Bedrijven besparen niet genoeg energie. Hoe zit het in Noord-Holland?

Statenlid Emre Kanik heeft vragen gesteld over het achterblijven van energiebesparing bij bedrijven. Energiebesparing is wettelijk verplicht, maar in een kamerbrief van 4 juni kamerbrief over de stand van zaken staat dat 56% van de bedrijven zich niet aan de regels houdt – terwijl ze daar zeker ook geld mee kunnen besparen. Kanik vindt dat onacceptabel en spreekt de provincie Noord-Holland aan op haar rol als voorlichter en toezichthouder.

Energiebesparingsplicht

In de kamerbrief van 4 juni kamerbrief over de stand van zaken staat dat bedrijven en instellingen met een jaarlijks energiegebruik vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas(equivalent) zijn verplicht alle maatregelen ter verduurzaming van het energiegebruik met een terugverdientijd van vijf jaar of minder te treffen.
Op 1 juli 2023 is de energiebesparingsplicht aangescherpt met als gevolg dat de verplichting op meer bedrijven en instellingen van toepassing is en meer maatregelen onder de plicht vallen. Uiterlijk 1 december 2023 moesten bedrijven en instellingen waarop de energiebesparingsplicht van toepassing is, rapporteren over hun energiegebruik en de uitgevoerde en nog te treffen maatregelen via de informatieplicht en onderzoeksplicht. 56% van de bedrijven heeft dat niet gedaan.

Energiebesparing is nodig

De D66 fractie vindt het onacceptabel dat bedrijven zich niet aan de energiebesparingsplicht houden. Energiebesparing is namelijk essentieel voor de aanpak van netcongestie en een betrouwbaar energiesysteem. De demissionair minister van klimaat en energie kondigt allerlei maatregelen aan en de omgevingsdienst en de provincie zijn verantwoordelijk voor voorlichting en handhaving op dit onderwerp.
De D66 fractie vraagt zich af hoe het in onze provincie zit en hoe we hiermee omgaan en heeft daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

• 1. Welk percentage van de bovengenoemde bedrijven die verplicht zijn om alle maatregelen ter verduurzaming van het energiegebruik met een terugverdientijd van vijf jaar of minder te treffen, heeft in Noord-Holland op tijd gerapporteerd over hun energiegebruik en de uitgevoerde en nog te treffen maatregelen?
  • 2. Welke afspraken heeft het college gemaakt met de omgevingsdiensten wat zij gaan doen met bedrijven die geen rapportage hebben ingeleverd?
  • 3. Overheidsinstanties vallen ook onder de plicht. Zij hebben een voorbeeldrol te vervullen, maar niet alle overheidslocaties voldoen aan de energiebesparingsplicht. Zijn deze overheidslocaties die niet aan de energiebesparingsplicht voldoen ook in Noord-Holland aanwezig en wat is het college van plan te doen om hun zo snel mogelijk wel te laten voldoen?
  • 4. Van de bedrijven die wel een rapportage hebben ingeleverd voldoet 20% nog niet aan de activiteit gebonden maatregelen en 20% niet aan de gebouwmaatregelen. Wat zijn de percentages in Noord-Holland en welke afspraken hebben de omgevingsdiensten met deze bedrijven gemaakt wat een redelijke termijn is om wel te voldoen?
  • 5. In 2021 is het Energiebesparingsakkoord Noord-Hollandse bedrijven 2022-2025 door het college vastgesteld met 8 miljoen euro om bedrijven te stimuleren energie te besparen. Hoe succesvol is deze regeling en hoeveel is er totaal uitgegeven?

Beeld: ConnyvS