Voor de Routezaterdag van mei zijn we afgereisd naar Valkenburg. Afgelopen zomer werd Nederland opgeschrikt door overstromingen. Kleine beekjes veranderden in Valkenburg van het één op het andere moment in bulderende rivieren. Door klimaatverandering neemt extreem weer toe. De schade door overstromingen, of ander extreem weer, is niet altijd gedekt door verzekeraars. Door de onvoorspelbaarheid en de impact van klimaatverandering wordt klimaat gerelateerde schade in toenemende mate moeilijk verzekerbaar. Gedupeerden zijn zich daar, zo bleek ook in Valkenburg, niet altijd van bewust. Hoe moeten we hiermee omgaan? Wat voor een invloed heeft een overstroming in iemands leven? Wie heeft welke verantwoordelijkheid in omgang met schade? En hoe krijgen we dit onderwerp op de politieke agenda? Daar hebben we het op deze zaterdag over gehad.

De dag begon met een ontvangst door wethouder Niels Dauven op het gemeentehuis van Valkenburg aan de Geul. Hij deelde hoe hij als kersverse wethouder met financiën in zijn portefeuille werd geconfronteerd met de ramp en schade aan infrastructuur, zorg en onderwijsinstellingen, horeca en winkels en uiteraard woningen. Hoezeer hij onder de indruk was van de hulp die men elkaar bood, maar ook hoe veel er nog te winnen valt in regionale en internationale samenwerking bij watersnood en de wederopbouw daaropvolgend.

Vervolgens zijn we in groepen opgesplitst om in gesprek te gaan met lokale ondernemers over hoe zij zijn omgegaan met de gevolgen van de overstromingen. Zij waren een voor een compleet verrast door de snelheid waarmee het water in korte tijd was gestegen. Er bleken grote verschillen te zijn per onderneming in hoeverre de gelden schade was vergoed door de verzekeraar. Watersschade door lokale overstromingen is namelijk niet standaard in de opstal- en inboedelpolis gedekt. Waar een hotel nu weer in volle glorie bleek hersteld met vergoeding van schade, bleek een restauranthouder in een juridische zaak verwikkeld met zijn verzekeraar voor vergoeding van zijn schade.

Na de lunchbreak heeft Timo Brinkman van het Verbond van Verzekeraars ons meer verteld over hoe zijn organisatie zich inzet voor bewustzijn bij ondernemers, particulieren en ook verzekeraars over het risico van wateroverlast. Dit doen zij o.a. door adviesrapporten op te stellen voor hun leden en samenwerkingen met bijv. het KNMI voor data over de mogelijke gevolgen van overstromingen. Hij gaf aan dat het Verbond een stijgende lijn ziet in schade als gevolg van extreem weer. De opwarming van de aarde zal ervoor zorgen dat deze lijn verder stijgt in de komende decennia. Hij pleitte voor nationale regie op omgang met de risico’s, juist omdat er grote verschillen bestaan tussen regio’s en premies betaalbaar moeten blijven. Laatste onderdeel van de dag hebben we met hulp van lobbyist René Rouwette lobby strategieën uitgedacht om dit onderwerp hoger op de politieke agenda te krijgen.

Een dag vol aangrijpende verhalen die het inzicht het verdiepte dat Nederland de komende decennia voor een grote opgave staat om goed om te gaan met de gevolgen van extreem weer door opwarming van de aarde.

Check ook de visual-storytelling over deze Routezaterdag, gemaakt door Router Anna:
Water aan de lippen 3 Water aan de lippen 2 Water aan de lippen 1