Via ons platform willen we kandidaat Kamerleden met een democratisch profiel een kans geven om zich voor te stellen. Als thema-afdeling Democratie & Rechtsstaat vinden we het belangrijk dat er goede kandidaten met een aandacht voor democratie hoog op de lijst komen. Lees mee en neem deze informatie mee als je je voorkeurslijst samenstelt. Stemmen kan via MijnD66. Hieronder vind je, in alfabetische volgorde, de kandidaten. Ben je zelf een kandidaat en wil je je ook hier profileren. Neem dan contact op via [email protected].   Eli Geoffroy Mijn naam is Eli Geoffroy, ik ben dertig jaar jong en wil mij inzetten voor vernieuwing in de politiek. Steeds meer mensen voelen ongenoegen over het gebrek aan invloed dat ze ervaren. Techreuzen ondermijnen onze democratie. En nog steeds zijn je kleur, gender of waar je wieg heeft gestaan van invloed op de kansen die je krijgt. Voor mij is het duidelijk: ons systeem moet in de steigers. Mensen moeten nu eens een keer écht meer te zeggen krijgen. We moeten vaart maken met doortastend digitaal beleid in Nederland én Europa. En gaan staan voor een socialer liberalisme, dat gelijke kansen garandeert. Voor mij een essentieel onderdeel van een gezonde democratie. Concreet wil ik bijvoorbeeld meer experimenten met democratische hervormingen, een ‘algoritme waakhond’ invoeren, of betere toegang tot investeringen voor startup-oprichters uit ondergerepresenteerde groepen. Om mij als Kamerlid voor deze onderwerpen in te kunnen zetten wil ik graag omhoog op de lijst. Als je na dit stuk, het zien van mijn verhaal in deze video of het lezen van mijn politieke ideeën op eligeoffroy.eu mij daarbij wil helpen, zet je mij dan omhoog bij de interne verkiezingen? Hartelijke groet, Eli Geoffroy Via LinkedIn of Instagram praat ik graag met je verder!   Joost Sneller Beste mede-leden van de thema-afdeling Democratie en Rechtsstaat, Sinds ik het stokje van Rob Jetten overnam als woordvoerder democratisering, heb ik met heel veel plezier gewerkt aan de uitvoering van de congresresolutie Democratie van Nu. Samen met de aanbevelingen van de Staatscommissie Parlementair Stelsel (“Remkes”) ligt er een ambitieuze agenda voor versterking van onze democratische rechtsstaat. Van constitutionele toetsing tot het correctief bindend referendum, van gekozen bestuurders op alle niveaus tot een zuiverdere rol voor de Eerste Kamer. En niet te vergeten: de hervorming van het kiesstelsel om de band tussen kiezers en gekozenen te versterken. Mede dankzij mijn inzet en die van onze minister Kajsa Ollongren zijn veel wetsvoorstellen om deze plannen uit te voeren in voorbereiding of zelfs al naar de Eerste Kamer. Ik kijk er erg naar uit om in de volgende periode deze langgekoesterde wensen van D66 om de democratische rechtsstaat toekomstbestendig te maken eindelijk te verwezenlijken. De tijd is rijp en de bal ligt op de stip. Tussen 2006 en 2012 was ik beleidsmedewerker Binnenlandse Zaken voor Alexander Pechtold, Boris van der Ham en Gerard Schouw. Daarna werkte ik onder andere in Myanmar om de democratie daar op te bouwen en als directeur van de Van Mierlo Stichting. Ik ben ervan overtuigd dat die ervaringen ervoor zorgen dat ik de volgende parlementaire periode het verschil kan maken bij het realiseren van deze agenda samen met de andere leden van de thema-afdeling. Als u even enthousiast wordt van dit perspectief als ik, zet mij dan bovenaan uw voorkeurslijst. Alvast heel hartelijk dank!   