Routezaterdag: De letters en cijfers in het onderwijs

Beeld: annick van der Harten

Op zaterdag 3 maart, precies een week na het introductieweekend stond de hele groep alweer paraat voor de allereerste Routezaterdag van 2024. We verzamelden op het Jordan Montessori Lyceum in Zeist, om het met elkaar te hebben over de uitdagingen in het onderwijs met een focus op de rol van de vroege selectie die in Nederland plaatsvindt en de rol die cijfers spelen in het onderwijs. Door het thema en de locatie waande iedereen zich weer even op de middelbare school.

In gesprek met de rector

We werden verwelkomd door een inspirerend verhaal van de rector van de school, die ons vertelden over het onderwijs op maat dat wordt gegeven op het Jordan. Met dit verhaal als mooie basis van de dag kon Sanne Scholten vervolgens goed uit de voeten. In haar rol als Directeur van de PO raad en voorzitter van de landelijke D66 po/vo werkgroep vertelde zij welke uitdagingen zij hoorde in de gesprekken met de onderwijssector. Ze liet het moment natuurlijk ook niet onbenut om de groep te vertellen over de mogelijkheden binnen de landelijke werkgroep.

Beeld: annick van der Harten

Later selecteren, meer differentiëren en de rol van cijfers en letters

Vervolgens splitsten we ons op in twee groepen. Waar we eerst hoorden over algemene uitdagingen in het onderwijs, hadden we nu de mogelijkheid om in te zoomen op twee deelthema’s met oplosrichtingen. Dat deden we enerzijds met Martine Braaksma. Zij is bij de Onderwijsraad als projectleider betrokken geweest bij het gepubliceerde onderzoek ‘Later selecteren, meer diffentiëren’. De boodschap van dit rapport was kortom: selectie zou pas moeten plaatsvinden na een driejarige brugperiode terwijl kinderen wel de mogelijkheid hebben om tijdens deze periode vakken op verschillende niveaus te zorgen. In de andere sessie, verzorgd door wetenschapper Simon Ter Meulen, liet hij zien waar zijn onderzoek op uitwijst: Blijven zitten heeft eigenlijk weinig (positief) effect en ook heeft beloning in sommige culturen meer en minder effect. Nederlandse kinderen zijn over het algemeen pas gemotiveerd als er een beloning tegenover staat.

Q&A met Jan, moties schrijven en gezellig afsluiten

Jan Paternotte heeft inmiddels de onderwijsportefeuille gekregen en nam uitgebreid de tijd om met ons te spreken over de speerpunten van onderwijspartij D66 en zijn eigen ervaringen in gesprekken met de sector. Ook was hij geïnteresseerd in wat wij als groep hem zouden willen meegeven aan de hand van wat de verschillende sprekers hebben verteld. Deze inspiratie konden we goed meenemen naar het laatste deel van de dag. Dit jaar willen we met Route66 namelijk wat meer aandacht besteden aan (politieke) vaardigheden. Deze Routezaterdag heeft dit de vorm aangenomen van een cursus moties schrijven. Na een presentatie van twee leden van de besluitvormingscommissie, gingen we onder hun leiding en die van Joris Krouwels (gemeenteraadslid D66 Haarlem) en Hind Dekker-Abdulaziz (oud Tweede Kamerlid) in kleine groepjes aan de slag met het schrijven van onze eigen moties. Ondanks de tijdsdruk, ontstonden er creatieve ideeën. Van het afschaffen van categorale gymnasia tot het verbieden van vaste gemiddelden om overstapkansen te vergroten tussen vmbo en havo. Wellicht brengen we één of meerdere moties naar een toekomstig congres.. 🙂

We hebben de dag afgesloten met een geweldige borrel en diner bij Biergarten Kartoffel in hartje Utrecht.