Rijswijk eindelijk aan tafel over verkeer Binckhorst

Net zoals in Rijswijk komen er in Den Haag veel woningen bij. Het verkeer van en naar die nieuwe woningen, zoals op de Haagse Binckhorst, gaat gedeeltelijk via Rijswijk. Met name bewoners van Cromvliet en Leeuwendaal maken zich grote zorgen over de Haagse plannen voor “hoogwaardig openbaar vervoer” (HOV) over mogelijk de Broekslootkade of de Geestbrugweg.

Beeld: Jeroen Mooijman

Rijswijk niet betrokken

Tot nu toe zat de gemeente Rijswijk niet aan tafel bij het maken van de plannen. Bewoners zijn pas laat en heel technisch betrokken. D66 Rijswijk heeft de afgelopen jaren ingezet op betrokkenheid en actie vanuit Rijswijk zélf. Voor een goede mobiliteit én leefbaarheid.

De Rijswijkse raad heeft nu besloten tot het tekenen van een intentieverklaring met Den Haag, Voorburg-Leidschendam, regio en het Rijk om samen de mogelijkheden voor verkeer van en naar de Binckhorst te verkennen.

D66 Rijswijk vindt het belangrijk dat Rijswijk zelf op komt voor haar toekomst en samenwerkt met de regio aan resultaat voor onze inwoners.

Inzet fractie D66 Rijswijk

Want onze wegen stonden al vol en er is actie nodig voor verkeersveiligheid en schone lucht. Voor D66 Rijswijk staan de verkeersveiligheid en leefbaarheid voorop, niet of een tramtracé technisch in een straat past.

De inwoners van Rijswijk moeten veilig naar school en werk kunnen, met de fiets, lopend en het met het ov. En als het moet met de auto. Ook moeten inwoners beter worden betrokken. Zij begrijpen dat veranderingen nodig zijn en moeten de kans krijgen echt mee te doen, mee te denken en zo mogelijk mee te beslissen.

In de raadsvergadering van 8 februari is met steun van D66 Rijswijk gezorgd voor meer aandacht voor leefbaarheid en veiligheid in Rijswijk bij de verkenning van de verkeersstromen van en naar de Binckhorst, en de invloed van bewoners. Rijswijk zit nu eindelijk aan tafel.

Beeld: Jeroen Mooijman