D66 heeft aan het gemeentebestuur van Vught opheldering gevraagd over de woningtoewijzing op het Isabellaveld. De gemeente verkocht de grond met de verplichting om er een aantal sociale koopwoningen en middeldure koopwoningen te bouwen met een bepaalde maximumprijs. Dat had de gemeenteraad zo bepaald. Maar via een twijfelachtige constructie worden de woningen voor veel meer geld verkocht dan was afgesproken. In praktijk gaan de kopers van bijvoorbeeld een sociale koopwoningen meer dan 300.000 euro voor hun nieuwe huis betalen. Al in de commissievergadering en de raadsvergadering had D66 meermalen zorgen geuit over de constructie die is toegepast om de verkoopprijs boven het door de raad vastgestelde maximum te tillen. De raad had besloten dat de sociale koopwoningen maximaal 250.000 euro mochten kosten. De middeldure koopwoningen mogen van de raad maximaal 400.000 euro kosten. D66 voorspelde dat de prijzen helemaal boven in iedere prijscategorie zouden zitten. Dat bleek ook uit te komen. Een sociale woning kostte 250.000 euro, een middeldure woning op een hoek 399.000 en een middeldure tussenwoning 380.000.

Op papier klopt het, maar het deugt niet

Maar later bleek dat het nog veel erger was. Bij alle woningtypen werden zogenoemde pluspakketten van 38.000 euro aangeboden. Hierin zat iets basaals als een wc op de eerste verdieping. Er kon niet gekozen worden uit alle afzonderlijke onderdelen van het pluspakket; het was alles of niets. Een wc op de eerste verdieping is niet iets wat je later snel nog aanlegt. D66 verwachtte dan ook dat iedereen dit pluspakket zou afnemen en de woningen dus ver boven de maximum vastgestelde prijs zou komen. Met vloer, tegels, gordijnen etc. gaat een sociale koopwoning meer dan 300.000 euro kosten. D66-raadslid Fons Potters was in de gemeenteraadsvergadering zeer sceptisch: “Op papier klopt het natuurlijk allemaal, maar iedereen voelt aan: dit deugt niet. Het is een soort ruwbouw en het pluspakket is geen luxe maar gewoon noodzaak.” Volgens wethouder Peter Pennings (Gemeentebelangen) hoefde de raad zich geen zorgen te maken. Mensen konden zich ook zonder pluspakket gewoon inschrijven voor een koopwoning. Iedereen maakte kans op een woning.

Aannemer kreeg vrije hand in woningtoewijzing

Dat blijkt toch anders te liggen. Deze week heeft de aannemer de woningen toegewezen. Zoals in de verkoopvoorwaarden stond, was er met de gemeente overeengekomen dat de aannemer hierin volledig de vrije hand had. Het aantal inschrijvingen was hoog. Meer dan 400 mensen schreven zich in voor een of meerdere woningen. Veel mensen werden dus helaas teleurgesteld. Een deel daarvan heeft navraag gedaan bij de makelaar. Zij kregen te horen dat alleen mensen gekozen zijn die het ‘pluspakket’ wilden, omdat de bouw anders te duur zou worden. Ook werden alleen mensen gekozen die geen voorbehoud van financiering hadden. Ook is er bij de toewijzing geen rekening gehouden met een leeftijdsgrens, inkomensgrens of woonplaatsbepaling.

Gemiste kans voor doorstroming en starters

D66 heeft daarom een aantal vragen gesteld over de woningtoewijzing. D66 wil weten wat het college ervan vindt dat alleen mensen die een pluspakket wilden en ook geen voorbehoud van financiering maakten geen woning toegewezen hebben gekregen. Verder vindt D66 het een gemiste kans dat er bij alle koopwoningen, ook bij de ‘sociale’, geen inkomensgrens, leeftijdsgrens en/of woonplaatsbepaling opgelegd is. Het was een mooie manier geweest om de doorstroming op de Vughtse woningmarkt op gang te brengen of om starters een kans te bieden. Ook wil D66 weten hoe het college deze truc beoordeelt waarmee de door de gemeenteraad maximum vastgestelde woningbouwprijzen- en categorieën omzeild werden.

D66 wil meer transparantie

D66 hoopt dat op deze manier nooit meer woningen in de markt gezet worden en vraagt het college of zij het met D66 eens is. D66 wil hoe dan ook meer transparantie. Hoe logisch was het geweest als de aannemer een transparante en uitlegbare manier van toewijzing had toegepast, bijvoorbeeld door een notaris te laten loten of de loting in de openbaarheid te doen. Zie ook:de ingediende schriftelijke vragenhet plan Isabellaveld Reacties? [email protected] Anne-Marie Spierings uit Sint-Michielsgestel is genomineerd voor groenste politicus van Nederland. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door Natuurmonumenten. Er zijn in totaal tien genomineerden. Het publiek bepaalt welke drie politici door gaan naar de finale. Nog tot 10 februari kan gestemd worden via www.groenstepoliticus.nl

Betrokken en makkelijk benaderbare politica

Anne-Marie Spiering is namens D66 gedeputeerde voor onder andere agrarische ontwikkeling en de energietransitie. Ze heeft zich de afgelopen jaren enorm ingezet voor een meer duurzame manier van landbouw, voor energiebesparing, meer duurzame energie en een gezonder Brabant. Hoewel de provincie voor veel mensen op afstand staat, laat Spierings ook zien dat ze een zeer betrokken, benaderbare en zichtbare politica is. Alleen al in Vught mochten we haar veelvuldig ontvangen bij themabijeenkomsten, campagnes of de opening van onze eigen D66-winkel.

