Het NK Tegelwippen is begonnen!

De gemeentes Sittard-Geleen en Maastricht gaan vanaf vandaag de strijd met elkaar aan in het NK Tegelwippen. Een onvervalste Zuid-Limburgse derby dus. Het doel? Zoveel mogelijk tegels verruilen voor groen. Zo maken we onze steden klimaatbestendig. D66 Maastricht vroeg al vaak aandacht voor het vergroenen van onze stad en bracht het NK Tegelwippen al eerder bij de gemeente onder de aandacht.

Wat is het NK Tegelwippen?

Het NK Tegelwippen maakt deel uit van de landelijke campagne ‘Een groener Nederland begint in je eigen tuin’. Het weer in Nederland wordt steeds extremer. Hevige regenbuien en lange periodes van hitte en droogte volgen elkaar op. Daarbij krijgen we steeds vaker te maken met problemen als hittestress en wateroverlast, omdat onze leefomgeving sterk is versteend. Al die stenen verkoelen niet op een hete dag en laten geen water door wanneer het regent. Dat regenwater kan dan het riool overbelasten of je kelder inlopen. Meer groen gaat dit tegen. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat een groenere leefomgeving een positief effect heeft op onze mentale gezondheid.

De gemeente die de meeste tegels per 1000 inwoners wipt (verdeeld over drie klassementen) wint de prestigieuze Gouden Schep. Daarnaast wint de gemeente met de meeste gewipte tegels de Gouden Tegel. Bewoners die hun (gevel)tuin transformeren maken kans op de Publiekswipper award en mooie prijspakketten.

Hoe doe je mee?

Op de site https://nk-tegelwippen.nl/ kan iedereen zijn gewipte tegels per gemeente registreren, inclusief een foto van ‘voor’ en ‘na’. Meedoen is simpel: iedereen kan zelf aan de slag gaan. In eigen tuin, maar samen met andere bewoners bereik je meer, zowel qua aantal gewipte tegels als in het gezamenlijk afvoeren of hergebruiken van tegels en geschikte grond aanvoeren. Ook de tussenstand staat op de site van het NK Tegelwippen. Daar kunnen inwoners van beide gemeentes hun projecten aanmelden met het aantal gewipte tegels. Het NK loopt t/m 31 oktober 2022.