Wieke Paulusma ‘Waarom zou je gaan stemmen? Ze zijn allemaal onbetrouwbaar’  Dit zei Thea, 56 jaar, die nog nooit in haar leven gestemd had. Want zo was ze groot geworden. Met de overtuiging dat haar stem niet van invloed kon zijn. Zoals Thea zullen er meer mensen zijn. Die politiek/ de overheid, te moeilijk vinden. Die het niet begrijpen en zich niet betrokken voelen. En dat uit zich op vele manieren. De opkomst bij verkiezingen is laag. Populisme groeit, en daarmee ook de tegenstellingen. Drama’s zoals bij de Toeslagen affaire kunnen ontstaan en voortduren. Omdat we elkaar allemaal niet altijd meer vertrouwen. Thea ging in 2018 voor het eerst stemmen. Ze was het jaar daarvoor ingeloot voor de Coöperatieve Wijkraad. Een initiatief dat ik bedacht naar  Londens voorbeeld; waar gelote wijkbewoners het mandaat kregen om het wijkbudget te besteden. Zij waren tenslotte de experts van de wijk. Ik voegde daar in Groningen raadsleden en ambtenaren aan toe. Vanuit de sterke overtuiging dat als je in continue dialoog bent, en niet alleen als er gedoe is, er meer begrip ontstaat voor dat wat de ander drijft. Meer mensen zich gehoord en gezien voelen. Meer mensen zich niet alleen eigenaar van het probleem voelen maar ook van de oplossing. En dat daarmee deze oplossing ook niet altijd meer vanuit de politiek hoeft te komen. Voor dit idee, van loting, samenwerking en dialoog ontving ik vorig jaar in Berlijn de Europese Innovations in Politics Award. En dat was een hele mooie aanmoediging, maar vooral erkenning voor de behoefte aan dit soort ervaringen. En die neem ik dan ook graag mee naar Den Haag! Ik ben nu zes jaar raadslid in Groningen. Waar ik niet alleen het onderwerp democratische vernieuwing stevig op de ( politieke) agenda heb weten te krijgen maar ook actief was buiten de politieke arena. Ik organiseerde mede de allereerste G1000 in Groningen maar bijvoorbeeld ook de eerste Leefstraat waarmee bewoners zelf weer de regie namen over hun leefomgeving. Graag neem ik deze ervaring, hands on en op inhoud, mee naar de Kamer. Om samen, ook met jullie, verder te werken aan democratische vernieuwing en borging. Om meer Thea’s het vertrouwen terug te geven. Ook meedoen? Stem mij dan hoog op de lijst, t liefst samen met Joost, voor een stevig democratisch geluid in de Kamer!    Vanaf zondag 22 november kunnen alle leden van D66 stemmen op de amendementen op het D66 verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. De thema-afdeling Democratie & Rechtsstaat heeft met de leden een aantal amendementen ingediend om het programma nog beter te maken. Wij willen jou vragen om vóór deze amendementen te stemmen. Hieronder vind je de lijst met amendementen zodat ze makkelijk terug te vinden zijn. De besluitvormingscommissie heeft een voorlopig advies gegeven op de amendementen. Helaas hebben een aantal amendementen het advies ‘ontraden’ gekregen. Naar ons idee is dit onterecht. Daarom wordt hieronder per amendement beschreven waarom er toch voorgestemd moet worden. Met jouw stem voor deze amendementen gaat het verkiezingsprogramma en Nederland nog democratischer te maken! Het overzicht van alle amendementen waarover gestemd kan worden, inclusief de volledige toelichting en pre-adviezen zijn hier te vinden. Je kunt je stem uitbrengen via MijnD66. Mocht je daar vragen over hebben neem dan contact op met [email protected]. AMCVP.S520 Titel Amendement: Transparantie over lobbyen Lobbyen in Nederland is op dit moment weinig transparant. Dit voorstel voor het introduceren van het succesvolle ‘Brussels’ systeem is een noodzakelijke verbetering. Het amendement wordt ontraden omdat er vragen onbeantwoord zouden blijven. De thema-afdeling heeft er voor gekozen het Europese model te volgen omdat dit in praktijk al jaren goed werkt. Dat beantwoord dus precies hoe het systeem er uit zou moeten zien. Naar ons idee slaat de toelichting op het advies nergens op. Stem dus voor dit amendement. AMCVP.S521 Titel Amendement: Transparantie van, en controle op financiering van politieke partijen Dit amendement heeft het positieve advies ‘overnemen’ gekregen. Stem dus voor dit amendement. AMCVP.S522 Titel Amendement: Controle en transparantie van (financiële) belangen politici Een volksvertegenwoordiger die belangen heeft of giften ontvangt (in functie of privé) kan in de huidige situatie niet gecontroleerd worden op misstanden en belangenverstrengeling. Om controle en handhaving van regels mogelijk te maken moet een onafhankelijke autoriteit zaken als giften en nevenactiviteiten registreren en kunnen onderzoeken. Dit voorstel is in lijn met aanbevelingen van GRECO. Het huidige voorstel om een onafhankelijk college toezicht te laten houden gaat niet ver genoeg. Ons voorstel is dus het onderbrengen van dit toezicht bij dezelfde onafhankelijk toezichthouder die toezicht gaat houden op de financiering van politieke partijen. Stem dus voor dit amendement. AMCVP.S523 Titel Amendement: Onafhankelijk toezicht op partijfinanciering, (financiële) belangen politici en lobbyen. In Nederland is toezicht op dit moment versnipperd en politiek beladen. Nederland scoort mede hierdoor internationaal slecht op anti-fraude en anti-corruptie ranglijsten. In Frankrijk is de in 2013 opgerichte autoriteit (Haute Autorité pour la transparence dela vie publique) zeer succesvol. Aldus de toelichting op het pre-advies zouden deze taken ondergebracht kunnen worden bij de Kiesraad. Dat argument staat lijnrecht tegenover de motie van D66 (motie De Boer, aangenomen in 2019) waarin een onafhankelijke autoriteit wordt voorgesteld om toezicht te houden op de financiën van politieke partijen. De andere genoemde toezichtstaken kunnen daarom bij dezelfde toezichthouder ondergebracht worden. Het pre-advies ontraden is daarom onterecht. Stem dus voor dit amendement. AMCVP.S501 Titel Amendement: Betrouwbare informatie in digitale tijden AMCVP.S512 Titel Amendement: Online vragen naar mening AMCVP.S518 Titel Amendement: Wij willen een open en eerlijke overheid AMCVP.S519 Titel Amendement: Voor openbaarheid in beleid20191126 Thema-afdeling D&R inbreng VP2021Update: De vacatures zijn inmiddels gesloten en reageren is niet meer mogelijk Het huidige bestuur bestaat uit drie bestuursleden. Om de ambities van de thema-afdeling te kunnen realiseren komen er twee vacatures voor de functies van algemeen bestuurslid. Van 13 januari t/m 3 februari 2019 kunt u zich hiervoor kandidaat stellen. Bestuursleden worden verkozen door de leden van de thema-afdeling en hebben na verkiezing een mandaat voor drie jaar. Alle bestuursleden hebben een passie voor democratie en rechtsstaat, zijn enthousiast (met) vrijwilligers en dragen bij aan het ondersteunen van (inhoudelijke) commissies. Zij stimuleren leden om mee te denken en mee te doen. Ze hebben oog voor maatschappelijk debat en zijn daarin graag van meerwaarde. Daarnaast organiseert het bestuur activiteiten en draagt het bij aan de inhoudelijke lijn van D66 op het gebied van democratie & rechtsstaat. Wat doen algemeen bestuursleden?