Zichtbare resultaten samen met burgers bereikt

De jury die de nominaties bekend maakte roemde haar verder om haar ijver rondom de Klimaattop Zuid, waarin acties zijn afgesproken om klimaatverandering tegen te gaan, zoals op het gebied van duurzame energie. Ook inzet op natuurinclusieve landbouw, heldere kaders voor milieu en gezondheid en de maandelijkse agrofoodpluim, een waardering voor boeren die goed presteren, vallen in de smaak bij de jury. Dit alles past voor de jury in het groene beleid van de provincie Brabant. Zo stimuleert de provincie burgers om actief bij te dragen aan natuurontwikkeling. Ook stelt de provincie geld en grond beschikbaar voor het natuurnetwerk en verpacht de provincie haar gronden bij voorkeur aan duurzame boeren.

Spierings vereerd met de nominatie

Spierings is zeer vereerd met de nominatie: “Mijn inspiratie ligt in mijn jeugd. Bloemen plukken in de wei. Hutten bouwen in de houtwal. Het natuurboek van mijn peettante. Mijn ene opa was imker, mijn andere opa was dol op zijn moestuin. Groen is mij met de paplepel ingegoten en de rode draad door mijn leven”, vertelt Spierings. “Ik woon met veel plezier in Sint-Michielsgestel, want het groen is altijd dichtbij: landgoed Bleijendijk, De Gement, de Vugtsche heide, de Essche Stroom en de Dommel.” Zie ook: – Stem HIER op Anne-Marie Spierings. Het kan nog tot 10 februari.

*UPDATE: Het voorstel is donderdag 28 februari opnieuw in stemming gebracht en het is met de stemmen van Gemeentebelangen en VVD aangenomen.

  Gemeentebelangen en VVD hebben in de laatste raadsvergadering een voorstel ingediend om het voor kleinere partijen moeilijker te maken om altijd hun geluid te kunnen laten horen in commissievergaderingen. Beide partijen, die een nipte meerderheid hebben in de raad (11 van de 21 zetels), maar een minderheid van het aantal stemmen behaalden bij de laatste verkiezingen (48%), willen dat er altijd een raadslid aanwezig is als een commissielid (ook wel burgerlid genoemd) spreekt in een commissievergadering. D66 vindt dit voorstel onbegrijpelijk en schadelijk voor het aanzien van de Vughtse politiek. “Als het goed is zitten we hier allemaal in de gemeenteraad om het algemeen belang te dienen, maar dit soort voorstellen dienen het algemeen belang van Vught op geen enkele wijze”, aldus D66-raadslid Fons Potters.

Burgerleden uitkomst voor kleine partijen

Burgerleden zijn mensen die op de kieslijst stonden en fracties kunnen ondersteunen, onder meer in de commissievergaderingen. Daar kunnen ze namens een partij het woord voeren. Iedere partij mag maximaal twee burgerleden laten benoemen, maar dat is een eigen keuze; het hoeft niet. Vooral voor kleine partijen zijn burgerleden een uitkomst. Zo heeft het CDA maar 1 zetel en zou het raadslid zonder burgerleden al het werk in haar eentje moeten doen. Maar ook grotere partijen kunnen burgerleden inzetten als soort van kweekvijver voor nieuwe raadsleden. Zo maken de burgerleden Dion Meuwissen en Joris Vrensen deel uit van de fractie van D66. Zij zijn een waardevolle aanvulling en leveren uitstekend werk. GB en VVD stellen echter dat burgerleden nooit het woord mogen voeren zonder de aanwezigheid van een raadslid. Dat betekent dat als onverhoopt het raadslid van het CDA er niet kan zijn, het geluid van het CDA niet in de commissie kan klinken. Onlangs was dat het geval en toen maakte een CDA-burgerlid bij elk onderwerp gebruik van het inspreekrecht om de CDA inbreng te laten horen. Maar een inspreker kan dus niet meedoen aan de opinievorming. Inventief, maar D66, PvdA-GroenLinks, SP en CDA vinden dat ongewenst. GB en VVD vinden echter dat een partij als het CDA dan pech heeft. Zij stellen dat er dan maar meer mensen op het CDA hadden moeten stemmen en noemden dat zelfs democratisch.

Burgerleden mogen overal in Nederland zelfstandig werken

Daarop volgde een discussie vanuit de gemeenteraad. Tal van argumenten tegen het beperkende voorstel van GB en VVD passeerden de revue. Zo is dat in heel Nederland gebruikelijk om commissieleden zelfstandig in te zetten. Dat mag voor zover bekend overal in Nederland. Commissieleden zijn allemaal gelijk, dus waarom zouden ze niet gelijk behandeld mogen worden. En als GB en VVD de burgerleden niet democratisch vinden, zou het logischer zijn dat ze voorstellen om ze helemaal af te schaffen. Ook met een raadslid erbij mogen burgerleden bijvoorbeeld zelfstandig stemmen over ordevoorstellen. Dat is niet voorbehouden aan een raadslid.

Burgerlid van CDA bewees juist meerwaarde voor de hele raad

Extra pijnlijk werd het voor GB en VVD dat juist Rutger Jans, een burgerlid van het CDA, bij de laatste commissievergadering terecht wees op een omissie in een voorstel over de Omgevingsdienst. Alle andere partijen hadden dat al een hamerstuk genoemd, maar door de informatie die het burgerlid had opgevraagd, stemden alle partijen uiteindelijk in diezelfde gemeenteraad toch tegen. Het was een treffend voorbeeld van een voordeel van de meerwaarde van een burgerlid, niet alleen voor het CDA dus, maar voor alle partijen in de raad.

VVD niet consequent

Desalniettemin wuifde GB alle kritiek terzijde. Raadslid Michel Versteegh benadrukte dat democratie nu eenmaal zo werkt en dat een meerderheid dit soort besluiten mag namen. De VVD had niet veel meer argumenten en sprak zichzelf volledig tegen. Bij een onderwerp eerder op de avond over de Omgevingsdienst betoogde de partij nog dat het niet zo kon zijn dat een meerderheid van het bestuur van de Omgevingsdienst niet kan bepalen wat een minderheid moet doen. Potters vroeg waarom dat hier ook niet van toepassing was, maar een inhoudelijk antwoord bleef uit. Fractievoorzitter Mark du Maine sprak over een VVD-principe, maar dat principe staat nergens, niet in het verkiezingsprogramma en is al helemaal geen landelijk VVD-uitgangspunt.

