Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die, in groter dan lokaal verband, geregeld worden met een eigen bestuur. Dat klinkt in eerste instantie misschien best goed, alleen is de controleerbaarheid van deze organen ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan.
Henk Klösters van D66 Vught bezoekt vergaderingen van samenwerkingsverbanden waar Vught in zit. Ondanks de openbaarheid van de vergaderingen, komt er behalve D66-raadslid Henk meestal niemand op af. Henk doet verslag van vergaderingen van de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN), de Veiligheidsregio Brabant-Noord en de GGD. Ook dit keer zit hij weer eenzaam op de publieke tribune van een vergadering van de ODBN.
Omgevingsdienst Brabant Noord in nood
Het was de laatste reguliere vergadering van het jaar en wat voor een! Bij de ODBN zit al jaren alles tegen. Het afgelopen jaar gingen al meerdere geplande algemene bestuursvergaderingen plotseling niet door, en met deze vergadering werd duidelijk waarom. Er is inmiddels een tekort van € 960.000,- In de voorlaatste algemene bestuursvergadering van augustus was er nog niets bekend over deze financiële tegenvaller. Een van de deelnemende wethouders vroeg zich dan ook terecht af: Hebben we alles wel onder controle?
Duiveltje uit een doosje
De verrassing voor de deelnemers aan het overleg was groot. Allereerst zeer laat gesignaleerd. Achteraf blijkt dat er geen evenwichtige begroting was. En om het nog erger te maken, het lek is nog niet boven. Heeft de directeur zitten slapen en heeft hij verzuimd de deelnemende gemeentes op tijd in te lichten? Een vraag die moeilijk te beantwoorden is, hij is immers nog niet zo lang in dienst. Zijn het de bekende lijken in de kast die hij heeft aangetroffen?
Wat is er aan de hand
Allereerst is de liefde voor de ODBN bij de deelnemende vertegenwoordigers niet erg groot. Sabotage ofwel de boel frustreren kwam de afgelopen jaren regelmatig voor. Toen men nog maar juist van start was gegaan, moest er al bezuinigd worden. Recalcitrante vertegenwoordigers bepaalden menigmaal de besluitvorming met als gevolg een magere organisatie. De oorzaken op een rijtje:
-Op grote schaal moesten mensen worden ingehuurd, omdat de eigen bezetting niet op orde was. De inhuur is gemiddeld € 6,00 per uur duurder dan het uurtarief van de eigen medewerkers. De geprognotiseerde declarabiliteit van 1350 uur per medewerker werd niet gehaald.
-Het ziekteverzuim was hoog, 3% van de medewerkers is langer dan een jaar ziek. En het ziekteverzuim is in 2017 uitgekomen boven de 7%.
-De hoogte van de overhead was 22,5 % en ook hier een tekort ontstaan vanwege verkeerde implementatie van de centrale planning. De vervanging van het registratiesysteem is duurder uitgevallen. En de doorontwikkeling van de organisatie kostte meer geld dan begroot.
-Verhouding eigen personeel met inhuur is zoek, maar liefst 40 % werd afgelopen jaar ingehuurd in totaal 60.000 uur.
-De omvang van de gedeclareerde werkzaamheden was lager dan begroot (tekort van 14.700 uren).
-Het uurtarief van € 78,85 was € 3,20 te laag .
Samenvattend er is heel veel misgegaan.
Geen oplossing
De koe in de kont kijken lost het probleem van de ODBN niet op, aldus een aanwezige agrarische wethouder. Het aanbod vanuit de vergadering om een slimme groep te formeren komt mij bedenkelijk over. De pijn durven te pakken is een andere slimme opmerking die gemaakt werd. Mijn analyse is dat men steeds heeft gestuurd op geld en nog eens geld en totaal niet bezig is geweest met hoe maken we van deze gemeenschappelijke regeling een succes. Zelfs over de strategie is men het onderling nog steeds niet eens, de diverse heidagen ten spijt. De onvrede blijft en het gemopper over dat de bestuurders onvoldoende managementinformatie hebben ontvangen hangt boven de vergadering.
Bij de eerste bestuur rapportage in 2017 was er nog niets aan de hand. Als klap op de vuurpijl doet de gedeputeerde er nog een schepje bovenop met vervelende verwijten en met de vraag wat hebben we nu besloten. Een oplossing heeft hij niet bij de hand.
Je zult er maar werken!
