Ontbijten over de belangrijkste onderwerpen
Het eerste verkiezingsontbijt is op vrijdag 17 februari. Deze ochtend is een algemene, eerste sessie voor D66-leden, sympathisanten en andere geïnteresseerden waar we graag ophalen wat de belangrijkste onderwerpen in ons nieuwe verkiezingsprogramma moeten worden. Daarna staan de volgende sessies nog gepland: – 17 maart 2017: wonen en energie – 19 mei 2017: cultuur, cultureel erfgoed en vrije tijd – juni (exacte datum nog onbekend): Cromvoirt (ergens in Cromvoirt) Bij deze sessies is iedereen van harte welkom. Per thema zullen we ook actief mensen uitnodigen vanwege hun betrokkenheid of expertise. De ontbijtsessies zijn elke keer op vrijdag in het raadhuis van Vught (behalve de laatste, want die is in Cromvoirt). Aanvang is om 8.00 uur. In verband met inkoop graag vooraf aanmelden door een mail te sturen naar [email protected]

Dianne Schellekens raadslid met de meeste volgers
Los van politieke partijen zijn Vughtse politici actief op Twitter. Onder de raadsleden heeft D66-fractievoorzitter de meeste volgers; zij nadert de 1000. Daarna volgen Toine van de Ven (PvdA-GL, bijna 900) en D66-raadslid Birgit Cordes met bijna 750 volgers. De andere raadsleden hebben fors minder volgers. In het college van B en W is burgemeester Roderick van de Mortel de populairste met ruim 1000 volgers, gevolgd door D66-wethouder Fons Potters (ruim 750) en Peter Pennings (ruim 150 volgers). Wethouder Saskia Heijboer is niet actief op twitter.



Save the date: vrijdag 13 januari
De eerste borrel is op vrijdag 13 januari vanaf 17.00 uur in café De Getuige aan het Marktveld 6 in Vught. De borrel wordt in principe iedere tweede vrijdag van de maand gehouden vanaf 17.00 uur, maar op feestdagen of in vakanties kan het wel eens anders zijn. Op www.d66vught.nl/agenda staan altijd de actuele data van de borrels. Uiteraard blijven de wekelijkse fractievergaderingen op de benedenverdieping in het raadhuis ook gewoon toegankelijk. Deze zijn vrijwel altijd op dinsdag, een enkele keer op maandagavond. Alle actuele data en tijdstippen staan op www.d66vught.nl/agenda. Bovendien zijn al onze raads- en commissieleden altijd direct benaderbaar. Niet alleen via telefoon of mail, maar ook via social media en What’s App.D66 in Vught sluit het jaar waarin de partij 50 jaar bestaat af met maar liefst 66 leden. Dat is een record. Met de aanmelding van Anouk Radix uit Vught als nieuwste lid kwam de teller op 66, een eerder door het bestuur gesteld doel dat op de valreep in het jubileumjaar gehaald werd. Anouk Radix (31) is deze maand lid geworden van D66. Ze woont sinds 2012 in Vught. Ze doet op verschillende plekken vrijwilligerswerk en hoewel ze blind is, zoekt ze actief naar een baan op haar niveau. Eerder studeerde ze rechten. “Ik ben lid geworden van D66 omdat het een progressieve partij is die wat wil betekenen in Nederland”, aldus Radix. “Ik wil niet langer horen bij de zwijgende of achteroverleunende meerderheid. Ik wil meedoen. En D66 is voor mij het redelijke alternatief.”Lid 66 in het zonnetje gezet
Het bestuur van D66 heeft Radix als 66ste lid vanmiddag in het zonnetje gezet. Het bestuur trakteerde op koffie met macarons in het raadhuis. Daar kreeg ze namens de afdeling Vught ook het bedrag van haar lidmaatschap terug in cadeaubonnen. 66 leden voor D66 Vught is een mijlpaal. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 had D66 Vught nog geen 25 leden. Voorzitter Dion Meuwissen is verheugd over de gestage groei van het ledental. “In Vught zitten we zelfs aanzienlijk boven de landelijke trend. Voor een gemeente van ruim 25.000 inwoners hebben wij verhoudingsgewijs erg veel leden. En er komen er ook steeds meer bij, vooral actieve”, aldus Meuwissen. “De groei is bovendien opmerkelijk, omdat alle andere politieke partijen alleen maar in ledental dalen.”