Pure machtspolitiek

Potters kon niet anders concluderen dat het hier gaat om een pure machtspolitiek “Zo laten GB en VVD zien dat ze de meerderheid in handen hebben. En dat klopt ook, maar er is een grote ‘maar’. Als een meerderheid een minderheid gaat beperken in de mogelijkheid om zijn geluid te laten horen, gaat dat ons echt veel te ver. In Nederland is het gelukkig vrij uniek dat een meerderheid een minderheid beperkingen oplegt. Zoiets gebeurt vooral buiten onze landsgrenzen. En in Vught. Dat is uniek, maar niet iets om trots op te zijn, integendeel, eerder iets om je voor te schamen.”

Stemmen staakten door afwezigheid GB-raadslid

Uiteindelijk stemden D66, PvdA-GroenLinks, SP en CDA tegen de beperkende maatregel van Gemeentebelangen en VVD. Deze partijen waren uiteraard wel voor, maar omdat een van de raadsleden van GB afwezig was, staakten de stemmen (10 tegen 10). De volgende raadsvergadering wordt het amendement en het voorstel daarom opnieuw in stemming gebracht. Zie ook:het voorstel van GB en VVD (31-1-2019)De gemeenteraad van Vught wil dat er zo snel mogelijk maatregelen genomen gaan worden om de fietsoversteek op de rotonde bij Van der Valk veiliger te maken. Vrijwel elke dag vinden daar bijna-ongelukken plaats als fietsers over de rotonde rijden. Een motie op initiatief van D66 kreeg unaniem steun in de gemeenteraad. De motie werd ingediend nadat het college bekend maakte dat de geplande fietsbrug er voorlopig niet komt. De bouw werd keer zo vaak uitgesteld, dat de toegekende 700.000 euro rijkssubsidie nu is komen te vervallen. “Een veilige fietsoversteek bij de rotonde bij Van der Valk lijkt nu verder weg dan ooit”, zei D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Er zijn de afgelopen jaren door regisseur Den Bosch al verschillende ontwerpen geweest. Officieel hebben we die nooit gezien. Het geld was er wel. Maar het duurde allemaal zo lang dat ruim de 7 ton toegekende subsidie nu foetsie is, in plaats van dat de eerste fietsbrug is gerealiseerd.” Het college deed deze mededeling vorige week in de commissie, maar noemde niet het misgelopen bedrag. Pas de dag erna bleek in het Brabants Dagblad hoe het echt zat. “En het is dan pijnlijk om een paar dagen later in diezelfde krant te lezen dat de wethouder van Den Bosch ruiterlijk toegeeft dat die fietsbrug er had kunnen liggen zonder dat een belemmering zou zijn voor het realiseren van een extra brug.”

In de tussentijd heeft  Den Bosch niets gedaan

Dat maakt voor D66 de blunder alleen maar groter. Vorig jaar heeft de raad in allerijl 375.000 euro beschikbaar gesteld, zodat de aanleg van één fietsbrug snel kon starten. Daarmee zou de subsidie veilig gesteld worden. Maar gebleken is dat er in de tussentijd helemaal niets gebeurd is om de veilige fietsoversteek te regelen. “O ja, toch wel iets”, merkte Schellekens op. In de tussentijd heeft de coalitie ermee ingestemd dat het verstandig is om mee te betalen aan een turborotonde in Den Bosch.” Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD stemden in september in met een Vughtse bijdrage van 200.000 euro voor de verbetering van de doorstroming van auto’s op de rotonde. D66 en ook de andere oppositiepartijen begrepen niets van het aan Vught gevraagde bedrag, omdat het een 100% Bosch’ probleem is. Het Vughtse probleem is de veiligheid van de fietsers. Maar met het beschikbaar stellen van 200.000 euro voor de turborotonde in Den Bosch zou de 700.000 euro subsidie voor de fietsbrug veiliggesteld worden. Een vreemde constructie en D66 stemde dan ook tegen, net als de rest van de oppositie. “Maar nu de subsidie niet doorgaat hoeft niet alleen de oppositie, maar kan de hele gemeenteraad zich bekocht voelen.” D66 begrijpt de eerste reactie van het college: verder kijken naar de beste oplossing, praten met Den Bosch, praten met de provincie. Kijken of de provincie mee wil betalen. De beste oplossing wil D66 ook. De raad heeft via een motie dan ook eerder al de wens uitgesproken voor een betere fietsoplossing. Dat er naar de provincie en Agrifood Capital wordt gekeken voor een oplossing snappen we, maar we hebben onze twijfels of die de beurs trekken voor dit getreuzel. En het allerergste: de fietsers die dagelijks over deze levensgevaarlijke rotonde rijden hebben hier natuurlijk niets aan. Nu de oplossing verder weg is dan ooit, zijn zij de grootste verliezer.

Langer wachten is niet verantwoord

D66 vindt het onaanvaardbaar dat we nog langer moeten wachten op maatregelen. “Uiteraard, liefst zo snel en zo definitief mogelijk, maar we weten allemaal dat die oplossing morgen er niet is”, aldus Schellekens. “We vinden dat er direct maatregelen nodig zijn. Er zijn er genoeg te bedenken, maar dat laten we graag aan het college over.” Na het mislopen van de 700.000 euro subsidie liet wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) op twitter weten dat de oplossing met één brug ook niet optimaal was. “Ja, dat klopt, maar dat is ons wat te makkelijk. Eén brug is altijd nog heel veel beter dan geen brug. En we hadden het liefst één brug met 700.000 euro subsidie en erna mogelijk nog een brug, iets wat volgens de wethouder van ’s-Hertogenbosch ook mogelijk is. Kortom: wij kunnen weinig bedenken dat slechter is dan de huidige situatie. Het wachten is op het volgende slachtoffer.” D66 wil dan ook nu maatregelen en heeft daarom een motie opgesteld die steun heeft gekregen van alle fracties. Daarin werd naast de snelle, tijdelijke verkeersmaatregelen voor de bescherming van fietsers ook gevraagd om samen met de gemeente Den Bosch voortvarend een oplossing te kiezen ter verbetering van de veiligheid voor fietsers en de doorstroming van het autoverkeer. Ook werd in de motie gevraagd zo snel mogelijk te starten met de uitvoering van het ontvlechten van fiets en auto op de rotonde. De motie werd unaniem gesteund in de raad.