Zie ook:
–
Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia)
–
Deel 14 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: onvoldoende voor Veiligheidsregio (11-12-2017)
–
Deel 13 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen uitdagingen kersverse directeur odbn: (20-3-2017)
–
Deel 12 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: boerenverstand bij de Veiligheidsregio (7-2-2017)
–
Deel 11 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Overgeslagen bij de OBDN (19-12-2016)
–
Deel 10 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Innovaties bij de GGD (24-10-2016)
–
Deel 9 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Nuttige informatie bij de veiligheidsregio (26-9-2016)
–
Deel 8 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Weg kwijt bij ODBN (11-7-2016)
–
Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst (3-5-2016)
–
Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst (5-4-2016)
–
Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015)
–
Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de ODBN is niet populair (9-12-2015)
–
Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015)
–
Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015)
–
Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015)
–
Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015)
Reacties?
–
[email protected]De Brabantse gedeputeerde
Annemarie Spierings opent vrijdag 2 februari de verkiezingswinkel van D66 Vught. Ook zal zij het eerste verkiezingsprogramma van D66 Vught in ontvangst nemen. Aansluitend is de maandelijkse, openbare vrijdagmiddagborrel.
De Vughtse afdeling van D66 vond het uitnodigen van ‘de nummer 1 van D66 Brabant’ wel gepast in ‘de nummer 1 D66-gemeente van Brabant’. Ook bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer behaalde D66 in Vught verreweg het hoogste percentage D66-kiezers van Brabant, veel hoger nog dan in steden als Eindhoven, Tilburg, Breda en Den Bosch. Weekblad Elsevier noemde Vught in een artikel zelfs een D66-bolwerk.
Annemarie Spierings maakte met haar inzet op innovatie de weg vrij voor het vorig jaar genomen historische besluit in de provincie om de veehouderij in Brabant versneld te verduurzamen. Oude, vervuilende stallen zullen zes jaar eerder, in 2022, gemoderniseerd moeten zijn. D66, SP, VVD, PvdA en GroenLinks steunden de plannen die niet alleen cruciaal zijn voor natuur en milieu, volksgezondheid en het woongenot van Brabanders. De plannen zorgen ook voor meer dierenwelzijn, een gezonde stal om in te werken en ontwikkelruimte voor andere ondernemers.
Verkiezingsprogramma vanaf 2 februari openbaar
Om 16.30 uur opent Spierings de winkel in de Kerkstraat 15, de voormalige stomerij tegenover patisserie De Rouw. Dat doet zij door de poster ‘hier opent binnenkort D66 Vught’ door te knippen en de deur te openen. In de winkel krijgt zij vervolgens het eerste exemplaar van het verkiezingsprogramma van D66 Vught overhandigd door lijsttrekker Fons Potters. Daarna is het openbaar en komt het ook op de website van D66 te staan. D66 is daarmee de eerste partij die het verkiezingsprogramma bekendmaakt. Aansluitend is de maandelijkse D66-vrijdagmiddagborrel tot 19.00 uur. Ook daarbij is iedereen van harte welkom, leden en niet-leden, stemmers en niet-stemmers.
De winkel is vanaf dat moment ieder weekend geopend op zaterdag en zondag. Ook zullen de wekelijkse openbare fractievergaderingen op dinsdag daar tot de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart gehouden worden. In maart zal de winkel iedere dag open zijn van 10.00 tot 22.00 uur, ook op zondag. Er is algemene informatie te verkrijgen, maar met name in maart zullen er verschillende bijeenkomsten gehouden worden. In de winkel is altijd een kandidaat-raadslid van D66 aanwezig.
Zie ook:
–
D66 Vught gaat met 40 top-kandidaten de verkiezingen inHet gaat goed met D66. Dat is ook terug te zien in het aantal leden. Voor het tiende achtereenvolgende jaar kon de Vughtse afdeling weer verschillende nieuwe leden bijschrijven. Het aantal leden groeide in 2017 met bijna 8 procent. In tien jaar tijd is de afdeling Vught verviervoudigd in ledental.
Niet alleen in Vught was er groei. Ook landelijk kreeg D66 er de afgelopen jaren veel nieuwe leden bij, al was de groei in Vught nog groter dan landelijk. De ledengroei is opmerkelijk, omdat vrijwel alle partijen alleen maar leden verliezen. D66 is inmiddels in ledental de grootste liberale partij van Nederland; in ledental is D66 de VVD vorig jaar ruim gepasseerd.
Voorzitter Pieter Rosen Jacobson van D66 Vught is blij dat het aantal leden weer gegroeid is en ziet dat ook als een verdienste van de eigen afdeling: “D66 Vught is een zeer actieve afdeling, altijd actief, niet alleen rondom verkiezingen. Verschillende Vughtenaren zijn dan ook om die reden lid geworden. Dat is een groot compliment aan al onze vrijwilligers, de (steun)fractie, onze wethouder en het bestuur.”
Ook meepraten, meedenken, koers bepalen of ‘gewoon’ op de achtergrond meekijken? Word ook lid! Klik
hier.

