Motie ‘Pas kappen nadat bestemmingsplan of omgevingsplan is vastgesteld’

Het bestemmingsplan ‘Zonneheuvelweg 24. 2023’ werd in de raadsvergadering van 20 december aangenomen. Het plan voor de bouw van één woning was inhoudelijk niet “spannend”. De toekomstige ligging ervan in een bosrijke omgeving was het enige wat tot discussie zou kunnen leiden. Het plan voldeed echter aan alle ruimtelijke beleidsuitgangspunten en gestelde grenzen in het kader van de flora en fauna.  En werd dus aangenomen. D66 vroeg met een motie wel aandacht voor het feit dat de initiatiefnemer op grond van een door de gemeente verleende kapvergunning al diverse bomen had laten verwijderen terwijl het bestemmingsplan dat de bouw van de woning mogelijk moet maken nog helemaal niet behandeld was in de raad. Stel dat dat plan niet door de raad zou zijn aangenomen, dan waren er al wel een groot aantal bomen (onnodig) gekapt.  Om dat in te toekomst bij andere ruimtelijke plannen te voorkomen is door D66 Renkum de motie ‘Pas kappen nadat bestemmingsplan of omgevingsplan is vastgesteld’ opgesteld. Hierin riepen we op regels op te nemen in de Bomenverordening van de gemeente Renkum, die ervoor zorgen dat de gemeente de voorwaarde kan verbinden aan het verlenen van een kapvergunning dat er geen gebruik van
mag worden gemaakt totdat andere vergunningen of ruimtelijke ordenings-procedures onherroepelijk zijn geworden. De wethouder gaf toe dat er inderdaad iets niet goed was gegaan in de volgorde van vergunningverlening in verband met procedurele vertragingen. Hoewel dat niet
vaak voorkomt, gaf ze aan dat ze de strekking van de motie kon ondersteunen en dat ze de Bomenverordening zou gaan aanpassen.
Door die toezegging was het niet nodig de motie verder in stemming te brengen. Uiteraard houden we als fractie in de gaten of de toezegging daadwerkelijk leidt tot de aanpassing van de Bomenverordening.