Geen borstklopperij nu, maar actie

Wethouder Van de Ven beloofde dat er binnen twee maanden een totaalplan ligt. Hij ontkende dat door het mislopen van de 700.000 euro de aanleg van de brug verder weg is dan ooit. Misplaatst was de niet onderbouwde opmerking dat de verhoudingen tussen Den Bosch en Vught nu beter zouden zijn dan ooit. Natuurlijk, de Vughtse en de Bossche wethouders zijn beiden lid van Groen Links en kennen elkaar al langer, maar dat geeft geen enkele garantie op een snelle oplossing. Sterker nog, die is met het mislopen van de 700.000 euro subsidie en de uitspraak van de Vughtse gemeenteraad om niet nog meer geld bij te leggen verder weg dan ooit, maar we krijgen graag ongelijk. Borstklopperij is in dit dossier in ieder geval niet gepast. D66 kijkt uit naar het snel beloofde plan en houdt het dossier scherp in de gaten. Zie ook:de ingediende motie (31-1-2019) Reacties: [email protected]  Gezondheid leeft meer dan ooit. Vernieuwende concepten in de zorg, een veel bredere blik dan alleen gericht zijn op genezing en meer eigen regie zijn speerpunten waar van links tot rechts draagvlak voor lijkt te zijn. Dat bleek tijdens de drukbezochte avond over positieve gezondheid, die D66 vorige week als ‘start van het nieuwe jaar’ organiseerde in het raadhuis van Vught. De bijeenkomst werd gehouden naar aanleiding van de startnotitie Positieve Gezondheid die Gemma Wiegant namens de fractie van D66 heeft opgesteld. Doel van de bijeenkomst was om met elkaar inzicht te krijgen en kennis uit te wisselen wat positieve gezondheid inhoud en op welke wijze het relevant kan zijn voor Vught. De avond werd geopend door wethouder Saskia Heijboer. Zij gaf aan blij te zijn met het initiatief. Het gedachtegoed van positieve gezondheid sluit goed aan bij wat er al gedaan wordt in Vught. De nieuwe omgevingswet biedt volgens de wethouder ook mogelijkheden om vanuit dit gedachtegoed in te richten. Gezondheidsbeleid in brede zin wordt steeds belangrijker in het ruimtelijke domein.

De andere benadering en het andere gesprek

Hierna kwam Sanne Kok aan het woord over wat moet worden verstaan onder positieve gezondheid en -belangrijker- welke gevolgen introductie en toepassing van deze visie kunnen hebben voor de lokale gemeenschap. Sanne Kok kan worden gezien als een van de experts die in diverse gemeenschappen mede verantwoordelijk is voor het invoeren van positieve gezondheid. In haar boeiende presentatie werd duidelijk dat de ‘andere benadering’ en het ‘andere gesprek’ dat gevoerd wordt op basis van positieve gezondheid leidt tot andere oplossingen. Ook tonen de eerste onderzoeken aan dat er minder gebruik wordt gemaakt van de reguliere zorg bij toepassing van positieve gezondheid. Omdat positieve gezondheid alleen maar werkt als er sector-overstijgend samengewerkt wordt, is netwerkvorming een belangrijke succesfactor.

