De fractie van D66 heeft het gemeentebestuur om opheldering gevraagd over een nieuwbouwplan bij voormalig verzorgingshuis De Braacken. Aanleiding is een nieuwsbrief van projectontwikkelaar Janssen De Jong waarin het nieuws bekend gemaakt werd dat het college van Burgemeester en Wethouders van Vught heeft ingestemd met het bouwplan dat de naam Loyolapark heeft gekregen. Op de plek komen 14 dure woningen (maximaal 650.000 euro) en 21 bouwkavels voor villa’s. Om het plan mogelijk te maken moet het bestemmingsplan nog worden gewijzigd. Begin augustus wordt het zogenoemde voorontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Eind van dit jaar staat de start van de verkoop van de woningen en de kavels gepland.
D66 is onaangenaam verrast door deze aankondiging zonder door het college over dit omvangrijke project geïnformeerd te zijn en heeft hierover een aantal vragen gesteld op het gebied van communicatie. Zo wil D66 weten wat het college ervan vindt dat een projectontwikkelaar communiceert wat B en W besloten heeft in plaats van dat B en W dat zelf doet en wat de achterliggende gedachte is om wel de projectontwikkelaar, maar niet de raad over dit belangrijke collegebesluit te informeren. De huidige coalitie van Gemeentebelangen. VVD en PvdA-GroenLinks heeft in het coalitieakkoord en in het woningbouwprogramma vastgelegd dat deze bestuursperiode volgens het principe 40-40-20 gebouwd wordt, dus 40% betaalbaar, 40% middelduur, 20% duur. Nu er in dit plan gekozen wordt voor 100% duur, klopt de verhouding niet meer. D66 wil weten of dat een reden geweest om hierover niet de communiceren met de raad.
Waarom ook hier geen middeldure huur en koop, maar weer alleen dure huizen?
Ook over het plan zelf heeft D66 een aantal vragen. Waarom kiest het college voor alle 35 woningen de woningprijscategorie ‘duur’ en ziet het college af van de 40-40-20-afspraak? En als het college zich wil houden aan de 40-40-20-afspraak moeten als compensatie elders 70 betaalbare en 70 middeldure woningen gebouwd worden. Waar komen die woningen dan? D66 zet zich al jaren in voor meer middeldure huur- en koopwoningen, bijvoorbeeld voor de vaak vergeten doelgroep ouderen. Ook deze plek zou hiervoor geschikt zijn, al was het maar een deel van de nieuwe woningen. Is het college het met D66 eens dat op deze plek ook uitstekend een aantal middeldure woningen zouden passen? D66 zou in zo’n plan nooit kiezen voor 100% dure woningen, maar als er al voor alleen dure huizen gekozen wordt, is het college het dan met D66 eens dat de markt zijn werk moet doen en dat de maximumprijs van 650.000 euro dan niet gepast is?
Monumentale boom wordt omgehakt
Voor het bouwplan moet groen verdwijnen, waaronder een monumentale boom. Na alle ophef bij Vughternaren en in de media over bomen op verschillende plekken in Vught kan D66 deze keuze niet plaatsen. De fractie wil weten wat is het algemeen belang om een monumentale (waardevolle) boom om te hakken voor villa’s en wil ook weten of er nog andere bomen verdwijnen en zo ja hoeveel. Ook is de fractie benieuwd of er overleg is geweest met de Natuur- en Milieugroep Vught over de wijziging van Natuur Netwerk Brabant en het kappen van de bomen, waaronder die monumentale. D66 begrijpt niet dat bestaande bomen niet ingepast kunnen worden in een plan met alleen maar dure huizen op ruime percelen.
Klik
HIER voor de ingediende vragen

Goed nieuws voor Zwaluw VFC. Het ziet ernaar uit dat er nu tóch een totaalplan komt voor de vernieuwing van de hele accommodatie van de voetbalclub. D66 steunde vorig jaar als enige partij die vurige wens van Zwaluw. Het college gaat daar alsnog gehoor aan geven. Er komen dus niet alleen nieuwe kleedkamers, wat de coalitie van GB, VVD en PvdA-GL een half jaar geleden wel genoeg vond, maar gelijktijdig wordt de hele accommodatie dus alsnog klaar gemaakt voor de toekomst.
De wens voor nieuwe accommodatie is er al lang. De kleedkamers zijn niet meer van deze tijd en zeer energieonvriendelijk, omdat iedere kleedkamer een deur naar buiten heeft. Ook zijn er te weinig kleedkamers. Dat komt door de groei van de club, mede door het vrouwenvoetbal dat nu zo’n enorme vlucht neemt. De gemeente had aangegeven nieuwe kleedkamers te willen betalen, omdat de huidige kleedkamers ook van de gemeente zijn. Zwaluw VFC zou op zijn beurt zorgen voor de vernieuwing van de kantine en andere ruimtes.
Bestuur Zwaluw blij met overeenkomst
Voorzitter Jacco de Koning van Zwaluw VFC : “Ik ben heel blij met het convenant dat we vandaag tekenen met de gemeente. Mijn 88 jaar oude club hoopt haar 90 jarig te vieren in een nieuwe toekomstgerichte en energiezuinige accommodatie met misschien meer kleedkamers dan nu voorzien zijn. Nu eerst naar de tekentafel en in het voorjaar van 2020 aan de slag met de aanbesteding.” Fractievoorzitter Dianne Schellekens vult aan: “Ook ik ben heel blij dat Zwaluw VFC eindelijk vooruit kan en wat mooi is dat de gemeente garant staat voor lening die Zwaluw VFC nodig heeft om haar plannen te realiseren. Ik word graag geïnformeerd over de ontwikkelingen en namens de fractie wens ik Zwaluw VFC veel succes met de verdere uitwerking.”
