Routezaterdag: De gaswinning in Groningen

Beeld: Floor van Twuijver – Beeld: Floor van Twuijver

Gaswinning of toch verlies?

In de jaren vijftig werd bij Slochteren in de provincie Groningen het grootste gasveld van Nederland ontdekt. In eerste instantie een bron van grote rijkdom, maar zeventig jaar later zit dit toch anders. Groningers en overheid staan lijnrecht tegenover elkaar. Na jaren van onenigheid en onzekerheid is de gaswinning inmiddels gestopt. Daarmee is de kous helaas nog niet af, want welke verplichtingen heeft de overheid nu nog naar de Groningers? Hoe kunnen de Nederlandse overheid en de Groningers samen vooruit?

Wetenschap en ervaring

Afgelopen 2 maart stonden deze vragen centraal tijdens de Route zaterdag. Als eerste gaf Agustín De Julio Pardo, wetenschapper van het Kenniscentrum Leefbaar en Kansrijk Groningen, ons een algemene introductie over de kwestie. Feiten en cijfers, waarmee de omvang van de kwestie duidelijk werd. Vervolgens nam Coert Fossen, voorzitter van de Groninger Bodem Beweging, het woord. Zichtbaar geëmotioneerd belichtte hij de kant van de burger, de Groninger. Zijn verhaal en passie maakte indruk op de Routers. In de middag deed Hans Vijlbrief, staatssecretaris mijnbouw, uit de doeken hoe hij de situatie ervaart en hoe hij hier namens de overheid handen en voeten aan geeft. Een prettige en gespreksvorm waarbij de Routers op een laagdrempelige manier inzicht kregen in de werkzaamheden van de staatssecretaris.

Beeld: Bouke Hylkema – Beeld: Bouke Hylkema

Oefenen met vaardigheden

Uiteraard, er was ook ruimte om aan onze eigen vaardigheden te werken. De middag stond namelijk in het teken van ‘speech schrijven’. Abele Kamminga, speechschrijver en bestuursadviseur van de Groningse Burgermeester, verzorgde hierover een kleurrijk college. Na het speech schrijven geleerd te hebben van een professional gingen de Routers in groepen aan de slag. Het doel? Binnen 60 minuten een speech schrijven en overtuigend voordragen aan een vakjury. Deze bestond uit Paula Benjamins en Jim Lo-A-Njoe, beiden politiek actief in Groningen. Een geslaagde workshop waarbij de winnende speech een indrukwekkende uitsmijter had: “When the ground goes low, we go high”. Doelend op de staat van de bodem en de weerbaarheid van de Groningers.

Afsluiting

Op deze Routezaterdag is het Groningse gas dossier op zoveel mogelijk kanten belicht. Routers kregen een beter beeld bij de gehele situatie in Groningen. Met aandacht voor de technische maar ook morele kant van het vraagstuk. Hierdoor werd stemming over het sluiten van het Groninger gasveld in de Tweede Kamer op 6 maart met extra aandacht bekeken.

Beeld: Floor van Twuijver – Beeld: Floor van Twuijver