André de Visser

• 65 jaar
  • Eindhoven
  • Delden

Wat motiveert je om je kandidaat te stellen?

Ik heb mij kandidaat gesteld omdat ik vind dat ik moet bijdragen aan de komende uitdagingen die aan onze gemeente en inwoners worden gesteld. Ik zie de noodzaak van daadkracht door samenwerking op alle niveau’s.

Zaken zoals duurzaamheid, het energievraagstuk, de circulaire landbouw zijn niet alleen vraagstukken die op landelijk niveau moeten worden beslist. Juist over deze vraagstukken hebben wij als inwoners wel wat over te zeggen. Omdat wij een landelijke partij zijn, met een hoog democratisch vermogen, zijn wij in staat om onze stem in onze gemeente te laten horen. Maar ook in Den Haag. Zijn wij in staat om denodige verandering tot stand te brengen. Veranderingen die nodig zijn in beleid en uitvoering. Kies voor vernieuwing!

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Na een fijne wandeling bij Twickel een kop koffie in de Sevenster in Delden.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Wat ik als eerste wil bereiken is een grotere samenwerking tussen de partijen. Natuurlijk is er partijpolitiek, maar er zijn meer partij-overstijgende uitdagingen. Samenwerken lijkt mij de eerste stap. Hoe? Door ze op te zoeken.
  • Dat samenwerken moet zich niet alleen de raadszaal uiten, maar zeker ook daarbuiten. Onze gemeente moet democratischer worden, meer en vaker ophalen wat er leeft bij onze inwoners, want laten we eerlijk zijn, daar doen wij het toch voor? En dus niet één keer in de vier jaar, maar geregeld.
  • De grote aandachtspunten van de komende jaar zijn bouwen, energie en platteland. Op die gebieden moeten forse stappen worden gezet. We zullen fors moeten bouwen, we zullen fors aan de gang moeten met onze energietransitie en we zullen fors aan de slag moeten met ons platteland. Onze boeren moeten wel kansen en fatsoenlijke hulp krijgen en niet worden afgescheept.

Wat betekent D66 voor jou?

D66 betekent voor mij sociaal/liberale democratie: Vrijheid in een zekere ge- en verbondenheid. Toch weer die slogan: ‘We laten iedereen vrij, maar niemand vallen’. Die zegt het voor mij helemaal…

Wat is je favoriete boek (en waarom?)

‘American Prometheus – The Triump and tragedy of J. Robert Oppenheimer’ – door Kai Bird & Martin J. Sherwin.
De beste biografie die ik ooit heb gelezen over Oppenheimer, maar ook over de ontwikkeling van de atoombom en hoe dat tot stand is gebracht.

‘Een regenboog ontrafelen – over wetenschap, waanideeën en wonderen’ – door Richard Dawkins.
Heeft mijn kijk op de wereld fundamenteel veranderd. Ben compleet anders gaan kijken vanaf dat boek.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Da’s wel heel lang geleden, ik denk modern ballet van het Nederlands Dans Theater.

Ik houd van vele culturele uitingen, muziek, schilderijen, architectuur, maar dans vind ik bijzonder om de bewegingen die gemaakt kunnen worden, de (vloeiende) lijnen en het is zo vluchtig.