Coalitie schoot zonder onderbouwing totaalplan af
Zwaluw had hiervoor een jaar geleden een plan gemaakt. Te vaag, te groot en niet goed onderbouwd, gaf de gemeenteraad toen aan. Na de presentatie gaf de gemeenteraad de opdracht om met een nieuw plan te komen. Dat werd een half jaar geleden gepresenteerd. Het zou de gemeente 1,5 miljoen euro kosten, de rest zou Zwaluw voor zijn rekening nemen. Een prima deal dus. Maar tot verbijstering van D66 en Zwaluw VFC stelde de coalitie dat het te duur was. Anderhalf miljoen euro was echt veel te veel, stelden met name Gemeentebelangen en VVD. Alleen nieuwe kleedkamers zouden voldoende zijn.
D66: neem Zwaluw serieus
Zo gaan we niet met onze verenigingen om, stelde Dianne Schellekens. We vragen Zwaluw om een totaalplan te maken
en de hele gemeenteraad met uitzondering van D66 schiet het meteen af, zonder enige onderbouwing. Waarom hebben we het dan gevraagd aan Zwaluw? Als met een gemeentelijke bijdrage van 1,5 miljoen euro er een totaal nieuw, duurzaam, toekomstbestendig complex zou verrijzen, moeten we dat doen en in ieder geval serieus onderzoeken. De hele gang van zaken leidde ook tot ergernis bij veel leden van Zwaluw. D66-raadslid Gemma Wiegant, toen nog maar net in de gemeenteraad, wijdde er nog een opiniestuk aan, getiteld
‘plaatsvervangende schaamte’.
Nieuwe kleedkamers duurder dan totale renovatie
Daarna is de gemeente gaan kijken wat nou nieuwe kleedkamers gaan kosten. Wat blijkt: 1,7 miljoen, dus meer dan Zwaluw vroeg aan eigen bijdrage van de gemeente. Terecht dat het college dan ook de wens van D66 weer opgepakt heeft om het integraal aan te pakken. Je zou als gemeente wel gek zijn om alleen kleedkamers te bouwen die meer zouden kosten dan een volledige nieuwe accommodatie. Met meer betalen en minder krijgen hebben we met de beweegzaal achter basisschool De Springplank voorlopig genoeg slechte ervaringen gehad.
Vertraging kost de gemeente wel 2 ton
D66 is blij met deze voortgang en kijkt uit naar de verdere uitwerking. De aanloop naar het totaalplan was slecht voor de gemeente en de manier waarop we met onze verenigingen omgaan, maar goed dat college en Zwaluw nu toch weer op een lijn zitten. Als Zwaluw meteen serieus genomen was, had het de gemeente 200.000 euro gescheeld. Immers, er werd 1,5 miljoen gevraagd, maar nu spreken we al over 1,7 miljoen euro
Zie ook:
–
Nieuwbouwplan Zwaluw VFC verdient nadere uitwerking (30-11-2018)
–
Opiniestuk over gang van zaken Zwaluw: Plaatsvervangende schaamte (18-12-2018)De coalitiepartijen Gemeentebelangen (GB), VVD en PvdA-GroenLinks hebben in de laatste raadsvergadering de behandeling van
een voorstel voor een oplossing op de N65 bij Restaurant In ‘t Groene Woud geblokkeerd. D66-commissielid Dion Meuwissen had dit onderwerp voorbereid en het was een dag eerder onder alle partijen verspreid. Dat is geen verplichting, maar D66 koos hiervoor om dat wel te doen zodat alle partijen niet verrast zouden worden en zij zich ook goed konden voorbereiden om hier voor of tegen te zijn. Maar deze constructieve, transparante werkwijze werd door de coalitie misbruikt. Onder leiding van Gemeentebelangen blokkeerde zij het debat.
Gemeentebelangen ‘denkt nog na’ en wil daarom geen D66-voorstel behandelen
Volgens Siebren van der Zee van Gemeentebelangen was het nu niet het juiste moment, omdat Gemeentebelangen ook nog aan het nadenken was over een oplossing. Alle aanwonenden kunnen nu inspreken en daar is volgens Gemeentebelangen het voorstel van D66 niet voor nodig. De VVD sloot zich direct aan bij GB. Mark du Maine vond het ‘misschien niet een slecht voorstel’, maar dan zou de raad dat misschien later unaniem kunnen aannemen. PvdA-GroenLinks moest zich vanwege het belang van de coalitie schoorvoetend bij GB en VVD aansluiten. Treurig dat PvdA-GroenLinks hiermee voor het eerst in zijn geschiedenis het agenderen van een voorstel in de raad blokkeerde.
Coalitie speelt de machtskaart
D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens reageerde verbijsterd op de blokkade van de coalitiepartijen. “Deze manier van handelen is onbegrijpelijk. Omdat D66 het belangrijk vond dat alle partijen de motie vooraf konden lezen is deze een dag eerder verspreid. Als we dat niet hadden gedaan, was het gewoon wel geagendeerd en behandeld. We hebben niets vernomen van de coalitiepartijen over de motie voorafgaande aan de raadsvergadering. De voorbereidingen voor de N65 gaan door en dat was de reden om nu met een oplossing te komen in plaats van op het moment dat alles nog meer vastligt. De coalitie speelt de machtskaart, dat betreuren wij zeer”
VVD’er Du Maine toonde na dit betoog nog enig begrip voor deze redenering, maar schikte zich gewoon achter de blokkade van Gemeentebelangen.
Zie ook:
–
D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019)
–
Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019)
–
Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)
–
D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018)
–
D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018)
–
Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017)
–
Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)
Reacties?
