Vrij en eerlijk samenleven

Bij D66 vinden we dat iedereen in Hengelo een eerlijke kans moet krijgen. Ga je naar school en werk je hard? Dan kun je goed werk en een huis vinden, en krijg je een mooie toekomst. Waar je ook bent geboren of wat voor werk je ouders ook doen. Ben je ziek of kun je minder goed meekomen? Dan helpen we je. Dat is de basis van hoe wij vrij en eerlijk samenleven.

Maar het is voor mensen steeds lastiger om grip op hun eigen leven te hebben. Veel jongeren kunnen geen huis vinden. Kinderen beginnen nog te vaak met een achterstand op school. Leraren hebben niet altijd de vrijheid om hun werk goed te doen.

De verschillen in ons land groeien. Tussen arme en rijke mensen. Tussen mensen met een opleiding voor de praktijk en een opleiding over theorie. Tussen mensen die in Nederland geboren zijn en mensen die ergens anders vandaan komen.

Samenwerken is voor D66 heel belangrijk. In de politiek, met mensen, met bedrijven. Om alles te veranderen is vier jaar regeren veel te kort. We zijn nog niet klaar. In dit programma staat wat we de komende vier jaar willen doen.
Daarbij gaan we altijd uit van deze vijf ideeën:
·       We vinden dat mensen gelijke kansen verdienen.
·       We vinden dat mensen zelf over hun leven moeten kunnen beslissen.
·       We willen dat we bij elke beslissing ook aan de toekomst denken.
·       We vinden dat de overheid haar best moet doen voor iedereen.
·       We vinden dat Nederland ook moet samenwerken met de rest van de wereld.