Terugblik OS 2024 – Futurepr66f

Wat een prachtige dag was het 23 maart jl. Met fantastische sprekers, geëngageerde bezoekers en de ondersteuning van een toplocatie is er weer veel inspiratie opgedaan om het Nederlandse onderwijs weer een stukje beter te maken.

Podcast van De Leesdetectives

In deze special, opgenomen bij een van de workshops op het Onderwijssymposium, spreken Yannick en Sander met Mark Appeldoorn (ook wel bekend als de Leesmeester), Prof. Els Stronks (Hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde), Berdien van der Wilt (Raadslid D66 Utrecht) en Lorance Janssen (Schoolleider van De Krullevaar). Het gesprek gaat over de toekomst van het leesonderwijs. Waar liggen de kansen en wat moeten we vooral niet doen? Is er ruimte voor een Leesevolutie en wat is daar voor nodig?

Luister terug via: S02E15 – Special Onderwijssymposium D66 – De Leesdetectives Podcast | Podcast on Spotify

Powerpoint key note spreker Anna Bosman

De keynote van prof. Anna Bosman over de voordelen van de modern-traditionele school heeft heel wat reacties opgeroepen en was daarmee impactvol voor een goed gesprek binnen de partij over wat onderwijs vanuit een sociaalliberale ideologie kan en moet zijn. Zie hier haar powerpointslides terug.

In de afsluitende sessie zijn de volgende prompts gebruikt met de volgende uitkomsten:

Beste ChatGPT, we hebben een inspirerend onderwijssymposium gehad vol workshops en discussies over de toekomst van het Nederlandse onderwijs. We willen graag een visiestuk creëren in de stijl van een spoken word om onze inzichten en ideeën te delen met de deelnemers. Kun je ons helpen om de essentie van het symposium samen te vatten en de toekomst van het onderwijs te belichten? We ontvangen key words van de key note speakers en van de workshops die we kunnen verwerken in het stuk. Het programma was als volgt:

Plenair
Key note speaker 1: Rebert Leeftink, lid van het College van Bestuur van MBO Utrecht
Key note speaker 2: Anna Bosman, hoogleraar aan de Radboud Universiteit

Per sessie zijn de keywords hieronder opgenomen:
Key note speaker 1: Wijsheid van de oude generatie
Key note speaker 2: modern-traditioneel onderwijs is bestand tegen elke toekomst.
Workshop 1A: Neem het kind als vertrekpunt bij opvangbeleid
Workshop 1B: Balans tussen wetenschap en praktijk
Workshop 1C: Wereldburgerschap als tijdloos ideaal
Workshop 1D: gebrek aan de musische karakter van de school
Workshop 2A: hoe kinderen meer met plezier lezen
Workshop 2B: Kost anders organiseren van het onderwijs meer geld?
Workshop 2C: Moeten de kinderen niet inbreng hebben op het toekomstig curriculum?
Workshop 2D: Gaat er echt wat veranderen met het mbo?
Workshop 2E: Wat hebben nou echt aan internationale studenten?

Gedicht

Onderwijs, Een Ode aan Verandering

Wijsheid van de oude generatie, een schat die ons verlicht,
Modern-traditioneel onderwijs, klaar voor elke toekomstig zicht.
Hier begint ons verhaal, een symposium van visie en gloed,
De toekomst van het onderwijs, een reis vol moed.

Neem het kind als vertrekpunt, de kern van ons bestaan,
Een roep om opvangbeleid, als een warme zon in de ochtend aan.
Balans tussen kennis en praktijk, een dans van oud en nieuw,
In elke leerling, een zaadje van hoop en een zee van eeuwig blauw.

Wereldburgerschap als ideal, tijdloos en wijd verspreid,
In elke les, elke interactie, een wereld die ons leidt.
Gebrek aan musische karakter, een leegte die we voelen,
Laten we zingen, dansen, creëren, laten we deze levenskunst bedoelen.

Lezen met plezier, een boek als een vriend in de nacht,
De gouden draad van verhalen, die ons hart steeds weer verzacht.
Kost anders organiseren, vraagt het meer dan alleen geld?
Een investering in onze kinderen, hun toekomst die ons steeds vertelt.