[email protected]
D66 ziet de aanleg van verkeerslichten op de N65 bij restaurant In ‘t Groene Woud als beste oplossing voor de bedrijven en de rest van de omwonenden op die plek. In de laatste plannen over de aanpassingen van de N65 verdwijnt daar de mogelijkheid om vanuit de richting Helvoirt af te slaan. Hierdoor wordt het restaurant 50 procent minder goed bereikbaar en moet grondbedrijf Peijnenburg Vught iedere dag met alle vrachtwagens door Helvoirt en Cromvoirt gaan rijden. “Een verkeerslicht zoals tot voor kort gepland stond, is en blijft de beste oplossing voor iedereen”, stelt D66-commissielid Dion Meuwissen. “Het levert bovendien het voordeel op dat in geval van topdrukte vanuit Tilburg het verkeer buiten de kom van Vught gedoseerd kan worden.”
De nieuwe N65-plannen kosten de gemeente een hoop extra geld, maar leveren ook voordelen op. Zo wordt de kruising Vijverbosweg-Boslaan verdiept aangelegd. Ook een deel van de N65 wordt half-verdiept aangelegd. Een van de wijzigingen van VKA (het vorige plan) naar VKA+ (het nieuwe plan) is dat de geplande verkeerslichten om bij Restaurant In ’t Groene Woud de N65 over te steken er niet komen. Een verrassing, want eind 2016 sprak de raad nog unaniem de wens uit met een motie van GB en PvdA/GL, om deze juist versneld aan te leggen.
Landbouwviaduct lost problemen niet op
De nieuwe oplossing is een ‘landbouwviaduct’, dus geen aansluiting meer op de N65. Maar het viaduct lost de verslechterde bereikbaarheid van de bedrijven aan de noordzijde van de N65 niet op, roept het vragen op over de belasting van het onderliggende wegennet en is het geen gedragen oplossing voor de omwonenden en de bedrijven.
Hiervoor moet een betere oplossing te bedenken zijn, dacht D66-commissielid. Hij kwam met het plan om tóch verkeerslichten te plaatsen ter hoogte van restaurant In ‘t Groene Woud. Dat verkeerslicht moet uitsluitend bestemd zijn voor gemotoriseerd wegverkeer en dynamisch aangestuurd worden, rekening houdend met het verkeersaanbod. “Dat is dus een deel uit het vorige plan, maar in mijn ogen nog steeds een goed overbruggingsplan.”
Kommen van Cromvoirt en Helvoirt worden gespaard
Het vervallen van de huidige aansluiting vanuit Tilburg heeft gevolgen voor de bedrijven in de nabije omgeving. Dit blijkt ook uit de gesprekken die D66 gevoerd heeft met betrokkenen, uit de diverse inspraakreacties en brieven aan de gemeenteraad. Tevens vreest D66 een sterke toename van verkeer op de relatief smalle Sparrendaalseweg en Hoevensestraat na aanleg van het landbouwviaduct. Met verkeerslichten kan het verkeer vanuit Tilburg direct het restaurant en bedrijven bereiken, op een veiliger manier dan nu, en hoeven de zware machines van de omliggende bedrijven niet om te rijden door de kommen van Cromvoirt en Helvoirt.
Landbouwviaduct kan andere verkeerslichten N65 vervangen
Rijk en provincie zullen geen extra verkeerslicht tussen Den Bosch en Vught willen hebben, want dat verslechtert de doorstroming. Maar ook hiervoor is een oplossing. Ook D66 is er voor dat op termijn alle verkeerslichten verdwijnen op de N65 tussen Den Bosch en Tilburg. Tot dat moment wil D66 dat de bedrijven aan de N65 tussen Vught en Helvoirt de tijd krijgen om zich hierop voor te bereiden. Zij moeten dan wel accepteren dat de verkeerslichten op lange termijn verdwijnen. Om het aantal verkeerslichten tussen Tilburg en Den Bosch niet te laten stijgen, wil D66 onderzocht zien of het landbouwviaduct niet op een andere, betere locatie kan worden gepland, bijvoorbeeld bij Biezenmortel. Hierdoor vervalt er een verkeerslicht en blijft het totaal hiervan op de N65 ongewijzigd. Doorstroming kan dus geen zwaarwegende reden meer zijn om de verkeerslichten niet aan te leggen.
Verkeerslichten als mogelijke verkeerssluis
Verwacht wordt dat het verkeer op de N65 tot 2030 met bijna 30 procent zal toenemen. Mogelijk ontstaan er nieuwe knelpunten, zoals bij de aansluiting met de randweg Den Bosch. Rijkswaterstaat werkt al aan oplossingen op de lange termijn. Tot dan maken deze verkeerslichten mogelijk om bij grote drukte het verkeer richting Vught wat te doseren en om filevorming in de kom van Vught te voorkomen na de aanleg van de verdiepte N65.
Vught draagt bijna 23 miljoen bij aan de ombouw van de N65. D66 vindt dat aan de belangen van omwonenden, van Vughtse bedrijven en hun klanten, in de huidige oplossing onvoldoende wordt tegemoetgekomen. Met name de bedrijven moeten meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op het uiteindelijk vervallen van de huidige aansluiting.
Zie ook:
–
GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019)
–
Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019)
–
Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)
–
D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018)
–
D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018)
–
Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017)
–
Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)
Reacties?
[email protected]
De voltallige oppositie (D66, CDA en SP) heeft een motie van wantrouwen ingediend tegen wethouder Pennings (Gemeentebelangen, ruimtelijke ordening). Aanleiding was het bouwplan Lunet5 op de plek van Zaal Schoonveld. Er stond zwart op wit op papier dat de appartementen voor maximaal 220.000 euro verkocht mochten worden, maar Pennings regelde zelf, zonder het college en de raad in te lichten, dat de ontwikkelaar de prijzen fors mocht verhogen. Ook beantwoordde hij schriftelijke vragen van D66 over dit plan onjuist en onvolledig. In de raadsvergadering bleek de wethouder niet van plan om maatregelen te nemen, terwijl dat op dat moment nog kon, omdat de inschrijving van de woningen op dat moment nog een dag liep. Er restte dus niet veel anders dan een motie van wantrouwen in te dienen.
