Debatten

Tijdens het congres werden er debatten gevoerd over de belangrijkste uitdagingen van onze tijd. Onderwerpen die de revue passeerden waren; de toekomst van de Europese energievoorziening, de impact van de oorlog in Oekraïne en EU-uitbreiding. Met de Europese verkiezingen van 2024 in zicht werd de koers van de partij besproken.

Bestuursverkiezingen

Tijdens het congres stonden de bestuursverkiezingen op de agenda. Graag feliciteren wij het nieuwe bestuur met hun (her)verkiezing. Aankomende twee jaar zijn Ilhan Kyuchyuk (MRF, Bulgarije) en Timmy Dooley (Fianna Fáil, Ierland) de voorzitters van de ALDE Party. Namens D66 was Annelou van Egmond kandidaat voor een nieuwe termijn als Vice-President. Een succesvolle campagne op het congres resulteerde in verkiezingswinst. We feliciteren Annelou met haar succesvolle verkiezing. We zijn ervan overtuigd dat zij het progressieve geluid van D66 helder laat horen in het ALDE Bestuur.

Dublin Diversity Declaration

Tijdens het congres hebben 34 partijen de Dublin Diversity Declaration ondertekend. Deze verklaring pleit voor meer LHBTQ+ vertegenwoordiging in de politiek. Namens D66 ondertekenden Alexander Hammelburg, Tjeerd Dierxcksens en Martine van Schoor de DDD. We zijn tevreden met deze belangrijke stap en kijken uit naar meer LHBTQ+ vertegenwoordiging in Europa.

We kijken terug op een geslaagd congres en verheugen ons op verdere samenwerking.

Bekijk hier een video met de hoogtepunten van het congres.