Minder huizen door stikstofregels

Door de stikstofregels is het plan voor Markelo-Noord flink ingekort: van 109 naar 44 woningen. De eerste fase kan gelukkig doorgaan en heeft daarmee groen licht, maar de rest staat voorlopig stil. “Starters, jonge gezinnen en ouderen wachten al veel te lang op een plek in hun eigen dorp,” zegt raadslid Clemens Vinkenvleugel. “We willen nu al weten hoe en wanneer de overige huizen gebouwd kunnen worden, zodat we straks niet opnieuw vertraging krijgen.”

Verkeer en parkeren blijven zorgen

Veel bewoners, vooral aan de Tolweg, maken zich zorgen over extra verkeer en sluiproutes. D66 wijst erop dat de Raad van State onlangs een appartementencomplex in Markelo heeft stilgelegd omdat de parkeerdruk niet goed was onderbouwd. “Dat laat zien dat verkeer en parkeren echt vanaf het begin goed geregeld moeten zijn,” aldus de fractie. Daarom vraagt D66 het college om te komen met een duidelijke verkeersvisie voor Markelo, zodat plannen stevig onderbouwd zijn en bewoners weten waar ze aan toe zijn.

Inwoners eerder en beter betrekken

Er zijn al bijeenkomsten geweest en zienswijzen zijn verwerkt, en dat heeft geleid tot verbeteringen. Toch geven sommige inwoners aan dat ze zich pas laat serieus genomen voelden. “Voor de volgende fasen van Markelo-Noord en andere projecten willen wij een helder en eerlijk participatieplan. Mensen moeten weten waar ze over mee kunnen praten en wat er met hun ideeën gebeurt,” aldus Vinkenvleugel

Samen bouwen aan de toekomst van Markelo

Met deze oproepen wil D66 ervoor zorgen dat Markelo-Noord niet alleen nieuwe huizen oplevert, maar ook vertrouwen en een sterke toekomst voor het dorp. “Markelo moet een dorp blijven waar jongeren, gezinnen en ouderen graag willen wonen – met veilige wegen en duidelijke afspraken,” besluit raadslid Vinkenvleugel