Veel goede ideeën

In het tweede deel van de avond gingen de aanwezigen aan de slag met de thema’s hoe in de Vughtse gemeenschap gewerkt kan worden met positieve gezondheid, waar de accenten zouden moeten liggen als er in Vught gestart wordt met positieve gezondheid en hoe het voor elkaar te krijgen is dat in Vught de gedachte breed omarmd wordt. Het leverde waardevolle informatie en ideeën op. Positieve gezondheid is een mooi model dat kansen biedt, heel breed, en het devies hierbij is dat je gewoon moet beginnen. Er is behoefte aan netwerkvorming professionals en communityvorming op gezondheidsthema’s. Voor jeugd moet vooral gericht gaan worden op aspecten die te maken hebben met kwaliteit van leven. Zingeving zou vooral speerpunt moeten zijn bij kwetsbare ouderen, waarbij de vraag achter de vraag belangrijk is. Bij mentaal welbevinden is het belangrijk goed te kijken naar die mensen die een extra steuntje in de rug nodig hebben omdat het dagelijks leven voor hen te ingewikkeld is geworden. Ten aanzien van het dagelijks functioneren werd geconstateerd dat bewegen veel meer is dan sporten. Naar voren kwam ook dat het leuk zou zijn om generaties met elkaar te verbinden door bijvoorbeeld buiten te bewegen voor grootouders en kleinkind. Op het einde van de avond gaf Gemma Wiegant nog een korte samenvatting, waarbij ze de hoop uitsprak dat met de informatieavond een start is gegeven tot de oprichting van een netwerk in Vught dat zich daadwerkelijk gaat bezighouden met de invoering van positieve gezondheid. Om dit te doen slagen is het belangrijk dat de gemeente het gedachtegoed ondersteunt en faciliteert. De avond heeft veel opgeleverd, er is kennis en ervaring met elkaar gedeeld, er is contact gelegd en het was gezellig. Zie ook:de powerpointpresentatie van de avond (8-1-2019) – Lees hier het startdocument ‘Positieve gezondheid in Vught’ – Eerder artikel op de website: D66 Vught begint het nieuwe jaar met een avond over positieve gezondheid (31-12-2018) – Voorbeeld van positieve gezondheid op Proscoop – Voorbeeld van positieve gezondheid op De Haere – Voorbeeld van positieve gezondheid via iPH D66 heeft vrijdag de derde plaats behaald bij de jaarlijkse pubquiz op de ijsbaan in Vught. Het team van D66 werd in geen enkele top-3-tussenstand genoemd, maar maakte een eindsprint en eindigde uiteindelijk op de derde plaats. Het meedoen aan de pubquiz van Ton Wagenaars is voor D66 inmiddels een traditie geworden. D66 deed al voor de zevende keer mee. Vaak werd een vierde plaats behaald. Slechts een keer eerder was er een top 3-notering. Dit jaar bestond het team uit de fractieleden Fons Potters, Dion Meuwissen, Joris Vrensen en Danique d’Engelbronner. De soms erg lastige vragen gingen onder andere over scheikunde, het oude Egypte, muziek, Suske en Wiske, logo’s van merken en Nederlandse voetbalstadions. In totaal deden 26 teams mee. Vorig jaar, net voor de verkiezingen, deden verschillende andere politieke partijen mee. Dit jaar was verder alleen de VVD present. D66 feliciteert (wederom) het team 1983 met de overwinning en bedankt Ton Wagenaars en de IJsbaan Vught weer voor de uitstekende organisatie. De uitslag 1. 1983 (188 punten) 2. Dunouwehap (177 punten) 3. D66 (173 punten) 4. Bumkesklimmers (167) 5. Binas (166) Google United (166) 7. No guts no glory (163) Dat wilde ik net zeggen (163) 9. Buikpijn (159) 10. VVD (157) 11. Franzje (154) 12. Opperbikkels (144) 13. Deze keer wel (143) Ginnepaniek (143) Poreas (143) 16. Team zonder naam (139) 17. Flying Dutch (137) 18. Claassen & Co (134) 19. Tapdames (132) 20. Farwheel (131) 21. Eitje (127) De Bende (127) 23. Appeltje (124) 24. Quizitall (122) 25. Volgend jaar beter (115) 26. Ach zeg maar wat (114)   Meer foto’s staan op de website van de IJsbaan VughtEen gelukkig en een gezond nieuwjaar. Die mooie wens horen we elke jaarwisseling. Ook D66 Vught wenst alle inwoners van Vught, Helvoirt en Cromvoirt een gezond 2019, maar laat het niet bij die wens alleen. D66 zou graag het gedachtegoed van positieve gezondheid breed in Vught willen introduceren en organiseert daarover op dinsdag 8 januari een interactieve avond in het raadhuis van Vught.

Startdocument

“Er is niets mooiers dan gezond zijn, je gezond voelen en gezond blijven”, stelt D66-raadslid Gemma Wiegant. Namens de hele fractie heeft zij het initiatief genomen en het startdocument Positieve Gezondheid opgesteld. Samen met inwoners van Vught, professionals als de GGD, de Vughtse politiek en belangengroepen wil zij komen tot een gedragen voorstel dat in 2019 ter besluitvorming aan de gemeenteraad aangeboden zal worden. De definitie van positieve gezondheid lijkt moeilijker dan het is. Positieve gezondheid is het belangrijke vermogen om te komen tot ontwikkeling van onze fysieke, sociale en mentale capaciteiten. Dit leidt tot de basis voor geluk en welbevinden, bloei en veerkracht. Kortweg: gezondheidsbeleid moet niet alleen gaan over beter worden of het voorkomen van ziek worden, maar is veel breder.

Help mee het nog verder te verbeteren

Het compacte en heldere startdocument van 4 pagina’s is klaar en is te lezen op de website van D66 Vught. Is het al helemaal af? “Nee”, aldus Wiegant. Kan het beter? “Vast wel.” Zijn er goede aanvullingen en suggesties? “Die horen we heel graag.” D66 nodigt daarom alle geïnteresseerden van harte uit om samen het nieuwe jaar ‘positief gezond’ in te gaan op 8 januari van 20.00 – 22.00 uur in het raadhuis van Vught. Het wordt een interactieve deelname aan een avond over wat Positieve Gezondheid in Vught wat het voor de inwoners in het dagelijks leven kan betekenen. Sanne Kok geeft een korte introductie over Positieve Gezondheid. Zij is consultant zorgtransformatie en heeft in die hoedanigheid een bijdrage geleverd aan het Institute for Positive Health. Ook wethouder Saskia Heijboer (sociale zaken en gezondheid) is aanwezig en zal haar visie geven. Daarna is er ruimte voor ieders inbreng. Na afloop is er nog een drankje en een hapje. Ieders aanwezigheid op 8 januari wordt zeer op prijs gesteld. Vooraf opgeven is niet verplicht, maar wel gewenst. Aanmelden kan via de e-mail: [email protected] Lees hier het startdocument ‘Positieve gezondheid in Vught’  De voltallige gemeenteraad heeft gisteren tijdens een extra raadsvergadering over de toekomst van De Speeldoos het vertrouwen opgezegd in de directie en het bestuur van het theater. Wat de politiek al jarenlang vermoedde, bleek onlangs te kloppen: jarenlang is er geld dat bedoeld was voor amateurkunst gebruikt voor professionele kunst. “Heel Vught is jarenlang voor de gek gehouden”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. We vinden het schokkend dat het bestuur van de Speeldoos tot op de dag van vandaag beweert dat er geen cent verkeerd besteed werd. Een totaal verkeerde weergave van zaken en helaas veel erger dan we als raad vermoedden.” Maandag, de dag voor de extra raadsvergadering, praatte de Speeldoos de raad bij. Er werd toen voorgerekend dat met het geld voor amateurkunst in Vught professionele kunst overeind gehouden kan worden. En dat was nu juist de vraag waar het onderzoek van Berenschot in 2017 om draaide. In dat onderzoek van Berenschot beweerde de Speeldoos zelfs dat professionele kunst geld opleverde, ten gunste van de amateurkunst. Nu blijkt dat professionele kunst niet mogelijk was met geld dat bestemd was voor amateurkunst. In de loop der jaren zijn honderdduizenden euro’s anders besteed dan bedoeld. Bij de besluitvorming n.a.v. het rapport van Berenschot is de raad dus wel heel ruimhartig geweest met een streep onder het verleden te zetten, terwijl de uitkomsten door het bestuur van De Speeldoos niet werden geaccepteerd.

