Ook een wietexperiment in Maastricht!

Het experiment gesloten coffeeshopketens, ook wel het wietexperiment genoemd, gaat van start in Breda en Tilburg. D66 Maastricht pleit er al langer voor om dit experiment ook in onze stad uit te voeren. Daar zijn we eerder voor geselecteerd, maar uitvoering blijft helaas nu toch weer uit.

Schriftelijke vragen

Daarom stelden we vragen aan het College. Heeft ons College wel genoeg aangedrongen op Maastricht als experiment locatie? Kunnen we niet alsnog een eigen pilot draaien op basis van de experimenten in Breda en Tilburg? Stellen we hiermee niet coffeeshophouders in Maastricht teleur?

Gereguleerde productie, distributie en verkoop

Het experiment gesloten coffeeshopketen moet duidelijk maken of gereguleerde productie, distributie, en verkoop van cannabis mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze cannabis gecontroleerd. Uit het experiment zal blijken wat de effecten zijn op de gebieden als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid. Dit experiment wordt ook wel het wietexperiment of wietproef genoemd.

Voorstander

Wij zijn al langer voorstander van deze opzet. Op die manier garanderen we kwaliteit, reguleren we de effecten van wiet op gezondheid en werken we ondermijning en criminaliteit actief tegen. Zeker in een stad als Maastricht waar drugsverkoop automatisch ook een grensoverschrijdende zaak is.