  • Organiseren van relevante activiteiten
  • Het ondersteunen van de Algemeen Secretaris en de Voorzitter
  • Het ondersteunen van de werkgroepen
  • Enthousiasmeren en betrekken van leden en kan hen effectief aansturen
  • Praktische en organisatorische zaken uitwerken
  • Onderhoudt een breed netwerk binnen en buiten de partij
Interesse? Heb je interesse in een bestuursfunctie voor de thema-afdeling Democratie & Rechtsstaat? Stuur een e-mail naar [email protected] Je ontvangt dan het kandidaatstellingsformulier. Dit formulier dien je dan uiterlijk zondag 3 februari om 23:59 weer gestuurd te hebben naar de secretaris. Ook voor vragen over de vacature of functie kun je terecht bij bovenstaand e-mail adres.UPDATE: Let op! De huidige structuur van de werkgroepen is inmiddels anders vormgegeven. Zie hier meer informatie over de indeling van de werkgroepen.   Recent is het nieuwe bestuur van de thema-afdeling Democratie en Rechtsstaat van start gegaan. Met frisse energie willen wij de thema-afdeling weer een nieuw en actief leven inblazen. Op onze eerste ALV is besloten dat we gaan starten met twee werkgroepen. We zijn dus op zoek naar geïnteresseerden voor deze werkgroepen. Interesseer jij je als echte democraat in onze democratie en rechtsstaat en wil je een bijdrage leveren? Dan is deelname aan zo’n werkgroep iets voor jou! Zie onderaan dit bericht hoe je je kunt aanmelden. Wat doen de twee werkgroepen? We stellen voor dat de werkgroepen eens per maand of twee maanden bijeenkomen. Ze werken aan voorstellen en ideeën die een inhoudelijke bijdrage leveren aan politieke keuzes van onze partij. Het vertrekpunt daarbij vormen actuele en maatschappelijk breed gevoelde ontwikkelingen die effect hebben op onze democratie en het functioneren daarvan. Daar vanuit kan gewerkt worden aan specifieke problemen en voorstellen tot verbetering. De relevante thema’s hieronder zijn daarbij een illustratie om aan te geven waaraan gedacht kan worden, maar het is zeker geen limitatieve lijst! Werkgroep 1: De institutionele democratie en rechtsstaat  Deze werkgroep houdt zich bezig met de inrichting van ons staatsbestel waar afgevraagd wordt in hoeverre ons staatsbestel beantwoordt aan de behoefte van de hedendaagse democratie. Relevante thema’s: –       Gekozen bestuurders (burgemeester en minister-president) –       Rol Eerste Kamer –       Referendum –       Rol en ontwikkeling van verscheidene bestuursorganen in ons staatsbestel (Commissaris van de Koning, Zelfstandige Bestuursorganen, waterschappen, provincies, metropoolregio’s) –       De rol van de monarchie in ons staatsbestel –       De rol van religie in ons staatsbestel –       Belang van het regeerakkoord –       Rol van de Europese Unie en internationale verdragen Werkgroep 2: De veranderde samenleving van de 21ste eeuw De werkgroep houdt zich bezig met de veranderende samenleving en de invloed daarvan op onze democratie. Relevante thema’s: –       De groei van antidemocratische ideeën –       Invloed van social media –       De opkomst van ‘nepnieuws’ –       Digitale beïnvloeding en rondom verkiezingen –       Openbaarheid van data en de relatie tot privacy en onze rechtsstaat –       Weerbaarheid van onze democratie –       De rol van politieke partijen (terugvallende ledenaantallen, gebrek vertrouwen van burgers in instituten) –       De invloed van het lobbywezen en de beperkte mate van transparantie daarvan Aanmelden Heb je interesse om mee te denken over deze onderwerpen en te werken aan concrete plannen? Stuur dan een mail naar [email protected] en geef daarbij voor welke werkgroep je interesse hebt.Hoe kunnen we de democratie versterken met de inzet van technologie? Kan digitale democratie de kloof tussen burgers en bestuur verkleinen? Snelle veranderingen in techniek en samenleving zorgen ervoor dat een steeds groter deel van het electoraat zich niet meer gehoord voelt in de vertegenwoordigende democratie. Het is hoog tijd dat digitale middelen worden benut om (boze) burgers te betrekken. De Thema-afdeling organiseert op 17 november een avond over dit onderwerp. Voorlopig sprekerslijst: Mildo van Staden, BZK zal spreken over de overheidsvisie Chris Aalbers, Erasmus Universiteit, zal spreken over ontwikkelingen