Nieuwe wind in de coalitie

Er is een nieuw coalitieakkoord: ‘Bouwen aan Vertrouwen’. Samen met Groenlinks, PvdA en Gemeente -Belangen vormt D66 Renkum de nieuwe coalitie van de gemeente Renkum. Zoals ook in een eerdere nieuwsbrief beschreven, achtten wij het nodig voor een goed Renkums bestuur om in ieder geval met deze partijen in gesprek te gaan. Tijdens het zomerreces hebben wij dan ook meerdere gesprekken gevoerd om tot dit akkoord te komen.

In het begin gingen de gesprekken vooral over hoe er samengewerkt wordt in de Renkumse Raad en welke rol de potentiële coalitiepartijen daarin spelen. We komen immers uit een turbulente periode waarin er een hoop is misgegaan en vertrouwen is geschaad. Die eerste gesprekken waren constructief van aard, waarbij dingen uitgesproken zijn en uiteindelijk alle vier de partijen zich konden committeren aan een nieuwe coalitie met nieuw gedrag. Voor D66 Renkum was een belangrijke voorwaarde om mee te doen aan de coalitie dat iedereen zijn best zou gaan doen om andere politiek te bedrijven. Politiek die recht doet aan het zijn van een goed bestuur en die het beste is voor de inwoners van onze gemeente.

We willen een coalitie zijn die het gemeentelijk collectieve belang steeds voorop stelt (in plaats van handelen naar het individueel partijbelang), die dialoog voert op basis van de inhoud en goed luistert naar iedereen in de raad (in plaats van veel praten met elkaar) en die bestuurlijk doet wat nodig is (in plaats van handelen vanuit angst voor wat zou kunnen gebeuren).

Fedor Cuppen zei hier dan ook het volgende over in de raadsvergadering:
Linksom of rechtsom, met een grote of met een kleine meerderheid, we zullen goed bestuur uiteindelijk samen moeten bouwen. Het is volgens D66 Renkum uiteindelijk het wij-gevoel dat leidt tot succes. Ik citeer daarbij Ahmed Aboutaleb die daar eergisteren over sprak bij Eva Jinek: “Het belangrijkste is de sociale vrede in de stad te handhaven. En daar sta je soms helemaal alleen voor omdat de krachten om mensen uit elkaar te rijten vele malen groter en sterker zijn dan de krachten om naar binnen te binden en een wij-gevoel te creëren.”

“D66 Renkum is er van overtuigd dat er voldoende kracht is binnen deze raad en in het college om dat wij-gevoel te creëren. Wij reiken als fractie dan ook de hand uit naar de hele raad, naar het college, naar de gemeentelijke organisatie en naar de inwoners, verengingen, ondernemers en organisaties in onze prachtige gemeente, om vanuit dát wij-gevoel te gaan doen wat nodig is. Het coalitieakkoord ‘Bouwen aan vertrouwen’ is vanuit die gedachte ontstaan. Ik wens ons allemaal veel wijsheid, succes en plezier toe bij het uitvoeren van onze verantwoordelijke, bestuurlijke taak.”

Het coalitieakkoord is geen dik boekwerk geworden. Het geeft richting voor het zijn van een goed bestuur voor de resterende tijd van deze raadsperiode. Maar laat ook ruimte om dit met inwoners en met de gehele gemeenteraad samen te doen. In de raadsvergadering werd er door andere raadsfracties gereageerd op het coalitieakkoord. We zijn blij dat we met een grote meerderheid in onze raad
gaan bouwen aan vertrouwen en dat iedere fractie daar op een manier
aan wil bijdragen.

Waait er een nieuwe wind?