D66 Vught houdt op vrijdag 5 januari een nieuwjaarsborrel. Daarbij is iedereen van harte welkom. Deze toost op het nieuwe jaar vindt plaats in het winkelpand aan de Kerkstraat 15 waar voorheen stomerij Vught zat, tegenover De Rouw.
Afgelopen week kreeg D66 de sleutel van het voormalige stomerij die al enige tijd leeg stond. Het stond ook wel bekend als dat winkelpand met een enorme berg post en reclamefolders op de deurmat. De ruimte wordt de komende tijd ingericht als campagnewinkel, waar tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart allerlei activiteiten gehouden worden en zal fungeren als uitvalsbasis in de verkiezingscampagne. Het pand is daarvoor nog niet gereed. Wel zijn de letters ‘Stomerij Vught’ van de ruiten gekrabd, is de stapel papier van de deurmat gehaald en hebben de muren een likje verf gehad. Kortweg, de ruimte is nu al wel prima in te richten voor onze nieuwjaarsborrel.
De aanvang is om 17.00 uur en rond 18.00 uur komen lijsttrekker Fons Potters, fractievoorzitter Dianne Schellekens en voorzitter ai Pieter Rosen Jacobson kort aan het woord. Zij blikken vooruit op het belangrijke verkiezingsjaar, maar staan ook stil bij de successen van de afgelopen periode.






Inzetten op preventie is voor D66 het belangrijkste speerpunt op de lokale sociale agenda. Dat stelde commissielid Joris Vrensen bij de behandeling van dit raadsstuk, dat in de laatste raadsvergadering werd vastgesteld. Op deze Vughtse sociale agenda staan ook andere thema’s die D66 zeer belangrijk vindt, zoals vertrouwen in eigen kracht van mensen, armoedebestrijding en aandacht voor mantelzorgers.
Dat preventie bovenaan de lijst staat is geen toeval. We willen immers escalatie van problematiek voorkomen. Preventie is ook de goedkoopste oplossing: voorkomen is altijd beter dan genezen. Terecht dat ook de notitie ‘
Alle kinderen kansrijk‘ van de kinderombudsman werd aangehaald. D66 sprak dan ook de hoop uit dat er snel concrete plannen komen.
Iedereen moet mee kunnen doen
D66 wil dat iedereen mee kan doen. Dat betekent in eerste instantie vertrouwen op de eigen kracht van mensen en waar dat nodig is kan de gemeente ondersteuning bieden, altijd in overleg met de betrokkenen en het liefst met maatwerk. Mede dankzij vele vrijwilligers en mantelzorgers kennen we in Vught een hoog voorzieningenniveau dat willen we waarborgen zonder de beheersbaarheid van de kosten uit het oog te verliezen.
Gelukkig zijn er in Vught veel voorzieningen. Enkele voorzieningen hebben zelfs een versterkende werking. Een voorbeeld hiervan is de seniorenbus. Terecht dat de seniorenbus een prijs in ontvangst mocht nemen van het Oranjefonds. Door de seniorenbus ontstaat een betaalbare bewegingsvrijheid die het ouderen mogelijk maakt om andere mensen op andere plekken te ontmoeten. D66 vindt dat er gezocht moet worden naar meer van dergelijke activiteiten en dat deze moeten worden geborgd in de Vughtse samenleving.
Bekijk
hier een animatie van de lokale sociale agenda van Vught.D66 heeft in de laatste raadsvergadering tegen de verviervoudiging van het budget van de lokale omroep Avulo gestemd om lokale tv mogelijk te maken. D66 ziet veel meer in samenwerking met bijvoorbeeld Den Bosch. Avulo zou radio kunnen maken ook voor Den Bosch en Den Bosch maakt tv (ook) voor Vught. Bovendien is er helemaal geen dekking voor de forse bedragen van eenmalig 22.000 euro en jaarlijks 46.000 euro. Voor D66 is de behoefte aan lokale tv op geen enkele manier aangetoond: geen enquête, geen cijfers, helemaal niets. Daar komt nog bij dat mensen (wel aantoonbaar) steeds minder tv kijken. Ook de VVD begrijpt niet waarom de andere partijen onder aanvoering van Gemeentebelangen dit willen realiseren
Ouderen Samen sprak begin dit jaar in Het Klaverbad uit dat enkele eenzame mensen in de achterban behoefte zouden hebben aan lokale tv. Een onderbouwing was er niet. Avulo had al aangegeven geen plannen te hebben voor lokale tv, maar vanuit de gemeenteraadsfractie van Gemeentebelangen kwam vervolgens de vraag aan Avulo om een plan te maken. En dat plan lag in de raadsvergadering voor. “Grote plannen met allerlei partijen, maar weinig gebruik maken van regionale samenwerking tussen omroepen”, betoogde fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Een forse begroting met een opportunistisch laag bedrag voor een medewerker die het schaap met vijf poten moet zijn.”
