­D66 heeft net als het CDA tegen de aanleg van nieuwe een brug over het Drongelens kanaal bij de Fort Isbella gestemd. Het aanleggen van deze nieuwe brug is financieel onverantwoord met miljoenentekorten die Vught in het verschiet heeft. Ook kost het de gemeente Vught te veel; verreweg het grootste deel van de brug moet Vught ophoesten. De brug is vooral in het belang van Den Bosch en Fort Isabella, maar Den Bosch betaalt in verhouding veel minder dan Vught en de Isabella Groep slechts een fractie. Ook PvdA-GroenLinks was in de commissievergadering tegen de aanleg en noemde het toen treffend ‘een brug van niks naar nergens’. Maar PvdA-GroenLinks draaide tijdens de raadsvergadering 180 graden en stemde toch voor, samen met Gemeentebelangen en VVD. De nieuwe brug komt -vanuit Vught gezien- aan de achterkant van Fort Isabella. De brug verbindt het Fort met de Gement. Dat is leuk voor Den Bosch en de toekomstige bewoners, maar Vughtenaren zullen er weinig gebruik van maken. Fietsers zullen altijd sneller zijn via de huidige brug.

Gegniffel over de forse bijdrage van Vught

Maar of D66 nou voor of tegen was maakte niet uit, want het bleek bij de behandeling al een gelopen race. De verantwoordelijk wethouder wilde dit heel graag. Dat bleek al voor de zomervakantie toen de raad geconfronteerd werd met het miljoenentekort op de begroting. Hoewel er fors bezuinigd moest gaan worden, werd toen al meteen gesteld dat die brug er in ieder geval moet komen. Iedereen weet dat het gevaarlijk is als je iets te graag wilt, want dat maakt je onderhandelingspositie ten opzichte van andere partijen zwakker. Zij komen dan minder snel met geld over de brug. Dat bleek het geval. Wethouder Pennings wilde de brug zo graag, dat andere partijen hun hand op de knip hielden en lieten Vught bijna alles betalen. In politiek Den Bosch werd er dan ook gegniffeld is om de geringe bijdrage die de stad bijlegt voor een brug die vooral van belang is voor de projectontwikkelaars van Fort Isabella en de gemeente Den Bosch.

Bijdrage van de projectontwikkelaars is te laag

Niet alleen de bijdrage van Den Bosch maar ook de bijdrage van de projectontwikkelaars van Fort Isabella vindt D66 te laag. Destijds hebben de ontwikkelaars de kazerne voor een appel en een ei gekocht. Dat is zoals het is, maar met de kennis van nu, had de raad waarschijnlijk wél gebruik gemaakt van het eerste recht van koop. Dat is niet terug te draaien en nu een gegeven. Dat betekent echter niet dat Vught de ontwikkelaars moet blijven spekken. Het is een particulier initiatief, zoals het college meermalen verkondigd heeft de afgelopen jaren, en zij staan zelf aan de lat voor investeringen. Dat gebeurt dus niet. De projectontwikkelaars betalen maar een beperkt deel van de brug. Het totale project kost twee keer zoveel als voor de hele kazerneterrein met opstallen betaald is. Dat is heel krom. Complimenten voor de projectontwikkelaars voor hun onderhandelingsvaardigheden, maar onbegrijpelijk dat de gemeente op deze wijze investeert in Fort Isabella.

No-brainer

De raadsvergadering verliep Kafkaiaans. Het compleet veranderen van standpunt van PvdA-GroenLinks over de eerder genoemde ‘brug van niks naar nergens’ was niet eens het opmerkelijkste. De VVD deed nog vreemder. De partij had de kritische bril over gemeentefinanciën thuis gelaten en ingeruild voor een roze bril. De fractie was lovend over de brug. Superlatieven als ‘we zouden een dief van onze eigen portemonnee zijn als we tonnen aan deze brug niet uitgeven’ en ‘dit is voor ons een no-brainer’ fronsten menig wenkbrauw. De aanleg zou de gemeente per saldo maar 10.000 euro aan rentelasten per jaar kosten. Even later werd toegegeven dat ook wel 20.000 euro zou kunnen zijn. Ook Gemeentebelangen was blij met de extra uitgaven, ondanks de grote tekorten op de begroting van Vught. De reden: het geld zat namelijk in een potje voor bepaalde bestemmingen en alleen deze brug was als bestemming onderzocht. Volgens GB moesten we het dus wel aan die brug uitgeven. D66 staat voor een deugdelijk en toekomstgericht financieel beleid. Het is belangrijk om initiatieven mede mogelijk te maken maar wel steeds met het oog op een evenredige verdeling tussen de betrokken partijen. We staan er financieel slechter voor dan ooit te voren en er komen bezuinigingen aan. We besluiten hier over een brug waarvan zelfs nog geen ontwerp van beschikbaar is. Voor D66 een brug te ver. Zie ook:Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught (8-8-2019) – D66 teleurgesteld over besluitvorming toekomst Isabellakazerne (26-11-2014)  De coalitie van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD zoekt naarstig naar nieuwe redenen om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. Nu alle eerder aangedragen argumenten verdwenen zijn, gaan de drie partijen afzonderlijk van elkaar redenen bedenken om verharding en openstelling van de weg te rechtvaardigen. Dat bleek tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering, waar D66, SP en CDA de omstreden openstelling van de weg agendeerden met een motie. Voor de openstelling moeten we even terug in de tijd. In 2013 is de zogeheten Structuurvisie vastgesteld, waarin de openstelling een van de drie opties is voor de ontsluiting van het verkeer. De andere opties zijn ‘het doortrekken van een parallelweg langs de N65’ en ‘het gebruik maken van de bestaande (ring)infrastructuur’. Drie denkbare opties in een visie, niet meer niet minder, zeker geen keuze of besluit. Van openstelling kan pas sprake zijn als het met onderzoek beargumenteerd is.

