D66 tegen sluiting MFC de Hardenberg

Het doek valt definitief voor sportcomplex De Hardenberg in Finsterwolde. Ondanks hevig verzet van D66, VCP, GroenLinks, Oldambt Aktief, PVV en SP. Die opriepen om eerst pas op te plaats te maken en vanuit goed bestuur eerst met een visie te komen, in plaats van tot sluiting over te gaan en niet de conclusies van het ambitiedocument af te wachten. De stand 10 stemmen tegen sluiting en 12 stemmen voor sluiting. GBO, PvhN, VVD, PvdA en de halve CDA fractie kozen voor sluiting vanuit financiële overweging. Wat D66 betreft een verkeerde keuze en een verkeerde volgorde.

Bijdrage D66

Goed bestuur vraagt om vooruit kijken. Eerst een visie, dan pas doelstellingen en een plan. In dit voorstel wat nu voor ligt is de volgorde echter andersom. Nu ligt er eerst een doel, het sluiten van De Hardenberg en wordt er daarna een haalbaarheidsstudie opgestart, terwijl je nog niet weet wat de conclusies zijn
uit deze studie.

Had er in 2019, toen we geconfronteerd werden met bezuinigingen die nodig waren, niet direct een ambitiedocument sport moeten komen. Dat is niet gedaan. En moet je vanuit goed bestuur nu niet zeggen. ….piep…ik heb een fout gemaakt. Ik had dit eerder moeten oppakken. Moet je dan niet even pas op de plaatst maken, even gaan stilstaan om tot bezinning te komen.

Toen D66 als fractie begon hebben we met elkaar afgesproken dat we niet doen aan coalitie of oppositie stemmen of fractiediscipline. D66 zal een voorstel altijd beoordelen op de inhoud. Is er in deze ambitie, visie of voorstel voldoende balans tussen natuur, mens en economie? Vanuit deze balans hebben we ook gekeken naar het voorstel zoals dit nu voor ligt. En dan zien we
vooral dat economie boven de mens gaat in dit voorstel…

Bekijk de hele bijdrage van D66 >>

Amendement voor open houden MFC de Hardenberg