Wat was het geval. De gemeenteraad had in 2016 besloten dat op de plek van Zaal Schoonveld 20 appartementen zouden komen van maximaal 200.000 euro. Deze ontwikkeling was een wens van D66, omdat er de laatste jaren te weinig gebouwd was in het lagere koopsegment. In de jaren erna veranderde het plan. Zo werden het 16 appartementen en 4 eengezinswoningen. Dat werd vorig jaar vastgelegd in een nieuwe overeenkomst met de ontwikkelaar. De maximumprijzen werden vastgesteld op 220.000 voor de appartementen en 225.000 voor de eengezinswoningen. Deze wijzigingen zijn niet gemeld aan de gemeenteraad.
Prijzen daalden al na vragen van D66
Onlangs werd aangekondigd dat de 16 appartementen in de verkoop zouden gaan. De vier eengezinswoningen komen pas later in de verkoop, al weet niemand waarom. Bij D66 meldde zich een Vughtse die geïnformeerd had naar de verkoopprijzen. Een van de makelaars gaf aan dat de appartementen rond de 300.000 euro zouden gaan kosten. D66 heeft vervolgens schriftelijke vragen over het project gesteld. Enkele dagen daarna kwam de ontwikkelaar plots met de mededeling dat de appartementen maximaal 250.000 euro zouden gaan kosten. Die verlaging van 50.000 euro heeft D66, zo lijkt het, met alleen al het stellen van de vragen toch maar mooi bereikt.
Prijzen bleven nog steeds te hoog
Maar ook 250.000 euro vindt D66 te veel. Dat is namelijk niet volgens de afspraken en een verkoopprijs van 250.000 euro voor deze appartementen is nooit ergens besloten. D66 heeft alle besluiten, ook die van het college, over het plan opgevraagd en daar stond in dat de appartementen 220.000 euro mochten kosten. Toen D66 deze stukken in de raadsvergadering overlegde, moesten alle zeilen bijgezet worden om wethouder Pennings te redden. Eerst was het verhaal dat de prijzen omhoog mochten vanwege gasloos bouwen, maar het verplicht gasloos bouwen was bij het veranderen van de overeenkomst al bekend. Daarna stelde hij dat het wel volgens de afspraken was, maar vervolgens verzekerde hij de raad dat dit de vrijheid van het college is. Toen bleek dat het college daarover nog niet besloten had, moest de burgemeester het noodgedwongen overnemen van Pennings. Er was inderdaad geen nieuwe overeenkomst. Die moest nog opgesteld worden. D66 vond het vreemd dat zonder overeenkomst de appartementen nu toch al in de verkoop zijn. Maar dat was het risico van de ontwikkelaar, aldus de burgemeester.
Prijsverlaging was nog mogelijk
Toen diende D66 het voorstel in waarin gevraagd werd aan het college om de ontwikkelaar en de makelaars te laten weten dat de appartementen niet voor meer dan 220.000 euro verkocht mogen worden. Die tijd was er, want een dag later sloot de inschrijving van de appartementen pas. Feitelijk een motie die een uitweg bood aan het college. Maar ook dat voorstel werd ontraden, want dan zou er een risico zijn op een schadeclaims. Een schadeclaim? Kort ervoor werd nog gezegd dat het risico bij de ontwikkelaar lag. Ook werd gezegd dat als de ontwikkelaar van het plan afziet, het plan misschien wel nooit van de grond zou komen. In deze markt waarin zo veel vraag is naar ontwikkellocaties? En zo werd de uitleg van het college steeds onduidelijker en inconsequenter.
Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD aanschouwden het debat dat puur op inhoud gevoerd werd door D66, CDA en SP. Het zwijgen van de fracties was pijnlijk veelzeggend. VVD-fractievoorzitter Du Maine deed nog een keer een poging om Pennings bij te staan door verkeerde antwoorden op schriftelijk vragen van D66 goed te praten, maar stopte daar snel mee omdat het een hopeloze kwestie geworden was. Toen de motie van wantrouwen werd ingediend tegen Pennings las opeens wethouder Van de Ven nog een verklaring van het college voor die duidelijkheid zou moeten scheppen, maar ondertussen had het college zichzelf al zo vaak tegengesproken, dat die verklaring op dat moment nog meer verwarring gaf. De SP vroeg daarop terecht waarom de raad die verklaring nu wel zou moeten geloven?
Gemeenteraad en kopers hebben het nakijken
Juist door dit soort niet-transparante, open-eind constructies wordt er in Vught elke keer duurder gebouwd dan is afgesproken. De gemeenteraad is niet geïnformeerd. De kopers worden op kosten gejaagd. De projectontwikkelaar krijgt de ruimte om niet helemaal of zelfs helemaal niet te bouwen wat bij de grondaankoop afgesproken was. De grond had met deze (overigens mooie) appartementen dus voor veel meer verkocht moeten worden aan de ontwikkelaar. Dit gebeurt helaas vaker. Zo bouwt de ontwikkelaar van Isabellaveld (Stadhouderspark) woningen die veel duurder zijn dan was afgesproken met de gemeente. In feite heeft de ontwikkelaar daar dus ook te weinig voor de grond betaald. Bovendien was bij het Isabellaveld de woningtoewijzing achter gesloten deuren, zonder loting. Gelukkig mag dat niet meer. In het nieuwe woningbouwprogramma is de motie van D66 over transparante woningtoewijzing opgenomen, die enkele maanden terug unaniem werd aangenomen, maar dat is helaas dus nog niet genoeg voor transparant grondbeleid in Vught
Zie ook:
–
de motie waarin gevraagd werd om lagere verkoopprijzen (6-6-2019)
–
de motie van wantrouwen (6-6-2019)
–
D66 wil opheldering over veel duurdere woningen op plek zaal Schoonveld (2-5-2019)
–
Megalomane bouwplannen bij Roucouleur van tafel (16-4-2019)
–
D66 wil opheldering over woningtoewijzing Isabellaveld (6-2-2019)
Reacties?