Voorzitter Dion Meuwissen, lid 66 Anouk Radix en fractievoorzitter Dianne Schellekens in de hal van het raadhuis van Vught
Afvalscheiding levert direct voordeel op voor de portemonnee
Afvalscheiding in Vught loont en zit daarom al geruime tijd in de lift. De afgelopen jaren daalde daardoor de hoeveelheid huishoudelijk afval die als ongescheiden restafval wordt verbrand sterk. Vught produceert momenteel 117 kilo restafval per inwoner per jaar en is daarmee koploper in de regio. Ook landelijk gezien doen we het goed, want in Nederland zit men gemiddeld op 202 kilo per inwoner per jaar. Met het goede scheidingsgedrag gaat het ledigen van de grijze bak vanaf 1 januari naar eens in de vier weken. Dit als resultaat vanwege het feit dat de Vughtenaren de restcontainer gemiddeld per jaar slechts 10 keer aan de straat zetten, omdat ze dus steeds minder afval aanbieden. Alleen al het plastic en de drankkartons uit het grijze afval houden levert een enorme besparing op.Lastenverlichting in 2017 valt hierdoor nog hoger uit
Bijkomend voordeel van het voorstel is dat de lastenverlichting in 2017 nog hoger uitvalt. Eerder kwam die uit op 2,1 procent per huishouden, maar met deze aanpassing is het bijna 2,5 procent. Mensen die hun afval extra goed gaan scheiden kunnen op een nog veel hoger percentage uitkomen. D66 vindt dat de aanbieder daarvoor beloont moet worden. Dat moet maximaal terug te vinden zijn op de eigen jaarafrekening. Vandaar dat D66 met het voorstel kwam om de vaste maandelijkse tarieven voor 2017 extra te verlagen en de grijze bak op het prijspeil van 2016 te houden. “Dat past beter bij het principe ‘de vervuiler betaalt'”, aldus Klösters. Alleen het CDA stemde tegen het voorstel. Bij hoogbouw geldt overigens een andere tarifering. Daar is maar één vaste prijs per huishouden per maand. Dat tarief gaat door de aanpassing volgend jaar niet 6 procent maar 7 procent omlaag. Zie ook: – Gemeentelijke lasten Vught gaan in 2017 met 2,1 procent omlaag (23-11-2016, het percentage van 2,1 procent is door bovenstaand voorstel achterhaald) – D66: begroting 2017 ‘de beste tot nu toe in deze eeuw’ (11-11-2016) – D66 blij met hogere ambities op afvalscheiding en streeft naar afvalloos Vught in 2030 (24-6-2016) – D66 ontbijtsessie: Zoektocht naar de beste manier van afvalinzameling in Vught (23-5-2016)D66 is blij dat Vught kan beginnen met de aankoopregeling voor mensen die door de plannen met spoor en N65 ‘vastzitten’ in hun huis. Bij de behandeling in de raad deden alle partijen water in de wijn, waardoor er enkele aanpassingen in het voorstel werden gedaan waarmee alle politieke partijen konden leven. D66 was wel geschrokken en teleurgesteld over de aanloop naar de vaststelling van de regeling.
