Routezaterdag: Progressief drugsbeleid

Sind jaar en dag staat Nederland bekend om zijn progressieve drugsbeleid, voornamelijk ten aanzien van cannabis. Echter, in de afgelopen jaren worden we ingehaald aan alle kanten door landen die cannabis legaliseren en in sommige gevallen ook andere vormen van drugs. Daarnaast kampt de Nederlandse politie met meer en meer drugscriminaliteit, zodanig zelfs dat verschillende commentatoren Nederland hebben bestempeld als narcostaat. Tijdens deze Routezaterdag wilden wij daarom ons huidige drugsbeleid kritisch bekijken en aan de slag gaan met de vraag: wat zou een beter systeem zijn?

De Routezaterdag vond plaats in buurtcentrum De Witte Boei in Amsterdam. Met dank aan Joy waren er overheerlijke brownies – met of zonder extra’s – en vier boeiende, diverse sprekers die de Routers gingen duidelijk maken hoe het werkelijk in elkaar zit. Gedurende de dag moesten Routers in kleinere groepen werken aan een plan wat betreft de eventuele legalisering van XTC en MDMA. De verschillende groepen moesten daarbij het perspectief hanteren van verschillende politieke partijen om te simuleren hoe dit dilemma in het echt besproken zou worden. Met dank aan Bob was dit simulatiespel opgezet, wat zorgde voor de nodige focus gedurende de dag.

De eerste spreker was Rob Hofland, raadslid namens D66 in Amsterdam met de portefeuille drugsproblematiek. Hij legde uit wat deze drugsproblematiek is in de hoofdstad, onder meer met de pijnlijke gevolgen van drugshandel in achterstandswijken waar jongeren worden geronseld als drugshandelaar. Hij betoogde dan ook een drugsbeleid waarbij deze negatieve gevolgen zo veel mogelijk beperkt worden.

Daarna was Margriet van Laar aan de beur, het hoofd van de Drug Monitoring & Policy binnen het Trimbos Instituut. Zij voorzag de groep van de broodnodige feitelijke informatie wat betreft de drugsmarkt en maakte duidelijk dat “veilige drugs” niet bestaan. Haar standpunt was dat legalisering zal leiden tot meer dodelijke slachtoffers en dat het criminaliteit niet zal verminderen. Haar oproep aan D66: hebben we dat er voor over?

Vervolgens kregen we – na een welverdiende pauze – het energieke verhaal van Ton Nabben die ons de ontwikkeling van drugs liet zien op een meer sociaal-culturele manier vanaf de jaren ’90. Hij leerde ons dat het gesprek rondom drugs sterk afhankelijk is van maatschappelijke en politieke trends. Gedurende zijn verhaal was de vierde spreker – Edward van der Torren – het overduidelijk niet geheel eens met Ton. Dit zorgde voor een interessant debat waaruit duidelijk werd hoe ingewikkeld dit vraagstuk is.

Als laatste kwam zo gezegd Edward van Torren spreken die voornamelijk vanuit het criminologische perspectief uitlegde wat er schortte aan het Nederlandse beleid door de jaren heen. Hij legde de vinger op een aantal zere plekken wat betreft onze politietaken rondom drugscriminaliteit met als gevolg steeds sterker wordende drugscriminelen.

Al deze sprekers bezorgden de verschillende groepen veel input tijdens hun laatste debat waaruit uiteindelijk een motie werd aangenomen vanuit een van de partijen. Het drugsprobleem was opgelost door een 5-jarige pilot te beginnen waarin XTC en MDMA werden gelegaliseerd.

Als afsluiting werd er geborreld in de Amsterdamse kroeg Gollem aan het water waar de Routers vol enthousiasme de avond in gingen. Kortom: het was wederom een fantastische Routezaterdag!