Gezonde Schoollunch

Kandidaat-raadsleden Cherine Benjmil en Isabelle Booij hielpen mee met LunchMaatjes

Beeld: D66 Utrecht

Op jonge leeftijd zien we al grote verschillen ontstaan tussen groepen kinderen in de verschillende wijken van de stad.

Ongelijke kansen zitten ook in de broodtrommel. Gezinnen die het lastiger hebben leven vaak ook ongezonder. Kinderen gaan bijvoorbeeld zonder ontbijt naar school of krijgen een ongezonde lunch mee. Dit terwijl goed en gezond eten ontzettend belangrijk is. Kinderen hebben energie nodig om goed te kunnen leren, bewegen en spelen. Gezonde voeding gaat namelijk ook om het tegengaan van overgewicht. Eén op de zeven kinderen is te zwaar en slechts 1% eet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit.

Op basisschool van Kindercampus Molenpark in Lombok loopt het initiatief van Stichting LunchMaatjes. Broers Jeroen en Jos Lutterman zijn de oprichters van de stichting en zijn de lunchmeesters op school. Zij verzorgen iedere dag een gezond tussendoortje om 10 uur voor alle kinderen. Tijdens de lunch is er een zelfsmeerlunch en een warm bijgerecht. De school grijpt de zelfsmeerlunch ook aan om meer beweging van leerlingen te stimuleren. Naast de gewone gymlessen wordt er elke vrijdag voor alle kinderen een extra sportmoment georganiseerd.

Wat D66 betreft wordt de gezonde lunch in combinatie met meer bewegen de norm in Utrecht. We zien graag meer initiatieven zoals LunchMaatjes ontstaan. Te beginnen op plekken waar dat het hardst nodig is. Met als doel zorgen voor minder gezondheidsverschillen in de stad en nog meer gezonde kinderen.