Voor een kans om te ondernemen en te innoveren

Raadslid Erik van Buiten uit Maarn en kandidaat-raadslid Hubert van Zanten uit Leersum zijn op bezoek geweest bij de Leersumse agrarisch ondernemer Rik Wesseling.

Aan de keukentafel hebben zij uitgebreid met Rik gesproken over de problemen waar hij als agrarisch ondernemer tegenaan loopt.
Rik Wesseling heeft een intensief agrarisch bedrijf met varkens en koeien. Daarnaast heeft hij veel grond tot zijn beschikking. Deze wordt vooral gebruikt om gras te maaien om de koeien te voederen. De stallen waar Rik zijn varkens en koeien in houdt, zijn deels verouderd en hij wil deze al jaren graag vervangen.

Tegen de bebouwde kom

De boerderij van Wesseling en zijn buurman (die ook varkens houdt) liggen direct tegen de bebouwde kom van Leersum aan. Dit zorgt voor frictie met een deel van de buurt. Er wordt regelmatig geklaagd over geuroverlast en vrachtverkeer. Vorig jaar is er 14 keer geklaagd bij de ODRU (Omgevingsdienst regio Utrecht) onder andere 8 keer over mest uitrijden en 4 keer over geur. Omwonenden verschillen onderling ook sterk van mening over wat ze acceptabel vinden, wat onder inwoners van Leersum soms ook tot “ongemakkelijke gesprekken” leidt.

Hubert, Rik, en Erik - Beeld: D66 UH

Innoveren is lastig

Wesseling ervaart dat vergunningsaanvragen lang, heel lang duren, ambtenaren en uitvoeringinstanties werken stroperig en langs elkaar heen. Hij wil investeren om de dieren meer ruimte geven en beter uit te komen met de modernste milieu-eisen. Hij maakte aan ons duidelijk dat de gemeente hem niet in staat stelt om te investeren en te innoveren. Vaak duurt het maanden voordat er een deel-antwoord komt, waardoor benodigde keuringen alweer verlopen zijn en opnieuw uitgevoerd en betaald moeten worden. Dat kost hem en de gemeenschap veel tijd en geld. Adviseurs, advocaten, inspecteurs en anderen verdienen hier goed aan. Ondertussen leven de koeien in een verouderde stal en hebben de varkens minder ruimte. En blijft de geuruitstoot zoals die was. Ook kan hij zo niet verder investeren in zonnepanelen op zijn bedrijf, omdat duidelijkheid over vernieuwing van zijn stallen eerst op orde moet zijn.
Wesseling zijn verhaal staat niet op zich, niet alleen boeren hebben last van een langzaam of onduidelijk werkende gemeente. Dit horen we vaker. Ook andere ondernemers lopen hier regelmatig tegenaan, bijvoorbeeld in de bouw, horeca of rond het organiseren van evenementen.

Het kan anders

Wij denken dat dit anders kan. Geef ondernemers duidelijkheid en ruimte om te doen waar zij goed in zijn: ondernemen en innoveren. En natuurlijk laten wij de buurtbewoners niet vallen. Vrij om te ondernemen betekent niet dat er buiten de lijntjes gekleurd mag worden. Het betekent wel dat als een ondernemer met een vraag bij de gemeente komt er zo snel mogelijk een helder antwoord komt. En “nee” is ook een antwoord, dan kan de ondernemer ook weer verder. Het is de onduidelijkheid en vertraging die belemmerend werkt.
De gemeente Utrechtse Heuvelrug komt uit recent onderzoek van MKB Nederland naar voren als matig in ondernemersvriendelijkheid, in vergelijking met andere gemeenten in de provincie Utrecht. Omliggende gemeenten zoals Zeist, Woudenberg, Wijk bij Duurstede en Rhenen scoren volgens MKB Nederland beduidend beter bij ondernemers. Wij denken dat de oorzaak hiervan dieper in het gemeentebestuur zit, ook omdat onze gemeente sinds 2010 steeds onderin de ranglijsten bungelt.
Wij willen een betere houding naar onze inwoners, met snellere & duidelijke dienstverlening aan ondernemers. Niet alleen voor supermarkten of horeca, maar ook voor de bouw. En dus ook voor agrarisch ondernemers zoals Rik Wesseling.