Openstelling blijkt niet nodig

Op 9 mei heeft het college na veelvuldig aandringen van D66, op basis van de verkeerscijfers, de verkeerscirculatie na de aanpak van de N65 gepresenteerd. Daaruit bleek dat de huidige (ring)infrastructuur het verkeer aan kan. Volgens het college was de openstelling van de Jagersboschlaan daarvoor dan ook niet nodig. Toch zette het college de openstelling onverminderd door. Zo werd hiertoe onlangs het verkeersbesluit genomen. D66 vindt dat op basis van de gepresenteerde gegevens de Jagerboschlaan niet open moet: – het onderliggende wegennet kan volgens het college zelf het verkeer aan; hiervoor is de openstelling en verharding van de Jagersboschlaan niet nodig – de Jagersboschlaan is voor de hulpdiensten nu al bruikbaar en dat kan eenvoudig tijdelijk worden aangepast tijdens de ombouw van de N65 Dit waren de belangrijkste redenen om de weg te verharden en open te stellen. Nu deze weggevallen zijn, kan niemand nog uitleggen waarom deze verharding en openstelling er toch moet komen. En dus gingen de coalitiepartijen zelf op zoek naar nieuwe argumenten, waar niemand eerder van gehoord had, de raad noch de omwonenden. Waar het eerst ging om het afwikkelen van het verkeer via de ringstructuur (die bijna af is) wordt er nu voor het eerst gesproken over het spreiden van het verkeer over het hele onderliggend wegennet.

Geen enkele twijfel of vragen bij Gemeentebelangen

Gemeentebelangen was er ‘op basis van de huidige gegevens’ van overtuigd dat de Jagersboschlaan open moest en vond het nodig om daarbij straten van Vught tegen elkaar uit te spelen. Volgens Siebren van der Zee moet de weg open voor de verkeersontlasting op de Theresialaan en de Van Voorst tot Voorststraat. Dit op basis van gesprekken met inwoners, want een cijfermatige onderbouwing is er niet. Verder moeten de omwonenden van de Jagersboschlaan niet zo moeilijk doen, redeneerde GB, omdat de weg 40 jaar geleden ook open was en omdat de buurt en de gemeente het toch niet eens worden. De buurt zou zelfs blij moeten zijn met de college besluiten, voordat alle onderzoeken zijn uitgevoerd, hiermee komt het college tegemoet aan de wens aan verschillende buurtbewoners om eindelijk formeel bezwaar te kunnen maken tegen het plan, aldus Gemeentelangen.

VVD vertrouwt het college

De VVD verlangde geen onderbouwing bij de openstelling van de Jagersboschlaan en maakte er weinig woorden aan vuil. De partij vindt het jammer voor de omwonenden, maar ze zijn gehoord en dan houdt het wel op. Volgens Nathalie Pullens krijgt de verdieping van de N65 niet het rapportcijfer 10 vanwege de openstelling, maar een 8 of een 9. Verder gaf de VVD aan het college te vertrouwen.

PvdA-GroenLinks speelt de veiligheidskaart

Bij PvdA-GroenLinks is al een tijdje twijfel over de openstelling, maar daar was in het debat weinig van te merken. De partij twijfelde daar geen seconde aan de intenties van het college. Voor PvdA-GroenLinks is het het college te doen om de bereikbaarheid van de hulpdiensten. Hoewel de hulpdiensten er aantoonbaar ook tijdens de ombouw op verschillende manieren kunnen komen, zelfs over de Jagersboschlaan, bleef die bereikbaarheid voor de partij het belangrijkste. Er was geen enkel kritisch woord naar GB, VVD of wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) die de openstelling heel anders benaderden: de Jagersboschlaan gewoon open, of het nu wel of niet nodig is voor de hebben hulpdiensten. Ook waren zij in afwachting van de onderbouwing op basis van verkeerscijfers, die zijn er toch echt al sinds 9 mei jl.

