D66 en VVD positief over voorstel EK-schermen.

De VVD en D66 zijn blij dat Utrechters het EK in 2012 buiten op schermen kunnen kijken. Op verzoek van beide fracties heeft burgemeester Wolfsen samen met de Utrechtse horeca de mogelijkheden hiervoor onderzocht. Er komen helaas geen mega schermen op de stadspleinen, maar alle kroegen mogen wel schermen en een buitentap op hun terras zetten.

Tijdens het WK in 2010 dienden D66 en VVD al een raadsbreed gesteunde motie in om het plaatsen van grote schermen mogelijk te maken. Door strenge eisen bleek dat toen niet mogelijk. Hoewel beide fracties het jammer vinden dat de megaschermen niet mogelijk zijn, zijn zij positief over de drie mogelijkheden die ondernemers geboden wordt om het EK op een scherm te vertonen.

Zo mogen ondernemers, net als twee jaar geleden, een klein scherm in de pui van het pand of op de rand van het terras (naar binnen gericht) plaatsen. De meest uitgebreide mogelijkheid is de zogeheten terras-plus variant. Hierbij mogen ondernemers hun terrassen uitbouwen en buitentaps plaatsen. Voor deze laatste twee opties moet een vergunning worden aangevraagd.

“Met de verruiming van de mogelijkheden voor het plaatsen van schermen, lijkt Utrecht klaar voor een mooi kampioenschap. Nu nog mooi weer en een goede prestatie van Oranje, op naar de finale”, aldus D66-fractievoorzitter Klaas Verschuure.

Jesper Rijpma van de VVD-fractie: “Het is geweldig om te zien dat de ondernemers zich keihard gaan inzetten om Utrechters buiten onder het genot van een biertje voetbal te kunnen laten kijken.”