“Het is best bijzonder dat we werken aan deze bovenwettelijke regeling”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “We hoeven als Vught geen regeling te maken, maar we vinden het wel heel wenselijk en we zetten daarvoor nu een grote stap.” De aankoopregeling is afgestemd op de Vughtse situatie en gebaseerd is op recente ervaringen in Moerdijk en Groningen. D66 vindt het tijd om aan een pilot te beginnen, want de ombouw van de N65 start in 2019. Dan moet de aankoopregeling uit de kinderschoenen zijn.”Het regende onterechte kwalificaties over de aankoopregeling
D66 uitte wel zorgen over wat er in de beeldvorming rond de aankoopregeling is gebeurd. “In plaats van dat we met zijn allen de schouders eronder zetten, rolden verschillende partijen binnen en buiten de politiek over elkaar heen om als eerste een zwarte piet uit te reiken aan college en raad dat de regeling mensen in de kou laat staan”, aldus Schellekens. “Nog voordat de regeling er lag, werd hij zonder kennis van zaken of enige uitleg van buitenaf inhoudelijk compleet afgeschoten en weggezet als rigide en opgezet vanuit wantrouwen en winstbejag.” Voor D66 staat het belang van de bewoners in het spoorgebied en langs de N65 voorop. En het rollebollen over straat in de aanloop naar de regeling zette dat belang in de schaduw. Schellekens: “Het geeft toch te denken als een spoorbewoner tegen je zegt dat hij niet meer hardop durft te zeggen dat hij vindt dat het goed gaat, tevreden is over de informatie en blij is met de regeling die er komt en daar wel vertrouwen in heeft.”Met zo’n regeling moet je geen politiek bedrijven
Voor D66 werd het nog onduidelijker toen Samen voor Vught na de uitleg van de regeling bij monde van de voorzitter aangaf dat er een regeling ligt die kansen biedt. Maar vervolgens werd er door een bestuurslid ingesproken in de commissie dat er een rammelende regeling ligt en als klap op de vuurpijl sprak een ander bestuurslid bij de lokale omroep AVULO uit dat de gemeente met ‘poen’ voor de aanwonenden van spoor en N65 moet komen. Ondertussen stookte PvdA-GroenLinks de boel nog maar een keer op door in de media eenzijdig allerlei niet beargumenteerde eisen te stellen, terwijl een Statenlid van de PvdA juist weer wél enthousiast was en de regeling ziet als mogelijkheid voor dergelijke andere projecten in Brabant. D66 benadrukte in de raadsvergadering nogmaals het advies van de burgemeester van Moerdijk: bedrijf geen politiek bij het instellen van een aankoopregeling. D66 vindt dat alle betrokkenen zich verantwoordelijk moeten voelen voor een goed proces en een vangnetregeling die ervoor zorgt dat mensen weg kunnen als dat om wat voor reden dan ook noodzakelijk is. Het is wat D66 betreft hoog tijd om aan verwachtingenmanagement te gaan doen.D66 hecht aan raadsbrede steun voor de regeling
In de commissie heeft D66 gezegd dat unanimiteit van de raad over de aankoopregeling en de daarbij horende pilot veel waard is. “D66 is geen voorstander van het onbeargumenteerd draaien aan de knoppen van de regeling omdat dat beter werkenderwijs in de pilot kan gebeuren”, aldus Schellekens. “We doen op dat punt water bij de wijn en steunen het gezamenlijke, raadsbreed ingediende voorstel. Dat doen we voor de bewoners die het betreft maar ook voor het regelen van de beschikbare middelen is het nodig dat alle partijen samen optrekken.” Zie ook: – het raadsbreed aangenomen voorstel – D66 wil vaart maken met aankoopregeling (12-12-2016) – de complete regeling – een overzichtelijke samenvatting (sheets van de presentatie) Reageren? [email protected]Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die, in groter dan lokaal verband, geregeld worden met een eigen bestuur. Dat klinkt in eerste instantie misschien best goed, alleen is de controleerbaarheid van deze organen ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan. Henk Klösters van D66 Vught bezoekt vergaderingen van samenwerkingsverbanden waar Vught in zit. Ondanks de openbaarheid van de vergaderingen, komt er behalve D66-raadslid Henk meestal niemand op af. Henk doet verslag van vergaderingen van de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN), de Veiligheidsregio Brabant-Noord en de GGD. Ook dit keer zit hij weer alleen op de publieke tribune van een vergadering van de ODBNVoor het eerst een vergadering bij de OBDN die correct verliep
Weer een vergadering van de Omgevingsdienst Brabant Noord bijgewoond. De volgende vergadering vervalt, zo is nu al bekend. En dat ondanks het feit dat onder meer de vertegenwoordiger van Sint Anthonis vraagt om een extra vergadering te plannen om de VTH verordening en de gevolgen daarvan te bespreken. Het gaat hierbij vooral over de kwaliteitscriteria die de provincie eist waaraan voldaan moet worden. ODBN is al een tijd operationeel en het toetsingskader is nog steeds niet inzichtelijk. Sinds 14 april 2016 is de wet VTH in werking getreden waarin de vernieuwing van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) is vastgelegd. Deze wet legt de basis voor de 29 nieuw gevormde omgevingsdiensten. Het is tijd dat de verordening hierop wordt aangepast. De presentatie van de jaarrekening wordt via hand-outs aan de vergadering uitgereikt. Angstvallig word ik overgeslagen. Men went er blijkbaar niet aan dat een raadslid bij een openbare vergadering van het algemeen bestuur kan aanschuiven. Om nog maar niet te spreken over de bevoegdheden van de gemeenteraad in relatie tot gemeenschappelijke regelingen. Ook de gemeente Vught maakt elk jaar de nodige financiële middelen over aan het orgaan ODBN.Afvalinzameling