Werk samen, doe niet alles zelf
D66 riep Avulo te blijven doen waar het goed in is: radioprogramma’s maken en nieuws brengen op internet en social media. Een grote groep betrokken vrijwilligers is hier iedere dag mee bezig. Daar horen geen mensen naast te staan die betaald worden voor tv-werkzaamheden. Tv is een heel duur en steeds meer achterhaald medium. Nota bene in Den Bosch is net de DTV opgericht die ook samenwerking zoekt. Als er dan professionele ondersteuning nodig is voor een stukje tv, organiseer die in de regio samen. Avulo zou radio kunnen maken ook voor Den Bosch, want Den Bosch heeft geen radio-uitzendingen. Sterker nog, Avulo doet dat al. De wedstrijden van FC Den Bosch worden om deze reden ook door Avulo verslagen. De lokale omroep in Den Bosch zou op zijn beurt in ruil voor radio tv kunnen maken voor Vught. Een logische samenwerking, want iedereen weet dat Vught te klein is om er elke dag verschillende televisie-items te maken.
Zelfs geen behoefte aan kijkonderzoek
D66 stemde net als de VVD dan ook tegen een verviervoudiging van de subsidie. Schellekens: “Er is geen dekking voor en we vinden het plan geen aanleiding om de OZB te verhogen. Bovendien is er met de extra subsidie in Nederland geen andere lokale omroep die per huishouden meer krijgt dan Avulo. Waar is de Vughtse maat gebleven?” De andere partijen hadden geen enkel probleem met dit dure plan waarvoor geen behoefte is aangetoond. Verder dan ‘het is toch leuk’ of ‘geweldig dat de Avulo dit wil oppakken’ kwamen de andere partijen niet. Zelfs een kijkonderzoek na twee jaar vonden zij onnodig. “Wij willen wél graag weten of belastinggeld goed besteed wordt”, aldus Schellekens. De SP maakte het nog bonter door te stellen dat D66 Avulo daarom niet vertrouwt.
Zie ook:
–
Vught twijfelt over investering in camera’s in raadhuis en in lokale tv, wel enthousiasme over cameraschild (2-10-2017)
Gemeenschappelijke regelingen. Er zijn er steeds meer. Het gaat om zaken die, in groter dan lokaal verband, geregeld worden met een eigen bestuur. Dat klinkt in eerste instantie misschien best goed, alleen is de controleerbaarheid van deze organen ver te zoeken, net als het democratische gehalte ervan.
Henk Klösters van D66 Vught bezoekt vergaderingen van samenwerkingsverbanden waar Vught in zit. Ondanks de openbaarheid van de vergaderingen, komt er behalve D66-raadslid Henk meestal niemand op af. Henk doet verslag van vergaderingen van de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN), de Veiligheidsregio Brabant-Noord en de GGD. Ook dit keer zit hij weer eenzaam op de publieke tribune van een vergadering van de Veiligheidsregio.
Onvoldoende voor Veiligheidsregio bij aanvaring stuw bij Grave
In Uden kwam het algemeen bestuur van de veiligheidsregio Brabant-Noord onlangs in vergadering bijeen. Aan documenten voor de diverse agenda punten was geen gebrek: maar liefst 212 bladzijden waren toegevoegd. Alvorens burgemeester Mikkers van ‘s-Hertogenbosch tot nieuwe voorzitter te benoemen, werd door de aanwezigen driftig gebruik gemaakt van het agendapunt mededelingen.
Het waterschap Aa en Maas meldt dat het stofje GenX is aangetroffen in het water. Dit is dezelfde kankerverwekkende stof die bij Chemours in Dordrecht is vrijgekomen. Waarschijnlijk is de vervuiling afkomstig uit de regio Helmond. Nader onderzoek volgt nog. De dijkgraaf gaf te kennen dat het nog niet verontrustend is, maar wel fout. Verontrustend deze mededeling. Wat wordt er nog meer geloosd waarvan het waterschap niet op de hoogte is?
C2000, nachtalarmeringen en een nieuwe defensiecommandant
De politie meldde dat er vertraging was opgetreden met het nieuwe communicatiesysteem C2000. Communicatiesystemen en politie zijn geen gelukkig huwelijk. De GGD meldde dat er volop wordt geïnvesteerd in nooddistributie voor het geval dat. De nieuwe defensie commandant Zuid stelde zich voor. De burgemeester van Bernheze vroeg zich openlijk af, wanneer ze nu wel of niet ‘s nachts geïnformeerd dient te worden als er iets mis is in of in de directe nabijheid van haar gemeente.
