Snelle aanpak van problemen leefbaarheid Krommenie en Assendelft nodig

Emre Kanik van D66NH heeft op 6 november bij de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI) de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft opnieuw aangekaart. Er moet nu eindelijk begonnen worden met alternatieven voor het aanpakken van het leefbaarheidsprobleem.

Valse hoop

Dit college wekt in het coalitieakkoord de verwachting, dat er dwars door de Stelling van Amsterdam een nieuwe weg kan komen. Het coalitieakkoord spreekt zichzelf hierover tegen: Er staat een plan in voor de verbinding A8-A9, maar ook het uitgangspunt dat het UNESCO werelderfgoed beschermd moet blijven. Bovendien is er geen geld beschikbaar voor dit 1 miljard kostende project. Het rijk wil hier niet voor opdraaien. De gemeenten en provincie kunnen het niet betalen. Een tegenstelling die alleen maar valse hoop wekt en het vertrouwen in de overheid schaadt.

Beeld: ConnyvS

Willen we die weg nog wel?

Al sinds 2010 wordt er door politici gepraat over de verbinding A8-A9 waarvoor destijds veel steun bestond – ook initieel bij D66. De consequenties zijn sindsdien onderzocht en besproken in de regio.

Het behoud van het UNESCO werelderfgoed en het open landschap is een belangrijk argument, maar niet het enige. Eind 2023 is er een ICOMOS-advies uitgebracht aan UNESCO dat negatief is over de nieuwe weg.

Inmiddels weten we ook dat meer asfalt aanleggen over het algemeen tot meer verkeer leidt (bron: De Correspondent).  De verbinding A8-A9 is een oplossing uit de vorige eeuw die zich richt op de problemen uit die eeuw en de uitdagingen van nu helemaal onbeantwoord laat.

Kanik: “Hoe kunnen wij zeggen dat wij autogebruik willen verminderen, maar wel een hele nieuwe snelweg willen aanleggen?

Hoe kunnen wij zeggen dat wij ook op mobiliteit de klimaatdoelen willen halen, maar met het aanleggen van deze weg meer CO2 uitstoot zullen creëren?

Hoe kunnen wij zeggen dat we uniek UNESCO landschap willen beschermen, maar om deze snelweg aan te kunnen leggen dat landschap diezelfde UNESCO status zullen ontnemen?”

Nu maatregelen nodig

Leefbaarheid en doorstroming in Zaanstad-noord wordt volgens het college aangepakt met een “breed pakket van maatregelen voor de korte en lange termijn”, maar de provincie heeft “tijd nodig om het vorm te geven”. Hoe lang dit gaat duren kon het college niet aangeven.

Kanik: “Ondertussen blijft het project verbinding A8-A9 eeuwig in de studiefase. Tegenstanders van de weg kunnen tegen hun achterban zeggen dat deze er toch nooit komt, en voorstanders kunnen zeggen dat ze het altijd blijven proberen. Dat doe je als je het in een coalitie niet eens bent en de beslissing voor je uit wilt schuiven.”

D66 is van mening dat niets doen geen optie is, mede omdat de woningbouw in het gebied ondertussen doorgaat. Daarom heeft D66 samen met de SP, Volt en PvdD een voorstel ingediend om de verbinding A8-A9 in het volgende Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur niet meer te laten terugkomen. Ook willen we dat de provincie stopt met de lobby richting de rijksoverheid voor financiering van de verbinding A8-A9. Daarvoor in de plaats kan de provincie beginnen met alternatieven voor het aanpakken van het leefbaarheidsprobleem in Krommenie en Assendelft. Die zijn er zeker, maar moeten wel de prioriteit krijgen in het provinciaal beleid.

Het voorstel haalde het niet in Provinciale Staten. GL was het eens met de lijn van de motie, maar stemden toch tegen.