De accountant geeft een afkeurende verklaring op de rechtmatigheid. Er is iets mis gegaan met aanbestedingen die ten onrechte niet Europees zijn aanbesteed. Een van de foutieve aanbestedingen betreft het inzamelen van afval in het Land van Cuijk. Deze activiteit heeft niets te maken met de verplichte deelname van de gemeente Vught aan ODBN. Wordt het niet tijd dat dit onderdeel uit de regeling wordt gehaald en apart gezet wordt zodat alleen de gebruikers van deze afzonderlijke samenwerking er over kunnen besluiten? De vertegenwoordiger van de gemeente Sint Anthonis wijst op de schriftelijke reactie waarin wordt aangegeven dat niet wordt ingestemd met de jaarrekening.Realisatie in 2015
Op de vraag van Sint Anthonis waarom er zo’n groot verschil is tussen de begroting en de realisatie wordt opgemerkt dat het al beter is dan de voorafgaande jaren. Afgelopen jaar is met de nodige extra inhuur 60% van de werkzaamheden gerealiseerd. Meer dan 50% is voldoende kan men ook zeggen. De zorgen blijven voor wat betreft het wegvallen van werkzaamheden voor de provincie die incidenteel zijn. Het verzoek aan de vergadering is om meer dan wenselijk is, een meerjarenprogramma af te spreken met elkaar, zodat effectiever en efficiënter geanticipeerde en georganiseerd kan worden.Regionaal operationeel kader ODBN 2017-2020.
Wanneer gaat men over tot actie? Is dat n.a.v. een piepsysteem of wanneer er signalen komen van klachten die invloed hebben op de leefomgeving? Geantwoord wordt dat het in ieder geval een programmatische aanpak is. Trouwens hoe men te werk gaat is een bevoegdheid van het College en niet van de gemeenteraad. Bij de lunch word ik gelukkig niet overgeslagen. A-kwaliteit broodjes krijgen we voorgeschoteld. Het was voor het eerst dat ik een vergadering van ODBN mee heb gemaakt die correct en rustig verliep. Dat alleen al geeft het nodige vertrouwen dat de omgevingsdienst gaat werken zoals het bedoeld is. Zie ook: – Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia) – Deel 10 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Innovaties bij de GGD – Deel 9 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Nuttige informatie bij de veiligheidsregio – Deel 8 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Weg kwijt bij ODBN – Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst – Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst – Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015) – Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: De ODBN is niet populair (9-12-2015) – Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015) – Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015) – Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015) – Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015) Reacties? – [email protected] De Vughtse aankoopregeling kan wat D66 betreft in gang gezet worden. “We vinden de uitgangspunten terecht”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens tijdens de behandeling in de commissievergadering. “Het gaat erom dat er een vangnet is voor mensen langs het spoor en de N65 die de Vughtse woningmarkt niet verstoort. De uitgangspunten van de regeling zijn op de raadsinformatieavond goed onderbouwd. Vrijwel alle aanwezigen verlieten na de uitleg van de argumenten voor de keuzes in de aankoopregeling met een goed gevoel erover het raadhuis.”Wens van aankoopregeling komt uit de bewoners
De aankoopregeling is uitgewerkt voor en door bewoners langs het spoor en de N65. Vanwege de overlast van de spoorverdieping (gepland 2021-2026) en de ombouw van de N65 (gepland 2019-2021) ging gemeente Vught op zoek naar oplossingen voor mensen die vanwege de werkzaamheden aan weg en spoor vast komen te zitten in hun huis. Aanvankelijk werd ingezet op het zogenoemde ‘maatschappelijk makelen en schakelen’ (MMS). Het proces van deze regeling (die van onderop in gang is gezet) moest voorzien in maatwerkoplossingen voor aanwonenden. In verschillende sessies en de vele individuele gesprekken bleek echter dat de meeste mensen het liefste in hun huis willen blijven wonen, maar wel een mogelijkheid willen om te vertrekken als ze dat noodzakelijk vinden. Dat werd nog eens onderstreept in de slotconclusie van een onlangs gehouden enquête van Samen voor Vught: er is veel behoefte aan een garantieregeling zoals in Moerdijk en in de provincie Groningen.Experts van vergelijkbare regelingen zijn ingezet
D66 vindt het een goede zaak dat de gemeente hiermee voortvarend aan de slag gegaan is en de experts heeft ingeschakeld die de regeling in Moerdijk en Groningen in elkaar gezet hebben. Deze regelingen hebben hun succes bewezen, dus het is goed dat de basis is overgenomen. Samengevat komt de regeling op het volgende neer:- De Aankoopregeling helpt bewoners die ‘vastzitten’ in hun woning. Het geeft bewoners de zekerheid dat als zij écht weg moeten uit hun woning, zij dat ook kunnen en hun woning wordt opgekocht via de Regeling.