D66 wil besluitvorming op basis van feiten

D66 is helder: de noodzaak om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor verkeer is niet aangetoond. Sterker nog, met de verkeerscijfers werd het tegendeel aangetoond. Ook het verhaal van de bereikbaarheid van de hulpdiensten is boterzacht; nergens blijkt dat die vraag er is. D66 begrijpt dan ook heel goed de ergernis van de omwonenden. “Je kunt het eens of oneens zijn over een bepaald besluit, maar het is niet te verkroppen dat er een besluit genomen wordt dat op niet onderbouwd wordt door het college”, aldus Dianne Schellekens. “Het lijkt er nu op dat we nieuwe onderzoeken gaan doen over de effecten van de openstelling en wat dat doet met andere verkeersstromen in Vught. Wij willen geen doelredenering. Op meerdere plekken in Vught zijn knelpunten. Kom dan met een totaalplan over mogelijkheden om die knelpunten aan te pakken en stop met de focus op de openstelling van een weg.”

Meer vragen dan antwoorden

Het debat in de gemeenteraad riep veel vragen op. Vooral de tegenstrijdige verhalen van wethouder Van Woesik in februari en wethouder van de Ven (nu) deed veel wenkbrauwen fronsen. D66 zal dan ook opnieuw vragen indienen. “Vught snakt naar transparantie. Zo ga je niet met inwoners om”, aldus Schellekens. Zie ook: – de ingediende motie (10-10-2020) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)  Wat weet Helvoirt van Vught? Tijd voor een proef op de som. Op vrijdag 1 november organiseert D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt in het HelvoirtHuis de quiz ‘Wie Kent Vught’. Het is een pubquiz waar iedereen aan mee kan doen. Teams kunnen zich vanaf nu opgeven. Helvoirt en Vught worden op 1 januari 2021 samengevoegd. Dan kun je niet genoeg van elkaar weten. Dat bracht D66 op het idee om een pubquiz te houden in Helvoirt onder de naam ‘Wie Kent Vught’. Deelnemers krijgen allerlei vragen over Vught. Geen taaie politieke kost, maar leuke, interessante en bovenal ludieke (meerkeuze)vragen passeren de revue in woord én beeld. Voor de beste teams zijn ook nog eens leuke prijzen te winnen. Vughtse prijzen uiteraard.

Teams, koppels en individuelen kunnen zich vanaf nu opgeven

Ja maar moet Vught dan ook niet wat leren over Helvoirt? Maar natuurlijk! Ook andersom gaan we de quiz nog organiseren en dan zijn er uiteraard alleen Helvoirtse prijzen te winnen. Maar eerst is Helvoirt aan de beurt en wel op vrijdag 1 november. Teams van 4 personen (een persoon meer of minder mag ook) kunnen zich vanaf nu opgeven. Individuelen of koppels mogen zich ook aanmelden. Dan maken we van die aanmeldingen zelf teams. Deelname kost niets. Inloop vanaf 19.30 uur en de quiz begint om 20.00 uur.

Iedereen is van harte welkom

Nee, een politiek-inhoudelijke avond wordt het zeker niet, maar als het aan ons ligt wel een hele gezellige. Het eerste rondje is uiteraard van ons. En wil je alleen als toeschouwer komen, ook dan ben je van harte welkom. Tot 1 november!

Geef je nu op

Voor deelname: mail ons via [email protected]  Een station in Helvoirt, een oplossing voor de harmonie, meer verbinding tussen verenigingen en een veilige oplossing voor de N65. Het zijn zomaar wat zaken die leven in Helvoirt waarvan de inwoners wat vinden. Op de activiteitenmarkt ‘Helvoirt Leeft’ kwamen leden van D66 Vught-Helvoirt niet zozeer om te vertellen over de actieve D66-afdeling, maar ging juist het gesprek aan met de inwoners van Helvoirt zelf. Bij de D66-kraam konden bezoekers van de activiteitenmarkt met het oog op de samenvoeging van Helvoirt met Vught  papiertjes plakken bij de categorieën ‘kansen voor Helvoirt’, ‘dromen van Helvoirt’ en ‘twijfels van Helvoirt’. Inwoners van Helvoirt dachten vooral in kansen en dromen, want de laatste categorie had duidelijk de minste papiertjes. Maar wat iedereen wenst: behoud van de eigenheid van Helvoirt. Over het behoud van de eigenheid van het dorp is weinig twijfel. Integendeel zelfs, want in de categorie ‘kansen voor Helvoirt’ wordt de eigenheid vaker genoemd dan in de categorie ‘twijfels van Helvoirt’. Ook uit de vele gesprekken met mensen bleek dat veel inwoners daar wel positief over zijn. Velen refereren naar Cromvoirt, waar de samenvoeging met Vught ook goed gekomen is, al hebben we het dan wel over bijna 87 jaar geleden.

