Zorgen over het verdwijnen van street art

Street art of straat kunst is altijd een onderdeel van vrij toegankelijke kunst in de Nederlandse openbare ruimte geweest. Kunstenaars uiten op muren en gebouwen hun artistieke vrijheid. Dit gebeurt zowel legaal als illegaal. Een artiest als Banksy werd hiermee zelfs wereldberoemd. De steden waar je zijn kunst kunt bewonderen, trekken veel toeristen en die toeristen blijven er ook langer. Doordat Vlissingen in snel tempo vernieuwt zijn er nog steeds zorgen over het verdwijnen van straat art.

Vragen aan het college

In januari 2018 stelde de fractie een aantal vragen over het verdwijnen van street art. In de afgelopen drie en een half jaar is er toch weer straat kunst verdwenen. De mozaïeken die de gevel van Hotel Britannia sierden zijn verdwenen en het is maar de vraag of ze ooit nog een plek zullen krijgen in het straatbeeld. De muurschildering van Hans Bommeljé: ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’ is helaas al verdwenen. Gelukkig zijn er ook nieuwe initiatieven en is er in 2019 een prachtige muurschildering verschenen op een muur van een kapsalon in de Scheldestraat.

Bekendste Vlissingse muurschildering

De muurschildering op de gevel van de Aldi in Vlissingen van de Goese kunstenaar Stephan Thelen is er gekomen doordat veel Vlissingse organisaties dit kunstwerk wilden subsidiëren. Ook de fractie van D66 Vlissingen heeft toen een financiële bijdrage geleverd.  Stephan Thelen, die bekend is onder de artiestennaam Super A, heeft in 2015 ter ere van het 700 jarige bestaan van Vlissingen een voorstelling gemaakt met de belangrijke zaken uit onze zevenhonderdjarige geschiedenis. Als de gemeente de Spuikom gaat ontwikkelen zou het kunstwerk wel eens ten prooi kunnen vallen aan de slopershamer.

Regelmatig stoppen mensen om naar de street art in Vlissingen te kijken. De foto’s zijn vaak te bewonderen op sociale media met tags als: #vlissingen #centrumvlissingen #kunstinvlissingen. Een mooiere reclame-uiting bestaat niet.