–
[email protected]
Er is eindelijk duidelijkheid over de gevolgen van de aanpak van de N65 en de verdieping van het spoor. Volgens cijfers van de gemeente kan het wegennet van Vught de extra verkeersdruk aan. Het kostte de gemeenteraad veel moeite om de cijfers boven tafel te krijgen. Wethouder Van Woesik deed er in de raadsvergadering in februari nog alles aan
om onduidelijkheid over de cijfers te creëeren. Het nieuwe onderzoek werd zelfs ontkend. Gelukkig zijn de cijfers nu, op nadrukkelijk verzoek van de raad, wel gepresenteerd en openbaar.
Op
een interactief kaartje kan iedereen op straatniveau zien wat in Vught de gevolgen zijn van de aanpak van de N65 en het spoor. Het wordt op een aantal plaatsen fors drukker in en om Vught. Naast een autonome groei van 20% tot 2030, op zowel A2, randweg als N65, wordt de volledig verdiepte N65 zonder verkeerslichten aantrekkelijker voor het doorgaand verkeer, wat nog eens 8% meer verkeer oplevert. Totaal dus zo’n 30% meer, dat als het aan dit college ligt ook nog eens 10 km sneller mag rijden. Dit levert nog eens zo’n 10% meer uitstoot van fijnstof op, 40% meer dan nu. Reden te meer voor D66 om te vragen naar de besluitvorming rondom de wijziging van de komgrens die nodig is om over de N65 80 kilometer per uur te kunnen rijden. Op wegen in de bebouwde mag namelijk geen maximumsnelheid boven 70 km/u worden toegestaan. De verdiepte N65 moet voor 80 km/u aan de bebouwde kom worden onttrokken. Hiervoor is een raadsbesluit nodig. D66 wil dat de maximumsnelheid op 70 km/u wordt gehandhaafd.
Kunnen de inwoners van Vught het wel aan?
De straten van Vught kunnen het dus allemaal aan, maar de vraag is of alle Vughtse burgers het aankunnen. Bewoners van onder meer de Heikantstraat, Olmenlaan en Lekkerbeetjenlaan maken zich zorgen. Zij wonen aan straten waar het verkeer op zijn minst verdubbelt. Ook is inmiddels duidelijk dat 1000 voertuigbewegingen per dag over een verharde Jagersboschlaan worden verwacht. Van enig alternatief voorstel, van geen verharding tot ontmoediging van het autoverkeer over de fietsstraat door maatregelen zoals bijvoorbeeld een verbod om aan het eind rechtsaf te slaan is helaas geen sprake. Hieronder de belangrijkste verkeerscijfers. In blauw de situatie in 2017, in oranje de autonome groei tot 2030 en in groen de effecten van het de volledig verdiepte ligging: het VKA+.

Alleen de Rembrandtlaan en de Martinilaan worden minder druk. Voor de Rembrandtlaan is dit natuurlijk moeilijk echt merkbaar met de N65 zo dichtbij. Vooral de Helvoirtseweg wordt fors drukker. Er zijn waarschijnlijk maatregelen nodig, vooral bij de t-splitsing met de Van Voorst tot Voorststraat. Daarnaast wordt de al drukke Glorieuxlaan nog verder belast, en zal ook dat een uitdaging worden. Of en zo ja er wat moet gebeuren en wat dit gaat kosten is nog onduidelijk.
Verbetering voor fietsers
D66 is blij met de verbeteringen voor fietsers, zoals een onderdoorgang bij de Boslaan, de tunnel aan de Rembrandtlaan en de toekomstige snelfietsroute. We willen dat deze route zo vloeiend mogelijk loopt zonder lastige obstakels, haakse bochten en oversteken. Binnenkort, op 20 mei, wordt het concept Esthetisch Programma van Eisen gepresenteerd rond de N65. Hier is ruimte voor inbreng van bewoners.
Geen noodzaak om Jagersboschlaan te verharden
Uit het onderzoek blijkt in feite dat de Jagersboschlaan niet verhard hoeft te worden vanwege de aanpassing van de N65. Vught kan het verkeer aan, dus de noodzaak om de weg te verharden is weggevallen. Opnieuw stelde het college dat de verharding nodig is voor de hulpdiensten. Dit blijkt niet meer dan een mening van wethouder Van Woesik, want uit navraag blijkt dat de hulpdiensten er niet om hebben gevraagd. Bovendien kunnen ze in geval van nood nu ook al over de onverharde weg. Bij de ombouw van de N65 en de verdieping van het spoor zullen hulpdiensten er noodzakelijkerwijs wel vaker langer over doen om ergens te komen. Om hiervoor een hele weg blijvend te verharden, is niet logisch.
Zie verder:
–
Viewer met alle verkeersstromen per straat
–
Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)
D66 heeft schriftelijke vragen gesteld over het bouwproject op de plek van zaal Schoonveld. Op de plek aan de Van de Pollstraat zouden 20 koopappartementen komen van maximaal 200.000 euro, maar die lijken plaats gemaakt te hebben voor 16 middeldure koopappartementen en 4 dure woningen. D66 wil dat er gewoon gebouwd wordt wat er destijds is afgesproken bij de verkoop van zaal Schoonveld aan de ontwikkelaar.