Reserves door capaciteitsgebrek
De burgemeester van Vught vroeg als lid van commissie financiën aandacht voor het feit dat er twee reserves zijn die al jaren worden aangehouden maar niet worden aangesproken. Het betreft de reserve ‘locatie onafhankelijke bluswatervoorziening’ en de reserve ‘convenantgelden’ uit 2008. Waarom worden deze reserves aangehouden en wanneer vallen deze reserves eventueel vrij? Het antwoord was heel simpel mede door capaciteitsgebrek is men er niet in geslaagd om deze projecten op te pakken. Ik vraag me dan af hoe noodzakelijk deze projecten zijn voor een veiligere regio?
Op donderdag 29 december 2016 vond er in zeer dichte mist een aanvaring plaats tussen een binnenvaartschip (Maria Valentine), geladen met 2.000 ton benzeen, en de stuw bij Grave. Berenschot onderzoek gedaan naar het optreden van de Veiligheidsregio bij dit incident. Er waren drie veiligheidsregio’s, drie waterschappen en twee rijkswaterstaatsregio’s bij betrokken. De algemene conclusie is dat de omstandigheden zeer moeilijk waren den daardoor de coördinatie bijzonder lastig was. De daling van de waterstand en de aanwezigheid gevaarlijke stof benzeen leverde de nodige gevaren op. Binnen 14 uur zakte het waterpeil in de Maas met maar liefst drie meter. Gelukkig is er geen benzeen uit het schip gelekt.
Het vaststellen van een gezamenlijk totaalbeeld heeft veel te lang geduurd aldus Berenschot. Er werd niet tot onvoldoende gecoördineerd binnen de verschillende veiligheidsregio’s. De samenwerking tussen de regio’s was hoofdzakelijk op uitvoerend niveau zonder een coördinerend operationele leider. De veiligheidsregio Brabant-Noord heeft een coördinatieplan voor incidenten op de Maas. Helaas zijn de gemaakte afspraken in dit plan niet voldoende opgevolgd. Daarnaast wijkt dit plan af van het landelijk handboek incidentenbestrijding op het water uit 2015. Er is te beperkt gebruik gemaakt van informatie van anderen van de eigen crisisteams via het landelijke crisismanagement systeem. Kortweg er ging heel veel mis.
Mijn vertrouwen in het functioneren van de veiligheidsregio is met deze algemene bestuursvergadering niet toegenomen. Geen enkele vraag werd er gesteld naar aanleiding van het rapport van Berenschot over het incident bij Grave. ‘Ga maar rustig slapen’ is duidelijk in dit geval niet van toepassing. Beste burgemeesters, dit moet beter.
Afscheid van Rombouts
Na vele jaren met de heer Rombouts als voorzitter van de veiligheidsregio werd de heer Mikkers als nieuwe voorzitter benoemd. De commissaris van de koning de heer van de Donk was mede daarom bij de vergadering aanwezig.
Voor 12 en 13 april 2018 staat er een bestuur conferentie gepland waarbij de problemen binnen de veiligheidsregio zullen worden behandeld. Ook die ten aanzien van de bedrijfsvoering. Is er sprake van een stabiele organisatie? Ik ben bang dat het uiteindelijke resultaat zal zijn dat we als gemeenteraad financieel bij moeten springen.
Zie ook:
–
Wet gemeenschappelijke regeling (Wikipedia)
–
Deel 13 reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen uitdagingen kersverse directeur odbn (20-3-2017)
–
Deel 12 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: boerenverstand bij de Veiligheidsregio (7-2-2017)
–
Deel 11 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Overgeslagen bij de OBDN (19-12-2016)
–
Deel 10 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Innovaties bij de GGD (24-10-2016)
–
Deel 9 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Nuttige informatie bij de veiligheidsregio (26-9-2016)
–
Deel 8 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Weg kwijt bij ODBN (11-7-2016)
–
Deel 7 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: afkortingen bij de omgevingsdienst (3-5-2016)
–
Deel 6 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: Don’ts bij omgevingsdienst (5-4-2016)
–
Deel 5 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de omgevingsdienst is niet populair (23-12-2015)
–
Deel 4 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: De ODBN is niet populair (9-12-2015)
–
Deel 3 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de GGD (24-4-2015)
–
Deel 2 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: de Veiligheidsregio: Broodjes vergadering Veiligheidsregio Brabant-Noord half uur eerder dan gepland (14-4-2015)
–
Deel 1 van reeks bezoeken aan gemeenschappelijke regelingen: beschamende bijeenkomst Omgevingsdienst (17-2-2015)
–
Weinig vertrouwen in toekomstplannen van de Omgevingsdienst (6-4-2015)
Reacties?
