Startnotitie vervolgtraject bestuurlijke toekomst

In de raadsvergadering van 30 mei werd de Startnotitie ‘Vervolgtraject bestuurlijke toekomst gemeente Renkum’ ter vaststelling voorgelegd aan de raad. De fractie van D66 Renkum vindt die notitie een goede basis voor het vervolgtraject met betrekking tot een eventuele herindeling. Het is positief dat zowel de mogelijkheden als de beperkingen in kaart worden gebracht. We wilden als fractie dat er één wijziging in de startnotitie werd aangebracht en daar stelden we een amendement voor op. Dat amendement richt zich op het schrappen van kader 3.1 uit de startnotitie. Door dit kader te verwijderen, bleef de inhoud van hoofdstuk 3 behouden en werd verwarring over de interpretatie van de genoemde gegevens en getallen voorkomen. Het is namelijk belangrijk dat verzamelde informatie vanuit welke bron dan ook duidelijk en transparant blijft voor alle betrokkenen. Het D66-amendement werd unaniem aangenomen.

Als D66-fractie hechten we veel waarde aan het betrekken van inwoners bij het besluitvormingsproces rond de bestuurlijke toekomst van onze gemeente. Het is belangrijk dat inwoners goed geïnformeerd worden en de mogelijkheid krijgen om hun stem te laten horen. Daarom riepen wij in de raad, net als bij bijvoorbeeld tijdens de bijeenkomst op 22 mei in Doorwerth, op tot het gebruik van passende middelen voor participatie en zijn wij voorstander van een burgerberaad indien dit mogelijk blijkt te zijn.

Wat betreft de moties en andere amendementen die tijdens de raadsvergadering werden ingediend met betrekking tot de startnotitie konden wij ons vinden in de strekking van de motie ‘Startnotitie vervolgtraject bestuurlijke toekomst gemeente Renkum’. Het is belangrijk dat de gemeente Arnhem verkend blijft worden en D66 Renkum vond dat een toezegging vanuit de burgemeester dat er met Arnhem gesproken wordt voldoende was, zolang de raad goed op de hoogte wordt gehouden van de gesprekken die plaatsvinden en van wat er daarbij besproken wordt. Het is namelijk van groot belang dat er een open en transparante communicatie plaatsvindt over de gesprekken die gevoerd worden met potentiële partners voor herindeling. Duidelijkheid en eerlijkheid zijn essentieel om het vertrouwen van de inwoners te behouden. We konden als D66 Renkum niet instemmen met het amendement ‘Startnotitie vervolgtraject bestuurlijke toekomst gemeente Renkum’ van de fracties van FJB, VVD, RRR, CDA en Omzien naar Elkaar. Zij riepen in dat amendement op tot het instellen van een omvangrijke klankbordgroep met invloed op het proces. D66 vindt echter dat het gesprek over de bestuurlijke toekomst altijd in de raad moet blijven plaatsvinden en niet verplaatst moet worden naar een grote, externe groep raadsleden. De raad moet verantwoordelijk blijven voor de besluitvorming, zodat de gemeente een betrouwbare overheid blijft voor haar inwoners. Het instellen van een “mini-raad” in de vorm van een ruim opgezette klankbordgroep zorgt daar niet voor.

De fractie van D66 Renkum hoopt op een voortdurende, constructieve dialoog in en buiten de gemeenteraad om tot een weloverwogen besluit te komen voor de bestuurlijke toekomst van Renkum. Het zal een onderwerp zijn dat de politieke agenda van Renkum de aankomende tijd nog lang en intensief zal domineren.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.