Politieke stand van zaken

Op zoek naar de Gulden middenweg.

In de gemeenteraad is een crisissituatie ontstaan. Er is deze maand veel gesproken met alle raadsleden, voor en achter de schermen, omdat er een steeds verdergaande polarisatie aan het ontstaan is tussen enerzijds de coalitiedragende partijen en anderzijds de overige raadsfracties. Hierbij een weergave van de afgelopen weken vanuit het oogpunt van de fractie van D66 Renkum.

Al eerder gaven we in onze nieuwsbrief aan dat er al vanaf de start van deze raadsperiode vooral langs elkaar, over elkaar en tegen elkaar wordt gesproken. Daarbij is sprake van een gebrek aan echt welwillend luisteren, optimisme en het zoeken naar gemeenschappelijke grond. Dit heeft geleid tot een situatie waarin de oppositie steeds radicalere maatregelen begon te nemen om nog gehoord te worden (zoals via gezamenlijke moties als deze), terwijl de coalitiepartijen ontmoedigd raakten door het voortdurende gebrek aan vooruitgang en de continue onrust.

Fractievoorzitter Fedor Cuppen gaf namens de fractie tijdens de raadsvergadering van 29 mei aan dat de raadsvergadering van maart hierbij een keerpunt was voor D66 Renkum. De coalitiepartijen negeerden toen totaal de bezwaren van de oppositiefracties en weigerden een uitgestoken hand om samen te werken aan oplossingen. Het dreef D66 Renkum ertoe volledig op te trekken met de andere fracties om gehoord te worden. Hoewel het voor D66 daarbij nooit nodig is geweest om het huidige college aan de kant te zetten (dat zou alleen maar tot nog meer onbestuurbaarheid leiden), heeft het hele proces van de afgelopen weken inmiddels geleid tot het vertrek van de zeer capabele wethouder Marinka Mulder. Niet alleen voor Renkum maar ook voor de fractie van D66 Renkum die in haar een benaderbare en betrouwbare wethouder vond, is dat een pijnlijk verlies. Haar vertrek heeft een nieuwe politieke realiteit gecreëerd waarin de samenwerking tussen de verschillende partijen ernstig verstoord is geraakt.

De D66 Renkum-fractie heeft in deze politieke wanorde de afgelopen weken steeds de Gulden Middenweg bewandeld, waarbij vanuit de fractie het vinden van compromissen, samenwerking en begrip voor elkaars standpunten centraal stonden. Hoewel we deel uitmaken van het huidige krachtenveld, streefden we er steeds naar om vast te houden aan onze principes en tegelijkertijd te streven naar redelijkheid in het debat. Het steunen van de motie ‘Toewerken naar een stabiel Renkums bestuur’ van de oppositie en door vervolgens ook de motie ‘Opdracht informateur’ van de coalitiepartijen te steunen, creëerden we een door alle andere fractie te bevatten manier om aan te geven dat er structurele veranderingen nodig zijn in de raad en het college. Dit alles resulteerde in de raad van 29 mei in de unaniem aangenomen motie ‘De Gulden Middenweg’ die een brug moet gaan slaan tussen de uitersten en de onderlinge samenwerking moet gaan verbeteren. De totstandkoming van deze motie (de naam verwijst ernaar) is te danken aan de onafgebroken pogingen van D66 Renkum om met elkaar in gesprek te blijven. We riepen continu alle fracties op om over hun eigen schaduw heen te stappen en samen te gaan werken aan het hogere doel: het creëren van een duurzame toekomst voor onze gemeente en haar inwoners.

D66 Renkum zal de aankomende werken en maanden deze Gulden Middenweg blijven bewandelen omdat alleen een constructieve samenwerking kan leiden tot positieve veranderingen in de raad. We houden u op de hoogte van de activiteiten van de informateur en de uitkomsten daarvan. Uiteraard staan we ook voor onze leden altijd open voor feedback, ondersteuning en reacties op het hele proces. U weet ons te vinden.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.