–
[email protected]Het nieuwbouwplan dat voetbalclub Zwaluw VFC aan de gemeente heeft voorgelegd barst uit zijn voegen. Bovendien gaat het voorbij aan de grootste investering waar nu behoefte aan is: meer kleedkamers zodat meer jongens en vooral meisjes er kunnen voetballen. Dat stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens in de laatste commissievergadering waar gesproken werd over de toekomst van het complex van Zwaluw VFC.
Er lagen twee opties voor. De eerste was het uitbreiden van de kleedkamers door middel van het plaatsen van vier units en het opknappen van de huidige, verouderde kleedaccommodaties. Dat ziet D66 niet zitten. De kleedkamers zijn gedateerd, hebben een asbest-dak en zijn de meest energieonvriendelijke die je maar kunt bedenken. Iedere kleedkamer heeft een eigen deur naar buiten, waardoor op koude dagen de kachel op standje 10 staat en alle warmte naar buiten verdwijnt.
Compleet nieuwe accommodatie op korte termijn niet reëel
De tweede optie is complete nieuwbouw van het complex van Zwaluw VFC, dat voorziet in een nieuwe kantine, nieuwe kleedkamers, nieuwe werkruimtes en een nieuwe bestuurskamer. In feite gaat alles plat en wordt alles nieuw, maar dan veel groter. Bij deze optie zette D66 grote vraagtekens bij de haalbaarheid én de wenselijkheid. Het plan kost volgens een eerste inschatting 2,3 miljoen euro.
“We kennen Zwaluw als een ondernemende vereniging die midden in de samenleving staat en daarom zijn we niet verrast met een ambitieus plan”, aldus Dianne Schellekens. “Maar dit voorstel gaat voor D66 echt te ver. We hadden het toegejuicht als het niet aan alle kanten uit zijn voegen was gebarsten.”
Voetballen is in trek, vooral omdat steeds meer meisjes gaan voetballen. Een mooie ontwikkeling die D66 dan ook heel graag mogelijk wil maken. Daarom stemden we eerder dit jaar in met de aanleg van een extra kunstgrasveld, waarmee het capaciteitstekort op het veld kon worden opgelost. Op een kunstgrasveld kan immers altijd gespeeld worden. Bleef over de capaciteit van de kleedkamers. Die is los van de achterhaalde en gedateerde staat te klein; er moeten er meer bij.
Financiële dekking van het plan is een groot vraagteken
Ruimtelijk gezien is D66 voorstander van zoveel mogelijk doen op zo min mogelijk vierkante meters en van duurzame, toekomstbestendige, realistische en energie-neutrale bouw. Dat zien we niet terug in het plan. Financieel gezien is het gebouwd op drijfzand. De gemeente is in tegenstelling tot de kantine (het Zwaluwnest) wél eigenaar van de huidige gedateerde kleedkamers en dient deze dan ook te vervangen. Het liefst ziet D66 dat ze daarna eigendom worden van Zwaluw. De gemeente heeft toegezegd aan de lat te staan voor de kleedkamers. Stel dat die 400.000 euro kosten, komen we nog 1,9 miljoen euro tekort voor het totaalplan. Volstrekt onduidelijk is waar dat geld vandaan moet komen.
Derde optie van D66: zo snel mogelijk nieuwe kleedkamers
D66 kwam daarom met een derde optie. Om de spelers en speelsters van Zwaluw zo goed mogelijk te faciliteren moeten de kleedkamers zo snel mogelijk vervangen én uitgebreid worden. Voor D66 is dat topprioriteit en uitstel zoals met name VVD en PvdA-GroenLinks accepteerden, is zeer ongewenst. De nieuwe kleedaccommodatie zou zodanig gebouwd moeten worden, dat deze te integreren is in een toekomstig nieuw verenigingsgebouw.
Deze derde optie kreeg geen meerderheid. GB had er wel oren naar om de bouw van de kleedkamers naar voren te halen, maar wilde net als de andere partijen eerst Zwaluw de tijd geven om het totaalplan verder uit te werken en te onderbouwen. D66 hoopt dat die uitwerking snel komt. Als blijkt dat het niet realistisch is, kan er mogelijk wel een meerderheid komen voor onze derde optie.D66 gaat met maar liefst veertig kandidaten de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 in. De afdeling van D66 is de afgelopen jaren fors gegroeid en dat vertaalt zich in een lange lijst met kandidaten die allemaal hetzelfde doel hebben: opnieuw winst in ‘D66-bolwerk’ Vught behalen. Fons Potters, eerder al gekozen tot lijsttrekker, is blij met de lijst. “Stuk voor stuk top-kandidaten die hun bijdrage zullen leveren aan wederom een goed resultaat.”
