RouteZaterdag juni ’24: Generatieve AI

Beeld: RZcommissie

Op 1 juni kwamen we bij elkaar in het gebouw van Microsoft in Schiphol om meer te leren over generatieve AI en de impact daarvan op de publieke sfeer.

Inzet AI als tool

Ondanks dat de Europese Parlementsverkiezing vlak bij was, heeft Ellen Mok, nummer 4 op de lijst met een brede achtergrond in digitale zaken, de tijd vrij kunnen maken om bij ons langs te komen.
Hierbij heeft ze verteld over haar eigen achtergrond met AI, hoe ze een AI-chatbot heeft getraind om in haar eigen stijl teksten te schrijven voor haar social media en hoe ze verwacht dat digitalisering impact zal hebben op verkiezingen, zowel nu als in de toekomst.

Beeld: RZ commissie

Microsoft aan het woord

Daarna was er een presentatie van Benjamin Baelus van Microsoft. Hij werkt met collega’s voor Microsoft aan het voorkomen van de beïnvloeding van verkiezingen door door AI gegenereerde teksten, beelden en video’s. In zijn presentatie ging hij in op de risico’s die er zijn en wat er kan worden gedaan om deze te mitigeren. Daarna vertelde zijn collega Joost Huiskens, over de huidige stand van zaken rondom het gebruik van AI in de zorg. Een interessante kijk in hoe AI administratief werk in de zorg kan ondersteunen en misschien zelfs verminderen.

Beeld: RZcommissie

AI inzet voor deepfakes en meer

Daarna was het de beurt aan onze keynote speaker: Rodger Werkhoven. Rodger is AI kunstenaar waarbij hij met AI films en afbeeldingen maakt. Daarnaast was hij onderdeel van een groep externe mensen uit verschillende velden die voor Open AI vroege versies van Dall-E 3 van feedback heeft voorzien. Hij had een geweldige multimediale presentatie over de rol van AI in het verleden en wat je nu al allemaal kunt doen met Generatieve AI.

Hierna hadden we een lunch, waarin we een rondleiding kregen in de Microsoft AI Lab waarin ze demo’s hadden van verschillende AI oplossingen die ze aan het ontwikkelen zijn in samenwerking met verschillende marktpartijen.

Na de pauze kregen we een paar interessante presentaties over hoe criminelen gebruik kunnen maken van deepfakes, de visie van de Nederlandse overheid op AI en als laatste een presentatie over wat er precies in de nieuwe AI act van de EU staat en hoe dat het gebruik van AI zal beïnvloeden.

In de loop van de dag is er een veelheid aan verschillende onderwerpen gerelateerd aan generatieve AI langs gekomen. Daardoor hadden mensen natuurlijk veel vragen aan de sprekers.
Daarom hebben we de dag afgerond met een paneldiscussie met de sprekers en een andere kandidaat voor het EP-lidmaatschap met een technische achtergrond: Emma Laurijssens.

Hartelijk dank aan Microsoft voor de gastvrijheid en de interessante sprekers!

Na het officiële deel van deze leerzame Routezaterdag hebben we met een grote groep routers onder genot van een borrel in de buurt van Amsterdam Zuid gezellig de dag nabesproken.