Fractieupdate september

Het reces is voorbij, de raadsleden zijn terug van vakantie en hebben hun koffers weer opgeborgen. Lees hier de fractieupdate!

Zomer

De afgelopen maanden hebben we kunnen genieten van heerlijk weer! De rij voor ijswinkels was lang en de Utrechtse wateren lagen vol met bootjes, zwemmers en paddle boarders. Ook mogen we de Vuelta niet vergeten, een prachtig Spaans-Utrechts feest dat door ontzettend veel mensen is bezocht. Een waar succes en het bewijs dat Utrecht de beste fietsstad ter wereld is!

Opvangcrisis

En ondanks dat onze raadsleden de tijd genomen hebben om tot rust te komen en te genieten van de zon, was het geen onbewogen zomer.
De verschillende crises die het land overspoelen voelen we natuurlijk ook in Utrecht. Allereerst is er de opvangcrisis, die het land nu al maanden in de greep houdt. Door afbraak, bezuinigingen en het huidige personeelstekort is het asielsysteem volledig vastgelopen. Weken lang hebben vluchtelingen op zoek naar veiligheid en geborgenheid buiten moeten slapen in Ter Apel.

Woningen

In de eerste week van het reces kwam het bericht dat de gemeente, voor zes weken lang, de vrijgekomen sociale huurwoningen alleen aan statushouders zou toewijzen. Dit was nodig omdat de gemeente een grote achterstand had opgelopen en dat was in strijd met de wet. Binnen vier weken waren de 420 statushouders op de wachtlijst geplaatst (o.a. door friendswoningen) en kon de reguliere plaatsing weer van start gaan. Ondanks dit succes had onze fractie wel kritische vragen over deze aanpak. Namens D66 voerde Has Bakker de discussie: “De noodzaak van het sneller huisvesten van statushouders stond wat ons betreft niet ter discussie, maar wel de aanpak. Zo vragen wij ons af wat er nu is opgelost op de lange termijn. Ook zijn het juist de woningen voor kwetsbare mensen waar een tekort aan is. Wat D66 betreft moeten we alle doelgroepen helpen aan een woning. Hoe kunnen we dat nu verder versnellen?”

Vluchtelingen

We lazen de afgelopen weken in het nieuws ook meerdere berichten over de succesvolle opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Dat velen van hen een baan hebben, hun kinderen naar school kunnen en dat ze kunnen meedoen in de Nederlandse samenleving. Het is wrang dat dit niet het geval is voor niet-Europese vluchtelingen. Vluchtelingen moeten vanaf dag één mee kunnen doen en taalles krijgen. Dat ligt aan de fundamenten van een succesvolle integratie. Ons raadslid Venita Dada-Anthonij en Tweede Kamerlid Anne-Marijke Podt blijven zich onvermoeibaar inzetten om dit voor alle vluchtelingen voor elkaar te krijgen.

Energieprijzen

Afgelopen weken kwamen er ook meer en meer berichten naar buiten over de inflatie en stijgende energieprijzen. Steeds meer mensen beginnen in de problemen te komen. En dat zijn niet alleen de minima, maar ook mensen aan de onderkant van de middenklasse krijgen steeds meer stress over de energierekening. Wij maken ons hier als fractie grote zorgen over. Met andere partijen zijn wij op zoek naar oplossingen en manieren waarop wij Utrechters zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. We moeten alles uit de kast halen om een energiecrisis te voorkomen. Dat betekent wat ons betreft dat we nu ook al beginnen met bezuinigingsmaatregelen. Daarom stelde Ralph Peters vragen over energiebesparing door bijvoorbeeld winkeldeuren dicht te houden wanneer de airco of verwarming aan staat.

Afgelopen weekend

De zorgen die de fractie heeft over de hoeveelheid problemen die gemeenten moeten oplossen in de komende jaren hebben ze afgelopen zondag gedeeld met andere D66 bestuurders, tijdens de landelijke D66 netwerkdag voor bestuurders. Het was een druk weekend, want de dag daarna hebben we afscheid genomen van onze oud-wethouder Anke Klein. We zijn haar ontzettend dankbaar voor de mooie resultaten die zij in de afgelopen jaren wist te boeken voor onze stad. Als een waar boegbeeld voor de culturele sector, het financiële geweten van de gemeente, en natuurlijk haar inzet voor uitstekend onderwijs en erfgoed.

PGB

Het was ook de opening van het politiek jaar. Dat betekent dat Prinsjesdag eraan zit te komen in Den Haag, en de Programmabegroting in Utrecht. De komende weken gaat de fractie beginnen met de voorbereiding van deze PGB (de financiële uitwerking van het Coalitieakkoord). Voor een groot deel van de raadsleden zal dit een eerste keer zijn dat ze deze cyclus doorlopen. Gelukkig hebben we een aantal doorgewinterde veteranen in de groep en een fántástisch fractiebureau die de newbies er doorheen zullen trekken.

Vragen?

Heb je vragen, zorgen of bepaalde dingen waar je tegenaan loopt en waarover je wilt sparren met één van onze raadsleden? Of wil je graag een keer aansluiten bij een fractievergadering? Laat het ons weten via het desbetreffende raadslid of via de fractiemail [email protected].