Huidig fractievoorzitter Dianne Schellekens kreeg veel steun en waardering van de leden en belandde als ‘running mate’ op de tweede plaats. Gemma Wiegant is nieuw op de lijst van D66 en werd door de leden op plaats drie gezet. In het dagelijks leven is zij directeur-bestuurder van de bibliotheek in Nieuwegein. Op plaats vier staat Dion Meuwissen, voormalig afdelingsvoorzitter en in het dagelijks leven sales-manager. Joris Vrensen maakt de top 5 compleet. Hij is docent op een middelbare school en de afgelopen jaren ook actief geweest als commissielid.
In elke wijk woont minstens een kandidaat
De lange lijst namen staat voor een berg aan expertise waar de toekomstige fractie gebruik van kan gaan maken. “Niet alle kandidaten willen in eerste instantie de raad in, maar iedereen wil vanuit zijn of haar achtergrond de Vughtse afdeling gaan steunen”, aldus lijsttrekker Fons Potters. “We hebben echt alles in huis. Van specialisten op het gebied van duurzaamheid tot aan juridische experts en van financieel-economische deskundigen tot aan organisatorische talenten.” De mensen op de lijst komen verspreid over heel de gemeente Vught; in elke wijk woont wel een kandidaat.
Ook kandidaten uit Cromvoirt en Helvoirt op de lijst
Ook in Cromvoirt heeft D66 een kandidaat. Ton van Outheusden staat op plaats 16. Hij is gepensioneerd en zeer actief betrokken als vrijwilliger bij de buurtbus Cromvoirt. Wik Dik uit Helvoirt staat op plaats 15. De oud-staatssecretaris economische zaken en oud-KPN-topman wilde vooruitlopend op de samenvoeging van Helvoirt en Vught graag op de kandidatenlijst. “Overal waar ik kan steun ik D66 en D66 Vught in het bijzonder.”
Afscheid van de actieve politiek in Vught
Birgit Cordes heeft op haar verzoek de felbegeerde laatste plaats op de lijst gekregen. Zij heeft na acht jaar raadslidmaatschap aangegeven te stoppen met de actieve politiek in Vught. Ze blijft wel voor D66 in verschillende gremia meer dan actief. En ook als lijstduwer hoopt ze nog een hoop stemmen voor D66 binnen te halen. Cordes is sinds de wederopstanding van D66 in 2009 van onschatbare waarde geweest voor de afdeling.
Ook raadslid Henk Klösters gaf aan plaats te willen maken voor nieuwe mensen bij D66. Hij was de afgelopen vier jaar raadslid, maar dat was hij ook al van 1994 tot 2006. De nestor van de raad verlaat na de verkiezingen dus de gemeenteraad, waarin hij maar liefst 16 jaar gezeten heeft. Ook Bjorn Hondelink stopt als fractielid. Sinds 2010 was hij burgerraadslid en bracht veel expertise in op gebieden van rijksinfra, aanpak N65 en bestemmingsplannen. Bij het vertrek van deze drie fractieleden gaan we te zijner tijd nog wat uitgebreider stilstaan.
De complete kandidatenlijst
1
Fons Potters
2
Dianne Schellekens
3
Gemma Wiegant
4
Dion Meuwissen
5
Joris Vrensen
6
Danique d’Engelbronner-Weening
7
Jan Jaap Rochat
8
Gerry Keijsers
9
Tjalling Booij
10
Floor Lekkerkerker

11
Saskia Geraerts-van Houten
12
Menno Moen
13
Anouk Radix
14 Imogen Koster-Burbidge
15
Wim Dik
16
Ton van Outheusden
17 Herman van Druenen
18
Willem Jan de Graaff
19 Fiona Rip
20
Mark Hassink

21 Hans Togtema
22
Henk Klösters
23
Lili Mostard
24
Bjorn Hondelink
25 Joery van den Bogaard
26
Gert Meeuwesen
27
Gijs van Heijster
28 Michiel Decates
29
Michiel Jonkers
30 Willem de Jonge
31 Peter den Besten
32
Ruud Bruijns
33 Jos Haverkort
34
Mark van der Schoor
35
Ceciel Böcker
36 Riet Lelyveld-Voets
37
Pieter Rosen Jacobson
38 Loes Stam
39
Mandy Vermeulen-Verf
40
Birgit Cordes
Zie ook:
–
Verkiezingsprogramma D66 zet in op verder versterken van Vught als topgemeente om in te wonen (2-2-2018)
–
Bomvolle agenda D66-campagnewinkel: heel veel activiteiten en bijeenkomsten (4-3-2018)Het roer moet om. Gemeente en Theater de Speeldoos kunnen op deze manier niet langer samenwerken. Dat stelde de D66-fractie in de extra raadsvergadering waar het
rapport van Berenschot over de Speeldoos werd behandeld. D66 wil weten of de jaarlijkse subsidie van 350.000 euro aan de speeldoos wel ten goede komt aan de amateurkunst. “Dàt is namelijk wat de gemeente faciliteert. Aan jarenlange onduidelijkheid in besteding van middelen en de verantwoording daarvan moet een einde komen.”
