Wat is er aan de hand
De gemeente heeft officieel alleen de formele taak om te zorgen voor huisvesting van scholen en het begeleiden van leerlingen ten behoeve van het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Dat betekent niet dat een actieve rol van de gemeente niet van grote waarde is. Zij opereert in een breed maatschappelijk netwerk van instellingen, zoals jeugdzorg, GGZ, bibliotheek, politie, sportinstellingen en werkgevers etc. Een lokale bestuurder die in dit veld als netwerkverbinder optreedt, kan van onmisbare waarde zijn in het onderwijs. D66 wil dat die rol actief en adequaat wordt ingevuld.
Ook in Kampen zijn er aanzienlijke aantallen mensen laaggeletterd. Laaggeletterdheid maakt mensen kwetsbaar. Niet alleen maakt dit mensen kwetsbaar op de arbeidsmarkt, maar mensen die slecht of niet kunnen lezen zijn vaker minder gezond en zijn tevens moeilijker in staat gebruik te maken van faciliteiten die de overheid aanbiedt. En als je ouders laaggeletterd zijn, is de kans veel groter dat jij uiteindelijk niet goed kunt lezen en schrijven. De aanpak van laaggeletterdheid begint op school.
Je schooltijd eindigt misschien aan het einde van je tienerjaren, maar het is belangrijk om de rest van je leven te blijven leren. Omdat het leuk is om nieuwe dingen te ontdekken en te kunnen, maar ook om mee te gaan in veranderende wereld. We moeten werkgevers en werknemers blijven stimuleren te investeren in leren op de werkvloer. Dat is goed voor de werknemer, het bedrijf en onze gemeente.
Kampen kent een ruim aanbod aan basisscholen en middelbare scholen. Echter, om verder door te leren moeten kinderen hun kansen vaak elders zoeken. Dat betekent meer reizen en meer kosten voor gezinnen. En daarbij zien we jaarlijks een ‘braindrain’ van jonge Kampenaren die na hun middelbare school Kampen verlaten om elders verder te leren om nooit meer terug te keren.