Bestuur van De Speeldoos bewees Vught een slechte dienst

Het bestuur van De Speeldoos heeft Vught een hele slechte dienst bewezen. Door jaren geen open kaart te spelen over de financiën staat niet alleen het voortbestaan van professionele kunst, maar het voortbestaan van de hele Speeldoos nu op losse schroeven. Het gebouw heeft zoveel achterstallig onderhoud, dat het de vraag is of het nog wel gered kan worden.

Nu de tijd voor nieuw cultuurbeleid

D66 wil zo snel mogelijk een start maken met het herzien van het Vughtse Cultuurbeleid. D66 staat heel positief tegenover de toekomst van amateurkunst in Vught, Cromvoirt en ook Helvoirt. Cultuurbeleid is veel meer dan een voorziening bieden voor podiumkunsten muziek, musical en dans en ook veel meer dan een theaterzaal. Dat werd nog eens onderstreept door de les van de interim directeur van De Speeldoos over het belang van cultuur voor een raad nota bene die niet wil bezuinigen op cultuur. Niets nieuws omdat veel van wat hij liet zien al gebeurd ook in Vught op allerlei locaties: in De Elzenburg, in DePetrus, in Novalis, op Fort Isabella, op het Lambertuspodium, op het Maurick College, in de basisscholen, bij De Rode Rik en ook in Theater De Speeldoos. En dan is er nog heel veel niet opgenoemd, zoals het Helvoirthuis en The Battle Axe. We hebben allerlei muziek- en theatergroepen die op verschillende plekken actief zijn. D66 wil dat de middelen die beschikbaar zijn voor faciliteren van amateurkunst breed worden ingezet in goed overleg met het Vughtse en liefst ook Helvoirtse cultuurveld. We moeten de amateurkunst koesteren.

Cultuureducatie is na 1 januari gered

Gelukkig is de Stichting Muziek, Dans en Musical Vught in het gat gesprongen dat veroorzaakt wordt doordat Stars on Stage stopt met ingang van 1 januari. Belangrijk dat de lessen kunnen doorgaan. Het zal een hele klus worden om dat in zo’n korte tijd te regelen. Daarom verzoeken we het college om goed mee te kijken in de opzet en deze Stichting een plek te geven in het nieuwe cultuurbeleid.

Roer moet om, bestuur moet weg

D66 wil nu vooruit en staat nog steeds achter haar stellingname dat het roer moet om in samenwerking tussen gemeente en de Speeldoos. Dat betekent dat wat D66 betreft het zittende bestuur met te beginnen de voorzitter haar taak per direct moet neerleggen. Zowel college als raad zijn door het slijk gehaald en soms persoonlijk aangevallen, omdat er geen sprake zou zijn van verkeerd besteden van middelen. Niets is minder waar. Stuitend is ook dat De Speeldoos nu aan de gemeenteraad nu geld vraagt voor professionele kunst, maar ondertussen gewoon doorgaat met rechtszaken en bezwaren tegen de gemeente. Uit navraag van D66 blijkt dat er nu maar liefst vier zaken lopen. De afgelopen 15 jaar zijn ook veel rechtszaken gevoerd. Dat heeft de gemeente een immens bedrag gekost, alleen al de vele personeelsuren die erin hebben gezeten. Ook heeft het bestuur van De Speeldoos meteen na de mediastilte weer de krant opgezocht over de nieuwe stichting voor cultuureducatie. D66 vindt, net als de voltallige gemeenteraad, hun positie dan ook onhoudbaar en diende daarom de raadsbrede motie in waarin het bestuur wordt verzocht om op te stappen.

Niemand wil De Speeldoos sluiten of de nek om draaien

“Het is zacht uitgedrukt niet bepaald een fijne situatie waarmee we nu geconfronteerd worden, maar we zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is”, aldus Schellekens. “We beseffen heel goed dat veel mensen ons als politiek niet begrijpen. Wil de politiek nou een theater sluiten? Nee, niemand wil een theater sluiten, het college niet, de raad niet en inwoners van Vught ook niet. Maar dit is een onhoudbare situatie.”

D66 positief over toekomst cultuur in Vught

D66 ziet ondanks de sombere voorstelling van zaken de toekomst van cultuur in Vught positief in. Zo wordt er geen cent bezuinigd op cultuur. Deze wens die D66 als enige in het verkiezingsprogramma had staan, is overgenomen in het bestuursakkoord en daar zullen we het college aan houden. Per saldo zal er dus eerder meer dan minder geld naar amateurkunst gaan. We zien dan ook geen enkele reden om op het innovatiebudget voor cultuur te bezuinigen, zoals eerder werd aangekondigd. Maar geld is niet het belangrijkste. “Kom met een nieuwe cultuurnota waarin de hele culturele infrastructuur zit”, riep Schellekens het college op. “Het college kan hiermee scoren door hoog in te zetten op participatie. Start nou eens bij het culturele veld in plaats van zelf als gemeente vooraf al alles in te vullen. D66 wil dus geen postzegelplan over enkel het gebouw, maar een totaalplan voor ondersteuning van cultuur. Prima om een beheersstichting verder te onderzoeken, maar dat is slechts een begin.” Zie ook:de aangenomen motie Vragen of opmerkingen? Mail naar [email protected]Als beginnend raadslid is het soms best even wennen. Welke regels zijn er, wat is not done of wat moet je juist wél doen. Ik had alleen wel altijd voor ogen dat de gemeenteraad een gezamenlijk belang heeft, namelijk de belangen dienen van Vught. Maar daar begin ik nu wel aan te twijfelen. Aanleiding is de discussie over de nieuwbouw van de accommodatie van Zwaluw VFC. Het stond ter opiniëring op de agenda. Dat betekent zoveel dat commissieleden met elkaar in gesprek gaan om een goede inschatting te krijgen hoe partijen tegen de plannen aankijken zonder dat er verdere besluitvorming volgt. Een mooi democratisch instrument, zou je zeggen, om met elkaar tot de beste resultaten te komen.

