Geen groei, maar krimp van RTHA

Al eerder liet D66 al weten teleurgesteld te zijn in de uitkomsten van het participatie traject van Rotterdam-The Hague airport (RTHA). Niet alleen is de participatie slecht verlopen – ook de uitkomsten zijn slecht voor de gezondheid en woongenot van de inwoners van Lansingerland.

Groei is onacceptabel

Op 18 mei ging de gecombineerde commissie samenleving / algemeen bestuur in debat over de uitkomsten van het participatie traject van RTHA. Als het aan D66 ligt, zijn de uitkomsten voor Lansingerland niet acceptabel. Het grootste probleem is dat het voorlopig plan ruimte geeft aan groei van het aantal vliegbewegingen. Dit is onacceptabel voor D66.

50/50 regeling

Het voorlopig pakket stelt dat naarmate nieuwere vliegtuigen ‘stiller’ worden (lees: iets minder herrie maken), de vrijgekomen geluidsruimte voor de helft mag worden opgevuld met nog meer vliegtuigen. Dit betekent dus dat de komst van (op papier) stillere vliegtuigen, zal leiden tot alleen maar meer vliegtuigen!

Geen participatie

Een zwak compromis als dit is geen onverwachte uitkomst als er een participatie traject wordt ingericht waar geen ruimte is het bespreken van krimp en inwoners amper mee mogen praten. D66 is telleurgesteld dat krimp niet aan de orde is geweest en dat bewoners (begrijpelijk) het vertrouwen in de andere participanten zijn kwijt geraakt. Een proces als dit kan dus nooit de basis zijn van een breed gedragen besluit over het vliegveld.

Hoe nu verder?

Zowel door de luchtverontreiniging als door de herrie is de situatie van veel omwonenden ongezond. Het belangrijkste uitgangspunt voor D66 is daarom allereerst het stoppen van de groei van RTHA – en daarna krimp van vliegveld. Geen extra vliegtuigen – niet overdag, niet in de nacht. De komst van “stillere” vliegtuigen mag niet de aanleiding zijn om alleen maar meer vliegtuigen naar RTHA te krijgen. Het is tijd dat het woongenot en de gezondheid van omwonenden op de eerste plaats komen te staan.