Wie had ooit gedacht dat tijgers hun strepen nooit verliezen en dat leeuwen voor eeuwig dezelfde whisker spots hadden? Het spelen van een Quizlet zal nooit meer hetzelfde zijn. Onze defensie Routezaterdag kan echt alleen in Volkel plaatsvinden, op de brokstukken van onze onschuld. Met Foeke daalden we af naar de krochten van de Open Source Intelligence en leerden wij welk belangrijk werk Bellingcat doet en de cruciale rol die onderzoeksjournalistiek heeft in het aan de kaak stellen van slechte regimes, het ontdekken van oorlogsmisdaden, het oprollen van bendes en het bestuderen van tijgerwelpjes.
Marcel Gelauff geeft aan dat zijn NOS wekelijks zo’n 95% van de samenleving bereikt. Mainstreammedia heeft volgens hem nog steeds een heel groot belang! We discussiëren over nieuwe media als Ongehoord Nederland en diens rol en functie. Ook praten we over sociale media als platform voor
allerlei groepen om elkaar te vinden en elkaar te bedienen in een (nep)nieuwstoevoer. Media kleuren ons wereldbeeld, dus wat je leest bepaalt hoe je de wereld ziet. Er moet diversiteit zijn in de benadering van verschillende kranten – dat is een uiting van een pluriforme democratie. Dus maak gebruik van eerdere mediakanalen en staar je niet (letterlijk) blind op een narratief.
De overtrokken kramp van nu – apjes van ministers willen inzien onder het mom van transparantie. Is dat nou nodig en heeft het echt nieuwswaarde? Het is een lastig speelveld. Soms zitten we dicht op elkaar, politiek en journalistiek. We moeten nauw contact hebben, maar uitkijken voor spindoctors en de agenda van politieke partijen. Journalistiek is een vak – onderschat de waarde van journalistiek niet. Het grootste deel van de samenleving heeft journalistiek nodig om toegang te verkrijgen tot betekenisvolle informatie. Dat is de rol van kwaliteitsjournalistiek – zorgen dat de samenleving toegang heeft tot waardevolle informatie, in vormen die toegankelijk zijn voor iedereen.
Loes en Samira namen ons mee in hun ervaring met de media. Denk hierbij aan leks van telefoonnummers via dumperts, reaguurders en tips en tricks voor een goed en gegrond mediaprofiel. Zij gaven ons veel tips mee, o.a. het investeren in goed digitaal burgerschapsonderwijs, het spreken
namens de partij en niet de persoon, en dat als je geen online haat wilt, je altijd nog bij de Provinciale Staten kan 😉
Tot slot een fantastische mediatraining van Robbin van Pelt. Over de held, het probleem, het plan en de gids. Via Simba en Hans van Mierlo leerden wij hoe wij onze politieke boodschap over het voetlicht kunnen brengen. Kies jouw focuspunt (jouw niche), werk aan relaties met journalisten en onthoud; journalisten zijn lui, dus help ze gerust een handje!