Nieuw plan op verzoek van de gemeenteraad

Als kersvers gemeenteraadslid voor D66 zat ik die avond op de publieke tribune om uit de eerste hand te horen wat de diverse politieke partijen vonden van de plannen van de voetbalvereniging om tot duurzame nieuwbouw van de sportaccommodatie, kleedkamers en kantine te komen. Al enige tijd is de vereniging in gesprek met het college over het feit dat de accommodatie niet meer voldoet aan de moderne eisen van hygiëne, toezicht, vrijetijdsbesteding en welbevinden. Zwaluw is aan de slag gegaan om de eerste versie van hun plannen aan te passen en beter af te stemmen op de wensen en mogelijkheden. Op verzoek van de gemeenteraad zelf kwam de Zwaluw nu met een geïntegreerd nieuwbouwplan, gericht op de toekomst en financieel onderbouwd. Dat plan stond dus op de agenda van de commissie op 29 november. Ter opiniëring! En wat gebeurde er toen? Nadat penningmeester Ruben Baijens van Zwaluw een puntige en heldere introductie had gegeven van het probleem, de oplossing en de onderbouwing van het voorliggende plan verwachte ik dat de discussie van start zou gaan. Het was tenslotte ter opiniëring op de agenda gezet.

Hele plan meteen neergesabeld

Helaas was dat niet de praktijk. Gemeentebelangen kwam als eerste aan het woord en sabelde het hele plan meteen neer, zonder andere partijen gehoord te hebben. Daarna serveerden de SP, VVD en het CDA de plannen af als te prematuur, te duur, te groots of zoals de VVD stelde,  vanwege de rijksinfra. Ik hoorde geen enkel inhoudelijk argument. Alleen PvdA-GL refereerde aan de groei van de club en de noodzaak om voorzieningen aan te passen, maar kwam ook niet verder dan een mogelijk gefaseerde bouw. Ik kreeg  ter plekke last van plaatsvervangende schaamte. Dit kon toch niet waar zijn? Hoe kan het dat een  goed onderbouwd plan als dat van de Zwaluw , waar de gemeenteraad bovendien om had verzocht, niet kan rekenen op brede ondersteuning of op zijn minst op waardering van de gehele gemeenteraad. Het initiatief van de grootste voetbalclub van Vught leidt tot structurele kostenbesparing voor de gemeente, richt zich op gezondheidsbevordering, welbevinden en geluk van de Vughtenaren. Er is ook nog rekening gehouden met de eerder geuite wensen van de gemeenteraad. Het voorstel biedt ook nog een goed doortimmerde financiële onderbouwing op basis van toekomstvisie. De club staat bovendien voor een eigen inbreng van 1 miljoen.

Opgelopen bloeddruk, zweet van ergernis

Maar het gebeurde waar ik bij zat, mijn bloeddruk liep op en het zweet brak mij uit van ergernis. Ik had het wel uit willen schreeuwen: kijk verder dan je eigen politieke agenda, neem je opdracht als gemeenteraadslid ook serieus als het eens niet over rijksinfra gaat en sta voor het algemeen belang waar je voor gekozen bent. Waarom als coalitie wel kiezen voor een  riante bijdrage van 200.000 euro voor de aanleg van een turborotonde in Den Bosch? Waarom wel kiezen voor het bouwen van een versoberde beweegzaal voor de Springplank met een kostenverhoging van enkele tonnen? Waarom dan niet durven kiezen voor het toekomstbestendig maken van een sportaccommodatie voor een club met 1200 Vughtse voetballers enkel op basis van financiële gronden? Dat is voor mij als nieuw raadslid onbegrijpelijk.

Geen inhoudelijke argumenten

Er werd geen debat gevoerd maar er werden standpunten uitgewisseld. Inhoudelijke argumenten bleven uit. Nu vraag ik mij af;  waar haalt een partij als Gemeentebelangen het recht vandaan om te stellen dat nieuwe kleedkamers wel voldoende zijn zonder te weten wat de (financiële) consequenties zijn. Sinds wanneer is een stijging van bouwkosten van 66% binnen een jaar de waarheid geworden?  Op welke argumentatie verklaart de VVD te zeggen dat het geld op is en dus niet kiest voor 1200 clubleden maar wel vasthoudt aan het niet- indexeren van de OZB?. Waarom kijkt de SP niet verder dan grondpolitiek? Al met al werd het nieuwbouwplan volstrekt platgeslagen, geen vragen, geen discussie, geen opdracht aan het college om met de Zwaluw aan tafel te gaan, alleen  maar vooringenomen meningen zonder inhoudelijke argumentatie.

Disrespect voor Zwaluw VFC

Dit moest mij dus van het hart. Wat een disrespect voor een pro-actieve voetbalclub waarvan het bestuur en de leden zich maximaal hebben ingespannen om tot een goed plan te komen, waarbij geluisterd is  naar de raad en de plannen op verzoek van diezelfde raad, in overleg met het college, hebben herzien, verbeterd en aangepast. Natuurlijk leent het voorstel zich voor het maken van nadere afspraken, door onderhandeling en afstemming met de Zwaluw, het is ook nog niet klaar.  Maar o, wat had ik, als volksvertegenwoordiger, de club graag gegund  serieus genomen te worden, gezien te worden als serieuze onderhandelaar die weet waar het over gaat.   Een club met visie, durf en lef verdient een respectvolle behandeling, serieuze bestudering van de voorstellen en een debat op inhoudelijke gronden.  Als dan na zorgvuldige weging van argumenten en (on)mogelijkheden blijkt dat het anders moet, ga je verder met  elkaar in gesprek. Dan neem je burgerparticipatie serieus.

