Position Paper besproken tijdens de forumvergadering van 9 december.

D66 heeft in de raadsvergadering van 23 september gevraagd het door het college opgestelde en gepubliceerde ‘Position Paper’ in een forum aan de orde te stellen. Het onderwerp: “de ontwikkeling van Oldenzaal naar 2050” gaat immers de Oldenzaalse bevolking aan.
D66 heeft op basis van onderstaande geplande inbreng geprobeerd de noodzakelijke vragen te stellen. Jammer genoeg werden de vragen niet door de voorzitter geaccepteerd. De vragen zouden te gedetailleerd zijn. Andere kritische vragen van de oppositie werden eveneens afgewimpeld of nauwelijks beantwoord. De coalitie had een fijne discussie.

De Position Paper is volgens de raadsinfobrief op 2 juli door het college besproken, op 16 juli door het college in haar vergaderoverzicht opgenomen. In de eerste raadsvergadering na deze collegevergadering (ruim 2 ½ maand na het collegebesluit) was het papier op 23 september als raadsinfobrief opgenomen. Bij die vergadering heeft D66 gevraagd het Position Paper te agenderen voor een Politiek Forum. En ziedaar, na het doorlopen van alle noodzakelijke formaliteiten, na ruim 6 maanden kan de raad zich middels dit forum enigszins uitspreken over dit Papier. Een Papier wat grote gevolgen kan hebben voor Oldenzaal en haar inwoners. Ik zeg uitspreken want het forum heeft geen enkele bevoegdheid om stukken als raadsinfobrieven goed of af te keuren, dan wel van inhoud te doen wijzigen. Ik hoor graag wat ik hierbij aan onjuistheden verkondig. Ook hoor ik graag over mogelijke vervolgstappen.

(Antwoord van de wethouder over de datums 2 juli en 16 juli was dat het Paper op 2 juli door het college was vastgesteld en dat daarna eerst Dinkelland op de hoogte moest worden gesteld voordat de raad (op de laatste dag vòòr het zomerreces!) kon worden ingelicht. Conclusie: de raad wordt op de 2e plaats gesteld na andere bestuurders!)

2040 of 2050

Op 17 juni dit jaar is in de raad de Toekomstvisie 2040 besproken en geaccordeerd. Deze visie geeft een zicht op de gewenste ontwikkeling van Oldenzaal in de komende jaren. De visie is opgesteld door inzichten op te halen bij de Oldenzaalse bevolking. Het opstellen van de Toekomstvisie heeft geld, tijd en aandacht gekost.
De inkt van de Toekomstvisie 2040 is nog niet droog – mogelijk zelfs nog niet op papier gezet – of het college stelt een stuk op met ontwikkelingen tot 2050. Ook het opstellen van dit rapport heeft geld, tijd en aandacht gekost. Het kan niet op! Het papier is geen omgevingsvisie, geen visie, maar een positionering. Als ik het papier lees zie ik toch een soort van visie. Vraag is daarom aan het college:
– Waarom is de Toekomstvisie 2024 niet gebruikt als basis om Oldenzaal in de regio te profileren?
– Waarom wordt in het Papier niet meer verwezen naar de Toekomstvisie 2040?

40.000

In het Papier wordt op pag 20 terloops en zonder onderbouwing gemeld dat “Oldenzaal groeit naar een stad met minimaal 40.000 inwoners in 2050.” In het Papier wordt “de kwalitatieve onderbouwing van deze groeiopgave van de stad in relatie tot de opgaven beschreven.”.
D66 is niet tegen een groei van het aantal inwoners van Oldenzaal, maar de kwalitatieve en kwantitatieve onderbouwing wordt node gemist. Waarom niet 35.000 of 50.000 of 44.000?
– Hoe wordt het aantal van 40.000 onderbouwd?
(Antwoord wethouder: niet. Het is een richtgetal, ook al staat in de Paper ‘minimaal 40.000’)