op dit terrein 17 november 2016, Pro Rege, Oudedijk 113 Rotterdam   We starten om 20.00u (inloop is vanaf 19.30u). Rond 22.00u is het programma afgelopen en is er gelegenheid om elkaar te borrelen.Woensdag 7 december: D-Café Locatie: Louis Hartlooper Complex Inloop: 20.00 uur Aanvang: 20.30 uur Toegang: Gratis toegankelijk, ook niet-leden zijn welkom! Samen met de thema-afdeling Democratie&Rechtsstaat, de thema-afdeling Zorg en Welzijn, en met de Bestuurdersvereniging van D66 organiseren we D-Café over de gezondheidszorg, en we richten ons daarbij in het bijzonder op de geestelijke gezondheidszorg. Wat is de rol van de gemeente? Hoe gaan sociale teams hier mee om? Hoe pakt dit uit in de praktijk? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens de discussie door en met het panel. Voor velen is dit (gelukkig) een wereld waar ze niet vaak mee in contact komen. Daarom beginnen we de avond met een korte introductie van een ervaringsdeskundige, en gaan we daarna het debat aan met een wethouder, professionals en patientenvertegewoordigers. Zoals altijd is er natuurlijk veel ruimte voor jouw vragen, observaties en opvattingen. Deelname is gratis en iedereen is welkom, ook als je geen lid bent van D66. Kom ook!Op dinsdag 4 oktober a.s. organiseren wij samen met de thema-afdelingen Veiligheid & Justitie en de Amsterdamse Kennisgroep Mensenrechten en Veiligheid een symposium over de zogeheten Top-X aanpak van criminele jongeren. Een persoonsgerichte aanpak gericht op preventie en repressie vanuit het strafrecht en de zorg. Gemeenten werken met een lijst waarop de grootste probleemgevallen terechtkomen. Vaak gaat het om veelplegers van misdrijven met een grote maatschappelijke impact. Eenmaal op de lijst worden de individuen extra in de gaten gehouden door politie, gemeente, openbaar ministerie en zorginstanties. De methode die wordt gekozen voor de aanpak is afhankelijk van de persoon en zijn achtergrond. De één wordt opgepakt, de ander komt in een zorgtraject, de volgende moet zijn auto inleveren. Ook is er aandacht voor het gezin en wordt geprobeerd om nieuwe aanwas door broertjes en zusjes zoveel mogelijk te beperken. Welke gevolgen heeft de Top-X aanpak en werkt het? Wat zijn de criteria om iemand al dan niet aan de lijst toe te voegen? Wordt voldoende rekening gehouden met de privacy? En hoe zit het met andere individuele rechten van de betrokkenen? Op deze vragen en meer wordt tijdens het symposium ingegaan door verschillende experts die bij de Top-X aanpak betrokken zijn. Een coördinator van de Top X-aanpak zal starten met een introductie van het onderwerp, waarna de Top X-aanpak vanuit diverse invalshoeken aan de orde zal komen. Experts vanuit de wetenschap, advocatuur, uitvoering en beleid, zullen achtereenvolgens hun eigen visie op het onderwerp naar voren brengen. Na een pauze zal vervolgens een plenaire discussie plaatsvinden tussen de experts en de rest van de aanwezigen. Het programma wordt afgesloten met een borrel. De inloop is vanaf 19.00u. Het programma zal duren tot ongeveer 22.00u. De activiteit vindt plaats in Amsterdam in het Polanentheater (Polanenstraat 174, 1013 WC Amsterdam) Aanmelden voor het evenement kan via [email protected]. Wacht niet te lang want er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! Op 15 maart 2017 zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. In dat kader zal op het verkiezingscongres van 29/30 oktober 2016 het verkiezingsprogramma van D66 aan het congres worden voorgelegd (https://test-wp2.local/congres/congres-104/) Op 7 september 2016 organiseren de thema-afdeling D66 Democratie&Rechtsstaat en D66 Utrecht gezamenlijk een motie- / amendementenavond. Als lid kunt u op deze avond een voorstel schrijven om zodoende een deel van de tekst van het verkiezingsprogramma aan te passen (een amendement genoemd) of een stuk tekst aan het verkiezingsprogramma toe te voegen (een motie genoemd). Zie voor meer informatie: https://test-wp2.local/tweede-kamerverkiezingen/verkiezingsprogramma/. Het conceptverkiezingsprogramma wordt naar verwachting eind augustus 2016 gepubliceerd. Gedurende de motie-/amendementenavond zullen wij gezamenlijk het verkiezingsprogramma doornemen en bediscussiëren. Tijdens de avond krijgt