Zwaluw blij gemaakt met een dode mus

Het voorstel van de Zwaluw is een mooie kans voor Vught, een kans die Vught beter maakt maar die onder druk van kortzichtigheid en stoeptegelbeleid  vooralsnog niet dichterbij komt. De Zwaluw is na december 2017 blij gemaakt met een dode mus en dat heeft de D66 fractie van destijds dus goed gezien. En nu deed wethouder van de Ven , in de commissie van 6 december ineens de mededeling dat de Zwaluw “erg blij is” met de nieuwe kleedkamers. Er is nog niet eens een besluit genomen want het onderwerp stond er opiniëring op de agenda! Als beginnend raadslid werd mij al ingefluisterd dat het democratisch debat op lokaal niveau niet altijd de schoonheidsprijs verdient. Maar dat het zo erg was, had ik niet gedacht. Of ik als beginnend raadslid dus mijn schouders maar laat zakken? Integendeel! Ik blijf strijdbaar en roep de Zwaluw op dit ook te doen: strijdbaar en volhardend. Aan mij  zal het niet liggen. Gemma Wiegant (beginnend) raadslid D66 Reacties? [email protected] Zie ook: – Nieuwbouwplan Zwaluw VFC verdient nadere uitwerking (30-11-2018)    De onroerend zaakbelasting (ozb) gaat volgend jaar in Vught met 1,9 procent omhoog. De verhoging gaat lijnrecht in tegen de afspraak in het bestuursakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GL en VVD. Daarin staat dat de ozb voor inwoners en ondernemers niet verhoogd wordt. Wel dus. En nog wel met de hoogste stijging sinds 2011. D66 maakt zich zorgen over het verbreken van deze belofte en stelde daarom voor om de ozb in 2019 wél te bevriezen. Het coalitieakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GL en VVD is op veel punten vaag, maar over de ozb stond het duidelijk: De ozb voor inwoners en ondernemers wordt in het jaar 2019 bevroren. Dat betekent dat we deze lokale lasten niet verhogen, ook niet ter compensatie van de inflatie. “Maar de ozb gaat met 1,9 procent omhoog en dat is nog veel meer dan het toepassen van de inflatiecorrectie”, bracht D66-raadslid Fons Potters in bij de behandeling. “De VVD is bij de coalitieonderhandelingen dus in de aap gelogeerd. Helemaal geen bevriezing van de ozb in 2019, want de ozb gaat met bijna 2 procent omhoog.”

Coalitie komt keiharde afspraak over ozb niet na

Terwijl de afgelopen jaren het gemeentebestuur van Vught ging voor zo laag mogelijke gemeentelijke lasten, heeft de VVD zich bij de coalitie-onderhandelingen blind gestaard op alleen de ozb. De partij sleepte eruit dat de ozb in 2019 niet zou stijgen, zèlfs niet met de inflatiecorrectie. De afgelopen jaren werd de inflatiecorrectie wél toegepast, maar gingen de totale lasten voor inwoners van Vught (dus ozb + rioolheffing + afvalstoffenheffing) omlaag. Voor 2019 stijgt de ozb met het hoogste percentage in jaren én gaan de gemeentelijke lasten in totaal ook nog eens met 2,5 procent omhoog. D66 vindt dat onbegrijpelijk, te meer omdat te pas en te onpas gepredikt werd dat de ozb in 2019 niet omhoog zou gaan, zelfs niet met de inflatiecorrectie. Toch een stijging doorvoeren riekt naar onbetrouwbaar bestuur. Als je iets afspreekt en het keer op keer verkondigt, moet je je daar aan houden. De relatie publiek-politiek staat al onder druk. Kom dan niet aan met beloften die je niet na kunt komen. Daarom kwam D66 met het voorstel om de zoals afgesproken in het coalitieakkoord de ozb in 2019 te bevriezen.

Rookgordijn kon de ozb-verhoging niet maskeren

Het D66-voorstel haalde het niet. De VVD strooide met allerlei cijfers, kwam met landelijke regelgeving en herwaardering van gebouwen op de proppen. Het was misschien wel de uitleg waarom de ozb met 1,9 procent stijgt, maar geen verklaring waarom de ozb voor inwoners en ondernemers volgend jaar niet bevroren wordt. Dat was namelijk de afspraak. Wethouder Van de Ven (Financiën) probeerde de VVD nog te helpen door te zeggen dat de inkomsten van de gemeente Vught door de ozb niet zullen stijgen. Maar dat was de opdracht in het coalitieakkoord niet. PvdA-GL haalde de hele systematiek van ozb-inning erbij. Ook dit rookgordijn werkte niet, omdat de systematiek niet ter discussie stond. De discussie was namelijk waarom de ozb met 1,9 procent omhoog gaat, terwijl die bevroren zou worden. Gemeentebelangen deed niet mee aan de discussie. Daar klonk het vertrouwde ‘wij vertrouwen het college’.

D66 kiest voor lagere lasten en ozb-inflatiecorrectie

Potters vatte de discussie na afloop treffend samen: “We kunnen vanavond wel bepalen dat de aarde plat is, maar hij blijft rond. En we kunnen ook bepalen dat de ozb in 2019 niet stijgt, maar dat doet hij wel degelijk met 1,9 procent. D66 had de ozb -net als de afgelopen jaren- het liefst verhoogd met de inflatiecorrectie. Dat is duidelijk, inzichtelijk en logisch. Een bevriezing van de ozb prediken en hem toch verhogen is precies het tegenovergestelde.” Zie ook:Voorstel D66 om de ozb in 2019 wél te bevriezenVoorstel D66 om lagere lastendruk voor inwoners als uitgangspunt te nemen in plaats van alleen de zob