De voormalige Zaal Schoonveld is 2016 verkocht aan De Bunte Vastgoed voor het bedrag van 802.016 euro. De ontwikkelaar kocht de locatie nadat de volgende uitgangspunten door de gemeente waren vastgesteld:
- Maximaal 20 startersappartementen, VON prijs max. € 200.000,-
- Minimale verkoopprijs grond € 600.000,-
- Het plan moet voldoen aan de gemeentelijke parkeernorm
- Daarboven moeten er nog minimaal 6 parkeerplaatsen extra worden gerealiseerd tbv openbaar parkeren én gebruik door tafeltennisvereniging JCV
- JCV blijft op hun huidige locatie zitten, de plannen voor woningbouw moeten met JCV worden afgestemd
Dit staat ook verwoord in
de raadsinformatiebrief dd 28 juni 2016. Daarna heeft de gemeenteraad niets meer vernomen over het bouwproject. Tot verbazing van de fractie van D66 blijkt er opeens een heel ontwerp gemaakt te zijn. Dat plan is niet op basis van de uitgangspunten die eerder vastgesteld en gecommuniceerd zijn. Eind deze maand begint zelfs de verkoop van het onroerend goed al. Zoals wij vernomen hebben gaat het nu om:
- 16 appartementen in het middensegment (rond de 300.000 euro)
- 4 eengezinswoningen in het dure segment (voorlopig nog niet in de verkoop, maar afgaande op de tekening naar schatting voor zeker 400.000 euro)
Gewoon bouwen wat er is afgesproken
Dat is tegen de afspraken bij de verkoop waarmee de raad heeft ingestemd. D66 vindt dat er, in het belang van de beoogde Vughtse doelgroep, gewoon gebouwd moet worden wat er bij de verkoop is afgesproken. Daarom heeft D66 aan het college gevraagd of zij het met ons eens is dat de ontwikkelaar met dit plan zich niet houdt aan de voorwaarden die destijds bij verkoop gesteld zijn of dat het college de voorwaarden na de verkoop heeft aangepast. Als dat zo is, wil D66 weten waarom en ook waarom deze forse wijziging niet gemeld is aan de gemeenteraad. Als het zonder overleg met de gemeente geweest is, wil D66 weten of er nu een streep door het plan komt of dat de gemeente meer geld voor de grond gaat vragen. Er wordt met dit plan namelijk niet gebouwd wat er is afgesproken, dus de gemeente had met een heel ander plan waarschijnlijk veel meer geld voor de grond kunnen krijgen.
Beoogde doelgroep wordt met dit plan niet bereikt
Vught heeft behoefte aan koopappartementen van maximaal 200.000 euro. D66 wilde die op deze plek realiseren. D66 begrijpt dan ook niet dat dat niet het uitgangspunt bij het project gebleven is. Er had ook gekozen kunnen worden voor kleinere appartementen i.p.v. duurdere appartementen, die voor de beoogde doelgroep daardoor niet te betalen zijn. Verder blijken buurtbewoners niet te spreken te zijn over het hele proces en wordt de verkeerssituatie bij basisschool De Piramide gevaarlijker met de nieuwe bebouwing.
Zie ook:
–
de ingediende schriftelijke vragen
Reacties?
–
[email protected]


(korte updates onderaan dit bericht)
De invoering van de
Omgevingwet in Vught wordt een groot probleem met enorme financiële consequenties. Dat is de verwachting na een onuitvoerbaar en duur voorstel van Gemeentebelangen (GB) en VVD. Zij willen de uitgangspunten in de (gemeentelijke) wet zo vrij laten, dat de gemeente dit niet meer geregeld gaat krijgen voor de invoering in 2021. D66, PvdA-GL, SP, CDA én het college van B en W zagen het voorstel niet zitten, maar GB en VVD drukten het toch door, met de kleinst mogelijke meerderheid. “Want wij willen ook eens een keer positief in de media komen”, redeneerde Nathalie Pullens van de VVD. Dat in de media komen, zal wel lukken, maar of het positief is, is nog maar de vraag.
Vanaf 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Met die wet bundelt de gemeente de regels voor ruimtelijke projecten. Zo wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, bijvoorbeeld woningbouw op voormalige bedrijventerreinen of de bouw van windmolenparken. Er zijn vier ambities: in grote lijnen van de strakke hand/veel regels tot aan alles zo ongeveer vrij laten. D66 koos voor ambitie 3: veel vrij laten, maar niet alle eerdere afspraken overboord gooien. GB en VVD kozen voor de vierde ambitie: alles ongeveer vrij laten. Daar is D66 op termijn niet op voorhand op tegen, maar dat niveau is ongewenst bij de invoering, omdat de tijd te kort is en het veel meer ambtelijke inzet kost. Het gaat honderdduizenden euro’s extra geld kosten omdat er extra personeel nodig is. Het ergste is dat er een hoop problemen dreigen na de invoering op 1-1-2021. En dat wordt een probleem voor inwoners en ondernemers die met ruimtelijke plannen naar de gemeente komen.
Bestaande plannen niet weggooien
Vooraf waren er verschillende bijeenkomsten over de Omgevingswet. Er waren twee ontwikkellijnen: willen we uitgaan van de bestaande beleidsplannen of willen we een totaal nieuwe manier van werken? Richten we ons in eerste instantie op de eigen organisatie of richten we ons op inwoners, bedrijven, etc.? De conclusie na 3 bijeenkomsten was dat we uitgaan van de bestaande beleidsplannen en dat we ons richten op de inwoners en bedrijven. Van de 4 ambitieniveaus was dit het 3
e niveau ‘onderscheidend’. Een niveau hoger ‘vernieuwend’, het hoogste ambitieniveau, zou betekenen dat we alles overboord gooien en een volledig nieuwe visie zouden moeten ontwikkelen. Niet doen dus. Dat kan later ook nog als Vught dat wil.
