D66 roept op tot betere regionale samenwerking

De voorgenomen fusie van de gemeentes in de Gooi- en Vechtstreek is onlangs door de Provincie Noord-Holland gestopt. Dat betekent echter niet dat de gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek niet kunnen en willen samenwerken. Door samen te werken samen zaken te organiseren, kan de dienstverlening naar verwachting beter, tegen lagere kosten. Bovendien kunnen we zo beter de regionale belangen van het Gooi uitdragen in Haarlem en Den Haag.

D66 Hilversum is, net als de andere D66-afdelingen uit de regio, voorstander van meer samenwerking. Maar wel onder de voorwaarde dat het bestuur en de politiek goed bereikbaar blijven voor alle inwoners. Zodat alle inwoners zich gehoord en vertegenwoordigd blijven voelen. Met een mooi woord: democratische legitimering.

Daarom diende D66-raadslid Hein Jaarsma een motie in om het Hilversumse College te vragen ervoor te zorgen dat de Gemeenteraden goed betrokken worden bij het invullen van de regionale speerpunten en de verdere Regionale Samenwerkings Agenda. Deze motie werd op 10 juli unaniem aangenomen.

Lees de volledige motie hier.