooplui zijn daar wat D66 betreft niet gebonden aan een dagdeel, maar kunnen er in de ochtend én de middag staan. Er zijn tal van plaatsen te bedenken die geen of weinig parkeerplaatsen kosten. Te denken valt aan de ruimte voor de Petruskerk (Heuvel) eventueel aangevuld met een stukje Raadhuisstraat. Ook is er op het Marktveld ruimte. Een weekmarkt op de grote parkeerplaats bij de Marktveldpassage/grote Albert Heijn is voor D66 onbespreekbaar, omdat dan het probleem alleen maar verplaatst wordt.
Bij verplaatsing kijken naar vervoer van en naar markt
Verplaatsing heeft ook nadelen. We begrijpen maar al te goed dat een deel van de omgeving van het Moleneindplein graag elke week naar de markt ‘om de hoek’ gaat, zeker al die mensen die elke week met de fiets komen en dus geen last van een parkeerprobleem ervaren. Met name sommige bewoners van Huize Theresia zou met een verplaatsing een wekelijks pleziertje ontnomen kunnen worden. D66 wil dat er bij een verplaatsing gekeken wordt naar de mogelijke inzet van vervoer, zoals de Seniorenbus, zodat ook de mensen die zelf geen vervoer hebben toch naar de markt kunnen blijven gaan.D66 wil een verkeersveilig, aantrekkelijk en gezellig Moleneindplein met een goed winkelaanbod en een prettige sfeer. En behoud van de opvallende groene delen van het plein en de wijk en deze uitbreiden waar het kan zodat er een gezonde woonwijk ontstaat. Dat stelde D66-raadslid Dianne Schellekens in de laatste raadsvergadering waar de toekomst van het Moleneindplein en omgeving op de agenda stond. “Een compleet aanbod voor de dagelijkse boodschappen is de kracht van het Moleneindplein. Er is nog heel veel te winnen op het plein op veiligheid, aantrekkelijkheid en gezelligheid en kan kunnen we onder meer bereiken door het oplossen van de verkeersdrukte op en rond het plein”, aldus Schellekens.
Doordat binnen afzienbare tijd de scholen (De Wieken I en II) verhuizen naar de locatie Elzenbrug ontstaat er eindelijk ruimte om het omgeving van het Moleneindplein aan te pakken. Samen met de ontwikkeling van Elzenburg een mooie stap vooruit voor het midden en zuiden van Vught. D66 wil dat het Moleneindplein en de wijk er om heen zo ingericht wordt dat het er straks goed wonen, goed ondernemen en goed bezoeken is. Het moet een wijk blijven die op de toekomst is voorbereid. Veilig, levendig en groen.
Plannen moeten klaar zijn als de scholen verhuizen
D66 vindt het van het grootste belang dat de wijkbewoners en ondernemers betrokken worden. Daarom hebben we samen met GB en VVD gewerkt aan een amendement. Hiermee onderstrepen we dat het belangrijk is door te gaan en roepen we het college op om een open proces in te gaan. Binnen afzienbare tijd verhuizen de scholen naar Elzenbrug en samen moeten we zorgen dat de plannen dan klaar zijn om de wijk op te knappen.
Grijp de kans
We zie veel mogelijkheden en kansen en vinden dat de uiteindelijke invulling samen met de wijk moet worden ingevuld met het vizier op de toekomst en de te verwachten trends.
- De afnemende detailhandel en de trend dat hier steeds meer beleving en menging van activiteiten plaatsvindt zoals de kapper waar je een glaasje wijn drinkt of een wascafé waar je de krant leest of werkt als je je was draait.
- De vergrijzende bevolking waarbij Vught voorop loopt, vraagt om andere faciliteiten op het plein: veilig lopen en fietsen, ruimte om te ontmoeten en om uit te rusten
- De klimaatproblematiek waarbij voldoende groen een factor is of straten en pleinen nog leefbaar zijn zowel bij hitte als bij wateroverlast
De schoolgebouwen zijn beeldbepalend voor de wijk maar de slechte staat waarin ze verkeren is ook bekend. Als het mogelijk is om een of beide gebouwen te behouden en een nieuwe gewenste invulling te geven, is D66 daar voor. Ook vragen we om realisme omdat er een enorme opgave ligt om betaalbare woonruimte te creëren voor ouderen. Het zou mooi zijn als het hand in hand kan gaan en zo niet dat er dan met nieuwbouw gestreefd wordt naar het creëren van dezelfde sfeer. Dat de bomen op de schoolpleinen behouden blijven is een groot goed.
D66 is blij met de hogere ambities op afvalscheiding, die de gemeenteraad onlangs vaststelde. We doen het in vergelijking met omliggende plaatsen op dit moment al erg goed, maar D66 wil ernaar streven dat Vught in 2030 afvalloos is. “En dat kan, want vrijwel al ons afval is een grondstof en bestaat er in de toekomst in feite geen afval meer”, aldus D66-raadslid Dianne Schellekens.
