Instellingsbesluit VerkiezingsCommissie

Op woensdag 18 maart 2026 vinden de GemeenteRaadsverkiezingen plaats.
Natuurlijk bereiden we ons weer goed voor!
Een van de eerste stappen is dat we een VerkiezingsCommissie hebben ingesteld.
Wat houdt dat in en wie zijn de leden van die commissie?

Taken

De commissie heeft vier taken:
– het informeren van leden over de wijze waarop de kandidaatstellingsprocedure verloopt, alsmede het beschikbaar stellen van het kandidaatstellingsformulier conform het door de Landelijke Verkiezingscommissie beschikbaar gestelde model;
– de controle en verificatie van de feitelijke gegevens van de kandidaten ten behoeve van de beoordeling en de informatieverstrekking over de kandidaten aan de leden;
– het organiseren en vaststellen van de stemmingen en het bekendmaken van de uitslag ervan;
– de indiening van de definitieve kandidatenlijst voor de verkiezingen bij het hoofdstembureau op de Dag van Kandidaatstelling, zoals door de Kieswet is voorgeschreven.

Samenstelling

De verkiezingscommissie is inmiddels aangesteld en bestaat uit:
– Evert Obdeijn (voorzitter verkiezingscommissie)
– Annelies Combecher (secretaris afdelingsbestuur)
– Jozien Stultiens

Twee belangrijke
voorwaarden

Het lidmaatschap van de verkiezingscommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van een lijstadviescommissie. Ook kan de verkiezingscommissie niet in zijn geheel bestaan uit leden van het afdelingsbestuur.


Binnenkort kun je op deze site meer vinden over het verkiezingsproces en over de profielen van Lijsttrekker en Raadslid.