D66 onderschrijft de conclusies van Berenschot
Fractievoorzitter Dianne Schellekens vroeg zich af of dit onafhankelijke onderzoek van Berenschot heeft opgeleverd wat de gemeenteraad voor ogen had. “Ja en nee. Ja, de knelpunten zijn blootgelegd en er liggen aanbevelingen om mee aan de slag te gaan. Nee, het is zelfs en gerenommeerd bureau als Berenschot niet gelukt om inzichtelijk te krijgen hoe De Speeldoos haar middelen verdeelt over de drie poten waarop zij rust: cultuureducatie, amateurkunst en professionele kunst.” Wel is het voor D66 voldoende om nu door te pakken. “Wij onderschrijven de conclusies.”
De aanleiding is misschien wat minder vrolijk, maar de D66-fractie toonde zich in de gemeenteraad heel positief over de toekomst van amateurkunst in het centrum van Vught. “Dat klinkt misschien wat raar met zo’n rapport dat we vanavond bespreken, maar wat D66 betreft maken we vandaag een nieuwe start en stopt de discussie die al sinds 2004 loopt”, aldus Schellekens.
In 2004 besloot de raad dat er geen geld meer gaat naar professionele kunst. Daar is door de Speeldoos nog bezwaar tegen gemaakt tot aan de Raad van State aan toe, maar het besluit bleef in stand. D66 wil dat dat besluit uit 2004 gewoon uitgevoerd wordt:
– Geen subsidie die bedoeld was voor Vughtse amateurkunst naar professionele kunsten, niet direct en ook niet indirect
– Geen subsidie die bedoeld was voor Vughtse amateurkunst naar overhead van professioneel theater, niet direct en ook niet indirect
– Geen subsidie die bedoeld was voor Vughtse amateurkunst naar professionele faciliteiten, niet direct en ook niet indirect
D66 stelt Vughtse amateurkunst centraal
De discussie in de raad ging veelal over het gebouw De Speeldoos. Maar D66 wil niet dat de accommodatie De Speeldoos maar Vughtse amateurkunst centraal staat in het cultuurbeleid. De activiteiten van verenigingen zijn immers het belangrijkste wat de gemeente subsidieert. “We vinden het belangrijker dat Cantare goed gefaciliteerd wordt en in hoeverre kunnen we ervoor zorgen dat de wensen van de harmonie zo goed mogelijk ingewilligd kunnen worden”, aldus Schellekens. “Hoe ondersteunen we Onze Musical en hoe voorkomen we bijvoorbeeld dat het 100-jarig jubileum van het Vughts Mannenkoor buiten de gemeentegrens plaatsvindt en wat heeft theatergroep Spring precies nodig?” Daarvoor is volgens D66 niet per se een professioneel theater nodig. Leuk dat het er is, maar het staat het faciliteren van amateurkunst eerder in de weg. Moeten we daarom afscheid nemen van de Speeldoos? Helemaal niet, maar de vraag is hoe Vughtse amateurkunst het meeste profiteert van 350.000 euro subsidie. Het deel dat Vught subsidieert, moet voor Vughtse amateurkunst zijn. En amateurkunst hoeft niet in een professioneel theater met professionele faciliteiten.
Hoe het Vughtse belastinggeld precies wordt besteed is voor D66 cruciaal. Als de Speeldoos 350.000 euro voor amateurkunst krijgt, moeten huurders dus voor een klein bedrag er terecht kunnen en niet afgescheept worden met een korting op de commerciële huurprijs. We moeten immers niet dubbel subsidiëren: enerzijds de accommodatie en daarnaast ook nog de gebruiker. D66 wil dan ook dat het college een plan moet komen waarin staat dat dat in de toekomst gegarandeerd is. Maar dat is nog maar het begin. D66 wil dat gemeente én de Speeldoos een gezamenlijke toekomstvisie gaan opstellen. Daarvoor is nodig:
– een bestuur dat dit wil
– een gemeenteraad die de kaders daarin meegeeft
– een college dat dit waarmaakt
Net als D66 steunde de voltallige raad het plan van het college om een nieuwe start te maken. Schellekens: “Een harde reset, want zo kunnen we niet verder.”
Zie ook:
–
rapport Berenschot
–
artikel Klaverblad