Speerpunten 2021

Nieuw jaar, nieuwe kansen. D66 Noord-Beveland heeft voor 2021 de volgende 10 speerpunten geformuleerd om ons eiland leefbaar te houden. Voor deze punten maken wij ons hard in de gemeenteraad.

• Toekomstbestendige landbouw, stop op de veeteelt.
  • Kleinschalige, passende bebouwing: dus geen vakantieparken vermomd als landgoederen. Niet méér vakantiehuisjes, géén bebouwing kuststrook, géén bebouwing in Veerse Meer of Oosterschelde.
  • Aanbod van huurwoningen voor jong en oud met een smalle beurs; goede huisvesting van arbeidsmigranten, passend in de directe omgeving.
  • Vitale kernen: winkels en openbaar vervoer, waar mogelijk basisonderwijs.
  • Aantrekken van werkgelegenheid: versterking aquacultuur, horeca/wellness, (ouderen)zorg.
  • Ontspanning en cultuur voor alle leeftijden: behoud van festivals, voorstellingen, muziek en sport.
  • Oog voor het landschap, meer minibosjes, niet méér windmolens, zonne-industrie alleen op daken.
  • Beheersbaar toerisme: kleinschalig met respect voor natuur en milieu.
  • Verantwoorde aanrijtijd van hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance).
  • Een betrokken bestuur: transparante gemeentepolitiek met een directe betrokkenheid van burgers, een (raadgevend) referendum en een onafhankelijke Rekenkamer. Een gemeenteraad die kaders stelt en het College controleert, een stevige positie voor de dorpsraden met signaalfunctie op alle terreinen. Samenwerking met andere gemeenten wanneer nuttig en noodzakelijk.

Heeft u vragen over of suggesties voor deze punten? Laat het ons weten! [email protected]