u de gelegenheid om een motie- / amendement te schrijven. Deze kunt u vervolgens indienen op de ledenvergadering van de thema-afdeling die op 12 september 2016 zal worden georganiseerd. Nadere informatie (tijd, plaats, wijze van aanmelding) over de ledenvergadering van 12 september 2016 volgt. Zie voor meer informatie over het indienen van moties- / amendementen: https://test-wp2.local/tweede-kamerverkiezingen/verkiezingsprogramma/. De motie-/amemdementenavond zal op 7 september 2016 om 19.30 uur van start gaan en zal naar verwachting rond 22.00 uur zijn afgelopen. De avond zal plaatsvinden in het stadhuis te Utrecht (Korte Minrebroederstraat 2, Utrecht). Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar [email protected]. Wat, waar, wanneer? · Motie-/amendementenavond D66; · Korte Minrebroederstraat 2, Utrecht; · 7 september 2016, 19.30 uur; · Aanmelden via [email protected] Op 30 juni a.s. organiseren de Thema-afdelingen Digitaal 66 en Democratie & Rechtsstaat een symposium over privacy in Amsterdam. Met dit symposium willen zij het huidige en toekomstige maatschappelijke debat over transparantie en privacy voeden, aanjagen en nuanceren. U bent van harte uitgenodigd. Locatie: De Nieuwe KHL, Oostelijke Handelskade 44, 1019 BN Amsterdam. Aanvang: 19.30 uur met afsluitende netwerkborrel tot 23.00 uur. De toegang is gratis. Meld u snel aan via [email protected], want vol is vol. Nederland is één van de meest online landen ter wereld. Door de snelle digitalisering is ons land nu een moderne en levendige informatiesamenleving. Enerzijds is er sprake van een maatschappelijke beweging die oproept tot meer transparantie van, voor en door burgers, overheden en bedrijven, simpelweg omdat de huidige technologie dit mogelijk maakt. Anderzijds is privacy een actueel onderwerp als nooit tevoren, omdat diezelfde burgers, overheden en bedrijven ook het recht hebben op een privédomein dat niet voor de buitenwereld bestemd is. Per 1 januari 2016 is de Wet bescherming persoonsgegevens vernieuwd met als belangrijkste aanpassing de meldplicht voor datalekken. Daarnaast heeft de Autoriteit Persoonsgegevens uitgebreidere boetebevoegdheden gekregen en kan zij hogere boetes opleggen. Op 24 mei jl. is de definitieve tekst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming aangenomen die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Onlangs is het concept voor de nieuwe Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten uitgelekt. Kortom, privacy is een ‘hot item’. Maar wat was privacy eigenlijk in het verleden en wat betekent privacy op dit moment? Wie zijn de ‘privacy-populisten’ die van mening zijn dat privacy helemaal niet meer bestaat en voorspellen dat dit geen houdbaar recht zal zijn in de data-economie van de toekomst? Wie zijn de ‘privacy-fetisjisten’ die privacy tot hun houvast hebben verklaard op de woelige baren van disruptieve technologieën die leiden tot nieuwe modellen voor business en bestuur? Is er een gulden middenweg van ‘privacy-realisten’ die een redelijk alternatief tussen transparantie en privacy bepleiten? En wat is de rol binnen deze discussie in de samenleving voor de overheid van vandaag en morgen? Dat zijn de kernvragen die zullen worden beantwoord op dit symposium in een levendige dialoog tussen experts, professionals en burgers over privacy van gisteren, vandaag en morgen. De sprekers zijn Klaus van den Berg (dagvoorzitter namens D66), Bas Filippini (oprichter & voorzitter Privacy First), Eva de Vries (advocaat Van Doorne Advocaten), Anne Thier-Goubitz (Privacy Company), Annelies Willinck (jurist met ingediende privacy-klacht gemeente), Guido van ’t Noordende (UvA medische privacy & EPD), Thomas Bruning (algemeen secretaris Nederlandse Verenigingen Journalisten), Boudewijn Steur (clusterhoofd strategie ministerie BZK), Sander Duivestein (trendwatcher technologie), Frederik Zuiderveen Borgesius (onderzoeker Instituut voor Informatierecht) en Wanda Tuerlinckx (robot-fotograaf). Het programma wordt formeel afgesloten met een interactieve sessie voor de dialoog tussen de sprekers op het podium en het publiek in de zaal. En daarna proosten wij op het politieke en persoonlijke privacy-debat voor de toekomst tijdens de informele netwerkborrel.