Afvalloos worden betekent dat er nauwelijks restafval overblijft voor verbranding. We doen daarmee in Vught mee aan de circulaire economie die gericht is op hergebruik, recyclen en biologisch afbreekbare materialen en dat alles met hernieuwbare energie. De aanpak voor de afvalinzameling speelt in op de ontwikkelingen afval inzamelen en afval scheiden. Het zorgt voor het faciliteren van onze inwoners, voor een goede afweging tussen service leveren en afvalwagens laten rijden (duur, onveilig en niet goed voor het milieu). D66 is voorstander van dit plan omdat het voorziet in het beoogde doel: een duurzame en financieel efficiënte afvalinzameling met een hoog service- en scheidingsniveau. Dat is ook zo opgenomen in het coalitie akkoord.
Van afval naar grondstof
D66 is ambitieus en om afvalloos te worden is het belangrijk om de juiste stappen te zetten, ambitie scherp te stellen en in te spelen op de ontwikkelingen in afvalscheiding. Dit doe je door in te zetten op een hoog serviceniveau van gescheiden en natuurlijk zoveel mogelijk stromen scheiden. Flexibel meebewegen met nieuwe scheidingsmogelijkheden die er zijn en dit opnemen in contract met afvalstoffendienst. De vervuiler betaalt en daarom wil D66 vastrecht verlagen en restafval duurder maken. Dat is de afgelopen jaren al in verschillende stappen gerealiseerd.
Het succes van de afvalinzameling en vooral het scheiden van afval ligt bij onze inwoners. Zij doen dat nu al goed van we zitten nu op 117 kg per persoon en het landelijk gemiddelde ligt op 250 kg per persoon. D66 ziet het als de uitdaging het afval scheiden zo goed te faciliteren dat er nauwelijks restafval overblijft. Hoe faciliteren we het scheiden thuis ondersteund door ophalen aan huis, inleveren in de wijk of bij winkelcentra en natuurlijk op de milieustraat.
Creatief inzamelen en scheiden
Schellekens stelde in de raadsvergadering dat er allerlei acties te bedenken zijn met afval. “Bijvoorbeeld een zwerftas die je vol inlevert bij de IJzeren Man in ruil voor een kopje koffie of het aanbieden van compostvaten voor in de achtertuin. Of het voorstel van mevrouw van Weert om te kijken naar het bij elkaar zetten van afval zodat de vuilniswagen niet meer bij elk huis remt en optrekt. Er zijn veel beproefde en succesvolle voorbeelden beschikbaar rond afvalinzameling en scheiden”, aldus Schellekens.
100 gezinnen, 100 dagen, 100% afvalvrij
D66 heeft aan de raad voorgesteld om een proef te doen: 100 gezinnen 100 dagen 100% afvalloos. Om inwoners te betrekken en bewust te maken, en nog belangrijker zeer leerzaam voor de Vughtse aanpak. Hoe helpen onze inwoners de gemeente aan een afvalinzamelingsysteem dat bij Vught past en restafval reduceert. 100-100-100 wordt goed gefaciliteerd via een landelijk platform en zorgt voor verlaging van kosten als de gemeente daardoor de Vughtse aanpak beter kan inregelen, gedragen door inwoners. Een voorstel van D66 om deze proef te gaan doen, mede ingediend door CDA, PvdA-GL en SP, werd raadsbreed aangenomen.
De belangrijkste veranderingen per 1 januari 2017 in een notendop
- rest- en groenafval wordt eens in de vier weken huis aan huis opgehaald
- glas/blik wordt eens in de vier weken opgehaald
- plastic/drankkartons wordt eens in de twee weken opgehaald
- papier wordt eens in de twee weken opgehaald
- milieustraat gaat langer open
- gemeente gaat zelf textiel inzamelen
- meer mogelijkheden voor social return op de milieustraat
- afvaltarieven voor huishoudens gaan omlaag (pas in december wordt bepaald hoeveel precies)
In de landelijke en regionale media is op dit moment veel te horen en te lezen over de overschrijding van het aantal afgesproken goederentreinen op het Basisnet Goederenvervoer. Op 26 mei jl. een reportage in het NOS journaal, op 2 juni in het Brabants Dagblad met als titel ‘Provincie wil snel minder giftreinen op Brabants Spoor’ en op
3 juni ‘Staatssecretaris Dijksma komt naar Eindhoven voor overleg giftreinen’.
De normen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor worden op verschillende trajecten behoorlijk overschreden. Als gevolg van de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute rijden de goederen treinen een andere route. Met name in Noord-Brabant en Limburg rijden veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) dan is toegestaan. Daarbij wordt de norm drie tot vier keer overschreden, blijkt uit cijfers die de NOS heeft gekregen na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Vught heeft op de spoorverbinding Tilburg – ‘s Hertogenbosch te maken met een spoortraject dat aangemerkt is voor het basisnet. De risico’s in Vught zijn daarmee beperkt. Echter nu blijkt dat de afspraken over vervoer van gevaarlijke stoffen worden overschreden, nemen ook in Vught de veiligheidsrisico’s toe. De fractie van D66 Vught heeft het college hierover de volgende
vragen gesteld en ziet beantwoording uiterlijk 23 juni 2016 tegemoet.