Boris Dittrich

Boris Dittrich - Beeld: eigen foto

Boris Dittrich is boegbeeld van PRIDE66. Als volksvertegenwoordiger en activist heeft hij essentieel werk verricht voor de regenbooggemeenschap. Nog altijd vraagt hij aandacht voor het belang van de regenboog in wet- en regelgeving.

• 69 jaar
  • Utrecht
  • Amsterdam
  • Hij/hem

Boris is tegenwoordig schrijver van thrillers – binnenkort komt zijn 10e boek uit– en senator namens D66. Daarnaast is hij bestuurslid van Parliamentarians for Global Action, lid van de Raad van Advies van Workplace Pride, lid van de Raad van Advies van Global Equality Caucus en ambassadeur van Pride Amsterdam.

Hij komt de regenbooggemeenschap tegen in alles wat hij doet, ook in het Eerste Kamerwerk voor D66. Als Tweede Kamerlid speelde hij een sleutelrol bij de openstelling van het huwelijk voor paren van gelijk geslacht. Van 2003–6 was Boris partijleider. Daarna werkte hij lang bij Human Rights Watch voor lhbti-rechten.

Boris zit bij D66 vanwege de sociaal-liberale visie van de partij op de samenleving: laat iedereen vrij, maar niemand vallen. Hij steunt PRIDE66 omdat hij het belangrijk vindt om gelijkgestemden binnen de partij op te zoeken en relevante zaken te agenderen. Rolmodellen bieden inspiratie.

Op 11 oktober 2018 gaf Boris de eerste Coming Out Day-lezing voor PRIDE66. Sindsdien organiseren we elk jaar de Boris Dittrich Coming Out Dag-lezing.

Wat zie je als grootste uitdaging voor onze gemeenschap op dit moment?

Het bestrijden van onterechte, rechts-conservatieve frames, zoals ‘woke’ en gender-discussie-aversie.

Wat is jouw advies aan mensen die nog in de kast zitten?

Kies je eigen moment, maar uit de kast is gezonder dan geïsoleerd erin blijven.

Waarom moeten mensen lid worden van PRIDE66 volgens jou?

Vanwege de macht van het getal.