Zet rondrijdende StemBussen in tijdens Gemeenteraadsverkiezingen.

D66 vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen bij de Gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Om de opkomst te bevorderen wil D66 dat het college tijdig actie onderneemt. D66 roept daarom tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota op om mobiele stembureaus in de vorm van rondrijdende StemBussen in te zetten in de stad.

StemBussen op 21 maart 2018

De StemBussen worden wat D66 betreft vooral ingezet op plekken waar de opkomst eerder laag was. Raadslid Has Bakker: “De lokale democratie wordt sterker als iedereen meedoet. Helaas was in 2014 in sommige wijken de opkomst erg laag. Met de inzet van rondrijdende StemBussen op 21 maart 2018 wil D66 de drempel om te gaan stemmen verlagen.” De inzet van de StemBussen moet wat D66 betreft gekoppeld worden aan een campagne om van de opkomst bij de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 een succes te maken.

Utrechters zoveel mogelijk betrekken bij het stadsbestuur

“Wij willen Utrechters zoveel mogelijk betrekken bij het bestuur van hun stad. Stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen hoort daar natuurlijk bij”, aldus Bakker. “Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen ging bij een stembureau in Kanaleneiland bijvoorbeeld maar een op de vier kiezers stemmen. Veel stemmen zijn toen dus niet gehoord en dat is zonde. Als de kiezers niet naar het stembureau komt, dan komt het stembureau gewoon naar de kiezer!” Tijdens het slotdebat van de Voorjaarsnota op 29 juni aanstaande dient D66 de motie over de StemBussen in.