Kansen voor Helvoirt

Verreweg de meeste ‘post-it’-papiertjes werden geplakt bij de categorie ‘kansen voor Helvoirt’. Helvoirt is trots op zijn verenigingsleven, ondernemerschap én eigen initiatieven (zoals het delen van elektrische auto’s). Hier zou op sommige vlakken nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan of Helvoirtse initiatieven kunnen een voorbeeld kunnen zijn voor Vught. De andere kant op zouden Vughtse voorzieningen en activiteiten meer dan welkom zijn in Helvoirt, zoals cursussen van Anders Bezig Zijn. Ook op het gebied van bewegen, sporten, fietsverbindingen, groenstructuren en onderwijs zien inwoners van Helvoirt kansen. Meer kwaliteit van gemeentelijk apparaat en minder bureaucratie met carnaval werd ook genoemd als kans door de samenvoeging.

Dromen van Helvoirt

Helvoirt durfde ook te dromen. Deze categorie met wensen is niet 1 2 3 te realiseren, maar de redenering van D66 was dat als je niet weet wat de dromen zijn, je ze ook nooit kunt realiseren. Verreweg het meest werd een eigen station genoemd, maar ook een ondertunneling van de N65. Andere dromen zijn een periode van meer bestuurskracht voor Helvoirt en meer kledingwinkels. Ook in deze categorie werd de eigenheid genoemd: Helvoirtenaren dromen dat het dorp blijft zoals het is, maar het verwezenlijken van die droom ligt uiteraard vooral in Helvoirt zelf.

Twijfels van Helvoirt

De categorie ‘twijfels van Helvoirt’ was een beetje de categorie ‘eerst zien, dan geloven’. Juist in deze categorie werden de minste papiertjes geplakt. Bijna de helft van de papiertjes ging over de N65, waarvan de meeste twijfelen over het nut van de oplossing in Helvoirt. Andere mensen waren juist bang dat door het uitstel afstel komt en vinden dat het allemaal te lang duurt voordat er begonnen wordt. Twee passanten moeten nog maar zien of het wat wordt met die samenvoeging. Een schreef op dat Helvoirt de spoorplannen van Vught moet gaan betalen en een ander was liever met de hele huidige gemeente Haaren bij Oisterwijk gevoegd.  Ook zijn er twijfels of Helvoirt na de samenvoeging nog wel terecht kan op de huidige milieustraat in Haaren. Terechte twijfels overigens, want er zal nog moeten blijken of de milieustraat daar open blijft, want daar gaat de nieuwe gemeente Oisterwijk over.

U vraagt, wij draaien

Voor de mensen van D66 Vught-Helvoirt was het erg interessant om te horen wat er zoals leeft. Er waren uiteraard nog veel meer dromen, twijfels en kansen opgeschreven, maar dit was een korte bloemlezing. De opmerkingen worden meegenomen in het proces van het maken van het nieuwe verkiezingsprogramma, maar om meer de diepte in te gaan op bepaalde onderwerpen, zal D66 nog aparte bijeenkomsten houden. “Het is niet ‘u vraagt wij draaien’, maar het helpt ons weer verder op weg”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens van D66 Vught. “Veel zaken kenden we al, omdat we al sinds 2015 actief in Helvoirt bezig zijn.” Volgens Fons Potters, raadslid van D66 Vught, gaat het ook om de manier waarop je de zaken benadert. “Neem nou een station in Helvoirt. Dat is op papier kansloos. Maar toch zien we dat als kansrijk als je het koppelt aan de spoorverdieping in Vught, waardoor de N65 meer dan een half jaar dicht gaat. Verder is het verstandig om de hele ombouw van de N65 en de actuele stikstofproblematiek eraan te koppelen. Hoe meer mensen van auto naar trein kunnen, hoe kansrijker een station wordt.” Eerdere berichten en artikelen over Helvoirt: Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)  De Vughtse gemeenteraadsfracties van D66 en CDA hebben zich achter de actie ‘Wij willen die vent-weg‘ geschaard. De werkgroep Jagersboschlaan en de SP begonnen deze actie enkele maanden terug. Ze willen voorkomen dat de Jagersboschlaan wordt verhard en wordt opengesteld voor autoverkeer. D66 en CDA gaan nu ook achter de actie staan, omdat het college heldere vragen van Vughtse inwoners niet wil beantwoorden. Hiermee keert het college de Vughtse samenleving de rug toe. D66 en CDA hebben het college de afgelopen maanden de tijd gegeven om op vragen van omwonenden, het Maurick College, kinderopvang Mowgli en verschillende belangenverenigingen te antwoorden. Terechte vragen als waarom de weg überhaupt aangelegd moet worden en of er alternatieven zijn om Regina Coeli te ontsluiten door de ventweg langs de N65 door te trekken.

Cijfers tonen aan dat openstelling niet nodig is

Inmiddels is gebleken uit cijfers van de gemeente zelf dat de weg niet open hoeft vanwege de aanpak van de N65. De cijfers tonen aan dat er geen enkele noodzaak is om van het pad dat dagelijks gebruikt wordt door honderden fietsers en voetgangers een ontsluitingsweg te maken.

