Was is er aan de hand?
Als je verkeer noemt, gaat het gesprek in Kampen al snel over de N50. En terecht want er zijn grote zorgen over veiligheid en doorstroming. Maar het is ook een weg van Rijkswaterstaat waar we als gemeente weinig invloed op hebben. En ondertussen gebeuren de meeste ongevallen op de gemeentelijke wegen. Waarbij regelmatig doden zijn te betreuren. Ongelooflijk leed van mensen die een dierbare verliezen of gewond raken en soms ernstig gehandicapt een nieuw leven moeten inrichten.
Hoe we ons vervoersysteem inrichten bepaalt in grote mate het karakter van onze stad. Tot nu toe zijn we met ons allen het gewoon gaan vinden om de straat in bezit te laten te nemen door de lawaaiige, gevaarlijke, vervuilende en ongezonde auto. Een enorme ruimtevreter, die telkens weer vastloopt in het eigen verkeer.
En meer autoverkeer leidt vaak weer tot de perceptie van onveiligheid, waarop nog makkelijker voor de auto wordt gekozen.
Daarnaast zal met de aanstaande groei van onze gemeente de druk op de bestaande wegen alleen maar toenemen. Denk aan de centrale Europa-allee. Als we niet uitkijken loopt een groeiende stad vast in stilstaand, vies en luidruchtig autoverkeer. Zonder dat we alternatieven, zoals de fiets, voldoende benutten.