- De Aankoopregeling biedt een garantie voor de verkoopbaarheid van de woning. De regeling is niet bedoeld als betere alternatief voor verkoop op de reguliere markt of als compensatie voor geleden schade.
- De Aankoopregeling is zo ingericht dat de woningmarkt blijft functioneren en zo min mogelijk wordt verstoord.
Nu pilot met regeling, bijstellen kan altijd nog
D66 wil deze Vughtse aankoopregeling nu in gang zetten. Van de opstellers van de regeling is een overzicht ontvangen met de knoppen waaraan de raad kan draaien. “Knoppen die stuk voor stuk te bediscussiëren zijn, maar die wat D66 Vught in een werkbare stand staan om de aankoopregeling dit jaar te gaan toepassen”, aldus Schellekens. D66 gaat liefst snel aan de slag om het pilotjaar te kunnen starten. Voor D66 is het belangrijk om te weten wat de bewoners uit het toepassingsgebied van de regeling vinden. D66 vindt het noodzakelijk dat er wordt gemonitord en dat het college de raad goed op de hoogte houdt en als het nodig is met een aangepaste aankoopregeling komt over een jaar. “We kunnen nu wel vanuit intuïtie, gevoel of partijpolitiek aan allerlei knoppen gaan draaien, maar zonder goede onderbouwing willen we dat niet doen”, aldus Schellekens.Zoek naar overeenkomsten in plaats van verschillen
Het debat in de commissie verliep niet altijd even netjes, laat staat soepel. Het CDA sabelde de regeling in eerste instantie neer omdat de gemeente hier geld aan zou verdienen, wat echt volstrekt ondenkbaar is. Aan het einde van de vergadering was het CDA gelukkig een stuk tevredener met de regeling. De fractie van PvdA-GroenLinks maakte het bont door allerlei eisen aan de regeling toe te voegen, zonder daar een onderbouwing bij te leveren. Het zat de partij duidelijk niet lekker dat de voorliggende aankoopregeling veel uitgebreider, langduriger en bovenal beter doordacht is dan de aankoopregeling die de partij een half jaar terug zelf presenteerde. De suggesties dat er helemaal niets van klopt, zijn dus zeer ongepast, om maar te zwijgen over alle insinuaties die over het college werden geuit. Het was geen reclame voor lokale politiek, waarbij je in dit soort grote zaken er samen uit probeert te komen en op zoek gaat naar overeenkomsten in plaats van verschillen. Net als bij de besluitvorming van de verdiepte ligging van het spoor en het tracé van de N65 is gebeurd. Dit is niet iets plats als coalitie tegen oppositie, wat helaas nu gesuggereerd werd. Van de oppositie was de SP nog het meest reëel. Die partij zocht naar garanties of alle knoppen in de regeling wel goed staan, maar die zijn niet te geven. Het is onduidelijk hoeveel mensen er gebruik van willen maken en er uiteindelijk ook echt gebruik van maken.D66 hoopt op raadsbrede steun voor start
D66 hoopt dat de regeling in de komende raadsvergadering vastgesteld kan worden en dat we er snel mee aan de gang komen. Financieel zal het college nog aan de bak moeten om geld vrij te maken en derden te zoeken om mee te financieren. “Maar we hebben altijd gezegd: eerst een plan, dan het geld. En de kaders van de regeling vinden wij goed onderbouwd en bijsturen kan ook na het pilotjaar, wat niet ‘droog oefenen’ is, maar waarin 25 huizen echt aangekocht kunnen worden. Mochten er nu al kleine veranderingen in aangebracht worden zodat de regeling raadsbreed gesteund kan worden, staan we daar open voor”, aldus Schellekens. “Want dat de regeling unaniem wordt aangenomen is ons ook wat waard.” Zie ook: – de complete regeling – een overzichtelijke samenvatting (sheets van de