Hulpdiensten ten onrechte ingezet als argument

Volgens wethouder van Woesik is de openstelling van de Jagersboschlaan noodzakelijk voor de hulpdiensten. Ook dat argument is weggevallen. Uit navraag blijkt dat hulpdiensten hier helemaal niet om hebben gevraagd. Bij de ombouw van de N65 en de verdieping van het spoor zullen hulpdiensten er noodzakelijkerwijs wel eens langer over doen om ergens te komen. In geval van nood kunnen hulpdiensten nu ook al over de onverharde weg. Om hiervoor een hele weg blijvend te verharden, is onlogisch en onnodig.

Alle gronden voor openstelling zijn weg

Er is dus geen enkel argument meer over om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. De afgelopen maanden bleef het stil. Antwoorden op allerlei vragen zijn uitgebleven en het gesprek met betrokkenen is vermeden. Desalniettemin is deze week het verkeersbesluit genomen om de weg open te stellen. Daarmee gaat het college (wederom) lijnrecht in tegen het coalitieakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD, waarin staat dat inwoners van Vught in een vroeg stadium betrokken moeten worden bij besluitvorming. Hier gebeurt het tegenovergestelde. Dit alles bij elkaar hebben D66 en CDA doen besluiten om zich te scharen achter deze actie ‘Wij willen die vent-weg’. Voor de actie is ook een petitie opgestart. Deze kan HIER getekend worden Reacties? [email protected]

D66-raadslid Fons Potters is toegetreden tot het bestuur van de bestuurdersvereniging van D66. Tijdens de politieke tweedaagse die recent werd gehouden op Papendal in Arnhem, werd hij gekozen door de leden. In totaal waren er vijf kandidaten.

Potters wil zich in de bestuurdersvereniging richten op de positionering van D66. “Op inhoud komen D66’ers er eigenlijk altijd wel uit. Daarom vind ik het zeker zo interessant als er op bijeenkomsten ook sessies over ons imago en/of positionering aangeboden gaan worden. Da’s niet onbelangrijk: wij allen stralen actief D66 uit, 24 uur per dag.”

Het is niet de eerste keer dat Vught vertegenwoordigd is in het bestuur. Eerder zat Birgit Cordes (D66-raadslid van 2010-2018) erin.Progressief ’96, de grootste politieke partij in de gemeenteraad van Helvoirt/Haaren zoekt in Vught de samenwerking op met D66 en PvdA-GroenLinks. Dat heeft het bestuur van die lokale partij bekend gemaakt. Vught is de enige gemeente waar Progressief’96 graag met twee partijen gaat samenwerken. Voorzitter Bjorn Hondelink van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt reageert verheugd op het besluit: “We kijken uit naar een goede samenwerking en trekken graag samen op richting de verkiezingen in november volgend jaar.” Helvoirt komt per 1 januari 2021 bij Vught. Helvoirt, dat nu nog samen met de dorpen Haaren, Esch en Biezenmortel de gemeente Haaren vormt, wordt opgesplitst. Vooruitlopend op de tussentijdse verkiezingen in november 2020 heeft het bestuur van Progressief’96, de afgelopen maanden op basis van een analyse van de verkiezingsprogramma’s kennismakingsgesprekken gevoerd met 18 geestverwante politieke partijen in Vught, Boxtel, Oisterwijk en Tilburg. Doel van die gesprekken was om voor elk dorp c.q. nieuwe gemeenten helder te krijgen met welke politieke partijen Progressief’96 zich zodanig verwant voelt dat het daar bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen nauw mee wil samenwerken. In Vught werd naast D66 en PvdA-GroenLinks ook nog gesproken met Gemeentebelangen.

