In Utrecht is het voor lokale culturele instellingen toegestaan te adverteren via de daartoe bestaande frames (zogenoemde cultuurframes: speciale plekken voor het ophangen van posters). De gemeente Utrecht heeft de exploitatie van deze frames uitbesteed. Om in aanmerking te komen voor plaatsing in deze frames dient een evenement te voldoen aan het predicaat ‘lokaal-cultureel’.
VVD en D66 hebben signalen ontvangen van een aantal ondernemers dat zij de gang van zaken als oneerlijk ervaren en dat aanvragen voor plaatsing in de cultuurframes worden geweigerd terwijl het weldegelijk om lokaal-culturele evenementen gaat. De enige mogelijkheid die hen in dat geval rest is adverteren via reclamedisplays om lantaarnpalen. De huur hiervoor ligt substantieel hoger dan adverteren via de cultuurframes.
Met deze vragen hopen de partijen opheldering te krijgen van het College. VVD-raadslid Dimitri Gilissen: “Niet de locatie of organisator, maar de aard van het evenement zou bepalend moeten zijn of deze in aanmerking komt voor het predicaat ‘lokaal-cultureel’.” D66-raadslid Xander van Asperen: “De cultuurframes zouden ruimte moeten bieden voor de promotie van alle lokaal-culturele evenementen.”
Meer ruimte voor promotie lokaal-culturele evenementen.
VVD en D66 hebben vandaag schriftelijke vragen gesteld over de wijze waarop de gemeente Utrecht omgaat met de mogelijkheden voor ondernemers en culturele instellingen om promotie te maken voor lokaal-culturele evenementen.