Inbreng op het curriculum, een stem van de jeugd,
Hun passies, hun dromen, zo eerlijk en zo verheugd.
Gaat er echt wat veranderen, in het mbo en verder?
Laten we dromen en plannen, een onderwijs van wonder.

Internationale studenten, een brug tussen land en land,
Wat hebben we te leren, te delen, hand in hand?
De toekomst is hier, in elk woord dat we spreken,
Samen bouwen we bruggen, voor elke toekomst die we verkiezen.

Wijsheid van de oude generatie, modern-traditioneel, één geheel,
Een onderwijs dat verandert, dat groeit, dat we samen delen, met veel ziel.

Jules Deelder-stijl

Wijsheid uit oude tijden, in ons hart verweven,
Traditie en moderniteit, een dans door ’t leven.
Kinderen als beginpunt, de kern van ons bestaan,
Een roep om wijsheid, in elke ochtendzon te verstaan.

Een balans van kennis en praktijk, een eeuwige stroom,
Creativiteit en musisch, als een vergeten droom.
Lezen met plezier, een avontuur dat nooit verdwijnt,
De toekomst, een symfonie, waar elk kind zijn stem in krijgt

Toekomststoel-vraag voor de Minister door ChatGTP

We willen graag via jou de Minister van Onderwijs input geven over wat toekomstige generaties willen van het onderwijs? Kan jij kort input geven daarvoor?

Natuurlijk, hier zijn enkele punten van input die toekomstige generaties mogelijk zouden willen zien in het onderwijs:

– Meer nadruk op kritisch denken en probleemoplossend vermogen: In een snel veranderende wereld is het essentieel om studenten te leren hoe ze informatie kunnen analyseren, vragen kunnen stellen en creatieve oplossingen kunnen bedenken.

– Digitalisering en technologische vaardigheden: Het onderwijs moet meer gericht zijn op het ontwikkelen van digitale geletterdheid en technologische vaardigheden, zodat studenten klaar zijn voor de banen van de toekomst.

– Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Flexibele leertrajecten en aanpasbaarheid van het onderwijs zijn belangrijk, gezien de diversiteit aan leerstijlen en interesses van studenten.

– Sociaal-emotionele vaardigheden: Het onderwijs zou meer aandacht moeten besteden aan het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden, zoals empathie, samenwerking en zelfbewustzijn.

– Duurzaamheid en milieu-educatie: Gezien de urgentie van milieukwesties, willen veel jongeren dat het onderwijs hen beter voorbereidt op duurzaamheid en milieubewustzijn.

– Cultuur en diversiteit: Het onderwijs zou inclusiever moeten zijn, met aandacht voor diverse culturen, geschiedenissen en perspectieven, om begrip en respect te bevorderen.

– Praktijkgericht leren en stages: Meer mogelijkheden voor praktijkgerichte ervaringen, stages en samenwerking met bedrijven kunnen studenten helpen om hun vaardigheden in de echte wereld toe te passen.

– Mentale gezondheidsondersteuning: Het onderwijs zou programma’s moeten hebben die gericht zijn op het welzijn van studenten, met toegang tot professionele ondersteuning en tools voor stressbeheer en mentale gezondheid.

– Kunst en creativiteit: Het behouden van kunst- en creatieve vakken is belangrijk, aangezien deze disciplines innovatie, expressie en kritisch denken stimuleren.

– Betrokkenheid van studenten: Tot slot willen studenten meer betrokkenheid bij besluitvormingsprocessen en beleidsvorming die direct invloed heeft op hun onderwijservaring.

Deze punten weerspiegelen bredere trends en behoeften die door toekomstige generaties worden erkend als cruciaal voor een relevant en effectief onderwijssysteem.

Foto’s

Vanwege de AVG delen we niet alle foto’s via de website. Ben je op de foto gezet en zou je deze foto willen ontvangen? Neem dan contact op. Zie hieronder voor een sfeerimpressie.