150 nieuwe woningen per jaar

Voor 40.000 inwoners hebben we grofweg 25% meer woningen nodig dan voor de huidige 32.000 inwoners. Dat betekent een toename voor het aantal woningen van 14.900 naar minimaal 18.625, ofwel 3725 woningen extra. De bouwsnelheid zal omhoog moeten gaan van 100 (wat volgens het college al een topprestatie is) naar 150 per jaar, ingaande volgend jaar.
– Waar denkt het college de benodigde capaciteit vandaan te halen?
(Deze vraag is door de voorzitter geblokkeerd)

Oldenzaalse grenzen?

Waar moeten de woningen komen? Oldenzaal loopt door de krappe gemeentegrenzen tegen haar grenzen aan. Op pag 21 lezen we dat ‘Voor uitbreidingsmogelijkheden verkenning met buurgemeente gewenst is om te zien hoe groene, aantrekkelijke woonmilieus worden gerealiseerd waarmee ook de omliggende kernen vitaal blijven’.
– Hoe ziet het college uitbreiding van Oldenzaal van positieve invloed zijn op de vitaliteit van kernen als Rossum en Weerselo?
– Is met de buurgemeenten en hun inwoners overlegd over bouw van woningen op hun gronden?

Aantrekkelijk voor jonge gezinnen

We lezen op pag 9 dat jonge gezinnen zich voelen aangetrokken tot een woonmilieu met lagere dichtheden. Op pag 12 dat verdichting in Oldenzaal mogelijk is om te komen tot een levendige woon- en leefomgeving. Op pag 19 lezen we dat verkend wordt of de spoorzone van Oldenzaal wordt getransformeerd naar een mix van werken en wonen. Pag 21: Inbreiding van de stad, passend bij de woonbehoefte van jonge gezinnen kan vorm krijgen rondom het station met een gemengd werk-woonmilieu en aan bestaande vervoersassen.
– Hoe ziet het college de aantrekkingskracht van lager dichtheden in relatie tot verdichting rond de spoorzone van Oldenzaal? Wordt zo niet een stad gebouwd met hoogstedelijke kenmerken?
– Waar in Oldenzaal is nog voldoende ruimte rond het spoor om een relevante hoeveelheid woningen te bouwen? Dit in het kader van de 3725 extra benodigde woningen?

Mobiliteit

Er wordt geschreven over een duurzaam mobiliteitssysteem, met name naar Enschede en Hengelo
– waarom niet meer nadruk gegeven aan verbindingen naar de NOT gemeenten?
– F35 met Enschede wordt genoemd, deze is langzaam bezig gereed te zijn. Fietsverbinding met Hengelo laat te wensen over. Wat denkt het college hieraan te doen?
– Hoe maken we de werkplekken in Oldenzaal aantrekkelijker voor Oldenzalers zodat minder woon-werk kilometers hoeven te worden afgelegd?
(De voorzitter gaf bij het begin van de forumvergadering aan dat niet in detail vragen gesteld konden worden, bv de breedte van de doorfietsroute F35. Deze F35 wordt met name in de Paper genoemd!)

gun bedrijvigheid aan andere gemeenten

We lezen: “Samenwerking met de omliggende gemeenten is gericht op het versterken van elkaars economie. Voor Oldenzaal liggen hier kansen om het recreatieve aanbod van de omliggende gemeenten te benutten om de druk op het Hulsbeek te verminderen.”
– Waarom alleen overtollig toerisme naar NOT gemeenten, geen samenwerking op het gebied van bedrijvigheid?

werk samen met andere gemeenten.

Naar de mening van D66 komt Oldenzaal alleen sterk op het Twents toneel te staan door intensieve samenwerking met de omliggende gemeenten, zeker met de NO-Twentse gemeenten (tegenover het numeriek geweld van Enschede en Hengelo).
– Hoe denkt het college over intensivering van de samenwerking met de NOT gemeenten om samen zich te positioneren in Twents verband?