presentatie) Samengevat vindt D66: • De aankoopregeling een goed startpunt voor het pilot jaar. • Zorg voor een vangnet • Werk goed samen met de spoorbewoners en geef ze invloed • Benut het pilotjaar om de regeling te finetunen • Bepaal als raad de randvoorwaarden waarbinnen dit gebeurt • Creëer rust voor de spoorbewoner • Verstoor de woningmarkt niet • Leg de raad een op Vught afgestemde regeling voor eind 2017 Reageren? [email protected] D66 Vught is trots op de extreem hoge notering van Vught in de Nationale Monitor Duurzame gemeenten 2016. Van de 390 gemeenten staat Vught op de 9e plaats. Op basis van deze monitor mag Vught zich de duurzaamste gemeente van Brabant noemen, zelfs van Zuid-Nederland. “Dat is een opsteker en Vught doet dit door samen te werken met lokale initiatieven en regionaal en landelijk aan te haken. Dat schept verplichtingen naar de toekomst”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

Vught op alle onderdelen gestegen
Vught steeg van plek 15 in 2015 naar plaats 9 in 2016. In totaal werden alle 390 Nederlandse gemeenten opgenomen in de monitor. Op alle drie de onderdelen steeg Vught. In de top 390 van ecologisch kapitaal steeg Vught van plek 8 naar plek 6, bij economisch kapitaal van 149 naar 114 en bij sociaal-cultureel kapitaal van 54 naar 33. De Telos-methode weegt het sociaal-culturele, ecologische en economische kapitaal ten op zichte van elkaar. Moeilijke woorden die aangeven dat om een duurzame samenleving te bereiken deze onderdelen met elkaar in evenwicht moeten zijn. Vught maakt meters op duurzaamheid omdat het sociaal sterk is, zorgt draagt voor groen, natuur en een gezonde leefomgeving en in staat blijkt dit te doen met een huishoudboekje dat op orde is. “Met de grote uitdaging waar Vught voor staat met ombouw van de N65 en de verdieping van het spoor wil D66 Vught dat er bij de te nemen beslissingen getoetst worden op duurzaamheid zoals met de PPP-scan van Telos” aldus Schellekens. “En ook doorzetten op terrein afvalscheiding en het nemen van klimaatmaatregelen om wateroverlast en verdroging te voorkomen en hittestress tegen te gaan. Ons gescheiden rioolsysteem draagt zeker bij aan de hoge waardering voor duurzaamheid”Niet achteroverleunen door hoge notering van Vught
D66 is verheugd over de notering in de top tien, maar ziet geen reden om als Vught achterover te leunen. “Alle gemeenten gaan vooruit, zoals de monitor laat zien. Vught zal dus minstens zo hard vooruit moeten gaan als de andere gemeenten om in de top 10 te blijven”, aldus Schellekens. “D66 heeft de ambitie om, waar mogelijk, Vught in de breedste zin verder te verduurzamen.” Bij de laatste begrotingsbehandeling was duurzaamheid ook een belangrijk thema bij de behandeling. D66 is blij met het aangenomen voorstel van D66-wethouder Fons Potters dat bovenop investeringen in bijvoorbeeld scholen 10 procent bovenop de prijs geïnvesteerd mag worden in maatregelen die binnen 10 jaar terugverdiend kunnen worden. De nieuwe school op Elzenburg en de aangrenzende sporthal zullen op deze manier een duurzame plus krijgen. Ook voor andere investeringen door de gemeente is dit een interessante en bovenal vernieuwende regeling.Duurzaam inkopen en social return