Wethouder Pennings in zijn hemd gezet door VVD en zijn eigen partij Gemeentebelangen
Ook het college van B en W is die mening toegedaan. Het college ontraadde dan ook het voorstel van GB en VVD en probeerde hen te overtuigen dat het verhogen van het ambitieniveau simpelweg niet haalbaar is. Het argument dat je na 2021 de koers kunt verleggen naar een hoger niveau werd door GB en VVD niet gehoord of begrepen. En dat het, omgekeerd, onmogelijk is om een eenmaal ingeslagen koers naar beneden bij te stellen evenmin. En dus brachten de coalitiefracties van GB en VVD het eigen college in verlegenheid door tegen het raadsvoorstel te stemmen, waarbij zij verantwoordelijk wethouder Peter Pennings (Gemeentbelangen) in zijn hemd zetten. GB en VVD waren niet vatbaar voor zijn terechte bedenkingen.
Constructieve oplossing van D66 haalde het niet
Ook de constructieve suggestie van D66 om van het voorstel om te zetten in een motie haalde het niet. Een motie heeft immers tot voordeel dat als het niet haalbaar is het college dit kan terugkoppelen aan de raad. Bij het GB/VVD-voorstel moet het college met een nieuw raadsvoorstel terug naar de raad als het onhaalbaar, onuitvoerbaar of onbetaalbaar blijkt.
Gevolgen worden na invoering pas echt duidelijk, maar dan is het te laat
Het ‘positief in de media komen’ is nog niet gelukt. Begrijpelijk, want het is zware materie. Het gevaar is wel dat de gevolgen na 1-1-2021 in de media komen. Vught dreigt een gemeente te worden waar je alles mag en kan ontwikkelen. Dat klinkt misschien mooi, maar als de eerste ruimtelijke excessen zich voordoen en de gemeente hier niets tegen kan ondernemen, wordt pas echt duidelijk hoe slecht het voorstel van GB en VVD was. Het is niet voor niets dat vrijwel geen enkele gemeente in Nederland voor dit ambitieniveau heeft gekozen.
Reacties?
[email protected]
***UPDATE 1***
D66 heeft nagevraagd wat de consequenties zijn van het VVD/GB-voorstel. Daaruit blijkt dat het de gemeente vele tonnen extra gaat kosten, veel projecten dan niet door kunnen gaan en de beoogde invoeringsdatum niet gehaald kan worden.
***UPDATE 2***
Bij de behandeling van de Kadernota in juni vreesden nu ook VVD en Gemeentebelangen openlijk over de negatieve (inhoudelijke én financiële) gevolgen van hun eigen voorstel uit april. D66 had gehoopt dat ze hun verkeerde besluit zouden intrekken, maar in een motie (voorstel) gaven ze aan dat nader onderzocht moest worden wat de consequenties zijn. De partijen probeerden daarmee de zwarte piet bij de ambtelijke organisatie te leggen, omdat de gemeenteraad niet voldoende geïnformeerd zou zijn. D66 vindt dat misplaatst en de omgekeerde wereld. VVD en Gemeentebelangen hadden de consequenties van hun eigen voorstel eerst zelf moeten onderzoeken voordat ze een vergaande verandering aanbrachten aan het oorspronkelijke voorstel van het college.
D66 Vught heeft aan het college van Vught schriftelijke vragen gesteld over allerlei nieuwe wilde plannen die er zijn bij de IJzeren Man. D66 is bezorgd over het hoge pretparkgehalte ervan en wil weten wat en of de gemeente (college en/of gemeenteraad) iets zou kunnen ondernemen tegen de beoogde ontwikkelingen. De grond is namelijk nog steeds van de gemeente.
De privatisering van het strandbad en -paviljoen van de IJzeren Man is een van de grootste successen van Vught van de afgelopen jaren. De kwaliteit van het paviljoen en het strandbad is enorm verhoogd. De IJzeren Man was al een parel van Vught, maar die is door de fantastische en bovenal creatieve inzet van Henric en Annemieke Vermeer Fit van Outdoor helemaal opgepoetst.
Kwaliteit van de IJzeren Man is in korte tijd fors verhoogd
De filosofie achter het op deze wijze runnen van de IJzeren Man spreekt D66 erg aan. Creatief omgaan met het huidige onroerend goed, vernieuwende concepten, gastvrijheid centraal etc. En dat allemaal met heel veel respect voor de omgeving: geen pretpark, maar kwaliteit. Bijkomend voordeel van de ontwikkeling is dat de gemeente niet meer jaarlijks forse tekorten moet bij leggen; de exploitatie kost de gemeente niets meer.
Offer you can’t refuse voor vorige eigenaren
Het was voor de fractie van D66 dan ook een verrassing dat eind vorig jaar Fit Outdoor de recreatievoorzieningen bij de IJzeren Man verkocht aan de Vughtse vastgoedondernemer Bas van der Ven. De laatste jaren was het al zo goed gegaan, ze waren zo goed op weg met de ontwikkeling die ze voor ogen hadden, maar blijkbaar kwam er een
offer you can’t refuse. In het Brabants Dagblad nam de nieuwe eigenaar in eerste instantie alle zorgen weg. Hij gaf aan te willen voortborduren op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren.
Plan voor de bouw van een hotel
Tot grote schrik van de fractie van D66 zijn er nu plannen voor een toch wel andere koers. De nieuwe eigenaar heeft deze tegen verschillende Vughtenaren verteld. Het zou gaan om de uitbreiding van een terras naar 500 stoelen en het bouwen van de grootste waterglijbaan van Europa. Verder is het plan om op de plek een hotel neer te zetten met 60 kamers.
