D66: zorgen over doorstroming verkeer in Voorschoten

D66 Voorschoten maakt zich zorgen over de doorstroming van de toegangswegen naar Voorschoten. Aan de noordzijde wordt het knelpunt Lammeschansplein de komende jaren aangepakt als onderdeel van de Rijnlandroute, maar aan de zuidzijde van het dorp is ondertussen een nieuw knelpunt ontstaan. De grote toestroom van bezoekers aan de Mall of the Netherlands in Leidschendam zorgt, vooral in het weekend, voor veel files en doorstromingsproblemen. D66 Voorschoten vraagt in de commissie Burger & Bestuur aandacht voor dit probleem.

D66-raadslid Adriaan Andringa heeft dit mobiliteitsprobleem afgelopen donderdag aangekaart tijdens de behandeling van de Economische Visie in de commissievergadering Burger & Bestuur. Het Lammeschansplein, dat zorgt voor de verbinding met de A4 aan de noordzijde van Voorschoten, staat regelmatig volledig dicht. Sinds kort staat ook de zuidelijke ontsluiting van ons dorp, via de Veurseweg door Leidschendam richting de A4, zwaar onder druk. Dit doordat de toegangswegen de toestroom van verkeer richting de nieuwe Mall of the Netherlands in Leidschendam-Voorburg niet aankunnen. Aangezien er ook nog omvangrijke nieuwbouw gepland staat bij Leidschendam zal de verkeersdruk naar verwachting alleen maar toenemen.

“Wij zijn bang dat we in de toekomst ons dorp niet meer in of uit kunnen”, aldus D66-raadslid Saskia Boom. “Qua mobiliteit werkt Voorschoten samen met de regio Holland-Rijnland, een samenwerking met de gemeenten rond Leiden. Echter liggen wij op de grens van deze regio en zijn we voor onze mobiliteit ook afhankelijk van de regio Haaglanden. Ook daar moeten wij een gesprekspartner zijn wanneer het gaat om de bereikbaarheid van ons dorp.” Om te voorkomen dat dit probleem nog verder uit de hand loopt heeft D66 Voorschoten bij het college aandacht gevraagd voor dit probleem.