Omvangrijke maar leuke klus

Het bestuur van Progressief’96 noemde het ‘een omvangrijke, maar tevens leuke klus’. De conclusies zijn voorgelegd aan de ledenvergadering van 3 september wat resulteerde in het besluit om de politieke samenwerking in Vught te intensiveren met D66 en PvdA-GroenLinks. In Boxtel werd gekozen voor Combinatie ’95, in Oisterwijk PRO en in Tilburg werd nog geen voorkeur uitgesproken, omdat daar in 2020 nog geen gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden. De komende maanden worden de contacten met D66 Vught en PvdA-GroenLinks geïntensiveerd door middel van bezoeken aan raads- en achterbanvergaderingen. Uiteindelijk zal dit resulteren in persoonlijke keuzes van de (eventueel nieuwe) leden van Progressief’96 uit Helvoirt, zodat ook in de kandidatenlijsten en verkiezingsprogramma’s helder zichtbaar wordt dat het progressieve gedachtegoed gewaarborgd is in de nieuwe gemeente Vught. Eerdere berichten en artikelen over Helvoirt:CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)  Na jarenlang gezond financieel beleid, ook in de jaren waarin het economisch wat minder ging, stevent Vught af op een enorm begrotingstekort. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD kozen voor een tekort van 1,5 miljoen in 2020, maar dat werd gedekt door een overschot in 2021, 2022 en 2023. De cijfers vallen echter fors tegen en er is helemaal geen overschot. Vught duikt dus diep in de rode cijfers. Een zorgwekkende situatie, ook omdat de coalitie afstapt van een sluitende begroting voor het aankomende jaar en ervoor kiest om de rekening door te schuiven naar de toekomst. Een gemeente mag kiezen: of je maakt een sluitende begroting voor het komende jaar of je maakt een sluitende begroting over vier jaar. Kies je voor dat laatste, kun je bijvoorbeeld het aankomende jaar voor een tekort kiezen, maar dat wordt dan weer gedekt met overschotten in de jaren erna. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD kozen daarvoor. De afgelopen jaren, waarin VVD en D66 de wethouder financiën leverden, werd daar juist niet voor gekozen, omdat je enerzijds over je graf heen regeert en anderzijds de jaren erna zeer onzeker zijn. En dat laatste bleek nu het geval te zijn. De bijdrage vanuit het rijk voor de jaren 2020-2023 zijn veel lager dan gedacht. Daardoor wordt het tekort voor 2020 geen 1,5 miljoen euro maar 1,7 miljoen euro, maar veel erger nog: de overschotten die dat bedrag moesten dekken in 2021, 2022 en 2023 zijn ook veranderd in tekorten. Deze onzekerheid is ook precies de reden waarom D66 liever kiest voor een sluitende begroting voor het volgende jaar.

College aanvankelijk laconiek over forse tekorten

In de commissievergadering waren er meer fracties die hun zorg uitten bij de behandeling van de kadernota 2020-2023. In de kadenota staan alle plannen, waar het college weer een begroting van gaat maken, die eind van het jaar behandeld wordt. Ondanks het forse tekort zei wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) dat de commissie zich niet zoveel zorgen moet maken en dat in september de vooruitzichten van de bijdrage van de rijksoverheid misschien vanzelf wel beter zijn. En als de raad zo graag een sluitende begroting wilde, dan moest de raad maar aangeven waar er bezuinigd zou kunnen worden. “Het mag dan zo zijn dat het college geen knikkende knieën krijgt van de financiële situatie, de fractie van D66 krijgt dat wel van deze laconieke houding van de wethouder”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens.

De schuld bij het rijk leggen lost niets op

Want wat is de situatie. In heel Nederland worstelen gemeenten met het tekort op het sociale domein. De uitgaven voor WMO en Jeugdzorg zijn fors hoger dan de vergoeding uit het gemeentefonds. We laten in Vught inwoners niet de kou staan en passen het bij uit de eigen middelen. Dit is de huidige realiteit en daarom is het voor D66 is onverantwoord om een kadernota met een tekort voor te leggen. De schuld bij het rijk leggen lost namelijk het tekort niet op. “We hadden meer daadkracht verwacht van het college zelf en niet dat de bal om bezuinigingen aan te geven direct naar de raad wordt gespeeld”, aldus Schellekens. “Niet fraai wat ons betreft.”

College leeft op te grote voet

“Een kadernota neerleggen met een groot tekort is leven op te grote voet. Ook D66 wil dat niet alles in Vught stil komt te staan door alles wat nog op ons afkomt in de komende jaren met PHS en N65”, aldus Schellekens. “En een gemeente die niet goed zorgt voor degene die dat niet, of even niet, zelf kan is geen knip voor zijn neus waard. Daarom zijn wij een grote voorstander van een ombuigingsdocument waarbij wat ons betreft het college haar huiswerk overdoet. Een document waarin het college duidelijk maakt wat de mogelijkheden zijn om bij te sturen, heilige huisjes niet schuwt, wensen schrapt of in de tijd vooruit schuift. Maak alle mogelijke keuzes inzichtelijk, maak als college duidelijk wat u de juiste selectie vindt en legt dit alles voor aan de raad.”

Collegeplannen in de media zonder financiële en politieke dekking

Hierbij zal volgens D66 het college ook haar eigen heilige huisjes moeten meenemen. Allerlei plannen staan al breeduit in de media met de bedragen die het college daarvoor wil uittrekken, zoals voor Zwaluw VFC, een fietsbrug tussen Den Bosch en de Isabellakazerne, The Battle Axe en de fietsbruggen bij rotonde bij van der Valk. De artikelen eindigen altijd met: de raad moet er nog over besluiten. Hiermee worden bij inwoners hele grote verwachtingen gewekt. Of er wel geld voor is, wordt er namelijk niet bij gezegd. In sommige gevallen zijn er met betrokken partijen zelfs al overeenkomsten gesloten. Let wel, zonder de raad geïnformeerd of geconsulteerd te hebben of dit de gewenste richting is en -niet geheel onbelangrijk- of we het als gemeente wel kunnen betalen.

