Routezaterdag: De belevingswereld van jonge moslims in Nederland

Beeld: Mathijs Driessen

Op zaterdag 4 mei, de dag van onze nationale dodenherdenking, kwamen de Routers bijeen in Utrecht om zich te verplaatsen in de belevingswereld van een groeiende bevolkingsgroep: de Nederlandse moslims. In de grootste moskee van Nederland – de Ulu moskee in Utrecht – werden we met open armen ontvangen om te luisteren naar academici, in gesprek te gaan met moslims uit onze generatie en zelf te beleven hoe het is om onderdeel te zijn van een gebed.

Rondleiding van de Imam

Na een warm ontvangst in de moskee trapten we direct af met een rondleiding door de Imam van de Ulu moskee. Hij nam ons mee door de moskee en weidde uit over de historie van de moskee en de betekenis hiervan voor de gemeenschap – zowel moslims als niet moslims – in Utrecht. Naast een prachtige gebedsruimte zien we dat er ruimtes zijn voor bijeenkomsten, om les te geven en om samen te eten.

Beeld: NIJN Kanaal

Een academische blik

Met een goed beeld van de Ulu moskee op zak namen we plaats voor de academische basis die de rest van de dag zou helpen om gesprekken vorm te geven. In de presentatieruimte ontvingen we twee academici met brede historische en actuale kennis over de Islam. Dr. Ahab Bdaiwi, universitair docent Arabische en middeleeuwse filosofie en laatantieke intellectuele geschiedenis, deelde vanuit zowel academisch als persoonlijk perspectief als moslim wat het onderscheid is tussen Soennieten en Sjiieten. Dit vervolgde hij met inzichten over de invloed die het aanhangen van de Islam op zijn persoonlijke leven en carriere heeft. Daarop volgde dr. Martijn de Koning met een presentatie over de verwevenheid van de Islam in onze historie en hoe dit tegenwoordig in de praktijk terug te zien is. De open discussie die hierop volgde raakte bijvoorbeeld aan het onderwerp waar je normen en waarden op gebaseerd zijn en in hoeverre je als individu hebt bepaald wat je goed en fout vindt. Na een intelligente prikkel was het tijd voor een prikkel voor de maag, zodoende volgde de lunch.

In gesprek met jonge Nederlandse moslims

Na een lekker broodjes buffet van de moskee werd de middag ingeluid met het bijwonen van het 13:40 uur gebed. Hier kregen we een goed beeld van de familie-achtige sfeer die onder de aanwezigen bij het gebed heerste. Om een beter beeld te vormen van de betekenis die de Islam voor individuen heeft volgenden we het gebed op door in kleine groepen in gesprek te gaan met moslims uit onze generatie. Met een stapeltje startvragen leerden we elkaar snel kennen en voerden we persoonlijke gesprekken over de vlakken in het leven waar de Islam voor deze jongeren een rol speelt en hoe zij hier kracht, voldoening en betekenis uit halen.

Beeld: Mathijs Driessen

Ten slotte verplaatsten we ons naar buurthuis Rosa voor een gesprek met Fatimazhra Belhirch, senator van D66, waarmee we de dag een politieke draai gaven. Naast persoonlijke ervaringen op het gebied van de Islam kwamen onderwerpen zoals de rationeel-seculiere overheid aan bod. Inzichten die eerder gedurende dag werden opgedaan tijdens de rondleiding, lezingen en gesprekken konden nu worden getoetst aan de wijze waarop we hiermee omgaan in de overheid. Een mooie kans om gedachtes te toetsen en de voor- en nadelen van wetgevingen te bespreken.

Het formele gedeelte van deze Routezaterdag hebben we afgerond met genot van de zon en een borrel op het terras bij café Het Gegeven Paard, gevolgd door een diner, aandacht voor de dodenherdenking en bijkletsen met de mederouters.

Deze mooie dag had er niet kunnen zijn zonder de prachtige locatie en de deskundige inbreng van alle gastsprekers. Nogmaals dank aan de Ulu moskee, dr. Ahab Bdaiwi, dr. Martijn de Koning, onze generatiegenoten waarmee we in gesprek gingen en Fatimazhra Belhirch voor de bevlogen inbreng op deze Routezaterdag!