D66 maakt zich zeer grote zorgen over deze plannen en heeft daarover de volgende schriftelijke vragen gesteld:
- Is het college op de hoogte van de plannen van de nieuwe eigenaar met de IJzeren Man?
- Wat vindt het college van deze plannen?
- In hoeverre is het mogelijk om deze drie plannen te realiseren binnen het huidige bestemmingsplan?
- Het college heeft jarenlang de bouw van een hotel aan de Boulevard tegengehouden. Vindt het college een hotel bij het strandbad wel tot de mogelijkheden behoren? Graag een beargumenteerd antwoord.
- Welke mogelijkheden heeft het college om te voorkomen dat de IJzeren Man een pretpark wordt?
- Welke mogelijkheden heeft de gemeenteraad om te voorkomen dat de IJzeren Man een pretpark wordt?
Reacties?
[email protected]
***UPDATE***
De vragen zijn beantwoord. Het college heeft kennis genomen van de plannen, maar hier nog geen enkel besluit over genomen. De fractie van D66 heeft uitgebreid gesproken met de plannenmaker. Die gaf oa aan geen grote waterglijbaan meer aan te willen leggen, omdat daar te veel ‘ongewenst publiek’ op af zou komen. Er komt wel een klimbos, maar dat wordt alleen aangelegd als het hotel er mag komen.D66 heeft ingestemd met een reddingsplan voor De Speeldoos. In een extra vergadering stelde een meerderheid van de gemeenteraad een lening van 387.455 euro beschikbaar. Zonder deze lening was de Speeldoos nog deze maand failliet gegaan, omdat er geen geld meer was om het personeel te betalen. De Speeldoos gaat nu verder als cultureel centrum. De bedoeling is dat de gemeente uiteindelijk het huidige gebouw gaat verwerven.
De discussie in de raad, maar ook daarbuiten, ging vooral over wel of geen professionele kunst. De gemeenteraad heeft 15 jaar geleden al besloten dat er alleen amateurkunst gesubsidieerd wordt. Uit cijfers van De Speeldoos zelf is nu gebleken dat er al die jaren gewoon een aanzienlijk deel van die subsidie naar professionele kunst gegaan is, terwijl dat al die tijd ontkend werd. Er werd zelfs door de voormalige directeur en het voormalige bestuur beweerd dat professionele kunst geld zou opleveren voor amateurkunst. Dat geloofde niemand omdat dat nog nergens ooit vertoond was. Het bleek ook onwaar. Ieder jaar zijn tonnen -tegen alle afspraken in- uitgegeven aan professionele kunst.
Verkeerde voorstelling van zaken
De jarenlange verkeerde voorstelling van zaken van het voormalige bestuur heeft De Speeldoos naar de rand van de afgrond gebracht. Ook het behoud van het gebouw De Speeldoos staat nu op losse schroeven. Er is zo veel achterstallig onderhoud, dat het de vraag is of het gebouw nog wel gered kan worden. Om het voor de toekomst gereed te maken is er 4,2 miljoen nodig en daarvoor is nul euro gereserveerd. En dan is er ook nog de openstaande schuld van Stichting Stars on Stage.
Nieuw cultuurbeleid nodig
Het reddingsplan moet ervoor zorgen dat de amateurkunst en buitenschoolse cultuureducatie in Vught ook de komende jaren goed bediend worden. Daar is nieuw cultuurbeleid en dus een nieuwe cultuurnota voor nodig. “Dat is voor ons topprioriteit”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Hier moet direct een start mee gemaakt worden. Cultuurbeleid is veel meer dan een dak bieden aan podiumkunsten muziek, musical en dans en ook veel meer dan een theaterzaal.” Ze onderstreepte nog een keer dat D66 niet wil bezuinigen op de ondersteuning van amateurkunst in Vught.
Gemeente helpt cultureel centrum verder op weg
D66 wil dat de middelen die beschikbaar zijn voor faciliteren van amateurkunst breed worden ingezet in goed overleg met het Vughtse en liefst ook Helvoirtse cultuurveld. De amateurkunst moeten we koesteren. Het nieuwe cultuurbeleid moet gemaakt worden met en gedragen worden door het Vughtse, Cromvoirtse en Helvoirtse cultuurveld. Daarom diende D66 samen met VVD, GB en PvdA-GL een motie in die het college oproept de invulling van het Cultureel Centrum De Speeldoos te verbinden aan een breed gedragen cultuurbeleid. Ook willen de indieners daarom dat het college De Speeldoos helpt bij het opstellen van een jaarplan als het daarop volgende ondernemingsplan.
Toekomstige huisvesting
De Speeldoos kan voorlopig dus open blijven. Er ligt wel een uitdaging voor de toekomst. Gaan we het gebouw opknappen, slopen en er iets nieuws neerzetten of wellicht iets nieuws bouwen op een andere plek? De nieuwe cultuurnota, gedragen door het culturele veld, zal ongetwijfeld leiden tot een logische keuze: eerst de inhoud, dan de stenen.
Kansen voor professionele kunst
Houden we met dit besluit nou voor altijd alle professionele kunst buiten de gemeentegrenzen? Wat D66 betreft niet. Een goed plan voor een programmering die bijvoorbeeld in elkaar gezet en gefaciliteerd wordt door het Theater aan de Parade in Den Bosch is zeker een optie. Ook dat zal geld kosten, maar D66 is daartoe bereid en kijkt uit naar een goed plan. De constructie zoals de afgelopen jaren De Speeldoos gedraaid heeft, is echter onbespreekbaar.
Reacties?
[email protected]
Zie ook:
–
Ook D66 zegt vertrouwen op in bestuur en directie van De Speeldoos (19-12-2018)