D66 loopt niet weg voor moeilijke keuzes

In de laatste raadsvergadering gaf D66 aan graag mee te willen denken over bezuinigingen, ook wel ‘ombuigingen’ genoemd. “Tégen bepaalde bezuinigingen zijn is niet moeilijk. Keuzes maken die soms pijnlijk zijn is een stuk lastiger, maar daar lopen we niet voor weg”, aldus Schellekens. “Vught is een topgemeente om in te wonen met een hoog voorzieningenniveau, mooie groene omgeving en een goede ligging. En bovenal door veel actieve inwoners van Vught, Cromvoirt en binnenkort ook Helvoirt. Vught is een gemeente om trots op te zijn, waar D66 trots op is. Het bewaken en behouden van die kwaliteit staat voor ons centraal bij het beoordelen van de keuzes die gemaakt moeten worden. We doen het immers voor al onze inwoners.”

Zorgen van de raad nu wel serieus genomen

In de raadsvergadering had de wethouder financiën zich gelukkig van zijn laconieke houding uit de commissievergadering ontdaan. Hij bedankte partijen als D66 die het lef hadden om juist aan te geven waar zij wél zouden willen bezuinigen. Ook werd toegezegd dat er een ombuigingsdocument komt. Dat geeft de raad handvatten om te kiezen of anders te kiezen. Ook werd toegezegd dat er in het najaar een sluitende begroting van het college ligt. Dat is volgens D66 ook de correcte route. Het kan niet zo zijn dat het college kiest voor een begroting die niet sluitend is en dat de gemeenteraad maar even moet bepalen hoe die sluitend gemaakt kan worden. Deze kadernota is niet uit te voeren. In feite was hij ook voor geen enkele partij goed te keuren. De kadernota leidt tot meerdere niet sluitende begrotingen en dat mag niet. In dat geval keurt de provincie de begroting niet goed, met allerlei mogelijke vervelende gevolgen als onder toezicht komen te staan van dien. D66 stemde daarom niet voor of tegen de kadernota, maar nam hem ter kennisgeving aan. Ook het CDA en de SP deden dat. Reacties? [email protected]D66 vindt de aanleg van twee fietsbruggen bij de voor fietsers levensgevaarlijke rotonde bij Van der Valk een zegen voor de fietsveiligheid. Het is een goede oplossing, alleen betaalt Vught hier veel te veel aan mee. Dat stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens in de laatste raadsvergadering. “Eindelijk een oplossing en straks kunnen we zonder steile afdaling en beklimming veilig op de fiets naar Den Bosch en terug fietsen met uitzicht op het Bossche Broek. Het kost ons wel te hoofdprijs. We betalen fors mee aan de fietsbruggen, maar ook aan de aanleg van de turborotonde die louter een Bosch probleem oplost”, aldus Schellekens. Er komen twee fietsbruggen. Een aan de kant van het spoor, een aan de kant van Van der Valk. Fietsers kunnen binnenkort dus gewoon rechtdoor fietsen, zonder hellingen en zonder automobilisten die ze nog omver kunnen rijden. Een prima oplossing, maar D66 blijft bij het standpunt dat Den Bosch de aanleg van de turborotonde (verdubbeling van het aantal rijstroken op de rotonde van en naar de stad) voor zijn rekening had moeten nemen. De rotonde heeft weliswaar twee Vughtse en twee Bossche aansluitingen, maar het verkeersprobleem doet zich alleen op de Bossche aansluitingen voor. De turborotonde is ook alleen in het belang van de verkeersstroom van en naar Den Bosch. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD besloten eerder om daar 250.000 euro aan de turborotonde bij te dragen. D66 vindt dat de bijdrage van Vught aan de fietsbruggen al een forse: financieel én voor de doorstroming, omdat auto’s nooit meer voor fietsers hoeven te stoppen. Ook nog 250.000 euro meebetalen aan een turboronde is dan niet opportuun.