Ook vroeg D66 bij de begrotingsbehandeling aandacht voor duurzaam inkopen. Daar hoort ook het zogenoemde social return bij. Dat betekent dat de gemeente op bepaalde plekken mensen met een afstand op de arbeidsmarkt een kans geeft om werkervaring op te doen. Onder meer bij de milieustraat en de gemeentewerf worden dergelijke banen gecreëerd. Vught als koploper op duurzaamheid klinkt voor D66 als muziek in de oren. En voor het belangrijkste deel komen de initiatieven niet vanuit de gemeente, maar maakt de gemeente deze mogelijk. D66 prijst de vele initiatieven uit Vught, zoals het energieloket waar iedereen terecht kan voor advies en subsidiemogelijkheden. En dan zijn er nog de vier energieneutrale huizen die de initiatiefgroep Wildgroei in samenwerking met het Vughtse bedrijfsleven op de hoek Esschestraat / Van Rijckevorselstraat gaat bouwen. Goede zaak dat de gemeente ondersteunt en meewerkt.Energie-opwekking is de uitdaging
Uitdaging is dat de gemeente nóg meer gaat doen aan energie-opwekking. Er is al een goede start gemaakt met het vol leggen van de daken van de gemeentewerf. Het is een project dat VET Vught oppakte en als voorbeeld dient voor andere gebouwen in Vught met een groot dakoppervlak. De daken van de nieuwe sporthal Elzenburg en de (nog uit te breiden) Martinihal bieden kansen voor meer opwekking. Ook ligt er nog een uitdaging aan de sportclubs op Bergenshuizen om gezamenlijk energie op te gaan wekken. De gemeenteraad heeft hiervoor een startbedrag vrij gemaakt. D66 is benieuwd naar de eerste plannen die de clubs zelf zullen moeten gaan bedenken. “De grootste uitdaging ligt in Vught bij het verduurzamen van de bestaande woningen. D66 is er dan ook warm voorstander van om initiatieven die inwoners en organisaties gezamenlijk oppakken te faciliteren, mooi dat de gemeente zelf het goede voorbeeld geeft,” aldus Schellekens.De noteringen van alle Brabantse gemeenten in de monitor:
9 Vught 18 Nuenen 24 Bladel 33 Grave 41 Waalre 45 Eersel 47 Heeze-Leende 53 Sint-Michielsgestel 54 Sint Anthonis 58 Oirschot 61 Boekel 66 Best 68 Gemert-Bakel 72 Hilvarenbeek 81 Etten-Leur 81 Haaren 83 Son en Breugel 97 Cranendonck 100 Boxmeer 100 Reusel-De Mierden 111 Goirle 117 Boxtel 125 Laarbeek 128 Schijndel 131 Heusden 134 Landerd 136 Oisterwijk 143 Veghel 148 Gilze en Rijen 151 Eindhoven 159 Zundert 160 Bergeijk 166 Werkendam 178 Breda 183 Alphen-Chaam 186 Bernheze 189 Drimmelen 191 Geldrop-Mierlo 209 Aalburg 214 Woudrichem 215 Mill en Sint Hubert 223 's-Hertogenbosch 232 Uden 233 Bergen op Zoom 233 Halderberge 255 Veldhoven 257 Asten 257 Oosterhout 265 Cuijk 265 Roosendaal 271 Oss 273 Someren 277 Steenbergen 277 Tilburg 280 Valkenswaard 284 Deurne 285 Sint-Oedenrode 297 Moerdijk 302 Dongen 318 Geertruidenberg 338 Rucphen 344 Woensdrecht 345 Baarle-Nassau 346 Loon op Zand 348 Waalwijk 359 HelmondZie ook: – de Nationale Monitor Duurzame gemeenten 2016 – D66: begroting 2017 ‘de beste tot nu toe in deze eeuw’ (11-11-2016) – Gemeentelijke lasten Vught gaan in 2017 met 2,1 procent omlaag (23-11-2016) ***UPDATE*** Door D66-voorstel voor andere tarifering afval in 2017 gaan de lasten in 2017 zelfs met 2,4 procent omlaag. Lees het HIER. De gemeentelijke lasten gaan in 2017 omlaag. Huishoudens gaan gemiddeld 2,1 procent minder betalen dan dit jaar. D66 Vught is blij met de lagere lasten voor inwoners van Vught. “Een mooi resultaat dat recht doet aan de afspraken in het D66/GB/VVD-coalitieakkoord ‘Kracht door Continuïteit'”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. De lasten voor burgers bestaan uit de gemeentelijke onroerende-zaakbelastingen (ozb), rioolrecht en afvalstoffenheffing. Voor de ozb geldt volgend jaar uitsluitend de inflatiecorrectie. Net als de afgelopen zes jaar, wordt de ozb verder niet verhoogd. Het rioolrecht stijgt nog wel iets, maar dat is aanzienlijk minder dan de afgelopen jaren.