Strijden voor veilige straten in de Wildbaan

De Wildbaan in Driebergen is een wijk waar veel gezinnen en ouderen wonen. Juist hier is het verkeer al jaren een probleem. Bewoners zien dagelijks auto’s die te hard rijden, asociaal gedrag vertonen en gevaarlijke situaties veroorzaken. Vooral voor kinderen die naar school lopen of fietsen is het onveilig. Dit moet anders.

30 is het nieuwe 50

D66 zet zich al jaren in voor 30 kilometerzones in woonwijken. Minder hard rijden betekent minder ongelukken en meer veiligheid. In bijna heel Driebergen geldt inmiddels “30 is het nieuwe 50”. Maar in de Wildbaan nog niet. D66 vindt dat onbegrijpelijk en heeft daarom opnieuw aandacht gevraagd voor deze situatie in de gemeenteraad.

Beeld: Wim Cassée

Vragen in de raad

Op 9 oktober heeft raadslid Wim Cassée de zorgen van bewoners in de raad besproken. D66 vroeg het college om de Wildbaan versneld als 30 kilometerzone in te richten. Ook vroegen we om tijdelijke maatregelen voor directe verbetering van de veiligheid. Verder vroegen we aandacht voor de fietscorridors en voor slecht zichtbare oversteekplaatsen, vooral voor blinden en slechtzienden.

Fietscorridors: veilig naar school en sport

De Wildbaan is een belangrijk knooppunt voor fietsers in Driebergen. Twee hoofdfietsroutes, de fietscorridors, lopen dwars door de wijk. Deze routes zijn bedoeld om kinderen en andere fietsers veilig en snel naar school, sportvelden en het zwembad te laten fietsen. De eerste corridor loopt vanaf de Woerd via de Hoendersteeg naar de Rodenbergsedreef. De tweede begint bij de Zwoer en volgt onder andere de Jagersdreef tot aan de Jachtlaan. Beide routes kruisen elkaar bij het kruispunt Valkenkamp/Jagersdreef, een druk punt tijdens de spits.

Knelpunten en gevaarlijke situaties

De fietscorridors zijn belangrijk, maar er zijn nog knelpunten. Op sommige plekken zijn de routes onlogisch of slecht verlicht. Oversteekplaatsen met ribbel- en noppentegels voor blinden en slechtzienden zijn vaak niet goed zichtbaar voor automobilisten. Dit levert gevaar op.

Beeld: Wim Cassée

Antwoord van het college: actie in 2026

Het college heeft onze vragen beantwoord. De belangrijkste punten:

  • Herinrichting in 2026: De gemeente erkent de urgentie. De Wildbaan krijgt hoge prioriteit. Zodra er een projectmanager is, start het project. In 2026 begint de herinrichting tot 30 kilometerzone.
  • Geen tijdelijke maatregelen: De gemeente kiest voor een structurele oplossing. Tijdelijke maatregelen komen er niet.
  • Meer toezicht en controles: Tot de herinrichting komt er extra toezicht. De politie surveilleert vaker en houdt onverwachte snelheidscontroles.
  • Veiligere fietscorridors: De fietsroutes worden meegenomen in het Mobiliteitsplan. Programma’s als Veilige schoolroutes, Fietsveiligheid, Toegankelijkheid en Verlichting zorgen voor betere routes, vooral bij het kruispunt Valkenkamp/Jagersdreef.
  • Betere markering oversteekplaatsen: Bij werkzaamheden komen duidelijke strepen op het asfalt bij oversteekplaatsen met ribbel- en noppentegels. Zo ziet iedereen dat hier kwetsbare mensen oversteken.

D66 blijft scherp

We blijven ons inzetten voor een veilige Wildbaan. We luisteren naar bewoners en blijven het college volgen tot de wijk écht veilig is. Zoals Wim Cassée in de raad zei:
“Bewoners van de Wildbaan verdienen veilige straten. We blijven het college volgen tot het asociale rijgedrag stopt en kinderen veilig naar school kunnen. Dat geldt voor de hele gemeente, ook voor Maarn, Overberg, Amerongen, … en dus ook voor Driebergen.”
 
Heb je vragen of wil je jouw ervaring delen? Neem contact op met D66 Utrechtse Heuvelrug. Samen maken we onze dorpen veiliger.
Contact: WimCassé[email protected]