Geen standbeeld voor de wethouder

Schellekens noemde de behandeling van het voorstel voor de fietsbruggen in de commissie een wanvertoning, omdat de verantwoordelijk wethouder zichzelf op de borst klopte met het resultaat. Dat was vooral zo misplaatst omdat Vught en Den Bosch 700.000 euro rijkssubsidie misliepen doordat er niet doorgepakt werd. Wethouder Van de Ven noemde het mislopen van de 7 ton ‘een zegen’ voor de oplossing. D66 was eerder onthutst door het mislopen van de subsidie. Ook de coalitiepartijen bleken niet gecharmeerd van de zelfgenoegzaamheid en opperden cynisch om een standbeeld van wethouder Van de Ven op te richten. D66 is tevreden met de uiteindelijke oplossing met twee fietsbruggen, maar tegen een te hoge prijs en veel te laat. “We hebben nog veel meer te doen en dan vooral op ons eigen wegennet”, aldus Schellekens. “Daarom steekt de hoge prijs die we moeten betalen voor deze oplossing. Want ook hier geldt: kunnen we ons deze bijdrage wel veroorloven? Wat ons betreft gaat een overschot op dit project zeker niet naar een beeld van een zich op de borst kloppende wethouder, maar direct naar het oplossen van het forse begrotingstekort.” Zie ook:Raad Vught wil maatregelen bij levensgevaarlijke rotonde na mislopen van subsidie (1-2-2019) Reacties? [email protected]Opnieuw heeft D66 tegen de komst van de Misha de Vriesschool naar Vught gestemd. Daarmee is D66 uiteindelijk de enige partij die consequent bleef in de gemeenteraad. Aanvankelijk waren alle partijen tegen de komst, maar steeds meer partijen veranderden van mening, omdat ze vreesden voor maatregelen uit Den Haag. Als Vught de school niet zou opnemen in het scholenplan, zou de minister hebben kunnen ingrijpen. Op 6 juni werd het voorstel behandeld waarin staat dat de school opgenomen wordt in het zogenoemde Plan van Scholen Vught per 1 augustus 2020. D66 stemde dus (wederom) tegen omdat de fractie graag gezien had dat de gemeente wél in beroep zou gaan tegen een mogelijke dwang van de minister van Onderwijs. Volgens D66 wordt namelijk door een maas in de wet deze school in Vught gesticht. Die maas gold niet in Den Bosch, waar de school nu zit (Maliskamp), waardoor de school graag naar Vught wilde komen.

Twee weken na besluit kreeg de school al een gebouw

De school werd vervolgens goed bediend. In de raadsvergadering twee weken hierna, werd zelfs al per direct een gebouw beschikbaar gesteld: de voormalige kinderopvang in de Lidwinastraat. Het gebouw werd niet per 1 augustus 2020 beschikbaar gesteld (waartoe Vught verplicht is na de opname in het Plan van Scholen), maar al vanaf komend schooljaar. De gemeente stelde voor de school voor te willen financieren, terwijl dat helemaal geen taak is van de gemeente. Als de school een jaar eerder naar Vught wil komen, dient volgens D66 gewoon de marktconforme huur voor het gebouw betaald te worden. Immers, de school waar nu zo’n 10 kinderen op zitten, is nu nog steeds een particulier initiatief en komt pas per 1 augustus 2020 in aanmerking voor huisvesting.

Ook werd vervroegd 180.000 euro beschikbaar gesteld voor verbouwing

Maar het werd nog bonter: de school kreeg ook al meteen 180.000 euro voor de verbouwing. Het college wilde dat geld nu al overmaken, omdat de school over een jaar toch al naar Vught zou komen. “Welke boodschap geeft Vught af door de huisvesting van de school Misha de Vries een jaar eerder te financieren dan we wettelijk verplicht zijn”, vroeg D66-raadslid Gemma Wiegant zich terecht af. “De voltallige raad wilde de school niet en is gezwicht door de druk van de minister om de school toch op te nemen in het Plan van Scholen. Dat ze een jaar eerder verhuizen naar Vught en het gebouw aan de Lidwinastraat vast voor eigen rekening in afstemming met de gemeenten opknappen kan gewoon uiteraard. Dan weten ouders en kinderen waar ze aan toe zijn en heeft de school een dak boven haar hoofd.”

De school zelf vond dat niet ruimhartige genoeg

Gek genoeg werd deze ruimhartige geste van de gemeente werd niet in dank afgenomen door de Misha de Vriesschool. De directeur klaagde bij een selectief deel van de raad dat de 180.000 euro veel te weinig geld was en vroeg om nog meer. Bij het benaderen van de raad ging hij selectief te werk; de fractie van D66 kreeg niets. Uit de discussie in de raad bleek dat er in de mail iets stond over de de besteding van de 180.000 euro, die voor de verbouwing niet genoeg was en voor en alleen al voor andere zaken nodig zou zijn. Dat schoot de partijen die de mail wel gehad hadden, in het verkeerde keelgat. Zij kregen argwaan en kwamen daarom met een voorstel om de Misha de Vriesschool onder curatele te stellen. De 180.000 euro mag alleen uitgegeven worden aan verbouwingen en de uitgaven daarvoor moeten lopen via de gemeente.

D66 wil geen privileges voor de school

D66 vroeg zich af waar het college mee bezig is. “Laten we vooral zakelijk met deze school omgaan en netjes doen wat we horen te doen en ons beperken tot onze wettelijke verplichtingen”, stelde Wiegant heel terecht. “De 180.000 euro moeten we dus pas overmaken op 1 augustus 2020,de datum waarop we daartoe verplicht zijn. Uiteraard geldt dan nog steeds dat dat bedrag alleen uitgegeven mag worden als het daadwerkelijk geïnvesteerd wordt in het gereed maken van het gebouw voor onderwijs.”

Zie ook:D66 stemt opnieuw tegen komst Misha de Vries-school naar Vught (7-12-2018) – D66: nieuwe school Stichting Magnolia niet gewenst in Vught (18-5-2018)